[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 07:42

Ik denk dat je misschien wel baat kunt hebben bij de passervice die verschillende boomloze zadels heeft. Dan kan je ook andere boomloze zadels proberen. Kijken of er iets tussen zit wat voor jullie alle 2 werkt. Het zadel moet voor jou natuurlijk ook fijn werken, niet alleen voor je paard.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:05

Heb je de Nevada al geprobeerd met hipsaver? ik kan me goed voorstellen dat Nevada misschien wel een brug te ver is wbt fijn zitten voor je, gelukkig zijn er zo ontzettend veel boomloze zadels, maar dat maakt het ook weer wat een puzzel, een meer dressuur-gerichte barefoot zit al heel anders, echter kán het zijn dat die nog steeds te breed zitten, want ik denk dat, dat het probleem is met je knieen ook.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 08:16

Wat balen zeg :(:)

Zijn je fenders überhaupt wel goed "ingedraaid"?
Dat de beugels ook vanzelf met de opening naar je voet toe blijven hangen?

Want als de beugels steeds wegdraaien dan kan dat ook vervelend wringen op je knieën en dan is het ook niet raar dat je je beugels kwijtraakt. En als dat je een paar keer gebeurt dan is het ook niet zo heel gek als je toch wat gespannen gaat zitten en daar krijg je weer een stuiterig zitgevoel van...

Of je mist de steun gewoon teveel, dat kan natuurlijk ook :(:)
Had je wel eens op dit paard gereden met een westernzadel of een BBP of iets anders zonder (knie)wrongen of iets dergelijks? :)

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:11

Passervice zit ik ook te overwegen, maar dan moet ik wel eerst mijn Nevada verkopen.

Ik heb nog geen hipsaver geprobeerd, maar zie ook niet zo goed waarom dit zou helpen aan mijn probleem, zou je dat eens kunnen uitleggen? :)

Hiervoor reed ik met een boom dressuurzadel, ik heb in het verleden wel eens met een boom western zadel gereden en dat vond ik toen juist wel prettig. Zelf heb ik ook niet echt het idee dat het aan het boomloze licht, maar meer aan het zadel.

Je hebt bijvoorbeeld de Barrydale wat volgens mij meer steun dus rust geeft. Ik hoop dat zoiets voor mij helpt. :)

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:17

@petrichor: als je in de buurt woont mag je wel eens op mijn Bob Marshall komen zitten (en als je niet in de buurt woont ook hoor :D ) dan kun je dat verschil eens voelen.

pmarena

Berichten: 48097
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:24

Waarom zou je dan eerst je Nevada moeten verkopen? Wie weet zit hij met een kleine aanpassing wel veel lekkerder voor je, en je hoeft niet direct een ander zadel te kopen toch? Passervice is vrijblijvend :)

Otti1977

Berichten: 3041
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:35

@petrichor weet niet of je in de buurt woont. Je mag altijd mijn Barrydale uitproberen of dat beter zit.

Marocje
Berichten: 5600
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:50

Denk dat een passessie veel voor je kan doen! Wellicht ook aan je huidige zadel? Gister heb ik een passessie gehad en hebben we eerst mijn Ghost nagekeken. Met wat aanpassingen (vooral kussen verplaatsen) lag ie al beter, maar toch wilde ik ook andere zadels proberen. Dit zadel is voor ons als combinatie te onstabiel. Toch wil ik hem niet kwijt, want hij zit wel superlekker (zacht).

Daarna een zadel gepast waar mijn interesse lag, de Sorenta Campus. Deze leek helemaal goed te zitten, en toen ik ging stappen zat ie ook lekker. Tot ik ging draven, toen leidden mijn benen echt een eigen leven. Dat was jammer.. zat er wederom niet stabiel in.

Toen een Tekna, dit zat ook lekker en met draven kon ik ook zitten. Zelfs een galopje en pony galoppeerde heel ruim: dat was fijn!

Dus weer heel blij met de sessie, en ook weer wat wijzer. Ik was bijvoorbeeld in de veronderstelling dat pony een boommaat 31 had en een bepaald draagvlak: dit kun je dus helemaal niet zo stellen }:0

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 09:55

@petrichor: volgens mij zit je redelijk in de buurt, helaas heb ik even geen paard waarmee je een freemax kunt proberen, maar je mag eventueel wel mijn Barefoot barebackpad proberen. Heeft weliswaar geen beugels, maar dan kun je wel proberen of het probleem wellicht de brede zit is, of dat je inderdaad meer steun nodig hebt...

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:53

Eveyy schreef:
Zweetafdruk van mijn Mandriana na een klein uurtje bos, veel stap en galop en af en toe stukjes draven en lichtrijden..

Mandriana + Kifrapad + beugels

[ [url=m/FD739O.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7dRPIn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nuRRjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NpQnsO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er keurig uit hoor :j

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 10:58

Super lief dat jullie dat aanbieden! Ik zal het onthouden! :)

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:22

Is hier een dealer omgeving Twente die met boomloze zadels doet?

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:30

Petrichor schreef:
Is hier een dealer omgeving Twente die met boomloze zadels doet?

Volgensmij komt Ella van boomlooszadelpasservice door heel Nederland

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:39

Bokt990 schreef:
Petrichor schreef:
Is hier een dealer omgeving Twente die met boomloze zadels doet?

Volgensmij komt Ella van boomlooszadelpasservice door heel Nederland

Ik heb via haar site contact met haar opgenomen.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 13:50

Mooi, daar heb je een goede aan. Met heel veel keus in probeerzadels.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 15:34

Wbt de hipsaver, je schreef eerder al dat je twijfelde over de breedte van je zadel, en uit eigen ervaring weet ik dat je van een te breed zadel ook last van je knieen kan krijgen, een hip-saver maakt het zadel nét een tikkie smaller(meer A-zit ipv plat) waardoor je heupen en dus ook knieeen niet een te pittige belasting krijgen.

Mijn probleem is met Startrekk-zadels opgelost, zeker de spaanse hebben een dusdanig smalle zit dat mijn tonnetje niet meer breed voelt, erg fijn.

Maar Ella vragen lijkt me de kortste klap, ja, consult kost geld, maar op de gok een ander zadel zoeken is ook een dure hobby.

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 17:19

Kwetal schreef:
Eveyy schreef:
Zweetafdruk van mijn Mandriana na een klein uurtje bos, veel stap en galop en af en toe stukjes draven en lichtrijden..

Mandriana + Kifrapad + beugels

[ [url=m/FD739O.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7dRPIn.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/nuRRjP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/NpQnsO.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er keurig uit hoor :j


Thnx, ik was ook positief verrast :D
Zitvlak droog, maar dat is redelijk logisch.. en geen puntbelasting

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 20:56

Eveyy schreef:
Thnx, ik was ook positief verrast :D
Zitvlak droog, maar dat is redelijk logisch.. en geen puntbelasting

Je hebt geen idee hoe verrast alle dealers waren na de eerste computeruitslagen met de Mandriana..... :D

Petrichor

Berichten: 10528
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 21:55

Ik kwam iets tegen over startrek zadels, lijkt mij echt heerlijk maar ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.

En hoe zit het met de maat? Wat mij een fijn zadel lijkt is de comfort maar hoe zit dat met broekmaat 42?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-19 22:16

Ik poste net over startrekk, weet niet of je misschien ergens anders wat had gelezen, mijn S2 Espaniola past aardig goed met een maat 42 in de meeste gevallen, met maat 36/38 pas ik nog in een maat S1. de comfort heb ik geen ervaringen mee, maar volgens mij heeft Ella die wel, of die weer net niet, het dressuurzadel vind ik wel weer wat dwingender, maar zat op 1 van mijn paarden beter, dus tja.
De Comfort is zeker minder dwingend dan het dressuur zadel, dus lijkt me een goede om eventueel op het test-lijstje te zetten!

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:11

Ik ben al jaren entbousiast over Startrekk. Wij rijden sinds kort een van de paarden weer met een startrekk dressuur en zijn vooralsnog tevreden. Het paard gaat steeds beter eronder, beter dan onder boomzadels. Ik vind het sowieso erg fijne zadels voor de ruiter, dit is ondertussen nr 3 in de rij. Paard is ooit beleerd met een Espaniola en we hebben er al eerder een dressuur op gehad. Apart is dat dat toen totaal geen succes was, het paard liep toen lichamelijk in korte tijd helemaal vast op dat zadel. Het heeft in ons geval ook zeker met de staat van africhting te maken, die was toen basis met veel balansproblemen en nu m niveau in balans.

diesel_

Berichten: 1726
Geregistreerd: 25-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:25

iemand tips om mijn freeform te verkopen? Andere sites dan fb en marktplaats want hij begint weg te stoffen...

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 09:11

Ebay-duitsland en anders in prijs zakken.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:29

Kwetal schreef:
Eveyy schreef:
Thnx, ik was ook positief verrast :D
Zitvlak droog, maar dat is redelijk logisch.. en geen puntbelasting

Je hebt geen idee hoe verrast alle dealers waren na de eerste computeruitslagen met de Mandriana..... :D

Idd! Ik was zeer blij verrast, zeker omdat dit echt onze uitverkorene is, heerlijk dit! Bedankt om dit te willen delen met ons :j

Eveyy

Berichten: 1655
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:43

mindful schreef:
Kwetal schreef:
Je hebt geen idee hoe verrast alle dealers waren na de eerste computeruitslagen met de Mandriana..... :D

Idd! Ik was zeer blij verrast, zeker omdat dit echt onze uitverkorene is, heerlijk dit! Bedankt om dit te willen delen met ons :j


Graag gedaan!

Ik moet ook eerlijk zeggen, met de Mandriana vind ik de zweetafdruk mooier dan toen ik met de Roma reed. (niet nieuwste basis) Daarbij waren onder de beugelophang toch duidelijkere droge plekken, terwijl het nu gewoon droog is over mijn zitvlak.
Ookal zie ik liever dat alleen de ruggengraat droog is :o

Normaal rijd ik western met mijn Freemax, dus misschien heeft het ook te maken met geen kussens, dat ons dat beter past.