Paard van ijzers af halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tenno7

Berichten: 2243
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:45

Wat ik zelf zou doen is ijzers eraf halen in overleg met je hoefsmid/DA i.v.m. haar blessure natuurlijk. En dan de hoefsmid vragen de hoeven eerst wat langer te houden. Vaak lopen ze dan na de ijzers niet direct zo gevoelig.
Dan na een paar weken natuurlijk wel weer laten bekappen.

Voor de rest kijken naar je voer idd wat hierboven ook is verteld en wat ik 1 van mn paarden erbij geef is Biotine voor z'n hoeven. Tot nu toe erg tevreden over.

Voor het buitenrijden moet je het ook weer gaan trainen op blote voeten.. dus rustig aan opbouwen naar grotere rondjes en vaker, zodat ze hoeven ook tijd hebben om te kunnen herstellen en eraan wennen.
Dit werkte erg goed voor mij. 1 van mijn paarden was ook gevoelig en kan ik nu kilometers mee rijden zonder ijzers.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:50

Ik zou de ijzers er niet op vrijdag onderuit laten halen.. Waarom? Bij mij kon de dierenarts pijnstillers komen brengen de volgende dag. Uiteindelijk is het wel helemaal goed gekomen en zijn de hoeven van dit paard beter dan ooit.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:06

Toen ik vorig jaar mijn paard kocht stond hij vierkant op ijzers (en nog slecht ook). Ik heb er zelfs niet over nagedacht en ze er direct laten afhalen. Hij had enorme platvoeten en was heel gevoelig. De wei af zonder schoenen was onmogelijk. Hij heeft twee keer een hoefzweer gehad, waarvan 1 keer stokkreupel en 1 keer pas achterna gemerkt toen die al uitgebroken was.
Ondertussen zijn we een jaar verder. De voeten zien er al veel beter uit maar de gevoeligheid zal waarschijnlijk altijd wel blijven. Daarom hebben we redelijk snel hoefschoenen gekocht (Flex boots). Daarmee kunnen we zorgeloos op stap :) heerlijk!

Sherivey
Berichten: 8614
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 22:13

Rustig opbouwen zal ik toch moeten doen, vanwege de verstuiking ook. Sinds vandaag staat ie zonder pijnstillers. Gaat dit een week goed, mag ie op de paddock (zand). Gaat dit ook goed, dan mag ik rustig aan wat gaan stappen (aan de hand) en dan goed in de gaten houden of het lopen goed blijft gaan.

Over twee weken komt er een hoefsmid die mijn paard gaat laten wennen aan het blootvoets lopen.

Doe dan nog niet veel met m, dus kunnen de hoeven ook direct langzaam wennen aan af en toe een kort stukje naar buiten te gaan.

Ben bij zn achterhoeven bang dat hoefschoenen voorlopig niet gaat. Linksachter heeft hij zo'n flapje zitten. Niet los of ingescheurt, maar loopt niet netjes recht zoals de rest van de hoef. En nou dacht ik dat dit problemen zou geven met hoefschoenen :=

Dais_

Berichten: 4026
Geregistreerd: 06-03-05

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:47

Geef het vooral de tijd zou ik zeggen.

Onlangs heb ik een merrie gekocht uit Spanje. Ze stond vierkant op ijzers toen ze aankwam in Nederland. Het duurde even voor ik iemand vond die de ijzers er vanonder kon laten halen dus ze hebben wel wat langer kunnen groeien. Ze is daarna minimaal bekapt en heeft rustig kunnen wennen aan blootsvoets lopen. Na 2 weken is ze nogmaals bekapt, maar ook nu weer minimaal.. en sindsdien doe ik het zelf iedere 2 weken.

Korte intervallen en minimaal bekappen de eerste keren is mijn advies.

Als je daarbij nog wat goede informatie wilt over hoeven (en voeding, beweging, etc.) kun je eens kijken op www.paardenhoeven.info . Succes!

Sherivey
Berichten: 8614
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-20 07:41

Dankje voor de tip en link :)

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 11:54

Mijn paard zijn hoeven waren ook verre van perfect toen ik hoefschoenen kocht. Daarvoor waren de flexboots wel goed. Heel soepel materiaal dus je krijgt er ook niet ideale vormen in :)

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:13

Even een schopje.

Heb je de ijzers er al afgehaald? Zo ja merk je veel verschil?

Ik heb ook een draver, staat rondom op ijzers. Nu zit ik te twijfelen of ik ga proberen dat ze zonder ijzers kan. De inloop stal is in het begin met betonplaten, en ben altijd bang dat ze gaat glijden.

Maar ben ook bang dat ze zonder ijzers last krijgt.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:39

Dat glijden zal wel meevallen, maar zorg de eerste weken echt voor een zachte ondergrond!! Anders misschien beter wachten tot het voorjaar zodat ze niet met zere voeten moet gaan schuilen, maar gewoon comfortabel op zand kan lopen.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 12:51

LiselotZorro schreef:
Dat glijden zal wel meevallen, maar zorg de eerste weken echt voor een zachte ondergrond!! Anders misschien beter wachten tot het voorjaar zodat ze niet met zere voeten moet gaan schuilen, maar gewoon comfortabel op zand kan lopen.


Oja daar had ik niet aan gedacht, dan wacht ik inderdaad even, als ze het land ingaan moet ze ook door een stuk dan nu modder is met steentjes erdoor, ook niet prettig.

Zomers staan ze op de paddock met land dus dat is beter dan.

Dankjewel!

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 13:02

Ik heb mijn draver nu sinds juli van ijzers af. Hij stond daarvoor altijd rondom op ijzers (dravers ijzers), zijn hele leven (is nu 13 jaar). Om medische redenen had ik hem op ijzers de laatste jaren. Door een behandeling hiervoor mocht hij 6 weken alleen maar op de wei staan, hij is de ijzers daar verloren en ik heb het zonder geprobeerd tijdens het opbouwen. Hoeven zo lang mogelijk gelaten tijdens het bekappen, nu steeds iets korter geprobeerd. Ik vermijd harde oppervlakten en steentjes wel en wil voor na de winter hoefschoenen aanmeten voor op buitenrit.

Wat betreft het scheef afslijten wat eerder is gezegd in dit topic: als de basis goed zit wat betreft galop, dan heb je hier geen last van.

Sherivey
Berichten: 8614
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-20 13:03

Titane is inmiddels een aantal weken ijzerloos. Maar omdat de blessure in zn schouder lijkt te zitten, staat ie nog steeds op rust.

En de paddock heeft zand, dus gevoelig loopt ie nu niet.

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:53

Heb alleen je 1e post gelezen. Maar mijn advies.

Overleg eerst met je smid en da of het kan.
Tips zijn oa duo hoof, niet te kort behappen de eerste keer en wij hebben veel de zool in het teer gehad omdat dit wat uithard en beschermd tegen evt kneuzingen.

Toen die van mij van zijn ijzers af ging na denk ik 18 of 19 jaar hebben we het zo gedaan, dat ging eigenlijk heel goed. Terwijl hij daarvoor 2x een kneuzing heeft gehad met zijn ijzers!