Te vochtige hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenBu
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-12-19

Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 17:21

Dag iedereen,

ik heb een vraagje over hoefverzorging. Mijn paard staat vaak op de weide, die in de herfst en winter bijna altijd vochtig en modderig is. Daardoor loopt ze bijna permanent met te vochtige hoeven rond en heeft ze vaak last van beginnende rotstraal. Ik probeer het dan steeds te behandelen met het blauwe product om ze uit te drogen, maar ik wil dit niet een hele winter lang moeten doen. Ik zou dus graag meer preventief een oplossing willen vinden. Ik heb ergens gelezen dat hoevenvet wordt gebruikt om hoeven uit te drogen, omdat het vet het vocht van de grond zou tegen houden. Als dit zou werken zou dat geweldig zijn, maar het voelt zo contra-intuïtief om op vochtige hoeven hoevenvet te smeren.

Werkt dit echt? Hoe vaak per week moet ik haar hoeven dan met hoevenvet insmeren?

Of hebben jullie andere tips?

Groetjes

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:50

Misschien als je je paard van de weide haalt om te verzorgen te hoeven meteen uitkrabben zodat ze even kunnen drogen? En dan een dikke laag hoevenvet smeren? Denk dat het wel zou moeten helpen om het vocht tegen te houden.

Tenno7

Berichten: 2245
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:35

Je kan proberen om Biotine te gaan voeren. Misschien dat hier de hoeven harder van worden en de rotstraal niet weer terug komt

Anoniem

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:38

Bij rotstraal teren. Ik gebruik nu bij rotstraal (mijne heeft het best hardnekkig, maar is bijna weg) betadine oplossing (echt in de middelste straalgroeve) en hoefspray van ecostyle (zit ook iets in wat in teer ook zit, teer vind ik zelf onhandig smeren vooral nu het kouder word) rotstraal is daardoor wel bijna weg. En niet onbelangrijk, krab ze elke dag uit en borstel ze ook goed uit.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:39

Hoofclear (Kanters). Ooit van mijn hoefsmid gekregen om te proberen en werkelijk een super middel. Je hebt er weinig van nodig. Wel erg prijzig in aanschaf, maar wellicht kun je de kosten delen als er nog iemand een paard heeft met dit probleem.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:41

Hoeveel uur staat je paard op de weide? Wat voor stalbedekking gebruik je?
Rotstraal ontstaat feitelijk niet door vocht, maar door het vuil in de hoef, in combinatie met vocht.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:07


Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 17:50

Hoeven goed uitkrabben, droog maken en dan dry feet gebruiken.. Dan gewoon gaan rijden in de binnenbak als je die hebt, en dan pas hoefvet erop. Dan zijn de hoeven de meeste nattigheid kwijt en sluit je ze af tegen nieuw vocht

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:06

Ik heb laatst gelezen dat het externe milieu eigenlijk niet zoveel uitmaakt voor de hoeven. Van binnenuit hebben ze de juiste 'vochtigheid' met goede voeding en beweging.

Merk wel dat de hoeven sneller brokkelen als het droger is maar dat heeft ook grotendeels met aanleg en voeding te maken.

Rotstraal komt door bacterieen die goed gaan op vocht. Lekker warm door de temperatuur in de hoef en tada... Rotstraal.

Kwestie van uit de modder houden... Zorgen dat ze op droge plekken kunnen staan en behandelen met jodium.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Te vochtige hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:15

Ik gebruik hier hypozin, maar is ook niet echt preventief.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:17

Jodium is prima inderdaad. Vitrioolzalf is nog beter, maar moet je wel aangeraken :P

Een hoef met rotstraal nooit insmeren met teer. Dan blijven bacteriën lekker in de straal zitten waar ze een uitstekend klimaat vinden om verder te woekeren.

Taucha

Berichten: 1169
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 18:18

Is het misschien mogelijk, evt. in overleg met eigenaar van de weide als je dat zelf niet bent, om rond de plek waar ze drinken en bij de ingang of de 'hangplek' wat open stenen of pallets oid in te graven zodat het wat minder diepe modderplekken worden?