Nakomelingen Cassanova du Bois

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:50

Tja, daar speculeren ze dus op. Maar wat ze doen is echt tegen de wet. Je hebt nergens een handtekening gezet, én je weet bij god niet wat je krijgt voor die 25 euro... (en dat kunnen ze je ook niet eens vertellen!)


Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:21

Op die rekening staat niets. Op de dekbon staat dat je je verplicht de dekafdracht te betalen als je de bon ondertekend aan het stamboekkantoor opstuurt (wat je sowieso pas doet ná de geboorte).
Ze factureren dus voordat ze een ondertekende bon hebben ontvangen (wat niet kan - pas met het ondertekenen en opsturen heb jij een 'contract' met het stamboekkantoor) én ze kunnen je niet vertellen wat je voor het geld 'koopt'. Tegenover een factuur staat nl een levering - van diensten of goederen. Ze leveren je niets. Dus ook dat mag niet.
Spookfactuur dus :+

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:23

Nee. Je kunt verwijzen naar een stukje over spookfacturen op de website van de KvK:
https://www.kvk.nl/advies-en-informatie ... okfactuur/

KvK schreef:
Een echte factuur zonder tegenprestatie.
Je ontvangt de factuur zonder dat je opdracht hebt gegeven tot levering van goederen of een dienst. Het kan zijn dat er sprake is van een administratieve vergissing of kwade opzet.
Vraag in deze gevallen bij de afzender waarom je de factuur hebt ontvangen. Zonder een bewijs van je opdracht kan men je nooit verplichten om te betalen.


Laten we optimistisch zijn en het als 'administratieve vergissing' opvatten. Hoewel ze sinds 2017/2018 weten uit de mailwisseling met mij dat ze de wet overtreden :))

Je kunt ze vragen om een kopie van het stuk met jouw handtekening waarin jij 'dekafdracht' hebt gekocht van ze :+

Overigens hebben ze op mijn mail van een week of 6 geleden nog niet gereageerd :D

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:35

Ze gaan er echt van uit dat iedereen klakkeloos betaalt. Maar stel dat je een dood veulen hebt, dan moet je dus óók betalen van ze. Toch te bizar voor woorden? En je krijgt er niets voor... Ze hoeven niets voor je te administreren, etc.
Bovendien, 25 euro administratiekosten voor een digitaal systeem waar je zélf aangifte doet?
Mij werd twee jaar geleden gezegd dat het oa was voor de promotie van de hengst. Wel ja joh. Dat wordt al meer dan genoeg betaald door de deklicentie die Marjolein betaalt, en ik neem aan dat als ze wil adverteren in het clubblad of op de website dat dat ook niet gratis is.
En wat heb ik verder aan die promotie?

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:45

Als je een mail krijgt met "die afdracht moet betaald worden, ongeacht bij welk stamboek je registreert" - dit is het antwoord dat je terug kunt sturen:

Citaat:
Geachte stamboekmedewerker,

Op de website van de KvK bij de paragraaf 'spookfacturen' staat het volgende:
"Vraag in deze gevallen bij de afzender waarom je de factuur hebt ontvangen. Zonder een bewijs van je opdracht kan men je nooit verplichten om te betalen."

Ik verzoek u dus vriendelijk mij een kopie te sturen van mijn opdracht aan u, want ik kan deze nergens vinden. Daarnaast zou ik ook graag van u vernemen, gespecificeerd, wat u mij met deze 'dekafdracht' levert aan diensten of goederen.

Met vriendelijke groet, blablabla


Blijven ze dan mekkeren, dan kun je nog aangeven wat op hun eigen dekbon staat:
"Met het ondertekenen, dan wel versturen naar het stamboekkantoor van deze dek-/inseminatie overeenkomst verklaart de merriehouder akkoord te gaan met het bij of haar in rekening brengen van dekafdracht door het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek (“NWPCS”)."

Jij heb die dekbon niet ondertekend en opgestuurd, dus heb je niet verklaard akkoord te gaan met het in rekening brengen van die dekafdracht.

Gaan ze dan nóg door, dan kun dreigen dat je ze gaat aanmelden bij de fraudedesk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-20 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:48

Ik had trouwens na mijn mailwisseling van 2 jaar geleden verwacht dat ze de tekst op hun dekbon wel zouden veranderen in:
"Met het aannemen van deze dekbon... verklaart de merriehouder akkoord te gaan..."
Maar zo slim zijn ze niet geweest :))

Op het moment dat ze dát doen wordt het een zwaardere dobber, hoevel ze nog steeds in detail moeten kunnen vertellen wat jij als merriehouder krijgt voor die afdracht.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:24

tiwi1969 schreef:
Wat wel zo is dat tussen de stamboeken, binnen de koepel fokkerij, de afspraak gemaakt is dat het stamboek die een hengst als eerste heeft goedgekeurd de dekafdracht factureert.
De kosten van de aanmelding van het veulen staan hier los van.


Dat kan wel zijn, maar onderlinge afspraken die tegen de wet ingaan zijn ongeldig. Wettelijk gezien MOET een bedrijf dat jou een factuur stuurt een opdrachtbevestiging van jou hebben én kunnen vertellen wat ze je als tegenprestatie voor die factuur leveren.

Je ontvangt echt een spookfactuur van ze. Een ander woord is er niet voor. Je hebt géén opdracht gegeven voor levering en je weet níet wat ze leveren. Ze doen gewoon dingen die niet mogen.

En ze factureren dus íedereen, ook hun eigen leden, vóórdat ze die ondertekende dekbon binnen hebben. Ook dat mag domweg niet. Eérst opdracht, dán factuur.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:59

Ja, maar er wordt niet gespecificeerd wélke stamboekkosten, dat is het probleem. Nergens wordt duidelijk gemaakt dat je kosten aan het Welsh stamboek zult hebben als je er niet registreert. Het is totaal niet logisch dat jij als derde (de merriehouder) kosten zou moeten maken voor het stamboek van de hengstenhouder. Jij hebt een contract met de hengstenhouder. Dáár heb jij financiele verplichtingen aan. Daarnaast heb je als merriehouder een 'contract' met het stamboek van jouw merrie. Daar heb je ook kosten aan. Maar jij hebt als merriehouder nérgens een contract met het stamboek van de hengst. Nergens zet jij een handtekening onder een contract met het Welsh stamboek. Dat contract bestaat pas bij het ondertekenen van hún dekbon. Wat je niet hoeft te doen als je daar niet registreert.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:01

Stel, jij koopt een tweedehands auto bij een Bovag-garage. De auto wordt geadverteerd 'zonder afleveringskosten'. Je weet dus dat er nog kosten bij komen, oa voor het op naam stellen, maar alles wordt door de garage geregeld en in rekening gebracht - daar ga je van uit.
Je zou toch raar staan te kijken als je dan, als onderdeel van 'de afleveringskosten' een factuur van de Bovag zou krijgen met "garageafdracht' - omdat de Bovag controleert of de garage wel voldoende kwaliteit heeft.
Dat is wat er gebeurt nl...

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:56

Ze lezen hun eigen dekbon niet :))
Alleen als je ondertekend opstuurt verklaar je je akkoord met het betalen van de dekafdracht.

Wat een ontzettende sukkels zijn het ook...

dekbon Welsh stamboek schreef:
Met het ondertekenen, dan wel versturen naar het stamboekkantoor van deze dek-/inseminatie overeenkomst verklaart de merriehouder akkoord te gaan met het bij of haar in rekening brengen van dekafdracht door het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek (“NWPCS”)


(Er mist nog een 'hem' in de zin ook, zie ik nu)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-20 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:01

Twee jaar geleden duurde het 4 maanden voordat ze het opgaven bij mij :)) 'Uit coulance'.
Als ze deze keer er bij mij nog op terugkomen (ik heb niets meer terug gehoord op mijn mail van een week of 6 geleden) ga ik ze direct aanmelden bij de fraudedesk. Ze kunnen m'n rug op.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:06

En gewoon blijven vragen om het bewijs dat zij moeten hebben van dat jij hun opdracht hebt gegeven tot het leveren van 'dekafdracht', plus de specificatie van wat 'dekafdracht' inhoudt.

Dus als het stamboek roept: "staat op de dekbon", dan is het antwoord: "kunt u me een kopie van de door mij ondertekende bon sturen?"

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:51

Quir schreef:
Edit: overigens is het een spook factuur noemen ook niet kloppend. Dekafdracht is het registreren van de dekking (wat bij elk stamboek gebeurd, behalve nrps. KWPN betaald de hengsten houder een deel en tegenwoordig zit het merrie houder deel in de 'totaal" prijs van het veulen registreren. Wil je echter het veulen elders registreren moet je dekbon van het KWPN krijgen en betaal je alsnog de dekafdracht).

Spook factuur is het versturen van een factuur voor niet geleverde diensten (of goederen), dat is echter niet het geval, want de dienst is geleverd (het registreren van de dekking, moet, anders hadden ze dit nooit kunnen weten).


Die dienst is niet geleverd :n en sowieso niet aan de merriehouder.
De hengstenhouder registreert de dekking - online.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:30

Het is wettelijk heel heel simpel: er is geen contract tussen merriehouder en stamboek, hoeveel informatie de hengstenhouder ook geeft en wat er ook op de website staat. Pas als de hengstenhouder, als officiele gemachtigde van het Welsh stamboek, jou als merriehouder een contract van het Welsh stamboek zou laten ondertekenen, is er een contract. Anders gewoon niet. En alles wat je op een andere manier probeert te factureren heet fraude. Ook al is die hele dekafdracht al sinds mensenheugenis gebruikelijk en werd en wordt die overal door de hengstenhouder (doorberekend en) afgedragen, dát klopt wettelijk wél!.
Zoals het Welsh stamboek het doet mag wettelijk gezien domweg niet. Pas als jij die dekbon ondertekend hebt ingestuurd mogen ze gaan factureren. Hoeveel werk ze ook voor je doen in afwachtig van die bon. Dat is ongevraagd diensten leveren, en daar hoef je dus niet voor te betalen.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:24

Heb ik vorige keer gedaan, een jurist geraadpleegd :j

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:54

Ik moet nog zoveel dagen aftellen, daar begin ik nog niet mee. Begin mei de eerste twee, dus over een maandje ga ik wel eens wat roepen of een buikfoto plaatsen :+

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:00

Mijn eerste van hopelijk 3 Cassanovaatjes is vannacht geboren, een valkmerrietje:

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Mijn tweede merrie is eigenlijk ook nu uitgerekend, maar maakt nog geen aanstalten. Drie jaar geleden heeft ze 360 dagen gedaan over het afbakken, dus ze zal nu ook wel (flink) overdragen.

Derde merrie volgt als het goed is eind juni.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 16:50

Agossie. Zomaar opeens balloos.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 16:17

Nee, mijn ervaring met de Cassanovaatjes is juist dat ze heel onbevangen zijn. Nu is mijn referentiekader Arabische volbloeden, en dat zijn héle terughoudende veulens over het algemeen.

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:44

Ik zal hier mijn nieuwste Casje ook even laten zien.
Cassy's Brilliant Joker:

[ img ]

Smokey hengstje, met 'legs that look like 6 feet long'

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:07

En hij heeft gevoel voor humor:

[ img ]

"Ik weet niet wat jij ervan vindt, mam, maar ík blijf buiten."

12 uur oud op dat moment <3

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 14:16

Folly heeft zowel van haar vader als van haar moeder (en haar grootvader van moederszijde) heel veel weg, en zelf geeft ze idd ook weer veel van die achtergrond door. Mooi is dat wel - 't is geen lelijke merrie tenslotte. En dan met zo'n knappe papa kan het haast niet mis gaan :))

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 18:11

't Is wel een heel ander karaktertje dan Fee, heb ik het idee. Stronteigenwijs, om mee te beginnen :))

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:04

Moet je die snor zien - en die beige fluf in z'n oren <3

[ img ]

Ibbel
Berichten: 49074
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:12

Cynthia82 schreef:
Hij is echt geweldig! <3
(en hij heeft een gestippelde V op zijn neus :+ )


Perforatielijntjes om z'n neus uit te knippen :j


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers