Waar zijn de klonen van Jazz??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 19:42

Zidore schreef:

Ben ik nu de enige die helemaal groen wordt van jaloezie? %)

"even meenemen om wat ervaring op te laten doen". En dan gewoon het ZZL winnen 8)7
Als ik mijn Jazz kleindochter (om enigszins on topic te blijven) meeneem om "even ervaring op te laten doen" is dat in het L1 en zitten we ergens in de onderste helft ^)

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 23:20

Rex_Rolfo schreef:
Zidore schreef:

Ben ik nu de enige die helemaal groen wordt van jaloezie? %)

"even meenemen om wat ervaring op te laten doen". En dan gewoon het ZZL winnen 8)7
Als ik mijn Jazz kleindochter (om enigszins on topic te blijven) meeneem om "even ervaring op te laten doen" is dat in het L1 en zitten we ergens in de onderste helft ^)



Troost je, de meerderheid zou net als jou eindigen. Iets met gedeelde smart terwijl we samen jaloers zijn

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:06

Rex_Rolfo schreef:
Zidore schreef:

Ben ik nu de enige die helemaal groen wordt van jaloezie? %)

"even meenemen om wat ervaring op te laten doen". En dan gewoon het ZZL winnen 8)7
Als ik mijn Jazz kleindochter (om enigszins on topic te blijven) meeneem om "even ervaring op te laten doen" is dat in het L1 en zitten we ergens in de onderste helft ^)


:D je moet jezelf natuurlijk ook niet gaan vergelijken met zo'n ervaren prof. :+

Ik vind het wel grappig om te zien, de kloon lijkt op Jazz maar je ziet ook duidelijk wel verschillen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:18

Dovahkiin schreef:
gedeelde smart terwijl we samen jaloers zijn

Afbeelding

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:22

Ik vind de verschillen ook grappig om te zien.
Maar ook dat het hebben van een kloon zoveel jaren later niet zo veel meer voorstelt.
Sport en fokkerij gaan vooruit - en je komt eigenlijk met iets van de vorige generatie :-)..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:23

Kendra schreef:
Ik vind de verschillen ook grappig om te zien.
Maar ook dat het hebben van een kloon zoveel jaren later niet zo veel meer voorstelt.
Sport en fokkerij gaan vooruit - en je komt eigenlijk met iets van de vorige generatie :-)..

De uitslag van de eerste start van Hollywood spreekt dat toch echt tegen.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:39

We gaan 't zien... hij loopt 'nog maar' ZZ-licht.
De kosten-baten analyse maken we over een jaar of 10 :D ..

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:55

Ik blijf de discussie erg interessant vinden. In eerste instantie was ik het met Kendra eens. Klonen is achteruitgang. Maar het zijn en blijven unieke individuen met aparte karakters en prestaties.
Ben wel erg benieuwd (mits ze nog hengst zijn), of er fokkers mee zouden willen fokken?

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:49

Waarom niet, zelfde genen als Jazz en daar is toch volop vraag naar (geweest)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:37

Waarom wel? Dressuurfokkers houden van heel jong bloed. Totilas is nog gewoon beschikbaar. Toch worden zijn zonen die nog geen GP lopen volop gebruikt. En inmiddels zelfs al zijn kleinzonen.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:46

Even een paar vragen.
De klonen zijn genetisch gezien dezelfde als de vader. Waarom zijn ze dan niet per definitie goedgekeurd?

En dan een beetje off-topick : waarom zijn de dressuurfokkers zo voor de jonge en dus niets-bewezen hengsten?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:50

Persoonlijk zou ik niet met zo'n kloon willen fokken, in de fokkerij zie je toch dat iedere lichting hengsten beter wordt. (niet allemaal natuurlijk, maar de uitschieters)
Naast het feit dat Jazz bloed al ruim voorhanden is en er al in/lijnenteelt genoeg is op hem denk ik dat hij als hij nu aangeboden zou worden helemaal niet meer zo'n uitschieter zou zijn.

Uiteraard is het wel een stempelhengst en moet je van jonge hengsten nog maar bekijken hoe ze vererven.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:54

Elisa2 schreef:
in de fokkerij zie je toch dat iedere lichting hengsten beter wordt. (niet allemaal natuurlijk, maar de uitschieters)


Nou dat is nog maar de vraag natuurlijk. De trainingsmethoden etc staan ook bepaald niet stil! Ben wel benieuwd, als dit dier in de toekomst alle hippe jonge paarden in de pan hakt zegt dat ook weer wat.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:05

c_alsemgeest schreef:
Karakter en temperament is deels erfelijk maar ook veel aangeleerd. Beide hadden een andere draagmoeder, dus ook een andere opvoeding gehad als veulen.

Mag ik hier nog even op terugkomen? Zijn de donor-eicellen afkomstig van dezelfde merrie of verschillende donoren? Geen idee of dat ook nog invloed zou kunnen hebben.

Er wordt gesproken van verschillende karakters, zijn dat redelijk kleine verschillen of zit er echt een vrij groot verschil in karakter (in/extrovert, knuffelig, eenkennig of juist niet?) tussen II en III ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:23

Rex_Rolfo schreef:
c_alsemgeest schreef:
Karakter en temperament is deels erfelijk maar ook veel aangeleerd. Beide hadden een andere draagmoeder, dus ook een andere opvoeding gehad als veulen.

Mag ik hier nog even op terugkomen? Zijn de donor-eicellen afkomstig van dezelfde merrie of verschillende donoren? Geen idee of dat ook nog invloed zou kunnen hebben.

Er wordt gesproken van verschillende karakters, zijn dat redelijk kleine verschillen of zit er echt een vrij groot verschil in karakter (in/extrovert, knuffelig, eenkennig of juist niet?) tussen II en III ?

Volgens mij maakt dat niet uit want dat is een lege cel.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:31

janderegelaa schreef:
Volgens mij maakt dat niet uit want dat is een lege cel.


Een eicel bevat wel mitochondriaal DNA.

Mogelijk dat dat wel enige invloed heeft.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:33

Ik denk eerder nature-nurture.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 13:46

Mitochondriaal DNA draagt niet bij tot de erfelijke karakter of sport eigenschappen. Dat is er puur voor de energiehuishouding in de cellen.

Ik snap ook niet waarom ze Jazz gekloond hebben. Er is al zoveel Jazzbloed dat ik dat weinig tot niets aan de fokkerij vind toevoegen. Een super ontwikkeld sportpaard dat jammerlijk vroeg geruind is zou in mijn ogen veel beter gekloond kunnen worden. Dan voeg je iets toe wat er verder niet is in de fokkerij.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:04

troi schreef:
Elisa2 schreef:
in de fokkerij zie je toch dat iedere lichting hengsten beter wordt. (niet allemaal natuurlijk, maar de uitschieters)


Nou dat is nog maar de vraag natuurlijk. De trainingsmethoden etc staan ook bepaald niet stil! Ben wel benieuwd, als dit dier in de toekomst alle hippe jonge paarden in de pan hakt zegt dat ook weer wat.


Mwah Jazz heeft hele goede dingen (gebracht) maar als je bijv. kijkt naar zijn galop en wat hij vererft dan is dat niet zijn sterkste punt. Ik denk dat er nu completere hengsten rond lopen. Of die zich ook zo goed gaan vererven is natuurlijk nog de vraag.

Ben het verder met Oji eens.

oji

Berichten: 4244
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:21

Ha ha Elisa... ik vond zijn stap ook zo niet best. Kort-lang.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:41

oji schreef:
Mitochondriaal DNA draagt niet bij tot de erfelijke karakter of sport eigenschappen. Dat is er puur voor de energiehuishouding in de cellen.

Ik snap ook niet waarom ze Jazz gekloond hebben. Er is al zoveel Jazzbloed dat ik dat weinig tot niets aan de fokkerij vind toevoegen. Een super ontwikkeld sportpaard dat jammerlijk vroeg geruind is zou in mijn ogen veel beter gekloond kunnen worden. Dan voeg je iets toe wat er verder niet is in de fokkerij.

Lijkt mij dat de energiehuishouding in de cellen wel bij kan dragen aan de sporteigenschappen.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:04

oji schreef:
Ha ha Elisa... ik vond zijn stap ook zo niet best. Kort-lang.


Ik wilde hem niet helemaal afkraken uiteraard... :+ hij gaf ook hele goede dingen door.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 07:33

Rex_Rolfo schreef:
c_alsemgeest schreef:
Karakter en temperament is deels erfelijk maar ook veel aangeleerd. Beide hadden een andere draagmoeder, dus ook een andere opvoeding gehad als veulen.

Mag ik hier nog even op terugkomen? Zijn de donor-eicellen afkomstig van dezelfde merrie of verschillende donoren? Geen idee of dat ook nog invloed zou kunnen hebben.

Er wordt gesproken van verschillende karakters, zijn dat redelijk kleine verschillen of zit er echt een vrij groot verschil in karakter (in/extrovert, knuffelig, eenkennig of juist niet?) tussen II en III ?


Nee, verschil is minimaal... primaire reactie is hetzelfde, omgaan ermee is hetzelfde en de emotie en vrijwel hetzelfde.
De ene loopt ergens ietsjes eerder op af dan de andere. En de ene reageert iets eerder op een merrie dan de andere. Maar primair zijn de karakters erg gelijkmatig. Leergierig, brutaal, onverschrokken en een tikkie dominant :D
Dus het omgaan met de primaire emotie is iets wat wisselt in tijd... wat eerder nurture is geweest denk ik. Een moeder die eerst even de kat uit de boom keek... of een die meteen reageerde oid.

Wat wel grappig is, zijn de voetjes... de rest van de kleur en het uitterlijk is geheel gelijk... maar de witte voetjes zijn net iets anders. Jazz had er 3, kloon (Hollywood) heeft er 2 de andere heeft er 4 :D

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:36

+:)+ erg interessant om te lezen.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waar zijn de klonen van Jazz??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:49

Ik vind het altijd wel grappig om er over te lezen op internet, voor ons op stal is het gewoon een van de paarden die daar gereden worden. Natuurlijk is het "de kloon" maar hij is ook gewoon een paard. Wat mee draait in de trainingen, en tegen komt in de paddocks of op het land... dus daarin is hij niet speciaal :D Dan vergeet je nog weleens de achtergrond van hoe hij 'ontstaan' is :+