Weke/holle rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 20:34

Ik vroeg me af, waardoor een weke rug kan ontstaan? Mijn paard heeft in de loop van de jaren best een holle/ weke rug gekregen, zo is hij niet geboren. Hij had een mooie, goedgevormde rug. Verkeerd trainen lijkt mij ook niet waarschijnlijk, hij heeft nooit echt in training gestaan vanwege verschillende redenen. Ook lijkt hij achter wat koehakkig te zijn geworden.

Nu las ik iets over compensatie in houding, vanwege pijn in het lichaam elders. Hoe kan ik daarachter komen, en wat kan ik daaraan doen? Zijn er andere redenen dat zoiets ontstaat? Ik merk verder niks aan hem, hij lijkt goed in zijn vel te zitten.

Ik hoop dat dit topic goed staat, willen jullie het andere verplaatsen?

Earth

Berichten: 7900
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:56

Ik ben wel benieuwd naar foto's, heb je die? En dan ook van eerder en nu?

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 20:59

Hoe oud?
Paarden van 15+ die weinig werk doen verliezen net als mensen hun rompstabiliteit (buikspieren vooral). Als ze dan ook nog wat zwaar zijn dan gaat het vanzelf hangen.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 21:40

Wat Sizzle zegt, en daarnaast veulens maken wil ook nog wel eens voor ingezakte ruggen zorgen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:30

Het is een ruin dus geen veulens :-) hij is nu 10 jaar. Dus met veel werk zou het juist beter moeten worden?

Ik heb geen foto's op mijn mobiel, ik zal later kijken of ik ze vanaf mijn laptop kan uploaden.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 22:35

Werk, of veel loopwerk. Een lange track, met aan de ene kant water en aan de andere kant hooi. Gaan ze vanzelf lopen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-20 22:37

Hij loopt 24/7 buiten in de kudde met een track tussen voer en water/schuilstal. Hij speelt ook geregeld, ik zie hem vaak met vriendjes rennen etc.

Ik vraag me af of zoiets kan gebeuren door bv uitglijden oid? Dat ze hun lichaam anders gaan gebruiken daardoor?

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 00:25

Je vraagt hoe het komt.
Zijn meerdere oorzaken.

1. Aangeboren, friese paarden hebben bijvoorbeeld soms aangeboren wat meer een weke rug.
2. Fokmerries die veel veulens krijgen kunnen dit gaan ontwikkelen. Buikspieren worden wat slapper.
3. Geen goeie spierontwikkeling, slappe buikspieren. Waardoor de rug gaat hangen/ verkeerd aanspannen van de spieren.
4. Pijn, waardoor ze de rug gaan wegdrukken.
5. Verkeerd trainen ( hoofd hoog. Holle rug ) maar dan komt het ook weer aan op spieren.
6. Ouderdom, wat ook weer een gebrek aan spieren is.

Je geeft aan dat je paard niet meer in training is. Waarschijnlijk dus ook minder spieren. Hierdoor kunnen de buikspieren soms niet sterk genoeg zijn en laten ze de rug hangen/spannen ze op een verkeerde manier aan. Uiteindelijk kunnen ze hier zeker rugpijn van krijgen.

Hopelijk een antwoord op je vraag.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 08:48

Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Ja daar was ik naar op zoek. Bij mij is de training alleen niet minder geworden, hij heeft van jongs af aan nooit echt in training gestaan. Maar als ik het goed begrijp moet het beter worden als ik veel ga trainen (op de juiste manier natuurlijk :-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 08:57

Solistar schreef:
Dank je wel voor je uitgebreide reactie! Ja daar was ik naar op zoek. Bij mij is de training alleen niet minder geworden, hij heeft van jongs af aan nooit echt in training gestaan. Maar als ik het goed begrijp moet het beter worden als ik veel ga trainen (op de juiste manier natuurlijk :-))

Ja, mits hij geen pijn heeft.
Heb je het al eens aan een professional gevraagd?

Ben trouwens ook benieuwd naar een foto.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 09:58

Nee niet specifiek die vraag, hij is laatst wel naar de kliniek geweest (voor iets heel anders) en daar hebben ze hem vooraf gecheckt en ook eerst een kreupelheidsonderzoek gedaan wat prima was. Geen opmerking over zijn rug gehad. Hij is verder ook heel vrolijk en speels. Het is denk ik ook wat geleidelijk gegaan, het viel mij namelijk laatst pas op hoe het verschilt.

Ik ga als ik op de laptop zit goede foto's zoeken.

Anoniem

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:21

Ah oke dan kun je er inderdaad wel vanuit gaan dat het gewoon (een gebrek aan) bespiering is :)

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 21:57

Hierbij wat foto's.

Voor:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Enige met hoofd omlaag)

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:05

Je zegt dat hij nooit getraind is, waarschijnlijk is dat je antwoord.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-20 22:16

Isabel schreef:
Je zegt dat hij nooit getraind is, waarschijnlijk is dat je antwoord.


Oké, ik wist niet dat t alleen daardoor kon komen. Mijn andere bejaarde (pensionado) heeft geen weke rug, zou het dan gewoon zijn dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de andere?

Tenno7

Berichten: 2240
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 04:43

Solistar schreef:
Isabel schreef:
Je zegt dat hij nooit getraind is, waarschijnlijk is dat je antwoord.


Oké, ik wist niet dat t alleen daardoor kon komen. Mijn andere bejaarde (pensionado) heeft geen weke rug, zou het dan gewoon zijn dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de andere?


Heeft ook te maken met bouw van je paard. Maar op de foto's te zien is hij/zij ook een beetje te dik.
En hij spant zn buikspieren totaal niet aan.
Met goeie training zou het stukken beter gaan.
Maar als je twijfelt of hij last of pijn heeft even DA erbij specifiek voor de rug. De mijne heeft was ook happy en blij op de wei. Gaf zelfs geen reactie op de rug als ik zelf opvoelde.. ook niet bij de osteopaat. Maar bleek toch rugpijn te hebben.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 07:32

Ik denk dat hij ook wat dik lijkt door de vorm van zijn buik, hij is op de ribben/manenkam niet dik, geen vetopslag oid. Wel voor het eerst makkelijk op gewicht te houden op deze stal, omdat hij hier in de kudde zo op zijn gemak is.

Ik ga de dierenarts eens om een mening vragen als ze hier zijn voor de gebitscontrole. Hoe ben jij erachter gekomen? Naar kliniek geweest voor foto's van de rug oid?

Caresse07

Berichten: 9394
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:44

Mijn merrie heeft ook een redelijk weke rug. Met de juiste training kun je dit nog wel wat verbeteren.

Bij mijn merrie is het wel aangeboren en zij zal nooit een hele rechte rug krijgen maar er is
zeker nog wel verbetering mogelijk.

Isabel

Berichten: 2268
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 07:55

Solistar schreef:
Isabel schreef:
Je zegt dat hij nooit getraind is, waarschijnlijk is dat je antwoord.


Oké, ik wist niet dat t alleen daardoor kon komen. Mijn andere bejaarde (pensionado) heeft geen weke rug, zou het dan gewoon zijn dat het ene paard er gevoeliger voor is dan de andere?

Ja, denk dat het ene paard er sowieso meer aanleg voor heeft dan het ander.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Weke/holle rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 08:35

Je paard heeft een korte rug met weinig schoft en een wat gezonken middenstuk. Bij de onderste foto als je ziet waar het zadel gelegen heeft dan ligt deze op de lendenen, dus ik vraag me af of je zadel niet te lang is/ goed past. Van een niet goed passend zadel kunnen ze spieratrofie krijgen.

Paard is verder nooit getraind zeg je, dus heeft nooit geleerd zijn lichaam goed te gebruiken. Dit is een paard wat eigenlijk qua bouw heel erg goed voorwaarts/ neerwaarts gereden moet worden zodat hij zijn buikspieren gaat aanspannen en de rug omhoog komt en bol wordt ipv hol. Dat is ook de enige manier waarop hij probleemloos een ruiter kan dragen.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 15:07

Ja dat begrijp ik, ik ben in de bak vooral bezig vanaf de grond (longeren, dubbele lijnen, lange teugel) om hem voorwaarts neerwaarts te trainen, dat gaat goed. Maar met rijden vindt hij dit erg lastig en ik heb op de huidige stal nog steeds geen fijne instructie kunnen vinden hiervoor. Vandaar dat ik toch het meeste vanaf de grond doe nu. Als ik rij, rij ik eigenlijk vooral in het bos. Ik moet toegeven dat dat vooral ritjes zijn aan lang teugeltje, waarbij hij in zijn eigen houding loopt. Maar ik ben nog steeds op zoek naar een fijne instructrice die mij in de bak kan helpen rijden. Ik heb alleen maar de tijd nu om 2, hooguit 3x in de week echt wat te doen (in de winter meestal nog wat minder), en ik weet niet of dat genoeg is zijn houding en bespiering te verbeteren.

Het zadel is een boomloos zadel en de pad is wat lang, het draagvlak van het zadel zelf niet. Dit is eigenlijk één van de weinige die kwa draagvlak wel paste en waar hij ook goed mee loopt. Ik ben begonnen met boomzadels, maar dat bleek erg lastig, vooral omdat hij zo'n korte rug heeft inderdaad.

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:24

Solistar schreef:
Ik denk dat hij ook wat dik lijkt door de vorm van zijn buik, hij is op de ribben/manenkam niet dik, geen vetopslag oid. Wel voor het eerst makkelijk op gewicht te houden op deze stal, omdat hij hier in de kudde zo op zijn gemak is.

Ik ga de dierenarts eens om een mening vragen als ze hier zijn voor de gebitscontrole. Hoe ben jij erachter gekomen? Naar kliniek geweest voor foto's van de rug oid?



Het vertekend niet hij is te dik... hoe dan ook overgewicht is nooit goed. Dat hij geen vetopslag op de manen heeft betekend niet dat hij niet te dik is. In Nederland zien 'wij' de paarden die te dik zijn als normaal

Runa

Berichten: 1109
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 15:25

Bij mijn merrie zie ik heel veel verschil in haar houding met de manier waarop haar voer wordt aangeboden. Dus eigenlijk: passieve fysio.

Ze hebben bijvoorbeeld een hooinet dat op borsthoogte hang. Als ze daar veel mee worden gevoerd, staat ze veel te eten op een niet zo handige manier: ze laat haar rug enorm hangen en vaak staan haar achterbenen een beetje achter het lichaam te niksen.
Na een tijdje gaat haar rug tussendoor ook een beetje hangen.

Ze hebben ook een voerbak die op een lichte verhoging staat. Om daaruit te eten, staan ze bergopwaarts. Als ze daar regelmatig uit eten, krijgt ze echt een mooie rug.

Mijn merrie heeft verder ook de neiging tot een holle rug (heeft meerdere veulens gehad, is overbouwd, is aan de zware kant) en verder train ik niet zoveel.

Oftewel: er is veel winst te behalen in het aanpassen van de omgeving van je paard. Helemaal als er meer paarden bij jou op stal een holle rug hebben, zou ik eens kijken naar mogelijkheden om anders te voeren. Vooral bergopwaarts voeren is heel fijn.

Volgens mij is er ook meer inspiratie te vinden hierover als je zoekt op 'passive physio'.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 17:19

Solistar schreef:
Ja dat begrijp ik, ik ben in de bak vooral bezig vanaf de grond (longeren, dubbele lijnen, lange teugel) om hem voorwaarts neerwaarts te trainen, dat gaat goed. Maar met rijden vindt hij dit erg lastig en ik heb op de huidige stal nog steeds geen fijne instructie kunnen vinden hiervoor. Vandaar dat ik toch het meeste vanaf de grond doe nu. Als ik rij, rij ik eigenlijk vooral in het bos. Ik moet toegeven dat dat vooral ritjes zijn aan lang teugeltje, waarbij hij in zijn eigen houding loopt. Maar ik ben nog steeds op zoek naar een fijne instructrice die mij in de bak kan helpen rijden. Ik heb alleen maar de tijd nu om 2, hooguit 3x in de week echt wat te doen (in de winter meestal nog wat minder), en ik weet niet of dat genoeg is zijn houding en bespiering te verbeteren.

Het zadel is een boomloos zadel en de pad is wat lang, het draagvlak van het zadel zelf niet. Dit is eigenlijk één van de weinige die kwa draagvlak wel paste en waar hij ook goed mee loopt. Ik ben begonnen met boomzadels, maar dat bleek erg lastig, vooral omdat hij zo'n korte rug heeft inderdaad.


Nou m'n complimenten, je bent al erg goed bezig. Kan me voorstellen dat het moeilijk is om een goed passend zadel te vinden voor zo'n rug. 2/3x in de week is genoeg hoor als je goed traint en de juiste spieren traint. Welke omgeving zit je?

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 20:38

Runa, dank je wel voor deze tip, daar had ik nog niet van gehoord! Hij krijgt gras op de wei, en hooi uit bakken (grondhoogte), dus alles vanaf de grond. Ik ga me hier zeker eens in verdiepen!

Elisa, ik pb even :-)