2jarige op ijzers gezet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:15

*knip*
Laatst bijgewerkt door Olle op 27-09-23 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:15

Dat ligt eraan hoeveel het beestje al doet en op wat voor ondergrond. Voor 2x 10 minuutjes per week over straat in het tweespan om te "proeven" van zijn toekomst zou ik het niet doen.
Als je 'm vaker en langer meeneemt zou ik ijzers wel overwegen maar ik zou beginnen met naar de slijtage van de hoeven te kijken en dan te beslissen of het nodig is.
En als je in de menwereld zit, wat volgens je profiel zo is, wat zeggen je mencollega's dan?

Anoniem

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:19

Sommige moesten weten hoeveel 2 jarigen er al voor de kar gezet worden. Dat is nog altijd iets wat vrij normaal is (goed is natuurlijk een ander iets, maar daar gaat het niet over nu)

TS, als je minimaal over de weg gaat dan kan het prima zonder ijzers. Maar ze moeten vaak ook even wennen aan de ijzers, geen idee sinds wanneer er ijzers zonder zitten?

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:23

Een tweejarige is nog lang niet toe aan het serieuze werk, laat die nog maar een jaar of 1,5 lekker opgroeien en spelen. Ze kunnen nog hun hele verdere leven werken. Met alvast voorbereiding, verkeersmak maken en licht werk heel af en toe is niets mis. En ijzers, lees even wat hier op bokt zo rond, dan kom je prima alternatieven tegen als hoefschoenen die a. de hoeven niet verpesten, en b. voorlopig bij weinig 'werk' veel voordeliger uitpakken dan elke 6 weken ijzers. Goed passende hoefschoenen kun je o.a. bestellen bij Hoofware of Equischoen, of bij een hoefschoenpasser.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:31

Volgens mij lezen jullie niet goed. Er staat dat de fjord er wel eens voor staat om te voelen, niet om te trekken. Dat vind ik niet zo heel erg hoor.
Ijzers zou ik mee wachten

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:33

Hoe kunnen zijn achterste hoeven dan slijten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:33

Paarden net voor hun derde af en toe al voor de kar is geen ramp. Het ligt er vooral aan wat je ermee doet. Als het niet zwaar, niet vaak en niet langdurig is kunnen ze best even kennismaken zonder dat dat meteen allerlei schade geeft.

Overigens vind ik tweespan inspannen en dan niet laten trekken geen handige keuze. Dan leer je ze van meet af aan niet mee te werken in het span en het werk aan hun spangenoot over te laten. Beleer dan liever enkelspan met een lichte wagen en ga tweespan rijden als hij echt klaar is voor werk.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:38

Dat zou mijn keuze niet zijn, wat zegt je hoefsmid hier eigenlijk over?

Olle schreef:
(hoe oud is de fjord 2 jaar of 1,5 jaar zoals in je profiel?)

Je weet dat een profiel niet automatisch geüpdatet wordt? ;)

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:48

Kabayo schreef:
Het zal je verbazen hoeveel paarden er met 2 jaar al voor een wagen lopen , die mensen zitten dan heel toevallig niet op bokt ;) of wel , maar die zeggen niks. Mijne was 2 jaar en 8 maand oud, net als onder het zadel


Dat maakt het nog niet goed. :)

TS:
Goed mogelijk dat de achterhand van een tweejarige nog kracht mist voor het gevraagde en dat het dier daarom zijn voeten sleept of anders neerzet en daarmee zijn voeten slijt.
Ik zou het heel rustig aanpakken met zo'n jonkie, prima en juist goed om hem ervaring te laten opdoen. Als handpaard onbelast mee vind ik daarvoor een erg goede werkwijze. Daar wordt hij ook zekerder van zodat hij het uiteindelijke werk straks zowel lichamelijk als mentaal beter aan kan. :)

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:01

Leo schreef:
Kabayo schreef:
Het zal je verbazen hoeveel paarden er met 2 jaar al voor een wagen lopen , die mensen zitten dan heel toevallig niet op bokt ;) of wel , maar die zeggen niks. Mijne was 2 jaar en 8 maand oud, net als onder het zadel


Dat maakt het nog niet goed. :)

TS:
Goed mogelijk dat de achterhand van een tweejarige nog kracht mist voor het gevraagde en dat het dier daarom zijn voeten sleept of anders neerzet en daarmee zijn voeten slijt.
Ik zou het heel rustig aanpakken met zo'n jonkie, prima en juist goed om hem ervaring te laten opdoen. Als handpaard onbelast mee vind ik daarvoor een erg goede werkwijze. Daar wordt hij ook zekerder van zodat hij het uiteindelijke werk straks zowel lichamelijk als mentaal beter aan kan. :)

Zei ik dat het goed was dan?

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:04

Als hij de hoeven zo dusdanig afslijt dat er ijzers onder moeten dan zet je hem dus te vaak aan het werk. Ik heb mijn 2 jarige toen aan de hand meegenomen 1 keer per week ongeveer en de andere dagen gewoon grondwerk gedaan, beetje commando's erop zetten. Aan de hand heb je ook het voordeel dat je hem in de berm kunt laten lopen ipv over het asfalt. Dit was mijn 2 jarige aan de hand mee. Die liep ook naast zijn vriend, maar voornamelijk omdat hij mijn moeder volgde die op de fiets voorop ging. Het inspannen meteen de week nadat hij 3 jaar was gedaan en dan meteen dagelijks, om daarna weer wat meer rust te geven. Inmiddels is hij 5 jaar en pas nu begint hij echt af te zijn qua bouw en dit is dan een shetlander. Dus een fjord doet er inderdaad nog langer over om echt te zwaren.
Toen als 2,5 jarige(mijn moeder staat hier naast mij, dus uit beeld):
Afbeelding

Nu, inmiddels weer aan de lange lijnen wegens dat hij en zijn vriend binnenkort tweespan gaan voor de kar.
Afbeelding

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:07

Er gaan natuurlijk zijn veel boktmeisjes tot in het diepst van hun penny zieltje geshockeerd zijn maar geloof me, er is niks mis mee om een tweejarige in te spannen en spaarzaam aan het werk in de koets en verkeer te laten wennen, integendeel. Op die leeftijd gaat dat nog spelenderwijs en het jonge paard ervaart alles als normaal. Maar er moet wel verstandig mee omgesprongen worden; korte uitstapjes en niet te dikwijls, dan is de belasting miniem en gaat het niet ten koste van de gezondheid. Onder het zadel is de belasting op die leeftijd te groot maar lichte arbeid in de koets kan perfect. En als je Fjord normale hoeven heeft lijkt een beslag me dan echt nog overbodig.
Wij beleren onze jonge paarden ook als tweejarige maar ze gaan pas op hun derde mee in een driespan. Ze worden dan langer ingespannen zodat ze nog niet hoeven te trekken. In tegenstelling tot wat veelal wordt beweerd worden ze er niet lui van en gaan ze echt wel werken wanneer dat later van hen wordt verwacht. We springen spaarzaam om met onze paarden en ze krijgen regelmatig vakantie zodat ze zowel lichamelijk als geestelijk gezond blijven.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:41

Wat is je doel met dat denigrerende 'boktmeisjes' en 'penny zieltjes"?
Wist je dat je én je punt duidelijk kunt maken én mensen met een andere mening in hun waarde kunt laten? Je hoeft niet te kiezen, beide kan.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 18:54

Zou hem nog niet op ijzers zetten je verpest zo de hoeven op die jongen leeftijd. Ken een paard die nog geen 3 was en al op ijzers stond en na dat ie 3 was er af gehaald en was enorm gevoelig dunne zolen enzo.. dus mijn tip wacht zo lang mogelijk en overleg met je smid wat hij/zij denkt.


Over het mennen. Ik ken genoeg tuigpaarden die al met 2/2,5 voor de wagen lopen is niet mijn type volk maar iedereen moet voor zich zelf weten ook al is het niet goed maar iedereen heeft een ander manier van trainen enzo... en zelf is trekken iets minder erg dan er al op zitten dat vind ik eerder sneu dan dat ze moeten trekken waarvoor paarden eigenlijk voor bedoeld zijn.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:05

Let ook even op aan welk gaatje de leidsels zitten. -O-

verwacht een stuk of 10 pagina's in de topic

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:08

Ik zie dat er wat info is verwijderd uit de openingspost. Mijn eerdere reactie slaat daardoor niet echt meer ergens op.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:14

_Lorette_ schreef:
Ik zie dat er wat info is verwijderd uit de openingspost. Mijn eerdere reactie slaat daardoor niet echt meer ergens op.

Ik begrijp dat er heeft gestaan dat hij achter meer sleet?

Zal wel komen door een slappe achterhand, niet raar natuurlijk.

Ik zou zeggen hij kent nu de basis. Veel te vroeg helaas. Dus nu lekker tot zijn 4 vanaf blijven. Ook geen ijzers nodig.
Anders is hij kapot voordat hij 7 is.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:15

Ik begrijp uit ene eerder bericht van Lorette dat het paard al een jaar beleerd word.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:35

Te vroeg aan het werk is ook vroeg stuk. Waarom moet zo'n jong ding al aan het werk? We kunnen wel zeggen ' hij trekt nog niet ' maar natuurlijk is dit wel lichamelijke belasting. Zometeen heb je een 15 jarige die al met pensioen moet. Ik zou hem toch echt weer op het land zetten, zonder ijzers.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:36

Ik zou inderdaad ook zeker niet op ijzers zetten.
Het voor de wagen beleren ga ik niks van zeggen

Wij nemen (en ik lees dat ik niet de enige ben) jonge paarden ook mee als handpaarden.
Geen uren, niet elke dag.
Meestal 10 minuten, 15 minuten, één maal per week max.

Langzaam opbouwen op verharding, helemaal zonder ijzers is dat ook een bevordering van de pezen.

Shenavallie
Berichten: 11555
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:37

Twee jaar is veel te jong om al voor de kar te staan. Meelopen als handpaard kan, daar leert het al genoeg van. Wij beleerden de paarden pas na 3,5 jaar, liefst pas met 4 jaar. Mijn huidige tweejarige loopt alleen aan een halster mee als moeders voor de kar staat. Ik snap het ongeduld van sommige mensen met paarden echt niet. Datzelfde geldt voor de hier eerder in het topic genoemde dravers en western paarden. En een tweejarige al op ijzers? Dat klinkt als een hoefsmid die alleen aan geld denkt en nog niet aan het welzijn van zo'n dier. Laat het dier nog even lekker opgroeien met soortgenoten. Je hebt straks nog alle tijd om met het dier aan de slag te gaan.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:47

Cowgirl schreef:
Ik begrijp uit ene eerder bericht van Lorette dat het paard al een jaar beleerd word.



Dat stond er niet hoor ;)

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:52

Cinnepin schreef:
Cowgirl schreef:
Ik begrijp uit ene eerder bericht van Lorette dat het paard al een jaar beleerd word.



Dat stond er niet hoor ;)


Ja, dat stond er wel.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:53

Zo heb ik het ook geïnterpreteerd!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 19:54

_Lorette_ schreef:
Een 2-jarige die al een jaar lang wordt beleerd? Ik vind het te vroeg en ook voor ijzers...

Maar ja, het kan zijn dat de achter juist meer slijt dan de voor. Ik had eens een merrie die alleen voor de achterbenen op ijzers moest. Die had een heel actief achterbeen en we moesten altijd een eind langs de weg om bij een (club)bak te komen. We hebben haar vervolgens vierkant op ijzers gezet. In het geval van een 2-jarige zou ik zeggen: geef hem nog meer tijd. Je weet niet wat nog jeugdige slapte is.


Dit. ;)

Maar de ts heeft dus de openings post veranderd.