Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
OneAndOnlyx
Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-20 18:29

Hoi allemaal,

In 2017 kreeg mijn lieve paard Winner de diagnose tussenpeesblessure. Tijdens de eerste peesscan was toen een flink gat te zien ter hoogte van de schenkel van zijn rechter achterbeen. Ik heb hem daarna op advies van de DA bijna een jaar op rust gezet.

De tweede scan was nog steeds niet veel beter, vermoedelijk doordat hij toen samen stond met Lady, mijn shetlander. Lady is een hele felle tante en Winner is soms erg vervelend(wil graag hoger staan in rang, bijt haar vaak flink en treitert haar) dus vermoedelijk is de blessure ook begonnen met een trap van Lady. Door de uitslag van de tweede scan heb ik Winner apart gezet van Lady, totdat mijn andere Shet overleed en Lady en Winner weer samen móesten staan(ze stonden in het weiland ook een hele tijd apart). Tijdens deze tweede scan kwam ook naar voren dat de kans echt klein is dat Winner ooit nog zal genezen van zijn peesblessure. De stand van zijn benen werkt hem flink tegen aldus de DA.

De derde scan gaf zekerheid. Het gat was bijna geheel gevuld, ik mocht Winner weer wat gaan belasten met rijden. Al die tijd enkel stappen op het harde. Mijn bijrijder en ik gingen aan de slag met hem. Ik mocht een paar maanden geleden zelfs weer stappen in de bak(is meer gras dan zand, prima bodem voor een net opstartend paard vanuit blessure) en heel af en toe een drafje wagen.

Vorige week vrijdag sloeg het echter plotseling om. Mijn bijrijder was zijn linker achterbeen aan het uitkrabben, Winner schrok en kwam een beetje raar neer op zijn linker achterbeen. Sindsdien heeft hij ook een dik linker achterbeen. Zo begon de blessure van zijn rechter achterbeen ook, dus je begrijpt misschien wel dat ik direct dacht 'nee hé, foute boel'.

Ik heb gister dan ook de DA gebeld voor advies en zij komt aankomende vrijdag voor een peesscan van zijn linker achterbeen. Mocht dit ook dezelfde blessure zijn, dan gaf zij aan dat het verstandiger is om te denken aan pensioen. Qua financiële middelen vind ik dat lastig. Ik ben 21, net gestart op de arbeidsmarkt en teer qua paarden financiën momenteel nog van mijn ouders' zakken. Daarnaast is het al 3 jaar een zorgen paardje. Ik mis het echte plezier in het rijden op deze manier. Dat vind ik heel jammer, want Winner is een schat en ik genoot er altijd enorm van met hem.

Even kort samengevat; Ik zit enorm met mijn handen in het haar hoe nu verder? Wat als hij die blessure ook linksachter heeft, leeft hij dan nog wel paard waardig verder? Wat voor keuzes moet ik dan gaan maken?

Daarnaast is het een beetje een afschrijf topic. Ik heb in de bijna 13 jaar dat ik paarden heb nog nooit te maken gehad met een blessure, en word dan direct wel enorm in het diepe gegooid met de complexiteit van Winners' blessure en de duur. Waar ik 3 jaar geleden nog om de zoveel maanden een wedstrijdje dressuur met hem startte, moest ik helaas 10 stappen terug doen en bij 0 beginnen.

Het is zo zonde van hem. Hij staat nog zo lekker in z'n vel maar hij mag eigenlijk niks. Om nu weer een traject met hem in te gaan mocht zijn linker been hetzelfde hebben als zijn rechterbeen dat zie ik niet zitten. Het is een werkpaard, hij wil graag aandacht en geniet van zijn ritjes(en geniet vooral niet als hij wederom weer zoveel tijd moet stilstaan.. zeker in de winter). Het is een verrekte lastige situatie waar ik nu in zit..

-Foto krijg ik niet geüpload, kan evt. op verzoek via pb-

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


Westerntrail
Berichten: 1740
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 18:38

O jee meid niet leuk herken het wel, hier ook een paardje met tussenpeesblesure.
Elke dag koelen en stappen aan de hand op het harde, plus Compagel smeren op de pijnlijke plek.
Kreeg van de week van de DA te horen dat er ook zo iets als laseren is of iets met stamceltherapie is vraag het even aan je DA

Veel sterkte met je paard, trouwens rust roest zeggen ze altijd ;)

ApplePapple
Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:19

Hier een chronisch letsel aan de tussenpees. De mijne wordt woensdag geopereerd ervoor, en de prognose is dat hij dan nog jaren mee kan als recreatie / basissport paard.
Kost alleen wel wat...

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 19:26

TS: dan kent jouw dierenarts geen laserbehandeling. Eigenlijk sowieso geen 1 want “zet hem maar een jaartje weg” is eigenlijk best wel een oude methode. Het kan beter en sneller.

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 08:47

Hoe oud is je paard en wat is het voor een ras?

Ik heb goede ervaringen gehoord over laserbehandelingen.

Op zich is een "tussenpees" blessure een gunstigere diagnose dan een peesblessure aan de andere pezen. Is rechtsachter inmiddels goed genezen?

Ik denk ook dat de rest van zijn lijf zwakker is geworden van het stilstaan, heb dat eerder gezien. Kan ook dat hij linksachter overbelast heeft door de blessure rechts.

Wacht gewoon de scan en advies van de dierenarts af.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

OneAndOnlyx
Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 16:02

Westerntrail: Hij is nu 1x gelaserd door mijn osteopaat, verder zei de DA aan begin van zijn rechter achterbeen blessure al dat stamcel in dit geval geen zin heeft. De stand van zijn benen is dusdanig dat het bij hem ten aller tijden een zwakke plek zal blijven. Ik denk ook dat bij rechts achter na meer dan 3 jaar geblesseerd icm littekenweefsel vrijwel geen zin meer heeft. Ik zal eens bespreken met de DA wat voor linksachter de mogelijkheden zijn. Mocht hij aan beide benen dezelfde complicatie hebben dan zei de DA dat er echt niks anders op zat dan pensioen.
ApplePapple: Operatie is wat mij betreft voor rechts achter geen optie meer. En de kosten zijn zodanig (ik moet naast de operatie nog trailer huren, kliniek kosten betalen enz.) dat het mij boven het hoofd stijgt.. En de DA zei al dat na de operatie de kans bij Winner alsnog nihiel is dat zijn been er beter van word.
janderegelaa: Dit wist ik niet. Winner is denk ik nu twee maanden geleden voor het eerst gelaserd door mijn osteopaat. Ik weet niet of het na meer dan 3 jaar nog zin heeft om dat rechts achter te blijven doen, ook denkend aan het littekenweefsel wat zich natuurlijk opbouwt van binnen.
Elisa2: Hij is 17 jaar en een Belgisch Warmbloed Paard. Rechtsachter is helaas nog steeds niet geheel genezen. Hij liep tijdens de laatste check(in september) niet meer kreupel in stap, wel nog een beetje onregelmatig in draf. Als ik hem zie spelen in de wei met mijn shet zie ik aan zijn galop dat die ook niet goed is. Wat betreft de rest van zijn lichaam zwakker denk ik dat je zeker een punt hebt. Wordt het gedeelte bij de tussenpees altijd dikker bij overbelasting? Ik hoop dat de scan goed nieuws brengt, maar het gevoel in mijn buik zegt anders.

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.

ApplePapple
Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:05

Balen dat de kansen bij een operatie nihiel zijn. En de kosten, inderdaad ze zijn flink...
Hopelijk kan je een passende oplossing vinden!

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:28

OneAndOnlyx schreef:
Westerntrail: Hij is nu 1x gelaserd door mijn osteopaat, verder zei de DA aan begin van zijn rechter achterbeen blessure al dat stamcel in dit geval geen zin heeft. De stand van zijn benen is dusdanig dat het bij hem ten aller tijden een zwakke plek zal blijven. Ik denk ook dat bij rechts achter na meer dan 3 jaar geblesseerd icm littekenweefsel vrijwel geen zin meer heeft. Ik zal eens bespreken met de DA wat voor linksachter de mogelijkheden zijn. Mocht hij aan beide benen dezelfde complicatie hebben dan zei de DA dat er echt niks anders op zat dan pensioen.
ApplePapple: Operatie is wat mij betreft voor rechts achter geen optie meer. En de kosten zijn zodanig (ik moet naast de operatie nog trailer huren, kliniek kosten betalen enz.) dat het mij boven het hoofd stijgt.. En de DA zei al dat na de operatie de kans bij Winner alsnog nihiel is dat zijn been er beter van word.
janderegelaa: Dit wist ik niet. Winner is denk ik nu twee maanden geleden voor het eerst gelaserd door mijn osteopaat. Ik weet niet of het na meer dan 3 jaar nog zin heeft om dat rechts achter te blijven doen, ook denkend aan het littekenweefsel wat zich natuurlijk opbouwt van binnen.
Elisa2: Hij is 17 jaar en een Belgisch Warmbloed Paard. Rechtsachter is helaas nog steeds niet geheel genezen. Hij liep tijdens de laatste check(in september) niet meer kreupel in stap, wel nog een beetje onregelmatig in draf. Als ik hem zie spelen in de wei met mijn shet zie ik aan zijn galop dat die ook niet goed is. Wat betreft de rest van zijn lichaam zwakker denk ik dat je zeker een punt hebt. Wordt het gedeelte bij de tussenpees altijd dikker bij overbelasting? Ik hoop dat de scan goed nieuws brengt, maar het gevoel in mijn buik zegt anders.


Zou je mij per PB willen zeggen wie die osteopaat is? 1 keer laseren slaat echt nergens op. Afhankelijk van de blessure begin je met 6 weken 2-3 keer per week. Daarna controle echo. Het rechterachterbeen kun je ook doen. Vaak gaat littekenweefsel nog wel weg. Waar woon jij in de buurt? Dan wil ik je wel een goede met laser PB-en. En het werkt echt.

Jasmijn159
Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:34

Zorg er voor dat er ook heel kritisch gekeken wordt naar SI gewricht, lage rug. En liefst ook sprong en knie gewrichten. Een beiderzijdse tussenpeesblessure aan een achterbeen: die is eigenlijk altijd het gevolg van een primaire oorzaak.

Dan kun je revalideren tot je een ons weegt, als je het primaire probleem niet op lost kom je nergens.

OneAndOnlyx
Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Re: Tussenpeesblessure aan twee achterbenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 16:57

Janderegelaa: Ik ben geen verklikker, sorry. Na meer dan 3 jaar kun je er naar mijn en het idee vd DA niet erg veel meer aan veranderen. Littekenweefsel is en blijft hard en tijdens de laatste echo (moet eerlijk bekennen, al een flinke tijd terug) was het gat nog niet volledig gevuld. Ik gok dat de osteo is afgegaan op het feit dat alles wel gezegd is qua rechter achterbeen. Ik heb haar ook niet gevraagd naar meerdere laser behandelingen. Ik kan me niet meer herinneren wat erover gezegd is tijdens de behandeling zelf, maar ik gok dat de actie vanuit mij moest komen voor meerdere afspraken omtrent het laseren en die is er niet geweest.
Jasmijn159: Zijn SI zat de laatste osteopathische behandeling vast. De hoefsmid kwam hierachter omdat hij erg stijf was bij de hoeven behandelen. Ik zal eens doorvragen over de lage rug, de sprong en de kniegewrichten. Maar wat voor primaire oorzaak zouden dat dan kunnen zijn?

Lady ♥ ~ Ga maar lieverd, de eeuwige groene weides in.. 21-4-2019 & 19-3-2022
It’s not always easy, but it’s always worth it.


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15861
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:55

OneAndOnlyx schreef:
Janderegelaa: Ik ben geen verklikker, sorry. Na meer dan 3 jaar kun je er naar mijn en het idee vd DA niet erg veel meer aan veranderen. Littekenweefsel is en blijft hard en tijdens de laatste echo (moet eerlijk bekennen, al een flinke tijd terug) was het gat nog niet volledig gevuld. Ik gok dat de osteo is afgegaan op het feit dat alles wel gezegd is qua rechter achterbeen. Ik heb haar ook niet gevraagd naar meerdere laser behandelingen. Ik kan me niet meer herinneren wat erover gezegd is tijdens de behandeling zelf, maar ik gok dat de actie vanuit mij moest komen voor meerdere afspraken omtrent het laseren en die is er niet geweest.
Jasmijn159: Zijn SI zat de laatste osteopathische behandeling vast. De hoefsmid kwam hierachter omdat hij erg stijf was bij de hoeven behandelen. Ik zal eens doorvragen over de lage rug, de sprong en de kniegewrichten. Maar wat voor primaire oorzaak zouden dat dan kunnen zijn?


TS: littekenweefsel wordt gelijk zacht als je er een laser op zet. Oud bindweefsel in een peesblessure kan prima herstellen. Jouw dierenarts mag mij bellen dan zal ik hem wat echo's laten zien.

Jasmijn159
Berichten: 4427
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 10:48

OneAndOnlyx schreef:
Jasmijn159: Zijn SI zat de laatste osteopathische behandeling vast. De hoefsmid kwam hierachter omdat hij erg stijf was bij de hoeven behandelen. Ik zal eens doorvragen over de lage rug, de sprong en de kniegewrichten. Maar wat voor primaire oorzaak zouden dat dan kunnen zijn?


Artrose, artritis, meniscusproblemen, kniebandletsels, noem maar op. Zéker als je smid aan geeft dat hij vermoed dat er iets speelt, zou ik het absoluut uit laten zoeken! Soms zie je met het behandelen van 1 of 2 gewrichten, vanwege slijtage/artrose, dat een 'chronische' peesblessure ineens als sneeuw voor de zon verdwijnt.

smurffie
Berichten: 11124
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 11:14

Ts ik denk dat je had gehoopt op wat steun dat dit niet meer goed komt en je hem beter kunt laten gaan.
De behandelopties zoals 6 weken lang 2 a 3 keer per week lasertherapie zijn duur en intensief. Ik begrijp uit je verhaal eigenlijk dat je dat niet meer aan wil gaan.
Je ziet dat hij niet goed loopt en op 17 jarige leeftijd is het niet ondenkbaar dat de volgende blessure snel aandringt als deze verholpen is.
Er zijn paarden die voor minder ingeslapen worden. Je ziet namelijk dat hij niet meer kan wat hij wel deed. Dat hoort bij het ouder worden.

Het is wel zo dat een goede behandelaar je wijst op alle mogelijke opties. 3 jaar geleden, maar ook de osteopaat die je nu in de arm genomen hebt.
Dat dat schijnbaar niet volledig gebeurd is kan zowel jij als je paard niets aan doen.

Stel je zou er een forse behandeling tegenaan gooien en hij werd goed genoeg voor een B proefje, is dat het je dan waard?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers