2jarige op ijzers gezet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-20 15:31

Hallo allemaal wij hebben 2 fjordenpaarden ,1 van 7 jaar voor de koets en nu ook 1 van 2 jaar die we aan het beleren zijn ,en zo af en toe naast de andere in 2 span voor de koets om te laten voelen wat dat is ,niet trekken, maar leren staat nu op ijzers maar weten niet of dat .dat handig is ,we rijden alleen aangespannen en niet onder het zadel .
[ img ]
Laatst bijgewerkt door MarryLize op 14-07-20 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:33

Grapje zeker

nine1987
Berichten: 8321
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:34

Een tweejarige al aan 't beleren? Vind je dat niet ongelooflijk vroeg?

<3 Sneakers <3

Schadows17
Berichten: 309
Geregistreerd: 19-12-18
Woonplaats: Het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:34

Is dat niet wat vroeg een paard van 2 jaar? Die je al een jaar aan het beleren bent???? Mag hopen dat dit een grap is.......

Love each day

MarryLize
Berichten: 10
Geregistreerd: 25-10-18
Woonplaats: Rijsenhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-20 15:36

dat kan als je maar voorzichtig ben en niet te veel wil,we hebben dat ook gedaan met de andere van 7 jaar ,onder zadel kan dat niet maar naast een oudere in 2 span gaat prima en aan de lange lijn in de bak natuurlijk ook.

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:37

Beleren is niet verkeerd. Misschien de 2 jarige als handpaard meenemen.
Fjorden groeien door tot hun 7 a 8 jaar.
Een tweejarige beleren voor de kar is wel erg vroeg.
Beter om m een jaar of 2 nog paard paard laten en daarna oppakken.
Dat de achterbenen het nog niet goed doen is omdat de fjord nog een groeiende gup is.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

Mayflower_
Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:39

Ik snap ook niet zo goed waarom je een 2 jarige nu al voor de kar zou willen. Wat maakt het dat je geen jaar (liever langer) wacht? Waarom zit er zoveel haast bij?
Ik vind het zonde voor het dier om nu al te beleren, hij is nog volop in de groei en zijn botten, spieren en pezen zijn nog lang niet vol groeit.

Wear a smile- One size fits all

Hilary
Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:39

Slijten van de punt van de achterhoeven ken ik m.n. als krachtgebrek of blokkades in de achterhand.

Oy with the poodles, already

HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:40

Schadows17 schreef:
Is dat niet wat vroeg een paard van 2 jaar? Die je al een jaar aan het beleren bent???? Mag hopen dat dit een grap is.......


Helaas gebeurd dit wel vaker.
Ts, 2 jaar is natuurlijk wel erg jong ook als hij niet hoeft te trekken. Ik zou hem zeker een jaartje het land op doen en hem volgend jaar verder oppakken (en hem dan ook nog niet laten trekken). Voor nu zou ik de ijzers eraf halen en hem echt even een vakantie gunnen, dat hij beleerd is vergeet hij toch niet meer.


ElCamino
Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:40

Sorry?
Renpaarden racen met 2 een koers, dravers worden vroeg beleerd, quarters doen aan futuryties mee voor 2 jarigen.... vind ik persoonlijk allemaal belachelijk, echt waar.
Ook de PAVO cup voor 4 jarigen vind ik veel te vroeg....
Dus ook dit topic vind ik te belachelijk voor woorden, een 2 jarige waar al een jaar mee gewerkt wordt ?
heel bizar.....

Licor
Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:43

Aan de andere kant is rechtuit over relatief harde grond op jonge leeftijd wel weer goed voor de ontwikkeling van de pezen.. dus zo naast een ander ervaren paard in t tweespan vind ik niet eens zo heel schokkend met 2 jaar..

Ik denk dat ijzers achter nu wellicht nog wat zwaar zijn.. je zou nog kunnen kijken met lichtere ijzers.. of je moet m toch minder vaak pakken zodat het minder slijt
Een vakantie is ook niet verkeerd trouwens.. de basis zit er nu in.. zet m even een tijdje weg zodat hij nog wat verder kan groeien en ontwikkelen en pak m dan weer op


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Cioccolato
Berichten: 6598
Geregistreerd: 13-12-11

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:46

Ik zou m rap van de ijzers af halen. 1 keer in de week meenemen als handpaard langs de weg. Dan blijven de hoeven ook wel oke.


HopeMyDay
Berichten: 1282
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:47

Licor schreef:
Aan de andere kant is rechtuit over relatief harde grond op jonge leeftijd wel weer goed voor de ontwikkeling van de pezen.. dus zo naast een ander ervaren paard in t tweespan vind ik niet eens zo heel schokkend met 2 jaar..

Ik denk dat ijzers achter nu wellicht nog wat zwaar zijn.. je zou nog kunnen kijken met lichtere ijzers.. of je moet m toch minder vaak pakken zodat het minder slijt


Zeker waar alleen zou ik rechtuit over het harde aan de hand doen op deze leeftijd en volgend jaar verder beleren naast het ervaren paard. Tweespan is best inspannend, mentaal en fysiek komt er best wat bij kijken voor zo'n jonkie.

_Lorette_
Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:47

Een 2-jarige die al een jaar lang wordt beleerd? Ik vind het te vroeg en ook voor ijzers...

Maar ja, het kan zijn dat de achter juist meer slijt dan de voor. Ik had eens een merrie die alleen voor de achterbenen op ijzers moest. Die had een heel actief achterbeen en we moesten altijd een eind langs de weg om bij een (club)bak te komen. We hebben haar vervolgens vierkant op ijzers gezet. In het geval van een 2-jarige zou ik zeggen: geef hem nog meer tijd. Je weet niet wat nog jeugdige slapte is.

I'm begging you to come and pull me out the fire
Come and save me like you did when we were young
Please come bring me up from my lowest, take me higher
Can you see me through the ashes and the smoke?

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:47

De TS is volgens haar profiel 72, dus ik denk dat zij nog iets andere opvattingen heeft dan de hedendaagse opvatting over de leeftijd dat je een paard kan beleren. Het lijkt me goed om daarin gewoon opbouwend te zijn in plaats van aanvallend.

Kabayo
Berichten: 13901
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:50

Het zal je verbazen hoeveel paarden er met 2 jaar al voor een wagen lopen , die mensen zitten dan heel toevallig niet op bokt ;) of wel , maar die zeggen niks. Mijne was 2 jaar en 8 maand oud, net als onder het zadel

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Licor
Berichten: 2944
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:50

HopeMyDay schreef:
Licor schreef:
Aan de andere kant is rechtuit over relatief harde grond op jonge leeftijd wel weer goed voor de ontwikkeling van de pezen.. dus zo naast een ander ervaren paard in t tweespan vind ik niet eens zo heel schokkend met 2 jaar..

Ik denk dat ijzers achter nu wellicht nog wat zwaar zijn.. je zou nog kunnen kijken met lichtere ijzers.. of je moet m toch minder vaak pakken zodat het minder slijt


Zeker waar alleen zou ik rechtuit over het harde aan de hand doen op deze leeftijd en volgend jaar verder beleren naast het ervaren paard. Tweespan is best inspannend, mentaal en fysiek komt er best wat bij kijken voor zo'n jonkie.


Maar ik vind als handpaard echt praktisch hetzelfde als in t tweespan waarbij die niet hoeft te trekken eigenlijk.. t enige verschil is dat er tuig op ligt toch?
En je hoeft toch geen hele dagtochten te gaan.. en ook niet 4x per week.. dan moet t best kunnen denk ik.. en heb je ook geen ijzers nodig


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

Anna79
Berichten: 3377
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:53

Ik vind het ook wel wat meevallen. Hangt er ook een beetje vanaf hoe vaak.

Als hij al vanaf één jarige leeftijd voor de kar loopt vind ik het wel erg vroeg, maar ik weet niet of ts dat bedoelt, vind het wat een rare zin.

Ik zou kijken hoe hij loopt, is het krachtgebrek, dan nog even wachten. Anders wellicht niet op de weg rijden, maar andere wel stevige ondergrond.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 15:56

Een jong paard kan je lichtjes belasten, belangrijkste is om voorzichtig te zijn om lichamelijke schade te vermijden. Wanneer het paard de hoeven afslijt, wordt die dus verkeerd of te veel belast en zegt het lichaam nog niet klaar te zijn voor het aangeboden werk. Het werk moet dan dusdanig aangepast worden zodat het jonge paardenlichaam het wel weer aankan zonder schade.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:03

Ik denk dat het bewegingsstelsel van een 2 jarige nog niet sterk genoeg is voor ijzers. Natuurlijk kan je het paardje nu voor de kar beleren ,net als er met andere paarden erg jong wat gedaan word.Enkel is de vraag hoe lang wil je dat hij gezond mee gaat? Dan zou ik persoonlijk nog even wachten tot het paardje wat meer volgroeid is en oud en sterk genoeg voor ijzers.

kyrkelover
Blogger
Berichten: 9300
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 16:13

Ik zou er eerder voor kiezen hem iets minder vaak mee te pakken zodat zijn hoeven de slijtage bij kunnen houden. Het beleren van een 2 jarige die niet volgroeid is, is helemaal niet zo verkeerd dan de meeste denken. Juist door voor het 3e levensjaar het dier deze prikkels te geven kunnen botten spieren en pezen zich aanpassen naar dat wat er uiteindelijk ook van het paard gevraagd gaat worden. Alle studies geven dit overigens ook aan. Wel moet je goed opletten de training kort te houden en voldoende rust tussendoor te bieden. Dit wil zeggen dat je op moet letten voor overbelasting. Dus veel rechtuit en het werk langzaam opbouwen. Als je dat in acht neemt kan hij nog wel tot zijn 30e voor de kar lopen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:02

MarryLize schreef:
dat kan als je maar voorzichtig ben en niet te veel wil,we hebben dat ook gedaan met de andere van 7 jaar ,onder zadel kan dat niet maar naast een oudere in 2 span gaat prima en aan de lange lijn in de bak natuurlijk ook.


Als je zelf het antwoord geeft "het kan" wat is dan je vraag?

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: 2jarige op ijzers gezet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:07

Oef. Zou je een kleuter ook zwaar lichamelijk werk laten doen?

Wat is er op tegen om het beestje eerst uit te laten zwaren en sterker te laten worden, dan zijn de ijzers straks misschien helemaal niet nodig.

Absolem
Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 17:10

rien10 schreef:
MarryLize schreef:
dat kan als je maar voorzichtig ben en niet te veel wil,we hebben dat ook gedaan met de andere van 7 jaar ,onder zadel kan dat niet maar naast een oudere in 2 span gaat prima en aan de lange lijn in de bak natuurlijk ook.


Als je zelf het antwoord geeft "het kan" wat is dan je vraag?


Haar vraag is wel of geen ijzers.

Ik zeg geen ijzers. Die fjorden ontwikkelen prima hoeven als ze de kans krijgen. Maar het kost even tijd.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers