Opnieuw rugpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 18:17

In februari hebben wij een schuiver gemaakt in het bos. Paardlief had rugpijn en na een aantal weken rust, stappen, chiropractor en weer rustig opbouwen toen we groen licht kregen ging het heel goed. Hij was terug op conditie en mooi in de spieren.

Nu is er al een aantal maanden gedonder in de kudde en 3 weken geleden liep hij weer acuut niet goed. Geen idee wat er gebeurd is, maar gezien de vele wondjes en bulten is er behoorlijk geknokt. Nog steeds is het onrustig overigens, voor mij een reden om een andere stal te zoeken. Daar kunnen we over een paar weken terecht en tot die tijd is het uitzingen. Apart zetten is geen optie, want dan maakt hij zich enorm druk en dat is ook weer belastend voor de groep. Maar in de groep is hij ook met van alles druk bezig.

Ik heb het toen ik het constateerde een week aangekeken en de dierenarts gebeld toen het niet verbeterde.
Ik heb deze filmpjes gemaakt. Had hem net afgespoten en hij had gerold, dus let niet op de viezigheid :))




Conclusie van de dierenarts: pijn in de lage onderrug. Daardoor stijf en een onregelmatige pas.
10 dagen Metacam en 14 dagen rust of aan de hand stappen. In de 2e week laten draven aan een halstertje aan de lijn als hij niet protesteert. Ook om te kijken of het verbetert.
Morgen zitten we op 14 dagen. Gisteren heb ik hem voor het eerst even laten draven en het is nauwelijks verbeterd. Linksom maakt hij de pas rechtsachter iets korter, rechtsom is hij echt goed onregelmatig. Stap is goed. Hij sleept ook wat rechtsachter.

Morgen komt de chiropractor en maandag moet ik de dierenarts terugbellen om verder te kijken.

Zien jullie iets wat ik tot nu toe over het hoofd zie? Iets om mee te nemen naar de chiropractor en dierenarts....

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!


Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 
Berichten: 101352
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:27

Ik kan je niet helpen want ik heb hier geen verstand van maar wat verrot dat je nu naar een andere stal moet...je stond daar zo fijn! Waar ga je nu heen? Mag in PB.

Ik hoop echt dat ie er weer bovenop komt...

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:35

Poeh, die heeft flink last van zn lijf, dat straalt hij echt uit. Hij is inderdaad ook onregelmatig. Ik zou niet door gaan met de chiropractor maar een kreupelheidsonderzoek doen en foto's en/of echo van de rug. Stel dat hij toch iets beschadigd heeft, dan weet ik niet of kraken oid zo'n goed idee is.

Earth het reisbureau.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 19:38

De chiropractor is ook dierenarts, dus heb meteen een second opinion. Als behandelen niet oké is, zal ze dat ook niet doen.
Wat mij betreft is na contact met de dierenarts maandag foto’s zeker een optie als volgende stap. Zelf dacht ik ook nog aan een scintigrafie bij de Lingehoeve. Maar beiden wil ik even met mijn eigen dierenarts bespreken.
Zie jij het ook als een probleem in de rug of toch in de benen? SI/bekken sluit ik ook niet uit overigens.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 27-08-20 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:39

Hier zou ik mee naar een kliniek gaan en gericht onderzoek doen, eventueel met foto en echo. Het lijkt mij voor zijn herstel ook niet echt goed dat hij in die kudde blijft nog een aantal weken. Kun je daar geen andere oplossing voor vinden? Met 1 ander paard op een paddock of zo?

Earth
Berichten: 7733
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:41

Daihyo schreef:
De chiropractor is ook dierenarts, dus heb meteen een second opinion. Als behandelen niet oké is, zal ze dat ook niet doen.
Wat mij betreft is na contact met de dierenarts maandag foto’s zeker een optie als volgende stap. Zelf dacht ik ook nog aan een scintigrafie bij de Lingehoeve. Maar beiden wil ik even met mijn eigen dierenarts bespreken.
Zie jij het ook als een probleem in de rug of toch in de benen? SI/bekken sluit ik ook niet uit overigens.


Ah zo, mja zolang er niet aan de binnenkant is gekeken weet je nooit of behandelen zinvol is denk ik dan ;)
Als ik hem zo zie lopen zou ik denken de bovenlijn, omdat hij zijn hele lijf vasthoudt. Het kreupelheidsonderzoek is bijkomend om te kijken of er niet ook schade is aan het beenwerk. Maar ik zou de focus zelf leggen op de rug. Scintigrafie ben ik niet bekend mee dus daar kan ik niks over zeggen.

Earth het reisbureau.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-20 19:46

Paardenfann4 schreef:
Hier zou ik mee naar een kliniek gaan en gericht onderzoek doen, eventueel met foto en echo. Het lijkt mij voor zijn herstel ook niet echt goed dat hij in die kudde blijft nog een aantal weken. Kun je daar geen andere oplossing voor vinden? Met 1 ander paard op een paddock of zo?

Volgens de dierenarts was dat niet direct nodig, maar ook dat is een volgende stap die we maandag bespreken :j
De vorige keer liep hij met 2 weken echt zoveel beter, vandaar dat gekozen is voor dezelfde aanpak (Metacam en rust + stappen), op het rijden na (vorige keer mocht ik ook onder het zadel stappen, nu alleen aan de hand). Alleen dat valt nu dus enorm tegen.

Earth: zij heeft hem na de vorige blessure ook behandeld na een aantal weken, dit was eigenlijk de herhaalbehandeling. Dat loopt nu even anders, maar daarom vind ik die afspraak wel nuttig genoeg om te laten staan. Juist omdat ze hem toen ook gevoeld/gezien heeft.
Eens met de bovenlijn. Op een gegeven moment zie je van alles :+
Kreupelheidsonderzoek als in foto’s, of buigproef? Of uitverdoven?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-20 18:12

Ik ben heel blij dat ik de afspraak door heb laten gaan. SI gewricht en heiligbeen zaten goed vast, er waren blokkades bij de schoft en de atlas stond niet goed.
Duidelijk gerelateerd aan trauma en heel anders dan verwacht na de vorige behandeling.
De oorzaak is niet zeker, omdat niemand het gezien heeft. De opties zijn:
1. er is een groot paard op zijn rug beland (steigerend)
2. Hij is onderuit gegleden met zijn achterhand
3. Hij is achteruit gerend en in volle vaart ergens tegenaan gebotst.
Daarnaast zit hij mentaal ook behoorlijk vast en vooral zichzelf in de weg.

Ze heeft hem goed kunnen behandelen. Advies is nu 3 dagen 5-10 min stappen, 2x per dag en de rest gewoon vrije beweging. Dan 3 dagen onbelaste beweging, bijvoorbeeld lange lijn of longeerlijn op grote volte.
Het kan zijn dat er nog een onderliggend probleem ligt en er een duidelijkere kreupelheid naar voren komt. In dat geval: niets doen, eigen dierenarts bellen en kreupelheidsonderzoek. Maar dat had nu geen zin, omdat hij muurvast zat en overal wel pijntjes en stijfheid had. Dat moet nu grotendeels opgelost zijn. Het goede nieuws was dat, behalve de spieren boven het SI gewricht, de spieren mooi soepel waren. Beter dan de vorige behandeling.

Hij knapte ook goed op tijdens de behandeling. Tussendoor een aantal keer even rondgestapt en na elk stukje behandelen werd zijn blik zachter en zijn lijf weer losser, steeds meer ontspannen. Zelfs mijn partner (= geen paardenman) zag het verschil.

Naar het totaalplaatje kijkend vond zij het ook een goed idee om een rustigere plek te zoeken. De huidige stal geeft teveel stress en gedoe door de wisselingen en hij trekt dat mentaal niet. Ook bevestiging van iets dat ik al jaren roep. Als paarden autistisch kunnen zijn, zou hij het zomaar kunnen zijn. Zo sneu, hij kan zichzelf zo in de weg zitten :(:)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

annita686868
Berichten: 28
Geregistreerd: 25-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 03:18

Bellatrix schreef:
Ik kan je niet helpen want ik heb hier geen verstand van maar wat verrot dat je nu naar een andere stal moet...je stond daar zo fijn! Waar ga je nu heen? Mag in PB.

Ik hoop echt dat ie er weer bovenop komt...


Ik sluit mij hier bij aan, ik hoop ook dat ie er weer bovenop komt, succes

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-20 19:25

De boel is behoorlijk in stroomversnelling gegaan en vandaag zijn we verhuisd naar de stal waar we al naartoe zouden gaan.
Ik heb hem zaterdag opnieuw met een behoorlijke kras uit de groep gehaald en er wad geen mogelijkheid om hem apart te zetten.
Op de nieuwe stal hebben ze gewoon plek gemaakt en zodoende konden we verhuizen. Hij staat nu tijdelijk naast de andere paarden op een weitje alleen en komt straks bij 2 rustige merries te staan. Hij is al een stuk rustiger dan de afgelopen weken, dus dat is super fijn!

De behandeling zelf lijkt goed gedaan te hebben. Hij stapt in ieder geval losser door zijn lijf. Nu echt rustig bijkomen, herstellen en over een paar dagen weer eens verder kijken.

De schade van zaterdag. Elke dag kwamen er wel nieuwe plekken bij.
[ img ]

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 11:54

Nu de rust weer enigszins terugkeert en hij weer een paar dagen lekker rust heeft gehad om bij te komen, heb ik hem even aan de longe gepakt om te zien hoe hij loopt.
:\
Zo bellen voor een kreupelheidsonderzoek.





∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:58

-O- Een hapje is niet zo erg maar die van jou is toch echt de pispaal geweest zeg. Ook weidegenoten met ijzers zeker zo te zien aan die kras op zij kont.

Ik hoop voor je dat ie gewoon flink gekneusd en met wat rust en pijnstiller weer hersteld.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Chapeau2002Jarig
Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:02

Arm dier. Fijn dat je een ander plekje hebt. Dit kost je inderdaad je paardje. Hopelijk zijn het inderdaad kneuzingen en knapt hij nu weer op. :(:)

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Anoniem

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:18

Pff, wat een ellende zeg. Eens een bijt- of schaafwondje ok, maar dit? Ik begrijp ook niet dat een stal vindt dat dit gewoon moet kunnen. Hoe noemen ze dit? Natuurlijk paardengedrag? Het zou je paard maar zijn zeg ..

Fijn dat je nu een rustig plekje voor hem hebt, en hopelijk kan nu alles opgelost worden zodat hij over een tijdje weer lekker in z'n vel zit..

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 12:57

Hij moest maar wijken en zich over gaan geven, dan stopte het vanzelf. En de rugpijn komt van trainen. Dat moest ik er ook uit trainen. Rekken en strekken. En als hij pijn heeft, dan een pijnstiller geven en er doorheen trainen.
Ik ga het hele verhaal (nog) niet openbaar zitten. Het zit mij nog te hoog. Na 2,5 jaar geen problemen en geen gezeur word je zo behandeld. Teleurstellend.

Plek van nu is veel rustiger. Voorlopig staat hij nog naast de andere paarden tot de stress uit zijn systeem is. Even zijn eigen weitje om te herstellen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 15:30

Jeetje wat loopt hij slecht. Ik zou er mee naar de kliniek en foto's laten maken. Wat een nare stalling dat die je paard zo laten toetakelen. Goed dat je een andere plek hebt gevonden.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 18:05

Ik heb de filmpjes ook naar de dierenarts gestuurd. Hij is zelf pas maandag weer aanwezig, dus tot die tijd echt rust op zijn kleine weitje. Hij heeft natuurlijk wel vrij gehad, maar eigenlijk geen rust en dus hersteltijd.
Er komt in ieder geval overleg met de dierenarts of we de rustperiode over doen (en dan nu écht rust), kreupelheidsonderzoek of bijvoorbeeld echo of foto’s.

Ik twijfel alleen of het nu vanuit de heup, SI of lage rug is, of juist lager in de knie. Wat zien jullie?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

kiwiwitje
Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:15

Als ie na zn behandeling weer zo toegetakeld is, is t ook maar de vraag of ze hem niet weer de vernieling in getrapt hebben.. :( zou dat ook in gedachten mee nemen. Misschien ook overwegen om hem dus nog eens te laten checken en/of gewoon even op pijnstillers te zetten. Als hij kneuzingen oid in zn lijf heeft kan de DA er nu weinig mee behalve pijnstillers en rust.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 18:20

Ja de behandeling wordt zeker nog een keer herhaald over een aantal weken. Heb contact gehad met de chiropractor en zij adviseerde wel eerst een kreupelheidsonderzoek na het zien van de filmpjes. Met name om echt het probleem te lokaliseren of juist uit te sluiten dat er iets echt stuk is en zij er mee verder kan.
Vandaar dat ik de dierenarts weer benaderd heb. Kan best zijn dat hij ook zegt: eerst weer pijnstillers en echt rust. Kan me daar ook wel in vinden als dat zo is. Maar ook als hij verder wil kijken.
Ik vind beiden heel logisch te beredeneren :j

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

kiwiwitje
Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:36

Daihyo schreef:
Ja de behandeling wordt zeker nog een keer herhaald over een aantal weken. Heb contact gehad met de chiropractor en zij adviseerde wel eerst een kreupelheidsonderzoek na het zien van de filmpjes. Met name om echt het probleem te lokaliseren of juist uit te sluiten dat er iets echt stuk is en zij er mee verder kan.
Vandaar dat ik de dierenarts weer benaderd heb. Kan best zijn dat hij ook zegt: eerst weer pijnstillers en echt rust. Kan me daar ook wel in vinden als dat zo is. Maar ook als hij verder wil kijken.
Ik vind beiden heel logisch te beredeneren :j

Ja dat is zeker! T is gewoon rot dat ze hem nog eens in elkaar getrapt hebben. Dat maakt t niet makkelijker nu.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Daisyyxx
Berichten: 108
Geregistreerd: 25-01-16

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:52

Jeetje wat sneu! Denk dat het maar goed is dat jullie verhuisd zijn. Met zulke uitspraken wat ik las, dan blijf je echt niet met een fijn gevoel staan.
Ik heb echt geen verstand van kreupelheid hoe en waar ik het aan kan zien. Maar in ieder geval heel veel sterkte !

rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:58

Ach, wat ziet het er allemaal sneu uit. Sterkte er mee.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:08

Het lijkt mij hoger te zitten heup, bekken of SI. Ik zou hem niet meer longeren en echt rust geven. Ik vind het er zeer zorgelijk uitzien. Hoop dat er niks stuk is.

Daihyo
Berichten: 87994
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-20 19:46

Paardenfann4 schreef:
Het lijkt mij hoger te zitten heup, bekken of SI. Ik zou hem niet meer longeren en echt rust geven. Ik vind het er zeer zorgelijk uitzien. Hoop dat er niks stuk is.

Ja ik ga zeker niets meer doen. Dat laten lopen was puur om te kijken hoe hij nu liep (x aantal dagen na de behandeling). Maar nu beperkt zijn beweging weer van hooi naar water naar gras en weer terug tot ik de dierenarts heb gesproken.
En ik duim ook erg dat er niets écht stuk is.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Opnieuw rugpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 20:03

Snap ik, ik hoop dat het meevalt. Heel veel sterkte in ieder geval.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers