[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:16

Startrekk Dressuur! Zoveel wrong dat het voor mij niet meer past, misschien niet een super diepe zit.
Als je zelf past in een 17 inch zadel (om en na bij, ongeveer tot maat 36/38) heb ik nog wel een zadel wat zou kunnen passen.

Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 19:36

Mayflower_ schreef:
:wave:

Ik lees al een hele tijd mee, maar heb nu een vraag.
Ik heb een Friese merrie van 4 jaar die aan het begin van haar opleiding staat. Ze wordt nu doorgereden. Omdat ze zo rond is (zeg maar gerust te dik), passen veel boomzadels niet.
Momenteel rij ik met een wintec isabell Werth, prima zadel... Maar twijfel vaak over boom of boomloos.
Ik zoek eigenlijk een boomloos dressuurzadel met wrong en diepe zit. Zijn die eigenlijk wel te verkrijgen? Iemand een idee?


Barefoot Wellington!!

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 20:32

Nou, ook nog even het resultaat van het zoeken naar creatieve oplossingen aan mijn glijdende en kiepende Barefoot London.... Vandaag een lange buitenrit gemaakt, inclusief draf en galop (en ijsjes halen onderweg) met als resultaat:

Het zadel bleef liggen!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*


Hier op 3/4 van de rit in de winkelstraat van Wijhe een ijsje aan het eten:

Afbeelding


Hoe het zadel na de rit lag:

Afbeelding


De zweetplek, helaas we een droger punt onder de beugelophanging, maar geen gebroken haren en het voelde wel nat aan, gewoon niet zo bezweet/doorweekt als de rest.

Afbeelding

Wat er nu aan gedaan is:
- Heavy duty inlagers
- 2 zelfgemaakte inlagers (van een 0,5 mm dikke yoga mat) als frontriser
* 1x tot net onder de beugelophanging
* 1x tot net voorbij de schoft
- Kniewrongen onder het zweetblad, voor een stabieler been, ik ga de grotere maat morgen proberen.

Ik ben redelijk tevreden, ik heb een langere singel besteld voor meer stabiliteit en andere beugels. Deze beugels zijn vrij smal, wat prima werkte met dunne jophurs, maar toch niet fijn is met de stevigere jophurs die ik nu gebruik.

Skogan

Berichten: 787
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 23:24

Is Prolite singel (of a look-alike) echt niet de oplossing? Zadel ligt mooi, maar de stoten zijn wel naar voren getrokken..? Ik zie wel dat jouw singel beetje anatomisch gevormd is.

Trouwens je paard is heel stoer

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 09:24

dieseltje09 schreef:
@petrichor ik hou de fb groep in de gaten, maar een roma/barok met roma wrongen in de normale maat met bij voorkeur een weggewerkte pommel en italy panelen is nog al specifiek dus het is of geluk hebben of nieuw bestellen :')

Maar goed heb nog wel even om wat tegen te komen, voorlopig is echt rijden nog even out of the picture, mag momenteel wel 10 hele minuten per week erop om te stappen :D
"Rij" nu met een fellsattel van Barefoot. Gelukkig heb ik een hele brave die na een half jaar rust(staat wel 24/7 op een paddock paradise dus hij heeft alle ruimte om te bewegen) geen stap verkeerd zet *\o/*


Nou dat was de vorige week, tot ik van het weekend op de FB van Buitenzinnnig een 2e hands Roma tegenkwam, mét italy kussens in de goede maat. Die is nu van mij :+ *\o/*

Dus ik verwacht begin deze week een hééél leuk pakket!

En waar ik dacht dat meneer door vetjes uit zijn zadel was gegroeid bleek iets minder waar, hij is gewoon stomweg toch een boommaat gegroeid :') Van niets doen en van een "box" paard een PP paard maken :j

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:03

Dat is fijn! Pommel ook weggewerkt?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 10:13

Maartje1990 schreef:
Dat is fijn! Pommel ook weggewerkt?



Nee dat is het enige wat niet voldeed zoals op mijn wensenlijstje haha, maar goed een weggewerkte pommel was een wens en geen eis :D (en dat terwijl de kussens, maat en model wel echt een eis waren :o )
Vind het er alleen net wat netter uitzien maar stoor me er ook niet aan nu het niet zo is :))

lotje5lotje
Berichten: 707
Geregistreerd: 29-05-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:01

Ach alles heeft zn nadeel/voordeel.....Ik heb een weggewerkte pommel, nadat ik ooit een zadel had met een gewone pommel. Soms mis ik op buitenritten de normale pommel om eens lekker je handen te laten rusten tijdens het slenteren...en je kan je zadel er aan optillen :-)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:00

lotje5lotje schreef:
Ach alles heeft zn nadeel/voordeel.....Ik heb een weggewerkte pommel, nadat ik ooit een zadel had met een gewone pommel. Soms mis ik op buitenritten de normale pommel om eens lekker je handen te laten rusten tijdens het slenteren...en je kan je zadel er aan optillen :-)



de "handgreep" tilt anders best fijn hoor bij Ghost:
Afbeelding
:D

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:08

Haha ik weet het, Ghost is mij niet onbekend :D Om je teugels even kwijt te kunnen is het ook uitermate handige :+

Afbeelding

Maar voor misschien stiekem toch ooit weer dressuur wedstrijden rijden is een weggewerkte pommel in mijn beleving net iets mooier.

Ik ben al zo'n buitenbeentje met mijn dikke fjorden propje in het Z haha :')

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:26

Zouden jullie misschien even met mij mee willen kijken? Mijn dochter heeft nu voor haar Welshje een barefoot Kids die toch echt aan de kleine kant begint te worden. Nu ben ik een barefoot maat 0 met verplaatsbare cantle tegen gekomen. Deze is echter 51 cm lang. Het huidige zadeltje is 44 cm lang. Denken jullie dat het zadel op zijn rug gaat passen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maaike_Indy op 20-05-19 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:41

Ik vind dit zadeltje (nog) niet te klein voor je dochter hoor :)

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:42

Deze foto is van vorig jaar. Heb geen recente foto van pony met zadel

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:51

Maaike_Indy schreef:
Deze foto is van vorig jaar. Heb geen recente foto van pony met zadel


Ik ben bang dat je dochter dan ook te groot voor de pony aan het worden is!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:03

Daphara schreef:
Maaike_Indy schreef:
Deze foto is van vorig jaar. Heb geen recente foto van pony met zadel


Ik ben bang dat je dochter dan ook te groot voor de pony aan het worden is!


Dat denk ik ook. Pony heeft - op deze foto in elk geval - niet de ruimte voor die extra centimeters voor mijn gevoel.

paddraigh
Berichten: 3694
Geregistreerd: 10-08-07

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:25

Iemand ervaring met een equine classic sensorflex pad onder boomloos?
Wat ik kan vinden Schock absorberende pads
Maar ik twijfel over de "panelen" als die er überhaupt wel in zitten..
Mijn paard heeft een verzonken ruggengraat csf pad ligt ook top bv.
Of iemand anders nog een optie voor een leuk pad
Liefste geen kifra maar vaste inlagen. Burioni ben ik mee bekend. Zoek iets met een print

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:34

Weet je wat het is met kleine ponies en groter wordende kinderen. Er komt een punt waarop het kind eigenlijk te groot wordt voor de pony, of althans in ieder geval te groot wordt voor een zadeltje dat nog fijn past op de pony.

Dan heb je de keuze:

- stoppen met rijden
- toch doorgaan met rijden en jezelf in het zadeltje proppen
- toch doorgaan met rijden en dan voor het mooie een iets te lang zadel er op leggen

Ik sta er altijd zo in: je kan het theoretisch nog zo mooi bedenken maar in de praktijk zullen kinderen toch vaak nog vrij lang op hun pony blijven klimmen, en dan is het voor die pony fijner als ze dat op een voor het mooie iets te lang Barefootje doen, dan dat ze in een te klein zadel op de cantle komen te zitten en echt vervelende druk op de rug gaan geven.

In plaats van een zadel kan je natuurlijk ook een BBP overwegen :)
Maar die zijn vaak ook vrij lang en dan is het een beetje lood om oud ijzer.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:22

Heb vergeet een optie! De pony voor de wagen laten beleren en nog vele kms samen kunnen maken! Dat heb ik met mijn pony gedaan :)

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:35

Ik wilde er niet een heel uitgebreid verhaal van maken want de hamvraag was, past een groter zadel op de pony. Vandaar dat ik in mijn oorspronkelijke vraag weinig achtergrond informatie gegeven heb.

We zijn ons er van bewust dat dochterlief niet heel lang meer op deze pony past. Het huidige zadeltje ligt vanwege een flexibele pommel eigenlijk niet helemaal mooi. Het trekt strak op de schoft. Ook heb ik er geen dekje met inlages bij. Ik zou dus het een en ander moeten investeren om het beter te laten passen. Dochter groeit en eigenlijk vind ik het jammer te investeren in een zadel waar ze zo goed als uitgegroeid is.

De pony wordt verder niet intensief gereden, er wordt vooral veel gewandeld en geknuffeld. Maar wanneer er dan op gereden wordt is een passend zadeltje wel zo fijn.

Laten beleren voor de kar zou heel leuk zijn alleen we wonen in Roemenië en daar is het allemaal net even anders dan in NL. Ik zou mijn paarden niet snel door een Roemeen laten trainen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:44

In dat geval zou ik voor een bbp gaan of de cantle van het zadeltje afhalen.

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:54

Het zadel wat ik op het oog heb heeft een verplaatsbare cantle dus kan zodanig geplakt worden dat het zadel een maat 0 is.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 13:00

Ik doe de instructeurs opleiding op de 2lazy7ranch :D

pmarena

Berichten: 48090
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:09

Maartje1990 schreef:
Heb vergeet een optie! De pony voor de wagen laten beleren en nog vele kms samen kunnen maken! Dat heb ik met mijn pony gedaan :)


Die valt onder de eerste optie :P

Als er niet al te veel spektakel plaatsvindt met de pony dan zou ik lekker gaan voor een goede BBP :j
Wil je toch wel veel draven en galopperen en steun van beugels en een echt zadel, dan is die maat 0 1 van je betere opties denk ik, al helemaal als ze met dat zadeltje ook door zou kunnen naar een groter dier? Want daar moet ze nog wel een poosje in passen, i-de-ale buitenkans zo'n maat 0 met een verplaatsbare cantle, die zijn heel erg zeldzaam :j

Maaike_Indy

Berichten: 719
Geregistreerd: 25-03-11
Woonplaats: Roemenie

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:24

Het is de bedoeling dat er tzt een grotere pony komt. Voor nu kan ze het leren op deze oude heer.
Bedankt voor de adviezen!

Leo

Berichten: 50114
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:56

paddraigh schreef:
Iemand ervaring met een equine classic sensorflex pad onder boomloos?
Wat ik kan vinden Schock absorberende pads
Maar ik twijfel over de "panelen" als die er überhaupt wel in zitten..
Mijn paard heeft een verzonken ruggengraat csf pad ligt ook top bv.
Of iemand anders nog een optie voor een leuk pad
Liefste geen kifra maar vaste inlagen. Burioni ben ik mee bekend. Zoek iets met een print


Ik heb een CE Sensorflex, die had ik altijd onder mijn boomzadel. Dat vond mijn paard destijds unaniem de fijnste pad. Inmiddels is hij minder kieskeurig maar de Sensorflex onder mijn boomzadel altijd gebruikt. Wat wil je er over weten? :)
Kan foto's maken als je wilt.