2jarige op ijzers gezet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pien_2010
Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 10:54

TS hebben jullie ook gedacht aan hoefschoenen? Dan hoeven ijzers nog niet, wellicht beter voor de groei van de fjord en kan hij toch mee naar buiten zo af en toe. Vervolgens als hij in de wei staat dan heeft hij niet de nadelen van de ijzers cq hoefschoenen en staat hij op zijn blote voeten.

Ik weet dat onze Hercule toen hij als net nog geen vierjarige bij mij kwam, ook al zeker een jaar voor de wagen stond. Pas op zijn 4de werd er op hem gereden.

Ik geloof niet dat Hercule er van geleden heeft, hij is 24 jaar geworden en nog nooit problemen gehad met zijn bewegingsapparaat . Wel was mennen zijn lust en zijn leven en kon hij dat heel erg goed. Reden dat ik mennen ben gaan leren. Voor hem dus.
1 jaar kan ik me eerlijk gezegd niets bij voorstellen, maar 2,5 dat gebeurt wel vaker. Ik heb daar niet zo'n oordeel over want heb daarvoor te weinig verstand van mennen. Het is totaal iets anders als onder de man/ vrouw. Als ik het profiel lees van deze mensen, dan is er erg veel ervaring met mennen, dus ik vind dat de kritiek ook wel wat minder kan.
Ik denk voor zo'n ponietje dat ie het wellicht wel leuk vindt dat hij mee mag, zeker als hij gewoon mee mag lopen.
janouk haar opmerkingen over het trekken en de leidsels, leeftijd zou ik als TS wel ernstig nemen, want zij ment veel en heeft ervaring. Ik ben gewoon een amateur menner die alleen haar eigen paard kon mennen die super goed beleerd was en wie het kei en kei gaaf vond.


Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:04

Ik zou overleggen met een goede smit die kan je vast de juiste informatie geven.
Maar of het uitmaakt om een paard met 2 of net 3 op ijzers te zetten denk ik niet, het ene paard is verder ontwikkeld dan het andere dus die paar maanden maken het verschil echt niet..

En het commentaar op dat hij voor de kar loopt op 2 jarige leeftijd snap ik ook niet, sommige paarden zijn er mentaal echt al helemaal klaar voor, lichamelijk nog niet want ze zijn nog niet uitgegroeid maar gelukkig bestaat een paard uit meer dan alleen groeischijven en kan af en toe een ritje met een ervaren paard geen kwaad. Waarschijnlijk was je zelf ook niet uitgegroeid toen je voor het eerst op een paard zat (of een andere sport beoefende)
Als je een paard met 2 langzaam aan wat dingen mee doet kunnen de pezen en spieren beter ontwikkelden dan als je een paard met 4 jaar vanaf niks ineens alles mee doet.

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:09

Ik ben het met je eens dat een paar meer is dan groeischijven.
Dan zouden we met de 8 wat pas kunnen gaan doen volgens die plaatjes.
Maar 2 en ijzers nodig hebben, nee dat lijkt me ook weer niet de bedoeling.
Van 10 minuutjes in de week een keer de weg op en neer slijten de hoeven niet zo erg dat ijzers nodig zijn.
En veel meer moet je ook weer niet gaan belasten op die leeftijd. Mentaal ook niet, want de concentratieboog trekt dat helemaal niet.

#IkStaAchterBrittDekker

*sorry, door hersenletsel soms rare zinnen en slechte spelling*
*Ik doe mijn best*

Leo
Berichten: 50037
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:13

Ja een paard is meer dan groeischijven en ook eens: van uit niets volop in de arbeid is nooit goed. Opbouwen is zeer belangrijk en ook een jong paard kan prima met korte intervallen aan het werk.

Maar pas dat werk aan op de mentale leeftijd. Want dat ze met 2 mentaal helemaal klaar zijn om aan het werk te zijn is imo menselijke invulling en goedpraten dat men zelf niet kan / wil wachten.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

pien_2010
Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:14

Dit vind ik toch wel ene leuke vraag hoor van TS, want het zet mij ook aan het denken. Ik hoop dat TS niet is afgehaakt want dat zou zonde zijn. Ik ben eens gaan googelen en dit artikel kwam ik tegen
https://www.bitmagazine.nl/gedrag-artik ... ijd/30459/

Hier kan ik zelf achter staan en ik vind het een doordacht leuk artikel "leren naar leeftijd" van veulen tot en met het oude paard, wat kan en wat niet kan etc.

Knabbel1070
Berichten: 191
Geregistreerd: 23-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:07

Leo schreef:
Maar pas dat werk aan op de mentale leeftijd. Want dat ze met 2 mentaal helemaal klaar zijn om aan het werk te zijn is imo menselijke invulling en goedpraten dat men zelf niet kan / wil wachten.


Dat klopt, ze kunnen niet evenveel hebben als een volwassen paard want hun concentratieboog is minder lang. Maar het verschild wel erg per paard. Hier zijn ook 2 van 2 jaar, de ene is er echt al klaar voor (word nog niks mee gedaan hier echt pas vanaf 3 op z’n jongst) maar zou echt al wel iets willen doen. De andere daar in tegen die heeft nog wel wat langer nodig. Maar dat heb je met kinderen ook de ene ontwikkeld zich nou eenmaal sneller als de andere. Daarom is het aanpassen per paard en heel goed luisteren naar je paard het allerbelangrijkste. Daarbij gebruik je je verstand natuurlijk ook ;)

When people say “it’s just a horse” they just don’t understand

Cowgirl
Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:31

Citaat:
Altijd weer dat hardnekkige groeischijven-verhaal...en nooit eens naar het hele plaatje kijken.

Denk je dat topsporters ooit topsporter zouden worden als ze pas zouden beginnen met sporten als hun botten klaar waren met groeien? Nee, dan gaan ze juist een leven vol blessures tegemoet.

Botten, spieren en pezen worden sterk door ze in de periode dat ze groeien gedoseerd te belasten.



Jeee...ik zal nog eens een tip geven. -O-

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:01

Cowgirl schreef:
Citaat:
Altijd weer dat hardnekkige groeischijven-verhaal...en nooit eens naar het hele plaatje kijken.

Denk je dat topsporters ooit topsporter zouden worden als ze pas zouden beginnen met sporten als hun botten klaar waren met groeien? Nee, dan gaan ze juist een leven vol blessures tegemoet.

Botten, spieren en pezen worden sterk door ze in de periode dat ze groeien gedoseerd te belasten.



Jeee...ik zal nog eens een tip geven. -O-


Mijn excuses. Ik had dat een stuk minder bot moeten opschrijven. Stom van me.

Jintexx
Berichten: 462
Geregistreerd: 14-12-10
Woonplaats: Ledeacker

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:25

Mijn paard heeft op jonge leeftijd ook op ijzers gestaan, hierdoor zijn haar hoeven nooit echt hard geworden en kan ze nu maximaal 1 maand zonder staan wanneerze haar zool dun loopt en niet meer zonder kan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nimby en 5 bezoekers