Paard van ijzers af halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 19:45

Hi!

Ik heb een draver van 13 jaar oud. Hij heeft tot augustus vierkant op ijzers gestaan. Deze heb ik eronder gezet omdat hij op een verharde paddock stond en zijn hoeven enorm afsleten. Hiervoor heeft hij een jaar enkel voor-ijzers gehad ivm gevoeligheid met buitenritten.

Nu zit ik er al een tijdje over te denken om zijn voorijzers er ook weer onder vandaan te halen en voor de buitenritten hoefschoenen aan te schaffen.

Waarom? Omdat hij op ijzers enorm glijdt en omdat ik niet het idee heb dat het zijn hoeven echt goed doet.

Momenteel staat hij met een blessure en verwacht ik de komende weken niet op buitenrit te kunnen, muv wat stappen als hij enigszins genezen is.

Nu wil ik met een week of twee de smid laten komen om de ijzers er onderuit te halen. Maar ergens ben ik bang dat hij weer gevoelig gaat lopen en hoefkneuzingen krijgt.

Dus vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met paarden doe snel gevoelig lopen en hen van de ijzers af te halen.
Tips zijn welkom, beschuldigingen over hoe slecht ijzers zijn zit ik niet op te wachten ;)

:wave:


linda_gigant
Berichten: 502
Geregistreerd: 26-11-15
Woonplaats: Oosten

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:04

Ligt denk ik aan de mate van blessure. Want van ijzers afhalen veroorzaakt altijd wat gevoeligheid / pijn dus je moet zelf overwegen of je dat wilt / kan doen als je paard al met een blessure staat. Ik zou met da of HS overleggen

Gigant mennen dressuur B+17 / L+11 / M+11/ Z+3
Gigant mennen vaardigheid L+3
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=181&t=1949470

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014919

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-20 20:07

linda_gigant schreef:
Ligt denk ik aan de mate van blessure. Want van ijzers afhalen veroorzaakt altijd wat gevoeligheid / pijn dus je moet zelf overwegen of je dat wilt / kan doen als je paard al met een blessure staat. Ik zou met da of HS overleggen

Gaat om een kogelverstuiking. Wil sowieso de smid pas over een week of 2 laten komen. Maar moet de DA nog bellen van de week, dan kan ik het meteen even vragen wat die ervan zegt :)

:wave:

capopjekop
Berichten: 30613
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 20:08

Sowieso even overleggen idd.

Mijn inmiddels overleden shet heeft jaren terug op ijzers gestaan voor hoefbevangenheid. We hebben geen proberen ervaren toen ze er weer onderuit gingen. Ze had echter wel een dunne zool door haar hoedenrand en kon soms echt als bevangen staan als ze op een steentje had gestaan. Maar dan kreeg ze 2 dagen haar soft ride schoenen met zachte gelzolen aan en dan liep ze weer als een trein. Hele fijne hoefschoenen die zonder probleem langere tijd aan kunnen

BeautjeLoves
Berichten: 125
Geregistreerd: 22-10-12

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:38

Ik zou hierover advies vragen van de hoefsmid. Ik ben zelf ook team blote voeten. Ik denk dat de smid goed kan bepalen of de hoeven het aankunnen zonder ijzers. En hoefschoenen hebben ongeveer dezelfde werking.

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 13:56

BeautjeLoves schreef:
Ik zou hierover advies vragen van de hoefsmid. Ik ben zelf ook team blote voeten. Ik denk dat de smid goed kan bepalen of de hoeven het aankunnen zonder ijzers. En hoefschoenen hebben ongeveer dezelfde werking.

Punt met hoefschoenen is alleen dat ze er alleen op buitenrit onder hoeven. Rest van de dag kan ie dan blootvoets lopen. :)

:wave:

sanne1992
Berichten: 2033
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 14:20

Ik ben pro blote voeten, maar die van mij staat momenteel ook voor op ijzers ivm gevoeligheid op harde.

Ik heb heel wat jaren geleden eens een trektocht gedaan van 3 dagen. Ik heb toen met mijn hoefdsmid erover gehad, want de rit ging namelijk alleen maar over asfalt wegen. Hij heeft echt wel goede hoeven, maar met + 25 km per dag leek het mij toch iets te veel van het goede en dat was hij met mij eens.

Ik heb toen ook geopperd om hoefschoenen aan te schaffen, ik kreeg nog net geen klap tegen mijn hoofd. Er zullen genoeg mensen zijn die er blij mee zijn, maar... Een hoefschoen is vaak rubber. En juist rubber is remmend op asfalt. Waarmee ze dus bij elke stap juist niet de kans hebben om door te glijden. Nu is teveel doorglijden (uitglijden dus) uiteraard ook niet goed. Maar voor mij absoluut geen hoefschoenen.

Het zal je misschien niet helpen in je keuze, als ik jou was had ik het bloot voets geprobeerd. Je kan er snel genoeg weer wat onder zetten.

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 14:48

Het punt met ijzers is dus dat hij juist te veel glijdt :=

Toen er achter ook ijzers onder zaten, kon ik amper over het asfalt ivm glijden. Maar merk dat ie met enkel voor-ijzers ook nog best snel wegglijdt.

:wave:

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:19

Ik ken er ook zo eentje. In de winter met een beetje sneeuw was het bijna niet te doen voor het arme dier. Mijn pony had nergens last van maar de beslagen was bijna aan het schaatsen op het asfalt.

Vooral niet helemaal laten bekappen nadat de ijzers eronder vandaan zijn gehaald. Even de scherpe kanten eraf, teen afronden, steunsels op maat maken, maar niet als gebruikelijk netjes bekappen laten, dan lopen ze te gevoelig. De zool is door onbelast te zijn geweest gevoelig en die heeft tijd nodig weer harder te worden en voor het paard is het bodemcontact ook weer vreemd in het begin. Wel regelmatig even vijlen, en evt. afbrokkelende stukjes wand bij de nagelgaten vijlen. Na een week of 4 laten bekappen met beleid, en kijken hoe het gaat.
Een hoef heeft grip op diverse ondergronden, en een goed passende hoefschoen is bij het lopen geen probleem. Zijn onderzoeken genoeg naar geweest. Het gaat minder goed bij veel draaien op asfalt, dan kan de hoef in de schoen gaan draaien, maar ja, wie laat zijn paard op verharding kort draaien. Het glijden van de ijzers is een veel groter probleem.
http://paardenhoeven.info/blog/2013/12/ ... ke-hoeven/
en deze
https://www.jantineleeflang.nl/2017/12/ ... obleem-is/

Afhankelijk van hoe lang het paard beslagen is geweest kan het herstel kort of lang duren, en het ligt ook aan de manier van bekappen. Je kunt rustig overdag kunststof hoefschoenen aandoen, en 's nachts niet om de eerste tijd te overbruggen. (natuurlijk niet in de blubber, dat zal niet fijn zijn...) Hoofware kan je erover adviseren.

Over de IJssel

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:01

Ik lees even mee TS, want ik vind het altijd interessant om de verschillende zienswijzen hierop te lezen.

Wat ik me wel afvraag, n.a.v. het bericht van sanne1992 en de opmerking van haar hoefsmid: waarom zou het erg zijn om nagenoeg niet te kunnen glijden...? We lopen zelf toch ook op schoeisel met rubber zolen?

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:55

Gevoelig lopen op het harde kan ook komen door verkeerde voeding (te hoog suiker, melasse en zetmeel. Luzerne wil paarden ook nog wel eens irriteren).

De ijzers er pas afhalen als er genoeg hoef gegroeid is, je kan best 2 weken extra eraan plakken als ze pas 4/6 weken geledeb eronder zijn gezet, en daarna niet een volledige bekapping doen maar alleen zoals Lindsey99 zegt. Dan kan je paardje wennen met kleinere kans op gevoeligheid, en door het ijzerloos zijn kunnen de hoeven ook zelf vast versterken wat ook beter gaat als ze niet gevoelig lopen.

Gevoelig lopen na verwijderen van ijzers kan dus komen door te korte bekapping en/of te rijk of irriterend voerbeleid

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 19:10

Bedankt voor de info :)

Ik ga me eens verdiepen in voeding tov de hoeven. Weet dat bepaalde typen voeding idd niet heel geweldig zijn, voor het gehele paard niet. Maar echt specifiek verband met hoefgroei weet ik niet veel van.

Hij krijgt nu FibreBeet van mij, een halve schep onderhoudsbrok laag in suikers van de staleigenaar en als hij gewerkt heeft natures best muesli, een derde schep ongeveer. Die krijgt ie dan nu niet omdat ie geblesseerd is.

:wave:

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:34

Wat voor ijzers heeft je paard onder? Veel dravers doen het niet goed( oa glijden) op rijpaardijzers. Ook het gewicht is lastig met hun loop.

Ik ga de mijne ook weer terug zetten op draversijzers. Deze zijn een stuk lichter, dan moet hij wel vaker naar de smid maar so be it :)

Heb hem blootvoets geprobeerd maar dat ging niet. Voet groeide niet hard genoeg om het werk op asfalt en drafbaan bij te houden.

Dravers hebben soms ook wat smalle voeten en de stand van het achterbeen helpen ook niet altijd. Breekt je draver ook?

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 19:39

ruitje schreef:
Wat voor ijzers heeft je paard onder? Veel dravers doen het niet goed( oa glijden) op rijpaardijzers. Ook het gewicht is lastig met hun loop.

Ik ga de mijne ook weer terug zetten op draversijzers. Deze zijn een stuk lichter, dan moet hij wel vaker naar de smid maar so be it :)

Heb hem blootvoets geprobeerd maar dat ging niet. Voet groeide niet hard genoeg om het werk op asfalt en drafbaan bij te houden.

Dravers hebben soms ook wat smalle voeten en de stand van het achterbeen helpen ook niet altijd. Breekt je draver ook?

Wat bedoel je met 'breekt'? :o?

Titane had vooral last van gevoeligheid op boomwortels en kiezels. Slijten deed het eigenlijk pas te vlug toen hij een tijdje in een verharde paddock stond.

Nu staat ie op een zandpaddock, dus het slijten gaat niet meer zo hard.

:wave:

ruitje
Berichten: 12286
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:50

Of hij zijn achterbenen naast zijn voorbenen zet :) . Dat soort paarden gaan vaak scheef slijten zonder ijzer omdat de druk niet hetzelfde is :)

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 20:09

ruitje schreef:
Of hij zijn achterbenen naast zijn voorbenen zet :) . Dat soort paarden gaan vaak scheef slijten zonder ijzer omdat de druk niet hetzelfde is :)

Doet hij een wel ja. Voornamelijk als ie harder gaat draven.

:wave:

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 21:21

Dilan93 schreef:
Bedankt voor de info :)

Ik ga me eens verdiepen in voeding tov de hoeven. Weet dat bepaalde typen voeding idd niet heel geweldig zijn, voor het gehele paard niet. Maar echt specifiek verband met hoefgroei weet ik niet veel van.

Hij krijgt nu FibreBeet van mij, een halve schep onderhoudsbrok laag in suikers van de staleigenaar en als hij gewerkt heeft natures best muesli, een derde schep ongeveer. Die krijgt ie dan nu niet omdat ie geblesseerd is.


De maatstaaf om paardendarmen gezond te houden (goed begin voor goede hoefgroei) is een suiker en zetmeel gehalte van max 15% samen (sugar & starch). Melasse is ook suiker.

De Facebook pagina van de onafhankelijke voedingsdeskundige Clare Macleod is een aanrader, zij is dus niet aangesloten bij een merk +:)+ Ze deelt vaak handige info!

https://www.facebook.com/ClareMacLeodEq ... ritionist/

De website van calmhealthyhorses is ook een aanrader (oa voor info over gras, zout en over lucerne, ookwel alfafa genoemd)

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-20 21:27

Thanks :D heel interessant om hier meer over te leren.

:wave:

monnette1
Berichten: 244
Geregistreerd: 29-08-14
Woonplaats: Deil

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:15

Ik heb mijn haflinger na 3 jaar op ijzers gehad te hebben, afgelopen voorjaar van de ijzers af gehaald. Voor het rijden gebruik ik hoefschoenen. De reden dat ik haar van de ijzers afgehaald heb was dat de hoeven erg gingen scheuren en brokkelen. Ik verloor regelmatig hierdoor een ijzer. Mijn haflinger heeft 3,5 maand gevoelig gelopen op het harde. Nu loopt ze prima, maar wel met hoefschoenen. Ik merk wel heel erg aan haar, dat als ze teveel suikers binnen heeft gekregen ( gras) dan loopt ze echt gevoelig op het harde. De hoefkwaliteit is wel erg vooruit gegaan, ze heeft geen scheuren meer, en alleen als de hoeven te lang zijn brokkelen ze af. Ik ben dus wel positief erover.

Arabesk
Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:06

Als ie nu op een zandpaddock staat zou ik me geen zorgen maken over het ijzers eraf halen. Gewoon schoenen aan met buitenrijden, opgelost.

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:11

Mijn kwpn merrie van 17 in mei vd (voor)ijzers gehaald nadat we samen een ongeluk hebben gehad en ik een jaar moet revalideren. Normaal had ze altijd voor ijzers en in de zomer wanneer we veel buitenrijden rondom ijzers.
Al snel werd ze iets onregelmatig, dat werd wat erger, duurde langer.
Haar uiteindelijk 3 weken geleden voor weer op ijzers gezet en iom de DA een ontstekingsremmer en glucosamine gegeven.
Sinds 1,5 week loopt ze weer goed, nee ik rommel er niet meer mee.

Life is good, Marie mijn topper!

Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:25

Ook aan hoefschoenen gedacht als optie? Bij sommige weersomstandigheden krijgt die van mij ook achter hoefschoenen aan, en voor eigenlijk altijd, tenzij het echt alleen zandpaden zijn. Asfalt en steentjes vindt hij zonder schoenen echt niet prettig.
De glucosamine kan ik trouwens nog wel volgen maar wat is de reden van de ontstekingsremmer?
Zat er een aantoonbare ontsteking ergens?

Over de IJssel

Sherivey
Berichten: 8487
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-20 19:13

marije1109 schreef:
Mijn kwpn merrie van 17 in mei vd (voor)ijzers gehaald nadat we samen een ongeluk hebben gehad en ik een jaar moet revalideren. Normaal had ze altijd voor ijzers en in de zomer wanneer we veel buitenrijden rondom ijzers.
Al snel werd ze iets onregelmatig, dat werd wat erger, duurde langer.
Haar uiteindelijk 3 weken geleden voor weer op ijzers gezet en iom de DA een ontstekingsremmer en glucosamine gegeven.
Sinds 1,5 week loopt ze weer goed, nee ik rommel er niet meer mee.

Maar waar kwam deze ontsteking vandaan?

Ken bvb paarden met hoefkatrolontsteking die niet zonder ijzers kunnen. Maar lijkt me dat een paard niet zomaar een ontsteking krijgt van ijzerloos lopen

:wave:

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:55

De DA wist niet zeker of het een ontsteking was/zat, maar dit was een optie om te proberen ipv gelijk foto's/echo etc.
Het was naast ontstekingsremmer ook pijnstiller, dit omdat hij niet uit kon sluiten dat alles geprikkeld was door de veranderde stand vd voeten zo zonder ijzers.

Life is good, Marie mijn topper!

marije1109
Berichten: 1131
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard van ijzers af halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:56

Gaat trouwens om kliniek emmeloord (toevallig hier om de hoek en dus mijn vaste DA), dus geen huis tuin en keuken DA :o

Life is good, Marie mijn topper!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers