Nakomelingen Cassanova du Bois

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:45

Als je een mail krijgt met "die afdracht moet betaald worden, ongeacht bij welk stamboek je registreert" - dit is het antwoord dat je terug kunt sturen:

Citaat:
Geachte stamboekmedewerker,

Op de website van de KvK bij de paragraaf 'spookfacturen' staat het volgende:
"Vraag in deze gevallen bij de afzender waarom je de factuur hebt ontvangen. Zonder een bewijs van je opdracht kan men je nooit verplichten om te betalen."

Ik verzoek u dus vriendelijk mij een kopie te sturen van mijn opdracht aan u, want ik kan deze nergens vinden. Daarnaast zou ik ook graag van u vernemen, gespecificeerd, wat u mij met deze 'dekafdracht' levert aan diensten of goederen.

Met vriendelijke groet, blablabla


Blijven ze dan mekkeren, dan kun je nog aangeven wat op hun eigen dekbon staat:
"Met het ondertekenen, dan wel versturen naar het stamboekkantoor van deze dek-/inseminatie overeenkomst verklaart de merriehouder akkoord te gaan met het bij of haar in rekening brengen van dekafdracht door het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek (“NWPCS”)."

Jij heb die dekbon niet ondertekend en opgestuurd, dus heb je niet verklaard akkoord te gaan met het in rekening brengen van die dekafdracht.

Gaan ze dan nóg door, dan kun dreigen dat je ze gaat aanmelden bij de fraudedesk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-20 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt


Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 08:48

Ik had trouwens na mijn mailwisseling van 2 jaar geleden verwacht dat ze de tekst op hun dekbon wel zouden veranderen in:
"Met het aannemen van deze dekbon... verklaart de merriehouder akkoord te gaan..."
Maar zo slim zijn ze niet geweest :))

Op het moment dat ze dát doen wordt het een zwaardere dobber, hoevel ze nog steeds in detail moeten kunnen vertellen wat jij als merriehouder krijgt voor die afdracht.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:16

Ik heb wel een factuur maar geen dekbon, dat zou digitaal gaan. Hoe kom ik daarbij?

Wat wel zo is dat tussen de stamboeken, binnen de koepel fokkerij, de afspraak gemaakt is dat het stamboek die een hengst als eerste heeft goedgekeurd de dekafdracht factureert.
De kosten van de aanmelding van het veulen staan hier los van.
Ooit heb ik daar als bestuurder van de Groningers ook meegesproken.

Als ik op eenvoudige manier, zonder lidmaatschap, bij mijn dekbon kan heb ik niet zoveel moeite met de factuur tbv de registratie van de dekking, maar op dit moment heb ik niks.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:19

pollewopsie7 schreef:
Ik heb ook een factuur ontvangen en vroeg mij ook al af waar dit voor is :? fijn dat het hier al besproken wordt. Geeft mij ook wat inzichten en wat met de factuur te doen...

mirjamalvaro schreef:
Mail gestuurd :D
Nou wel makkelijk verdiend voor ze zo. :oo


Ben benieuwd wat voor reactie je krijgt.

Ik ga morgen denk ik even bellen/mailen


Kreeg dat ik ongeacht welk stamboek ik ga regristreren gewoon moest betalen.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:24

tiwi1969 schreef:
Wat wel zo is dat tussen de stamboeken, binnen de koepel fokkerij, de afspraak gemaakt is dat het stamboek die een hengst als eerste heeft goedgekeurd de dekafdracht factureert.
De kosten van de aanmelding van het veulen staan hier los van.


Dat kan wel zijn, maar onderlinge afspraken die tegen de wet ingaan zijn ongeldig. Wettelijk gezien MOET een bedrijf dat jou een factuur stuurt een opdrachtbevestiging van jou hebben én kunnen vertellen wat ze je als tegenprestatie voor die factuur leveren.

Je ontvangt echt een spookfactuur van ze. Een ander woord is er niet voor. Je hebt géén opdracht gegeven voor levering en je weet níet wat ze leveren. Ze doen gewoon dingen die niet mogen.

En ze factureren dus íedereen, ook hun eigen leden, vóórdat ze die ondertekende dekbon binnen hebben. Ook dat mag domweg niet. Eérst opdracht, dán factuur.

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:48

Het staat wel in de dekvoorwaarden dat de prijs excl stamboekkosten is. Door te dekken ben je daarmee akkoord gegaan.

Ik ga ze morgen bellen over hoe en wat mbt de dekbon dat vind ik het belangrijkste

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:59

Ja, maar er wordt niet gespecificeerd wélke stamboekkosten, dat is het probleem. Nergens wordt duidelijk gemaakt dat je kosten aan het Welsh stamboek zult hebben als je er niet registreert. Het is totaal niet logisch dat jij als derde (de merriehouder) kosten zou moeten maken voor het stamboek van de hengstenhouder. Jij hebt een contract met de hengstenhouder. Dáár heb jij financiele verplichtingen aan. Daarnaast heb je als merriehouder een 'contract' met het stamboek van jouw merrie. Daar heb je ook kosten aan. Maar jij hebt als merriehouder nérgens een contract met het stamboek van de hengst. Nergens zet jij een handtekening onder een contract met het Welsh stamboek. Dat contract bestaat pas bij het ondertekenen van hún dekbon. Wat je niet hoeft te doen als je daar niet registreert.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 10:01

Stel, jij koopt een tweedehands auto bij een Bovag-garage. De auto wordt geadverteerd 'zonder afleveringskosten'. Je weet dus dat er nog kosten bij komen, oa voor het op naam stellen, maar alles wordt door de garage geregeld en in rekening gebracht - daar ga je van uit.
Je zou toch raar staan te kijken als je dan, als onderdeel van 'de afleveringskosten' een factuur van de Bovag zou krijgen met "garageafdracht' - omdat de Bovag controleert of de garage wel voldoende kwaliteit heeft.
Dat is wat er gebeurt nl...

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 11:27

Inmiddels heb ik een dekbon van Marjolein gekregen en niet via het stamboek. Dan doen ze inderdaad niks voor mij en vind ik die rekening onzin.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

mirjamalvaro
Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:55

Nu deze mail terug, nog geen dekbon dus kan nog niets controleren. :P

[ img ]
Of te wel, we willen geld zien :')

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 12:56

Ze lezen hun eigen dekbon niet :))
Alleen als je ondertekend opstuurt verklaar je je akkoord met het betalen van de dekafdracht.

Wat een ontzettende sukkels zijn het ook...

dekbon Welsh stamboek schreef:
Met het ondertekenen, dan wel versturen naar het stamboekkantoor van deze dek-/inseminatie overeenkomst verklaart de merriehouder akkoord te gaan met het bij of haar in rekening brengen van dekafdracht door het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek (“NWPCS”)


(Er mist nog een 'hem' in de zin ook, zie ik nu)
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-20 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie
Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:00

Of heel lomp dat ze ervan uit gaan dat als je maar lang genoeg aandringt je gelijk krijgt, en mensen vast niet zo ingelezen zijn dat ze weten van hun rechten...

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:01

Twee jaar geleden duurde het 4 maanden voordat ze het opgaven bij mij :)) 'Uit coulance'.
Als ze deze keer er bij mij nog op terugkomen (ik heb niets meer terug gehoord op mijn mail van een week of 6 geleden) ga ik ze direct aanmelden bij de fraudedesk. Ze kunnen m'n rug op.

salatiga1995
Berichten: 1939
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:05

Het lijkt mij wel een mooie inkomstenbron voor hun, als elke merriehouder dit betaalt zonder dat er een prestatie voor geleverd hoeft te worden oid...
Belachelijk eigenlijk dat ze dit dus al jaren gewoon vrolijk doen :wow:

Libelle ~ Z1+5 Dressuur
Oakley's Milagro v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Welsh NWR Keur ~ Op 4 Maart 2022 bevallen van Oakley's Mr. Wickham vE (v. Nieuwmoed's Mr. Darcy)
LA Bella Leila vE v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Geboren op 11 April 2020 ~ Haar 2020 volgtopic! [KS-ITP] LA Bella Leila, een echte Oranje Prinses!

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:06

En gewoon blijven vragen om het bewijs dat zij moeten hebben van dat jij hun opdracht hebt gegeven tot het leveren van 'dekafdracht', plus de specificatie van wat 'dekafdracht' inhoudt.

Dus als het stamboek roept: "staat op de dekbon", dan is het antwoord: "kunt u me een kopie van de door mij ondertekende bon sturen?"

salatiga1995
Berichten: 1939
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:09

Ik heb dit jaar gedekt met een NRPS goedgekeurde hengst, maar helemaal niks van een 'dekafdracht' gekregen van het NRPS.. Is de Welsh de enige die dit doet?

Libelle ~ Z1+5 Dressuur
Oakley's Milagro v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Welsh NWR Keur ~ Op 4 Maart 2022 bevallen van Oakley's Mr. Wickham vE (v. Nieuwmoed's Mr. Darcy)
LA Bella Leila vE v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Geboren op 11 April 2020 ~ Haar 2020 volgtopic! [KS-ITP] LA Bella Leila, een echte Oranje Prinses!

tiwi1969
Berichten: 7591
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:12

salatiga1995 schreef:
Het lijkt mij wel een mooie inkomstenbron voor hun, als elke merriehouder dit betaalt zonder dat er een prestatie voor geleverd hoeft te worden oid...
Belachelijk eigenlijk dat ze dit dus al jaren gewoon vrolijk doen :wow:


Dekafdracht is inderdaad een flinke bron van inkomsten voor een stamboek en ook de post waar ze het meeste moeite voor moeten doen om het te incasseren van merriehouders die niks met het stamboek hebben.
Juist om die reden hebben we bij de Groningers besloten dit via de hengstenhouders te factureren. Zij kunnen dit verrekenen in de prijs van de dekking.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik eigenlijk de energie niet heb om me heel erg druk te maken over deze rekening.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

salatiga1995
Berichten: 1939
Geregistreerd: 15-11-08
Woonplaats: Voorburg

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 13:54

Het klinkt wel een stuk logischer om zoiets te factureren bij de hengstenhouder in plaats van bij elke merriehouder..
Maar op deze manier verdienen ze meer dan als ze 1x de hengstenhouder €75 zouden laten betalen :+

Libelle ~ Z1+5 Dressuur
Oakley's Milagro v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Welsh NWR Keur ~ Op 4 Maart 2022 bevallen van Oakley's Mr. Wickham vE (v. Nieuwmoed's Mr. Darcy)
LA Bella Leila vE v. Leuns Veld's Winston Jr. ~ Geboren op 11 April 2020 ~ Haar 2020 volgtopic! [KS-ITP] LA Bella Leila, een echte Oranje Prinses!

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 14:40

salatiga1995 schreef:
Ik heb dit jaar gedekt met een NRPS goedgekeurde hengst, maar helemaal niks van een 'dekafdracht' gekregen van het NRPS.. Is de Welsh de enige die dit doet?


Nee, NRPS is het enige stamboek die het niet doet. :)

Edit: overigens is het een spook factuur noemen ook niet kloppend. Dekafdracht is het registreren van de dekking (wat bij elk stamboek gebeurd, behalve nrps. KWPN betaald de hengsten houder een deel en tegenwoordig zit het merrie houder deel in de 'totaal" prijs van het veulen registreren. Wil je echter het veulen elders registreren moet je dekbon van het KWPN krijgen en betaal je alsnog de dekafdracht).

Spook factuur is het versturen van een factuur voor niet geleverde diensten (of goederen), dat is echter niet het geval, want de dienst is geleverd (het registreren van de dekking, moet, anders hadden ze dit nooit kunnen weten).

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 15:51

Quir schreef:
Edit: overigens is het een spook factuur noemen ook niet kloppend. Dekafdracht is het registreren van de dekking (wat bij elk stamboek gebeurd, behalve nrps. KWPN betaald de hengsten houder een deel en tegenwoordig zit het merrie houder deel in de 'totaal" prijs van het veulen registreren. Wil je echter het veulen elders registreren moet je dekbon van het KWPN krijgen en betaal je alsnog de dekafdracht).

Spook factuur is het versturen van een factuur voor niet geleverde diensten (of goederen), dat is echter niet het geval, want de dienst is geleverd (het registreren van de dekking, moet, anders hadden ze dit nooit kunnen weten).


Die dienst is niet geleverd :n en sowieso niet aan de merriehouder.
De hengstenhouder registreert de dekking - online.

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:21

Die dienst is wel geleverd, de dekking is immers geregistreerd (en ja aangegeven door de hengsten houder, wie dat gedaan heeft maakt op zich nog niet eens uit). Op de website van de hengsten houder staat ook heel duidelijk dat stamboek afdrachten voor rekening van de merrie houder zijn. En daar ben jij als fokker mee akkoord gegaan door de hengst te gebruiken.

Meeste stamboeken hebben deze afdracht in twee gedeeld, deel voor de hengsten houder en een deel voor de merrie houder. Hoe dat bij het Welsh zit weet ik zo niet.

Je kan het er mee eens zijn of niet, maar een spook factuur is het niet en fraude ook niet.
Misschien zou het beter zijn als hengsten houders (in het algemeen) dit vooraf beter vermelden om verrassingen te voorkomen bij fokkers. Maar op zich zijn ze vrij duidelijk dat stamboek afdrachten voor rekening van de merrie houder zijn en waar je mee akkoord gaat zodra je de hengst gebruikt.

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:30

Het is wettelijk heel heel simpel: er is geen contract tussen merriehouder en stamboek, hoeveel informatie de hengstenhouder ook geeft en wat er ook op de website staat. Pas als de hengstenhouder, als officiele gemachtigde van het Welsh stamboek, jou als merriehouder een contract van het Welsh stamboek zou laten ondertekenen, is er een contract. Anders gewoon niet. En alles wat je op een andere manier probeert te factureren heet fraude. Ook al is die hele dekafdracht al sinds mensenheugenis gebruikelijk en werd en wordt die overal door de hengstenhouder (doorberekend en) afgedragen, dát klopt wettelijk wél!.
Zoals het Welsh stamboek het doet mag wettelijk gezien domweg niet. Pas als jij die dekbon ondertekend hebt ingestuurd mogen ze gaan factureren. Hoeveel werk ze ook voor je doen in afwachtig van die bon. Dat is ongevraagd diensten leveren, en daar hoef je dus niet voor te betalen.

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:55

KWPN deed exact hetzelfde, nu voortaan hebben ze een al in één prijs, maar voorheen kreeg je gewoon een factuur voor de dekafdracht thuis gestuurd. Niets geen contract, hoor. Kan mij niet voorstellen dat zo'n groot stamboek "fraude" pleegt, zoals jij zegt.

In principe geef jij toestemming aan de hengsten houder (alleen al doordat je de hengst gebruikt en dus akkoord gaat met de voorwaarden) dat zij de dekking mogen melden bij het stamboek (als de hengst bij meerdere stamboeken goedgekeurd is, kunnen ze vragen welk stamboek) en het stamboek factureert deze dekafdracht (wat niets anders is dan het registreren van de dekking) aan de merrie houder (zoals elk stamboek doet die een dekafdracht hebben).

Ga eens navragen bij jurist...

Ibbel
Berichten: 48932
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:24

Heb ik vorige keer gedaan, een jurist geraadpleegd :j

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 18:17

Speciaal voor jullie mijn factuur van 2016 opgezocht.
Ik heb de afdracht rechtstreeks aan Marjolein betaald en weet dat ik destijds ook een factuur van het NWPCS ontving. Contact gehad met het stamboek zie foto.

Maar...Als jij deze afdracht niet hebt betaald via de HH moet je het volgens mij wel betalen. Tenminste bij de Haflingers is dit wel zo, daar betaal je €10. Wordt soms apart gefactureerd door het stamboek en soms via de HH. Ik weet niet welke afspraken Marjolein nu met het stamboek heeft gemaakt.

Uiteindelijk heb ik ook via het NWPCS een schrijven gehad met de goedkeuring van Cassanova om Carlijn in te kunnen schrijven bij het Westfalen stamboek.


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers