Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
BabbieB
Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 18:42

Volgens de zadelmaker heeft mijn vierjarige ruin nu naar schatting boommaat 38. Hij is een kruising Fries x Knabstrupper, dus ik verwacht dat hij nog wel wat gaat groeien. Heel veel schoft heeft hij niet en zijn ribben zijn tonnetje rond. Dat maakt de pasvorm erg lastig.

Hebben jullie tips wat betreft merken/modellen zadels? De boomtakken mogen niet te lang zijn vanwege de vorm van zijn schouders.

*edit: voor de duidelijkheid: ik wil m pas volgend jaar inrijden en orienteer me nu op mijn opties en de prijzen.


Saaams
Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:45

Massimo. Kan 2/3 maten vergroot of verkleind worden.

Laerkens Beauty

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:51

Headplate wow #9 impliceert boommaat 41 cm.

Es war schön.

IrishDraught
Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 05:41

Als ze nog groeien komt soms de schoft nog wat terug en kan hij daardoor bijv ook smaller worden kan je nu niks van zeggen

Ties 3/6/2015 <3

Marije_jiplover
Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 05:48

Mijn haflinger heeft toen die eenmaal beleerd was (beleerd met 5, dit speelt van toen die 6 was) ook een tijdje met een wintec wide gelopen, de gewone wintec was hij net te breed voor geworden.
Zadelpasser zei toen dat mijn Massimo voor m'n andere pony (37)waarschijnlijk nooit zou gaan passen omdat hij te breed was, of 't zadel te smal.
Inmiddels is hij 9 en loopt al bijna 2 jaar onder de Massimo die we nog iets hebben moeten versmallen, omdat zijn schoft eruit kwam en hij dus door te groeien weer smaller is geworden aan de bovenkant.

Ik zou je dus niet blind staren op 1 zadel voor z'n hele carrière, maar er vanuit gaan dat je minimaal een keer moet gaan wisselen.
Die van mij ging van gewone wintec naar wintec wide, terug naar gewone wintec en toen bleef die min of meer stabiel.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

belle_boef
Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:02

friesam schreef:
Als ze nog groeien komt soms de schoft nog wat terug en kan hij daardoor bijv ook smaller worden kan je nu niks van zeggen



Dit was ook mijn eerste gedachte. Geef het nog even 2 jaar de tijd en je hebt weer hele andere maten.

Ilsiie
Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:48

Kijk eens naar Balance Saddles, op het opfok en trainings bedrijf waar ik gewerkt heb heel goede ervaringen mee

Live your dreams

BabbieB
Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-19 07:13

belle_boef schreef:
friesam schreef:
Als ze nog groeien komt soms de schoft nog wat terug en kan hij daardoor bijv ook smaller worden kan je nu niks van zeggen



Dit was ook mijn eerste gedachte. Geef het nog even 2 jaar de tijd en je hebt weer hele andere maten.


Ja, helemaal mee eens. Ik ben sowieso niet van plan om volgend jaar al halve uren te gaan rijden o.i.d.. En ik gun hem natuurlijk vanaf het begin een zadel dat goed past, maar ik ben er huiverig voor om duizenden euro’s uit te geven aan een zadel terwijl ik weet dat zijn broer bijvoorbeeld nog 13 cm groeide tussen zijn 3 e en 6e levensjaar.

Maar aan de andere kant: als ik straks duizenden euro’s uit moet geven is het wel fijn dat ruim van te voren te weten :D

Een goed passend ‘tussenzadel’ zou denk ik het meest praktische zijn.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:23

Ik zou beginnen met een zadel met verwisselbaar kopijzer. Van Wintec weet ik dat de takken ook van de dressuurmodellen niet zo lang zijn.
Werkt op mijn Groninger model tank erg goed, veel ruimte voor haar brede schouder.

Ik heb nadat ze als 4 jarige uit het zadel van haar moeder was gegroeid eerst een tijdje boomloos gereden om haar nog wat meer te laten ontwikkelen tot mijn heupen dat niet zo leuk meer vonden, met boomloos zit je breder. Daarna als test dus de Wintec en dat bevalt (tegen alle verwachtingen, was nooit zo’n fan van kunststof) dus zo goed dat ik geen behoefte aan wat anders heb.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

joyce_eddy
Berichten: 4013
Geregistreerd: 01-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:42

Misschien eens een thorowgood proberen? Die zijn gemakkelijk van kop ijzer te wisselen.

jenneke1029
Berichten: 562
Geregistreerd: 07-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:48

Je zou kunnen kiezen voor een wow zadel die is altijd aan te passen dan heb je meteen een zadel die je kan houden. heb er inmiddels twee van vind dat wel fijn dat je ze altijd aan kan passen wat erg fijn is voor een jong paard. er zullen vast enkele paarden zijn waarbij hij niet goed aan te passen is maar heb met dit merk hele goede ervaringen.

Betty van de flintstones stables z1+1
http://www.fanitroaske.nl

koetje28
Berichten: 340
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:53

zoals meerdere al benoemd hebben zou ik niet al gelijk naar je definitieve zadel kijken als 1e.

ik heb voor de mijne eerst een daaleman gehad want die had geen taken alleen een verende boom, vervolgens een thorowgood T8 cob met wisselbaar kopijzer, toen die niet meer lekker op haar te krijgen was ben ik voor de massimo trail gegaan.
heel veel mazzel gehad en 2e hands eentje gevonden voor een nette prijs, sindsdien loopt ze als een tierelier en zit ik zalig *\o/*

mijn bonte koe wat een mazzel dat jij in mijn leven bent gekomen :)

Laura1982
Berichten: 4053
Geregistreerd: 23-01-04

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:56

Sella zadels boom kan vervangen worden en aangepast. Ik heb deze op mijn Friesje liggen erg blij mee

Douwe z1+5 sportpredicaat.
Ilias B+10 pr 200.5 L1+7

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:15

Ja wat is een definitief zadel? Een zadel moet gewoon passen. Nu net zo goed als straks, en als het niet meer past en passend te krijgen is moet je een andere kopen.

Er zijn al verschillende merken genoemd waarbij je het kopijzer kan verwisselen. Een aantal daarvan zijn ook echt geschikt voor brede paarden. Vraag je zadelfitter om raadt en schaf dan eventueel een tweedehands zadel aan wat hij voor je aan kan passen.

Britt
Berichten: 18879
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 08:16

Ik was altijd heel tevreden over mijn Startrekk dressuur. Is in de basis een boomloos zadel met verwisselbaar kopijzer.
Maar omdat het gewoon een Engels zadel is, met kussens, mooi ruim tussenkanaal en kopijzer is het ideaal voor veranderlijke paarden. Het verdeeld de druk heel mooi en zit ook nog eens top.

BabbieB
Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-19 20:14

Britt schreef:
Ik was altijd heel tevreden over mijn Startrekk dressuur. Is in de basis een boomloos zadel met verwisselbaar kopijzer.
Maar omdat het gewoon een Engels zadel is, met kussens, mooi ruim tussenkanaal en kopijzer is het ideaal voor veranderlijke paarden. Het verdeeld de druk heel mooi en zit ook nog eens top.


Voor mijn eerste paard heb ik destijds een Startrekk Espaniola gekocht maar dat vond ik echt een miskoop. De zitting veerde met elke pas op en neer, waardoor ik bij elke pas een extra zetje kreeg. Wow zadels vind ik ook niet zo fijn, dat veert voor mijn gevoel teveel.

Jessix schreef:
Ja wat is een definitief zadel? Een zadel moet gewoon passen. Nu net zo goed als straks, en als het niet meer past en passend te krijgen is moet je een andere kopen.

Er zijn al verschillende merken genoemd waarbij je het kopijzer kan verwisselen. Een aantal daarvan zijn ook echt geschikt voor brede paarden. Vraag je zadelfitter om raadt en schaf dan eventueel een tweedehands zadel aan wat hij voor je aan kan passen.


Tuurlijk moet een zadel passen. Ik spaar vrolijk door tot volgend jaar en kijk tegen die tijd (hij is dan vijf) wat de zadelpasser aanraadt.


Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:28

Maar wat doe je tot die tijd dan? :)

FHS
Berichten: 438
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Putten (Gld)

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:30

Een zadel met een verwisselbaar kopijzer. En dan een model dat geschikt is voor ronde paarden. Bijvoorbeeld het cob-type van Kent & Masters of Thorowgood. Deze zadels hebben een verwisselbaar kopijzer en kunnen dus mee veranderen, naarmate je paard van vorm verandert.

Onze doelstelling: een passend zadel voor ieder paard én elke pony!
Flevo Horse Support: Zadelmakerij ~ Zadelpasservice (gecertificeerd) ~ Sportmassage voor Paarden
www.flevohorsesupport.nl ~ info@flevohorsesupport.nl
Dealer van: Thorowgood, Kent & Masters en Fairfax zadels én gebruikte western (merk-)zadels, Prolite en LeMieux

Dovahkiin
Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:36

;Ik zou eens gaan kijken naar de Fryso zadels. Die zijn er in verschillende vormen en maten. Daarbij zijn er op marktplaats veel van deze zadels in omloop en zitten er ook nog eens goede zadels tussen. Mijn paard groeit ook nog en tot hij uitgegroeid is doe ik het zo met zadels. Pas als hij is uitgegroeid ga ik een Custom opspeuren. :D

Lante
Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:06

Ik zou sowieso voor een verwisselbaar kopijzer gaan. Bates en Wintec hebben bovendien nog andere mogelijkheden om de zadels goed aan te passen op de rug. Dat heeft dan ook mijn persoonlijke voorkeur.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 22:12

Ik heb een kenaur leneca. Deze heeft een brede ruimte tussen de kussens. Ligt op heel veel paarden langdurig goed!

Roze schoentje

BabbieB
Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 06:40

Lante schreef:
Ik zou sowieso voor een verwisselbaar kopijzer gaan. Bates en Wintec hebben bovendien nog andere mogelijkheden om de zadels goed aan te passen op de rug. Dat heeft dan ook mijn persoonlijke voorkeur.


Ja, daar zat ik van de week ook naar te kijken en dat leek veelbelovend. Ik ben alleen benieuwd of die zadels voldoende kamerbreedte voor mijn bolleke.

BabbieB
Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-19 06:43

FHS schreef:
Een zadel met een verwisselbaar kopijzer. En dan een model dat geschikt is voor ronde paarden. Bijvoorbeeld het cob-type van Kent & Masters of Thorowgood. Deze zadels hebben een verwisselbaar kopijzer en kunnen dus mee veranderen, naarmate je paard van vorm verandert.


De zadelmaker die is geweest gaf aan dat ook een Kent & Masters cob-type waarschijnlijk niet gaat passen -O-

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:44

Mijn paard heeft boommaat 36 en zijn postuur wisselt enorm. Ik heb een hele tijd met een Kent en Masters cob dressuur gereden. Voor paard was deze wel 'prima' maar ik zat er echt waardeloos in. Daarom overgegaan naar een Wintec Wide. Ik vind deze gemakkelijker zelf aan te passen dan de Kent & Masters. De nieuwe thorowgood T8 modellen heeft geen enkel model meer met korte takken. De low profile heeft nu ook lange takken.

De Wintec Wide heeft wel een breed kussenkanaal maar je paard moet echt geen schoft hebben want er is weinig ruimte voor een schoft. Je zit wel heel dicht (dichter dan andere zadels) op je paard en daarom voor een rondgeribt paard lekker stabiel.

Boommaat 38 is eigenlijk gewoon vlak, ik zal even een foto zoeken van rug met boommaat 36

Edit: (foto toegevoegd)

Paard staat niet helemaal recht (volgens mij zelfs op rust) maar voor het idee:

[ img ]

_Nelleke_
Berichten: 8049
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Boommaat ca 38 en nog in de groei...zadelopties?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:53

Ik zou anders met zo'n boommeter van wintec eens kijken of je paard wel echt maat 38 heeft. Zo ja dan past ook de Wintec Wide niet want die gaat tot 37.

En ik heb nu al medelijden met je bekken/onderrug. Ik vind maat 36 al heftig voor m'n bekken. :')


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lotus_Tessa, Sterrenpony en 14 bezoekers