Overkruist galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laism17
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-08-20

Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 16:07

Hallo

Sinds 3 maandjes heb ik mijn eigen paardje en al sinds de aankoop heeft hij een probleem in de linkergalop. In het begin wou hij helemaal niet galopperen en toen hij het wel deed ging hij overkruist. Hij heeft dagen dat hij het super doet en dan de volgende dag lukt het helemaal niet . Mijn lesgeefster zegt “ gewoon blijven oefenen” maar begint er aan te twijfelen of hij nergens pijn heeft of vast zit. Heeft iemand hier nog ervaringen mee of tips alles is welkom ben hier nogal onervaren mee ☹️


Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:32

Klinkt alsof er iets in het bekken/SI niet goed zit.

IrishDraught
Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:33

Hoe oud is dit paard en is hij getraind/wedstrijden op niveau?

Hij kan ergens vast zitten, gewoon jong en slungelig zijn, scheef zijn of een balans probleem hebben

Ties 3/6/2015 <3

Laism17
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 16:36

friesam schreef:
Hoe oud is dit paard en is hij getraind/wedstrijden op niveau?

Hij kan ergens vast zitten, gewoon jong en slungelig zijn, scheef zijn of een balans probleem hebben



8 jarige pinto- arabier
De vorige eigenaar had hem een maand wedstrijdgericht getraind maar vond hem “ te klein “ toen ik hem kocht had hij ook wel een gemis aan spieren

Laism17
Berichten: 5
Geregistreerd: 10-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 16:38

Laism17 schreef:
friesam schreef:
Hoe oud is dit paard en is hij getraind/wedstrijden op niveau?

Hij kan ergens vast zitten, gewoon jong en slungelig zijn, scheef zijn of een balans probleem hebben



8 jarige pinto- arabier
De vorige eigenaar had hem een maand wedstrijdgericht getraind maar vond hem “ te klein “ toen ik hem kocht had hij ook wel een gemis aan spieren

Nooit wedstrijden gereden en geen idee wat er vroeger met hem gedaan is

Eleeke
Berichten: 2026
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 16:43

Het kan uiteraard van alles zijn, maar bij een gezond ongetraind paard is de meest voor de hand liggende oorzaak te weinig kracht in de achterhand. Onbespierd en slap. Helemaal logisch als er weinig mee gedaan is ( stond hij wel 24/7 in de groep op het land? dan doen ze ook wel wat kracht op ) .

Dus:
- even laten nakijken door dierenarts en osteo of fysio.
als daar niets uitkomt, lekker veel lange rechte lijnen rijden in het bos, met korte galopjes tussendoor die je langzaak opbouwd. Veel overgangen maken om de achterhand te trainen.

Maak het niet te moeilijk, want tegelijk nieuwe oefeningen leren en sterker worden en leniger worden is heel veel tegelijk. Vandaar het sterker worden lekker buiten doen, en vanuit daaruit de oefeningen pas moeilijker maken

Ik probeer dat altijd zo uit te leggen

Lolaliza
Berichten: 295
Geregistreerd: 04-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 14:15

Overkruist galoperen heeft vaak met
Bekken / SI gewricht te maken
Laat heem eens door een fysio nakijken en zij zal wel advies geven ..bij groot en slap of zwak paard kan het ook nog eens voorkomen en dan moet je gewoon gericht en goed trainen maar je moet wel zeker zijn dat je paard geen medisch probleem heeft

Heiberg
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-09-20

Re: Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:09

Een osteopaat kan wellicht ook uitkomst bieden!

Niffum
Berichten: 54
Geregistreerd: 20-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-20 10:18

Dient het probleem zich voor onder het zadel, tijdens het longeren of beide? En in vrijheid/op de wei?

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:07

Gewoon een lesje nemen.
En vragen of ze het willen verhelpen. Dat doen ze binnen een uur.
Wel eerst instappen. En zeggen dat je hem na het uur uitstapt.
Anders pikken ze een kwartier van je.
Maar als ze al gekruisd galopperen dan kan je beter een half uur nemen.
Omdat zoals er eerder beschreven is balans en kracht een rol speelt.
Je kan hem tijdens de galop ook vragen te versnellen en nog een keer je binnenbeen naar achter leggen en hem met je binnen teugel naar binnen te sturen dan gaat meestal samen met versnellen op je binnen teugel.
Soms en meestal is hij uit zijn balans en springen ze in galop. Zo kan je dat ook doen om ze te laten kruizen.
Laatst bijgewerkt door Joop_K op 21-09-20 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

__elise__
Berichten: 2073
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: Ingen

Re: Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:17

Het kan van alles zijn. Te weinig kracht, onbalans, problemen in bekken, etc.. Mijn vorig paard deed dit ook heel erg bijvoorbeeld, en had erge artrose in hals en KS in de rug. Zo erg dat ze daarvoor ook is ingeslapen op 9-jarige leeftijd. Nu is dit een uiterste natuurlijk. Als ik jou was, zou ik eens een osteopaat laten kijken. Hij/zij kan al een boel uitsluiten.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:20

Dat overkruist galopperen komt idd vaak voor bij problemen in bekken/SI-gewricht, sowieso vaak een probleemgebied bij arabieren (hoeft daarom nog geen medische afwijking te zijn, gewoon geen ideale bouw.

Ik zou ook kijken of het onbelast/aan de longe wel lukt, kan je daar eerst de galop verbeteren, vaak aanspringen, niet te lang laten doorgalopperen, want dan gaan ze juist verspringen.

Osteo/fysio/rechtrichten zou ik zeker ook meenemen in dit geval. Voor röntgen is het een moeilijke regio, ik zag onlangs via een reportage dat ze via rectaal onderzoek het SI-gewricht in beeld namen. Botscan is ook een optie, maar da's duur. In dit geval zou ik daar nog even mee wachten.

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:25

Joop_K schreef:
Gewoon een lesje nemen.
En vragen of ze het willen verhelpen. Dat doen ze binnen een uur.
Wel eerst instappen. En zeggen dat je hem na het uur uitstapt.
Anders pikken ze een kwartier van je.


Nou, dat vind ik maar kort door de bocht advies hoor. Heb zo mijn merrie gekocht: lesgever had gezegd tegen het eigenaresje: "paard zit helemaal vast, maar geen probleem hoor, eind van de les loopt ze aan teugel". Dat deed ze inderdaad (nou ja, in de krul), volgende les stond ze constant loodrecht te steigeren en durfde zelfs lesgever er niet meer op. Paard is dan "aangepakt" met sporen door nog iemand anders, durfde niet meer steigeren en begon dan aan te vallen in bijna alle omstandigheden (borstelen, leiden aan het halster...). Heb haar uiteindelijk overgekocht (was pensionpaard bij mij) en bleek te verrekken van de rugpijn door een fout zadel. Dus die "quick fix" oplossingen, sorry, daar zou ik mee oppassen.

Josien_
Berichten: 8996
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:37

Mijn pony heeft daar ook last van (gehad) en zij zit inderdaad regelmatig vast in de bekken/SI gewricht.
Toen ik haar begon met rijden vond ze de rechter galop erg moeilijk en in de linkergalop sprong ze vaak om. Ik heb haar meerdere keren laten losmaken door een osteopaat/fysio en uiteraard hier flink aan gewerkt met instructie. Wat voor mij ook veel verschil maakte is werken met balken en springen. Hierdoor werd haar achterhand extra getraind en had ze er nog zelden last van.
Nu we weer aan het opbouwen zijn na een blessure merk je dat deze oude problemen terugkomen.
Dus wij gaan hier weer aan werken met instructie en binnenkort komt de fysio haar weer losmaken.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

Joop_K
Berichten: 10
Geregistreerd: 20-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:25

hwn schreef:
Joop_K schreef:
Gewoon een lesje nemen.
En vragen of ze het willen verhelpen. Dat doen ze binnen een uur.
Wel eerst instappen. En zeggen dat je hem na het uur uitstapt.
Anders pikken ze een kwartier van je.


Nou, dat vind ik maar kort door de bocht advies hoor. Heb zo mijn merrie gekocht: lesgever had gezegd tegen het eigenaresje: "paard zit helemaal vast, maar geen probleem hoor, eind van de les loopt ze aan teugel". Dat deed ze inderdaad (nou ja, in de krul), volgende les stond ze constant loodrecht te steigeren en durfde zelfs lesgever er niet meer op. Paard is dan "aangepakt" met sporen door nog iemand anders, durfde niet meer steigeren en begon dan aan te vallen in bijna alle omstandigheden (borstelen, leiden aan het halster...). Heb haar uiteindelijk overgekocht (was pensionpaard bij mij) en bleek te verrekken van de rugpijn door een fout zadel. Dus die "quick fix" oplossingen, sorry, daar zou ik mee oppassen.

Ja. Dan moet je ermee oppassen.maar ik vind dat je moet oppassen als je niet snel een verandering aanbrengt in je paard. Vaak gaan mensen opzoek naar een lichamelijke klacht. En op een gegeven moment durven ze niks meer te doen met hun paard. Alles is gevaarlijk en alles krijgen ze last van.
Daarom wil ik graag bij mijn paard gelijk iets zien. En hij moet niet gaan lopen hannesen.
Dan vier keer een kwartier in plaats van een uur. Het is een hengst en geen mietje.
Of zes keer tien minuten. Maar als je een les neemt kan je moeilijk voor tien minuten iemand laten komen.
Tegen de tijd dat een paard kan galopperen met iemand op zijn rug. Dan moet je hem kunnen corrigeren.als ze beginnen met protesteren terwijl je erop zit. Zou ik me niet druk maken hoe ze lopen. Maar dat ze lopen. Als ze aan de longe dingen moeten leren omdat ze anders niet te corrigeren zijn.
Dan moet je opnieuw beginnen. Niet dat ik tegen longeren ben. Ik doe dat regelmatig anders worden ze stijf.
Maar nogmaals. Gewoon een lesje nemen. Zo kan je eeuwig naar gewrichten blijven kijken. Wel goed voor de anatomie.
Voor mij en veel anderen is dat geen quick Fix maar gewoon paardrijden.
Ademhaling,timing en balans.
Elk jong paard gaat een keer bokken. Wanneer ze dat doen dat kan ik bijna verklappen maar dan moet je iets quick fixen. Als je eraf gaat heb je kans dat je het nog een keer moet doen. Maar controlen over de vier benen daar moet je naartoe werken.
Anders vind ik het geen zak aan. En is het snel saai.
Dus staat je niet blind op een ander. Een kwestie van lef.
Ken je dat filmpje van "the best bucking bulls ever" dat is heel wat anders. Stieren van 1500 kilo. Dat is drie keer mijn paard. Als die op je cap gaat staan.
Laatst bijgewerkt door Joop_K op 21-09-20 15:02, in het totaal 5 keer bewerkt

Janneke2
Berichten: 22720
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 14:42

Joop_K schreef:
Gewoon een lesje nemen.
En vragen of ze het willen verhelpen. Dat doen ze binnen een uur.
Wel eerst instappen. En zeggen dat je hem na het uur uitstapt.
Anders pikken ze een kwartier van je.
Maar als ze al gekruisd galopperen dan kan je beter een half uur nemen.

Wat een gezellig idee mbt instructeurs...! ;)

Citaat:
Omdat zoals er eerder beschreven is balans en kracht een rol speelt.
Je kan hem tijdens de galop ook vragen te versnellen en nog een keer je binnenbeen naar achter leggen en hem met je binnen teugel naar binnen te sturen dan gaat meestal samen met versnellen op je binnen teugel.
Soms en meestal is hij uit zijn balans en springen ze in galop. Zo kan je dat ook doen om ze te laten kruizen.


Ik moet bekennen dat ik het maar half begrijp.

Maar een dier dat waarschijnlijk kracht en balans tekort komt harder laten galopperen en dan een soort van half changement forceren lijkt mij geen goed idee.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

DGL
Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 15:21

Laism17 schreef:
Hallo

Sinds 3 maandjes heb ik mijn eigen paardje en al sinds de aankoop heeft hij een probleem in de linkergalop. In het begin wou hij helemaal niet galopperen en toen hij het wel deed ging hij overkruist. Hij heeft dagen dat hij het super doet en dan de volgende dag lukt het helemaal niet . Mijn lesgeefster zegt “ gewoon blijven oefenen” maar begint er aan te twijfelen of hij nergens pijn heeft of vast zit. Heeft iemand hier nog ervaringen mee of tips alles is welkom ben hier nogal onervaren mee ☹️


Als hij muurvast zou zitten zou ik verwachten dat het aldoor moeizaam gaat. Als je zegt dat hij ook niet zo gespierd is mist hij in het meest gunstige geval alleen wat kracht. Wat ik denk is dat je paardje misschien gewoon spierpijn heeft. De ene dag gaat het super, zijn spieren zijn hard aan het werk en hij doet zijn galopje goed. Vergelijk het maar met jezelf, als je 1 dag super hard gesport hebt, dan heb je de volgende dag misschien helemaal niet zo'n zin in om nog een keer hetzelfde te doen omdat je een beetje spierpijn hebt. Nu probeer eens goed op te letten hoe hij de volgende dag loopt, misschien wat stijver, trager, minder ruimte passen? Een oplossing kan zijn om hem dan een dagje of twee wat rustiger te oefenen of vrij te geven. (Behalve als vrij betekend dat hij in stal staat, want daar wordt hij alleen maar stijver van.) Bijvoorbeeld lekker een stapritje buiten met wat stukjes draf/kort longeren (kun je ook goed zien hoe hij loopt)/een rondje buiten wandelen. En dan als het probleem blijft aanhouden/erger wordt kun je er natuurlijk altijd iemand bij vragen om hem na te kijken.

germie
Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Overkruist galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-20 10:50

Het kan gewoon onbalans zijn. Ik ben nu ook met een jong paard bezig. In vrijheid krijg je alle variaties van galop te zien tot fout, overkruist, contra, changementen. Aan de longe gaat het de ene kant op goed, de andere kant is eigenlijk altijd fout, en als het iets beter gaat overkruist. Alleen met een tikje met de zweep en 2 sprongen spanningsopbouw krijg je de goede galop met aanspringen. Dan is het tempo houden anders wordt er weer overkruist gesprongen.
Onder het zadel gebeurt hetzelfde. Linksom pakt hij nooit op commando de goede galop. Maar pak je contrastelling en geef je geen kans op even pasje doorlopen bij aanspringen, dan springt hij goed aan. En blijft dan ook goed.
Dit is een paard wat 2 maanden terug een pasje bij moest zetten als je op ging stijgen met een krukje, dus echt de balans mist nog. Daarom gaat het ook allemaal rustig met het inrijden.

Als een paard niet wil, dan werkt buitenstelling vaak wel. En dan eventueel een tikje. Daarna belonen. Ik zit bij dit dier verder niet in de mond en rij nog met waslijntjes, dan leren ze op eigen benen te lopen. JE merkt dat het al veel beter gaat dan eerst.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers