Terugkerende hoefzweer. Tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-21 14:51

Ouderdom komt met gebreken... Mijn pony van 20 jaar heeft er weer wat bij. 4e keer dit jaar een hoefzweer op dezelfde plek. Het is 2x uitgesneden (vrij diep) en de keer erna van bovenaf eruit gekomen. Nu was t aan t uitgroeien en is t weer doorgebroken (dus ergens halverwege zijn hoef). Hij heeft het al eerder aan deze hoef/op deze plek gehad, maar dat was echt met tussenpozen van een aantal jaar en vaak als er al iets anders aan de hand was (hoefbevangen/koliek).
Nu vroeg ik mij af of iemand tips heeft om het te voorkomen. Ik kan wel veel vinden over hoefzweren, maar vooral over hoe te handelen als je paard er last van heeft.


frensje
Berichten: 722
Geregistreerd: 12-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:03

Staat je paard op vlas? Volgens mijn hoefsmid hebben paarden op vlas meer kans op een hoefzweer. Verder helpt beweging en uiteraard goede hoefverzorging en regelmatig bekappen.

Hard work pays off

Rocamor
Berichten: 10822
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:08

frensje schreef:
Staat je paard op vlas? Volgens mijn hoefsmid hebben paarden op vlas meer kans op een hoefzweer. Verder helpt beweging en uiteraard goede hoefverzorging en regelmatig bekappen.


Mijn eerste paard kreeg juist steeds zweren van houtvezel in de stal.

Rockes <3

Tara_13
Berichten: 748
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:17

Terugkerende infecties kunnen ook een gevolg zijn van PPID. Heb je hem daar weleens op laten testen?

mijn goud rinkelt niet, mijn goud staat in de wei en hinnikt zacht naar mij...

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Kasanova's Dream ♡ 17-06-2015 - ☆ 28-08-2015

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-21 15:18

Hij staat 24/7 op de paddock met een vriendinnetje en een schuilstal. Dus geen vlas of stro maar zand en een stuk verhard.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-21 15:21

Tara_13 schreef:
Terugkerende infecties kunnen ook een gevolg zijn van PPID. Heb je hem daar weleens op laten testen?


Hier is hij een aantal jaar geleden op getest, had ie niet. Toenmalige hoefsmid was daar wel verbaast over. Wist niet dat hier een verband mee was.

Horseloverl
Berichten: 2222
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:29

Zuurkool met ducktape om z’n hoef. Dit trekt de zweer naar buiten toe. Als ik dit zo lees blijft er een soort kern van de hoefzweer over waardoor hij niet goed geneest en elke keer weer terug komt

Roze schoentje

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:34

Heb je misschien een foto van hoe hij op zijn hoeven staat? Onevenredige drukverdeling kan ook voor vervelende zweren zorgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 15:51

Is er al een keer een dierenarts bij geweest? Het zou een hoornzuil kunnen zijn. Dit kun je vaststellen met een röntgenfoto.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-12-21 20:55

@horseloverl er lijkt over het algemeen teveel tijd tussen te zitten, dus denk niet dat het niet goed is genezen. De 1e 2x dit jaar waren wel dicht op elkaar. Er is toen animalintex om gedaan. 16 sept weggesneden (diep) en 23 sept van boven eruit gekomen, maar dat is nu dus 3 maanden geleden en de keren ervoor zaten echt jaren tussen, wel echt dezelfde plek.

@ninx ik ben niet zo goed in foto's plaatsen, maar je hebt zeker een punt. Toch gelukt, heb alleen geen stand foto, maar dit geeft zo ooi wel een beeld denk ik. Linksvoor is ook z'n artrose voetje en hij heeft altijd erg apart op z'n voeten gestaan.

@alou deze keer is er geen dierenarts bij geweest. Waar kun je een hoornzuil aan herkennen?

Zal eens kijken of het lukt om foto's toe te voegen.
Iedereen in elk geval al super bedankt voor het meedenken!

10 sept heeft hij koliek gehad.

[ img ]
16 sept
[ img ]
23 sept
[ img ]
Vandaag

Ninx
Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 21:16

Als het je lukt om betere foto's te maken is er wel meer van te zeggen. Dus even echt goed schoonmaken zodat je alles goed kunt zien.
http://paardenhoeven.info/blog/2013/02/ ... er-hoeven/
Op deze manier zou je ze moeten fotograferen. Er is een topic over hoeven waar je aanvullend advies zou kunnen krijgen, maar iemand als Klaas Feuth zou je natuurlijk nog veel beter kunnen vertellen wat hij ziet.
https://www.hoofwear.com/hoefgezondheid

Hierin staat ontzettend goede info:
https://www.hoofwear.com/blog/post/hoef ... ehandelen/

Afgaande op de foto's zou er zeker winst te behalen moeten zijn met deze hoeven.

Annemarievzr
Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 23:15

Als het steeds dezelfde plek is, is het zeker raadzaam foto’s te laten maken! Niet alleen van opzij en van voor, maar ook schuin van voor. Een hoornzuil herken je aan een rare uitstulping van de witte lijn. Op een foto zien ze dit ook goed. Het kan ook iets anders zijn. Die van mij is recent geopereerd aan een ontsteking die het hoefbeen had aangetast. Dat was gewoon aan het oplossen. Uitte zich ook in een steeds terugkerende hoefzweer. Afhankelijk van de foto’s kan de DA adviseren over wat je het beste kunt doen.

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 00:06

Foto’s maken om te kijken of er ergens een hoornzuil zit en met de da en hoefsmid overleggen wat te doen.
Mijn paard heeft 9 maanden af en aan hoefzweren gehad maar geen hoornzuil. Uiteindelijk is er door beide partijen besloten haar onder verdoving zoveel van de hoef weg te snijden dat alle pus kanalen te zien waren. Daarna was het over. Nog wel hoefzweer gehad maar net zoveel kans als ieder ander op een zweer.
Ps testen op ppid werd bij mij ook aangeraden en had ze toen ook niet

Cookie ❤️ Moxi ❤️

Annemarievzr
Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 00:10

irisskib schreef:
Uiteindelijk is er door beide partijen besloten haar onder verdoving zoveel van de hoef weg te snijden dat alle pus kanalen te zien waren


Hoe lang heeft het geduurd voor je weer mocht rijden? Wij hebben ook 2 enorme gaten in de hoef waar de boel is opengemaakt. Ben bang dat dit echt lang gaat duren…

irisskib
Berichten: 477
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Makkum / Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 09:43

Annemarievzr schreef:
irisskib schreef:
Uiteindelijk is er door beide partijen besloten haar onder verdoving zoveel van de hoef weg te snijden dat alle pus kanalen te zien waren


Hoe lang heeft het geduurd voor je weer mocht rijden? Wij hebben ook 2 enorme gaten in de hoef waar de boel is opengemaakt. Ben bang dat dit echt lang gaat duren…


Ik weet het niet precies meer.
Volgens mij hebben we na een maand een foto + filmpje naar de hoefsmid gestuurd en daardoor samen beoordeeld dat ik weer langzaam wat met haar mocht gaan doen. Maar dat is echt in overleg met de hoefsmid geweest!
Ligt er natuurlijk aan hoe sterk de rest van de hoef is waar de druk op komt.
Als het wil zien moet je even een Pb sturen

Cookie ❤️ Moxi ❤️

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 09:50

Dierenarts erbij halen en dit aan hem/haar voorleggen, dat is in deze fase eigenlijk het enige juiste wat je kunt doen. Zo vaak een hoefzweer krijgen kan zorgelijk zijn. Ook het feit dat die naar boven trekt en aan de kroonrand eruit komt, duidt eerder op een intern probleem in de hoef. Ik zou de hoef dus sowieso op de foto zetten.

Sintara
Berichten: 7380
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 09:59

Misschien moet je hoefsmid iets aanpassen? Is het vaak net na bekappen mis? Soms is het echt millimeterwerk dat het verschil kan maken..

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-22 14:26

Bedankt voor de reacties allemaal. Even een update voor wie het interessant vindt.
Het was weer (dacht ik) schoon en netjes dicht gegaan en ook de bobbel er boven weg.
Alleen nog geen 2 weken later was het weer zover en nu had hij er echt last van, dus toch te snel weer dicht, dat nog niet alle troep eruit was en het weer druk is gaan opbouwen. Het was niet zo dat hij op 3 benen stond, maar wel voorzichtig en zoveel mogelijk ontlasten.
De hoefsmid heeft de zweer open gemaakt, aan de buitenkant en aan de onderkant.
Woensdag worden er foto's gemaakt. Meer om de stand van het hoefbeen te bepalen en te kijken hoe dik de zool is, zodat de hoefsmid verantwoord de stand van z'n hoef kan aanpassen. Flavio is in het verleden een aantal keer hoefbevangen geweest, waardoor de witte lijn niet zo sterk meer is als het hoort te zijn en er zo dus, juist op die plek, een hoefzweer kan onstaan. Dit verklaart het wel.
Ik ben benieuwd wat er uit de foto's komt.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-22 15:20

Ik kan m'n bericht niet meer aanpassen, maar heb nog een toevoeging.
Dit is ook echt de hoef die extra belast wordt, want Flavio heeft een scheef bekken (is hierdoor extreem rechtsgebogen). Verschillende dierenartsen hebben aangegeven dat het waarschijnlijk gaat om een breuk bij de geboorte, maar dat het een lastig gebied is om op de foto te zetten (en ook niet zoveel nut heeft). Wel een keer een thermografie gedaan en daarbij was te zien dat hij wel aan beiden kanten evenveel bespiering had, maar zoiets is natuurlijk niet compleet recht te trainen.
Nooit bij stil gestaan dat ongelijke drukverdeling kan zorgen voor een hoefzweer. Wel heeft hij (waarschijnlijk ook hierdoor) artrose die ook bij dit beentje is begonnen.
De puzzelstukjes vallen zo wel op z'n plek.

Annemarievzr
Berichten: 265
Geregistreerd: 01-05-11
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Terugkerende hoefzweer. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:38

vraag de DA om ook foto's van de hoef te maken vanuit een hoek van 45 graden. Dus van voor, van opzij, evt van achter en van schuinvoorlinks en schuinvoorrechts. Bij ons was er werkelijk niets geks te zien op de foto van voor en ernaast maar wel op de schuine foto's.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 13:08

[ img ]

Kleine kanteling (6 graden). Zool ziet er goed uit, dus ben blij! (is een foto van 't scherm, vandaar de niet zo goede kwaliteit).

MagicForGold
Berichten: 45
Geregistreerd: 26-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:04

als ik jou was zal ik nog eens een bloedtest laten doen om ppid uit te sluiten, steeds terugkerende zweren en bevangen geweest. paarden met PPID hebben lage afweersysteem waardoor je steeds zweren krijgt etc. beter even goed checken en vooral omdat het een paar jaar terug voor het laatst is gecheckt

...I'll always remember the ride...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers