Nakomelingen Cassanova du Bois

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-16 21:10

KellyDV schreef:
suffie schreef:
Wat ik alleen niet snap: Vos met Don Cremello bloed, is zij soms een dochter uit een DC moeder? Anders kan ze toch nooit vos zijn?

:j Kan niet als van Don Cremello zelf is.

Als ik topics van lailapri goed heb onthouden is het er eentje met DC als opa vanaf vaders kant




mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:17

Och die eerste is helemaal mijn ding, wat voor een moeder zit daarachter?


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 06:03

:D dat verklaart het. Ik vind jullie goede dieren fokken, maar mijn hart ligt bij de welsh pony's. Erg gave uitkomst, ben benieuwd hoe die verder ontwikkelt.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:12

tiwi1969 schreef:
In het paspoort staat de kleur zoals je hem ziet en dat is bij een smokey black “gewoon” zwart dus dat is prima.
In het paspoort werken ze niet met genetische kleuren.

Toch is het wel zo handig (ook juist voor de fokkerij) om gewoon de kloppende kleur te noteren.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:46

Marjolein, hoe groot is jullie veulentje uit de Welsh A geworden? Ik ben wel benieuwd hoe zo'n combinatie uitpakt, ik heb zelf B'tjes


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:25

Heel mooi experiment! Vind de jaarling nog gaver, maar dat is meer vanwege mijn voorliefde voor veel wit denk ik. Zijn beiden mooie dieren. Ook geluk met het kleurtje uit een schimmel merrie.

We zijn hier aan het bespreken of we volgend jaar het ponybestand gaan uitbreiden, zou dan graag wat meer maat hebben en dat het met jullie A'tje zo mooi is uitgepakt is wel erg positief, hoe groot was moeder? Die van mij zijn zo rond de 1.22. Zou wel gaaf zijn als we wat meer maat kunnen fokken, om een leuk maatje te hebben om de ring weer mee in te kunnen. Dit jaar vond mijn vriend iets te gortig, maar volgend jaar alle twee dekken is een mogelijkheid. Dus hopelijk kan ik volgend jaar rietjes van Cas en Davinci bestellen voor dochter en moeder (dochter hier nog 2).
[ img ]


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:33

Volgens mij is het een computer die zoekt, vandaar dat je het kan omzeilen.
Foto's van dieren gecombineerd met woorden zoals te koop, for sale of met prijzen erbij worden het snelst gepakt, helemaal in groepen.
Op de marktplaats mag je überhaupt geen dierenfotos gebruiken, daar werden mijn touwhalsters als tegen de regels gemarkeerd omdat de foto een touwhalster gedragen door een pony was.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:56

Nu het hier toch over gaat, hier zijn de fokplannen even verschoven naar 2021. Maar de enige ervaring die ik tot nu toe heb is natuurlijk dekken en daarna scannen. Die merrie vind scannen al niet zo grappig, volgend jaar willen we eventueel met haar nog een keer dekken en met dochter ook. Dochter is heel leuk, maar echt rampzalig bij de veearts. Dus dat wordt een dingetje als we de plannen doorzetten.

Sederen heb ik destijds niet gedaan omdat we bang waren dat het niet goed was voor het vruchtje, maar jullie hebben daar dus wel positieve ervaring mee? En dan in het bloed of gewoon wat pasta?


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:10

Haha dat snap ik :D maar in theorie hoef je bij natuurlijk pas te scannen nadat ze zijn gedekt, dus minder vaak. Nu heb ik zo'n doos die altijd loopt te flikflooien, maar bij de hengst spontaan haar cyclus stopte.... dus ging niet helemaal op.
Maar aangezien ze met scannen steeds minder leuk werd, dacht ik even informeren hoe dat zit. En ook met de ander in het vooruitzicht die al een verhoogde hartslag krijgt als de dierenarts het erf op komt.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:44

lailapri schreef:
Beetje kort door de bocht van mij. Maar ik maak ze mee de merries die niet geschikt zijn om te rijden, en wat doe je met een merrie waar je niets mee kan dppr moeilijk karakter???

Maar dat heeft toch niets te maken met wel of niet sederen met scannen?

Ik moet gelijk zeggen dat ik niet ga voor een brave fokken hoor, ze moeten niet gemeen zijn maar ik heb persoonlijk wel graag een dier wat me uitdaagt om te ontwikkelen op een leuke manier en redelijk scherp kan zijn (omdat ik het zelf heel leuk vind om bijna op gedachte te kunnen werken met minimale hulpen). Ze moeten wel leerbaar zijn maar het hoeven geen slaafjes te zijn. Ik fok dan ook wel alleen voor eigen gebruik.
Maar het zijn wel dieren waarmee je lekker kan werken zonder brokken. Af en toe wat kleine dingetjes, maar niets gevaarlijks of gemeens in de dagelijkse omgang. Hoefsmid heeft er ook geen kind aan. Ze vinden dierenartsen alleen echt niet leuk.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 06:20

Maar zie je dat hier in het topic dan? Ik snap namelijk niet wat dat te maken heeft met de discussie


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:38

LDRD schreef:
Ibbel schreef:
Cassanova is niet getest, maar gezien de afstamming én de afstammelingen is het vermoeden dat-ie mogelijk nd1 is. Non-dun met dun kenmerken dus.


Oei, die is te technisch voor mij voor nu. Dat ga ik nog wel eens googlen :D .

Even in jip en janneke: nd2 is "gewoon", nd1 is eventueel wel een aalstreep, streepjes op de benen of andere aftekeningen die bij wildkleur horen maar niet de verdunning van wildkleur.
"D" is de echte wildkleur, waar je die aftekeningen + wildkleur verdunning hebt.

Dus je kan een valk/palomino etc met streepje krijgen, maar het valt niet onder de noemer dun/wildkleur.

Maakt in dit geval niet veel uit, je hebt toch al de crème verdunning. Maar voor de naamgeving wel even belangrijk.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:47

Het is echt wat anders inderdaad. Wildkleur heeft 3 allelen (opties zeg maar), twee non-dun (nd1 en nd2) en het echte wildkleur D.
Dus voorbeeldje van hoe het kan zijn:
nd2nd2 = homozygoot nd2, geen kenmerken, geen verdunning
nd1nd2 = heterozygoot nd1 en nd2, mogelijk kenmerken, geen verdunning
nd1nd1 = homozygoot nd1, mogelijk kenmerken, geen verdunning
Dnd1 of Dnd2= hetozygoot wildkleur, zowel verdunning als kenmerken
DD = homozygoot wildkleur. Verdunning en kenmerken, geeft altijd door aan nakomelingen.

Op basis van nakomelingen en afstamming zou de inschatting zijn dat cassanova nd1nd2 is.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:15

Op basis van nakomelingen is hij Ee Aa, dus perlino.
Marjolein heeft volgens mij aan het begin van dit topic al een keer verteld waarom ze niet testen.

Oh en nog voor de genetica vraag, crème en wildkleur zitten niet op dezelfde plek (ik denk dat de associatie komt door crème en Pearl, dat zit wel op dezelfde plek). Dus werken onafhankelijk van elkaar.
Laatst bijgewerkt door mooney op 02-09-20 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-21 10:41

De rechter is zo tof!
Ik heb waarschijnlijk dit jaar ook een partbred welshje die met een rietje van Cas op date gaat. Had graag kans op een vosje gehad, maar de nakomelingen van Cas zijn zo goed dat ik mijn vossen liefde erbij neer ga leggen denk ik.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 08:17

Knappe baby's allemaal! Bij welk stamboek hebben jullie je Cas baby's ingeschreven?
Qua bloedvoering en type past het welsh partbred (WPCV of NWPCS maakt mij niet uit) mooi in mijn plannen, maar ik vind het NRPS een stuk overzichtelijker op de website. Dus ik was wel benieuwd naar ervaringen. Ik heb tot nu toe alleen ervaring met het NAS, dat was erg simpel.

Hier hebben we afgelopen weekend geinsemineerd, eitje was netjes weg dus nu is het even afwachten of het gepakt heeft. Ik hoop dat het gelijk raak is, de moeder van mijn merrie is al drachtig en het zou fijn zijn als de veulens lekker met elkaar op kunnen trekken.
Tot het zover is geniet ik hier lekker mee van alle knappe kinderen.

Dit is onze Vu, dochter van In de Ban van Pjotr en mijn stamboekloze Welsh B merrie. Ik ben benieuwd wat ze ervan gaan bakken.
[ img ]

[ img ]

[ img ]
Samen met haar moeder als twee jarige:
[ img ]


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 19:20

Wat een prachtige pony's weer allemaal!

JDL, oh help. Mijn merrie is al zo'n figuur, als mijn toekomstige Cas dat meekrijgt van beide kanten ben ik echt kansloos denk ik :')
Dit zijn de taferelen die ik nu al heb:
[ img ]
[ img ]


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 08:01

Zwarteheks onze merries doen lekker hetzelfde haha. Had zo datzelfde verhaal kunnen schrijven, behalve dat ik nog een tweede merrie heb die het inderdaad patsboem allemaal in 1 keer goed deed.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 12:23

Cassanova draagt nd1, tenminste op basis van zijn nakomelingen. Als ik moet gokken denk ik dat hij nd1/nd2 is, dus een echte wildkleur krijg je dan niet maar 50% kans op een aalstreep en eventueel andere markeringen.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 18:48

Gecondoleerd Cynthia!


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 16:37

Heel gaaf marjolein!

Wij duimen hier voor een positieve scan komende dinsdag, dan hopen we dat wij volgend jaar ook zo'n type mogen verwelkomen.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:51

Ik vind Revi duidelijk smokey black, maar testen is altijd goed! Er zijn altijd uitzonderingen die gek uitpakken qua veulenvacht natuurlijk


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:27

Leuke foto Ibbel :D en inderdaad, opties waren smokey black of donkere valk.

Wat dat betreft ga ik het makkelijk hebben, mijn merrie is homozygoot agouti dus hier enkel kans op palomino en valk.


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Nakomelingen Cassanova du Bois

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:36

Dubbel crème is eigenlijk toch altijd wel testen (of zoals Cassanova zelf nakomelingen kijken) om de basiskleur echt zeker te weten.
Ik ken hele donkere cremello s en juist hele witte perlino's


mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 05:53

Een valk heeft inderdaad net zoals een bruine zwarte onderbenen.

Mooie uitslag Evilou!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers