Waar zijn de klonen van Jazz??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:59

oji schreef:
Mitochondriaal DNA draagt niet bij tot de erfelijke karakter of sport eigenschappen. Dat is er puur voor de energiehuishouding in de cellen.

Die energiehuishouding bepaald flink stuk uithoudingsvermogen, in zekere zin belangrijker bij een ren of military paard, maar een hele proef voluit kunnen presteren is ook wel handig.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:28

tamary schreef:
oji schreef:
Mitochondriaal DNA draagt niet bij tot de erfelijke karakter of sport eigenschappen. Dat is er puur voor de energiehuishouding in de cellen.

Die energiehuishouding bepaald flink stuk uithoudingsvermogen, in zekere zin belangrijker bij een ren of military paard, maar een hele proef voluit kunnen presteren is ook wel handig.

Niet echt. Uithoudingsvermogen wordt bepaald door type spieren, anatomie (longinhoud/omvang borstkast/kwaliteit van het hart en bloedvaten etc) Mitochondriaal dna zorgt puur voor de omzetting van brandstof in energie in de cel. Meer een gevalletje doet ie het of doet ie het niet. Doet ie het, prima en dan zorgt het kern dna voor de capaciteiten van het paard. Doet ie het niet dan zal de vrucht waarschijnlijk niet eens levensvatbaar zijn of in ieder geval voor grote problemen zorgen. Dan komt het überhaupt niet tot een sportpaard of tot een paard

Merel_Brit
Berichten: 630
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:57

Ik lees veel over klonen is achteruitgang, er is al zoveel Jazz etc, maar zijn deze paarden wel gemaakt om voor nageslacht te zorgen?

Ik snap namelijk heel goed dat als je een paard wilt klonen, het juist leuk is om te onderzoeken wat opvoeding en huisvesting nou met een paard doet. Jazz is niet de jongste meer, zijn kloon wel. Hoeveel van het talent wat hij had zit nou echt in die genen...Hoeveel is aangeleerd of ontwikkeld, en in hoeverre is een dier dus ook een goed vaderdier. Dat Jazz dat is, staat natuurlijk vast, maar misschien hebben ze juist daarom hem gekloond. Van hem is juist heel erg bekend wat zijn genen doen/doorgeven.

[o]
"Great friends are hard to find, difficult to leave, and impossible to forget"
Highness B+10, L1+20, L2+12, M1+16, M2+11, Z1+12, Z2+11

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:32

kimmie1 schreef:
Waarom niet, zelfde genen als Jazz en daar is toch volop vraag naar (geweest)


Precies, geweest. Er zijn al een stuk meer hengsten die zich (beter) bewezen hebben dan Jazz waar je wél vooruitgang mee fokt.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 13:34

Nog beter bewezen dan Jazz??

Nou...dat zijn er niet heel veel.

Aan wie denk je?

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:42

Autumnn schreef:
kimmie1 schreef:
Waarom niet, zelfde genen als Jazz en daar is toch volop vraag naar (geweest)


Precies, geweest. Er zijn al een stuk meer hengsten die zich (beter) bewezen hebben dan Jazz waar je wél vooruitgang mee fokt.

Uhmmm....nee.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 17:54

Sommige mensen hebben nu eenmaal iets tegen Jazz, vermoedelijk omdat ze zelf te lomp zijn om er mee om te gaan :+

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 00:08

Sporthorsies schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal iets tegen Jazz, vermoedelijk omdat ze zelf te lomp zijn om er mee om te gaan :+


Dat is vaak het probleem. En iedere hengst die veel gebruik is heeft er lastige tussen zitten. De Jazz die wij hadden was zeker rillerig en vlug, maar 10000% eerlijk en betrouwbaar. Moet je gewoon mee leren omgaan, niet te tuttig doen en dan heb je er super fijne paarden aan.

Kilimanjaro
@puppy_freek

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 06:47

Sporthorsies schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal iets tegen Jazz, vermoedelijk omdat ze zelf te lomp zijn om er mee om te gaan :+


Ik hoop niet dat je mij bedoelt? Ik kan lezen en schrijven met die dieren. Máár het zijn niet de makkelijkste en ík zou niet weten waarom je dat karakter door zou willen fokken.

c_alsemgeest
Berichten: 20567
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:02

Prima karakter voor de sport...
Mits het op de juiste merrie gedaan wordt. Heet, gevoelig, betrouwbaar en te brutaal om ergens kijkerig op te zijn.
Qua sport gewoon de bewezen beste vererver, en wordt nog steeds ingezet in de fok.
Kijk alleen maar naar de beste presterende NLse paarden op dit moment Dream Boy en Zonik hebben ook Jazz er achter.
Natuurlijk heb je ook nieuwere hengsten die fijn zijn, Jazz op bepaalde lijnen is nog steeds verbeterend.
Vivaldi staat bv bekend om zijn prettige karakter en vererving hiervan... dat is ook een krack x jazz.

ook in de nieuwe generatie bevestigd dit:
https://www.horses.nl/fokkerij/kwpn/tot ... -dressuur/

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

oji
Berichten: 4213
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:17

Ik heb ook niets tegen Jazz hoor. Sterker, ik heb helemaal geen ervaring met Jazz. Heb vnl paarden gereden die vooral springbloed voeren of een combi, maar er heeft nooit iets jazzerigs tussen gezeten dus heb geen mening over het karakter. Ik kijk puur vanuit het oogpunt van biodiversiteit binnen de dressuurpaarden populatie waarom ik vind dat nog meer Jazz bloed niets extra zou toevoegen. Ik ben een voorstander van fokken op kwaliteit, maar met genenspreiding waardoor een populatie altijd wendbaar blijft.

En dat ik dan een opmerking over zijn stap maak, dat is een eigen dingetje. Mijn eigen paard stapt net zo (slecht) en ik roep altijd, ach Jazz is er ook best een eind mee gekomen. :D

c_alsemgeest
Berichten: 20567
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:21

Daar ben ik het wel mee eens, dat er al genoeg in de populatie zit... ik was het alleen niet eens met het karakter en het niet verbeteren :D

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 07:57

Ik heb er zat mee gemaakt, van hele brave tot hele "aparte" qua karakter. Imo de beste eigenschap die Jazz vererft voor een sportpaard is dat ze zonder uitzondering allemaal altijd blijven lopen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 08:15

Daar ben ik het zeker niet mee eens.
Van Jazz veel gezien en gereden en ook zeker enthousiast over maar er zijn genoeg Jazzen die net wat flegmatiek zijn. Dat in combinatie met kijkerig kan het nog wel eens moeilijk maken.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 09:48

Autumnn schreef:
Sporthorsies schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal iets tegen Jazz, vermoedelijk omdat ze zelf te lomp zijn om er mee om te gaan :+

Ik hoop niet dat je mij bedoelt? Ik kan lezen en schrijven met die dieren. Máár het zijn niet de makkelijkste en ík zou niet weten waarom je dat karakter door zou willen fokken.

Niet direct hoor, ik heb natuurlijk geen idee hoe jij met paarden om gaat. Het is iets wat ik vaker opmerk; mensen die dat karakter helemaal zwart maken, maar als ik dan zie hoe zij rijden begrijp ik dat ook.

Ik vind het karakter wel heel fijn en dus ook wenselijk. Ze dwingen mij om op te blijven letten en dat heb ik soms wel nodig. Ik ken er inderdaad ook genoeg die flegmatiek en kijkerig zijn, dat is wel heel lastig, maar toch ook als je die eenmaal aan krijgt dan blijven ze voor je gaan.

Elisa2
Berichten: 36678
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 10:54

Grappig die verschillen in ervaringen, zo zie je maar weer. Nooit iets over een kam scheren, ik heb echt werkelijk nog nooit een flegmatieke gezien/ gehad.

Ieder paard is en blijft uniek ondanks de afstamming, wat dan ook wel weer grappig is om te lezen dat de klonen ook niet identiek zijn qua karakter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

mavantos
Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 11:02

Elisa2 schreef:
Grappig die verschillen in ervaringen, zo zie je maar weer. Nooit iets over een kam scheren, ik heb echt werkelijk nog nooit een flegmatieke gezien/ gehad.

Ieder paard is en blijft uniek ondanks de afstamming, wat dan ook wel weer grappig is om te lezen dat de klonen ook niet identiek zijn qua karakter.


Ik ken ook geen echte flegmatieke Jazzen, maar wel zat die flegmatiek gemaakt worden :')

Kilimanjaro
@puppy_freek

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 12:46

Bij het zadelmak maken al flegmatiek en ook een stel die echt goed opgeleid waren maar ook hele vlugge gereden. Dus het zegt niets.

Mijn eigen Jazz was behoorlijk traag. Niet in beweging. Wel in looplust en reactie.
Haar dochter is veel vlugger maar heeft duidelijk wel wat van moeders daarin.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Zidore
Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:20


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Anoniem

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:37

leuk om te lezen, maar is dit de enige die in de sport actief is??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:38

leuk om te lezen, maar is dit de enige die in de sport actief is?

Kendra
Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 09:48

Voor mij is het vooral een interessant experiment en leuk om te volgen.
In de sport was Jazz goed, maar nooit zo goed als bv. Totilas.
En Jazz is er zelf ook nog, dus voor de fokkerij maakt het niet zo veel uit.
Het klonen van een ruin en die hengst laten is iets waar ik wel wat in zie.
Denk dat ik bv graag een veulen van Explosion W zou willen hebben :-)....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers