[VOLG]Weke rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:02

Tenno7 schreef:
Destiny22 schreef:
Werken aan de hand is ook echt heel leuk om te doen en ook goed voor je eigen conditie! Zal het je lukken op een gegeven moment hem ook naast je te laten draven of is hij daar te groot voor??

Die van mij is er ook heel sterk door geworden. Sterke rug en achterhand veel meer corestability en komt veel meer uit zijn schouders.
En baasje ook getrainde buik en rugspieren

Dit is die van mij uit een artikel in de hoefslag met de staleigenaresse.
[ [url=m/CKuXW5.jpg]Afbeelding[/url] ]
oh gaaf!!! Prachtige foto.

We hebben al kleine stukjes draf meegenomen, en dit ging best goed. Maar hij moet nog meer gaan kantelen in z'n bekken en daarbij op het achterbeen komen. Hij is voor nu nog te stuwend om er rustig naast te kunnen lopen haha. En we zijn voor nu meer bezig om z'n trauma voor het bit er meer uit te krijgen. Aan het halster loopt hij niet meer achter de loodlijn. Maar zodra er een bit in hangt gaat hij veels te diep lopen en is het moeilijk om z'n neusje eruit te krijgen. Dus dit hoop ik ook met werken aan de hand te kunnen verbeteren en het vertrouwen in het bit weer terug te krijgen.


Om hem meer op het achterbeen te krijgen en zijn bekken te laten kantelen helpt veel achterwaarts gaan heel goed. En de stretch en halt werkt ook erg goed om hem bewust te maken van de achterhand. Ken je die oefening?? Wel sneu dat hij zo reageert op het bit! Maar dat gaat vast goed komen!
Bij mij op stal staat nu sinds een paar dagen een paard in training met hetzelfde probleem of denk nog wel een behoorlijk tikkie erger als Jones qua rug. Ben heel benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen! Vandaag eerst behandeld door de osteopaat en vanaf maandag echt aan het werk.
Waarschijnlijk gaan ze regelmatig filmpjes plaatsen op facebook en Instagram over het verloop.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:38

karijn schreef:
Wat voor bit heb je?

Dubbel gebroken bus trensje.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 21:41

Destiny22 :

Oh ben erg benieuwd naar dat paard!! En hoe dat verder gaat. Is die ook röntgen op de foto gekomen??

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 21:51

Tenno, wat voor tussenstukje zit er in dat bit? Een platte of een ronde? Hoe breed is dat tussenstukje? Ik heb ooit geleerd ( nadat ik ook een dubbel gebroken bit gebruikte), dat de platte tussenstukjes nogal op de tong kunnen drukken en vaak ( net als de ronde) te breed zijn, waardoor de buiteneinden teveel op de lagen kunnen drukken. Mij is toen óf een dubbelgebroken bit met een heel smal tussenstukje óf een enkel gebroken bit te gebruiken. Als jet een enkel gebroken bit ( niet te dik, niet te dun) goed gebruikt, werkt het in op de mondhoeken en schaart het niet tegen het verhemelte of op de lagen...

En anders kan je het eens proberen met een goed passend kaptoom, misschien werkt dat wel heel goed bij het aan de hand werken.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 22:01

Jet schreef:
Tenno, wat voor tussenstukje zit er in dat bit? Een platte of een ronde? Hoe breed is dat tussenstukje? Ik heb ooit geleerd ( nadat ik ook een dubbel gebroken bit gebruikte), dat de platte tussenstukjes nogal op de tong kunnen drukken en vaak ( net als de ronde) te breed zijn, waardoor de buiteneinden teveel op de lagen kunnen drukken. Mij is toen óf een dubbelgebroken bit met een heel smal tussenstukje óf een enkel gebroken bit te gebruiken. Als jet een enkel gebroken bit ( niet te dik, niet te dun) goed gebruikt, werkt het in op de mondhoeken en schaart het niet tegen het verhemelte of op de lagen...

En anders kan je het eens proberen met een goed passend kaptoom, misschien werkt dat wel heel goed bij het aan de hand werken.


Oke, dit is een rond middenstuk, die naar mijn idee niet heel groot is.

Ik heb ook al wel andere bitten geprobeerd bij hem. Maar op alle bitten gaat hij erachter lopen. Dit bit past hem verder super. Maar is ook een mindset. Op een halster doet hij het niet. Nu kreeg ik de tip om wel het bit erin te hangen. Maar de teugels aan de neusriem te bevestigen, zodat hij leert dat het bit niet betekent dat hij heel diep moet lopen. Dit ga ik nu eerst maar eens proberen.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 22:13

Dat kan ook, de teugels aan de neusriem doen als je een lage ( oftewel africhtings-)neusriem hebt. Met een hoge of gecombineerde neusriem zou ik dat niet doen, dat blijft niet mooi zitten en dan werk je niet zo mooi in.

Ik heb een leren kaptoom waar je ook een bit aan kan doen, dan kan je met het kaptoom werken en het bit er in hangen.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 08:22

Tenno7 schreef:
Destiny22 :

Oh ben erg benieuwd naar dat paard!! En hoe dat verder gaat. Is die ook röntgen op de foto gekomen??



Nee dat niet. Maar het is zeker dat er kissing spines in zit, maar niet heel pijnlijk. Ze wordt ook al heel lang niet meer gereden. Er hoeft ook niet perse meer op gereden te worden. Het is gewoon kijken wat er mogelijk is. Anders gaat ze met de eigenaresse mee naar Frankrijk voor bergwandelingen.

Op de facebookpagina en Instagram van Paard in Balans kan je de vorderingen volgen als je dat leuk vindt.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 12:40

Zo even bij gelezen, ik vind het echt top wat je voor hem doet.

De ontwikkeling van de KS is heel erg balen en hij kan natuurlijk pijn in zijn spieren krijgen door compensatie. Maar met goede training kan het inderdaad te managen zijn.

Dat hoop ik voor jullie, met zo'n rug lijkt het me ook bijna onmogelijk om geen ks te ontwikkelen. Maar je doet er alles aan en houdt hem goed in de gaten. Hopelijk zijn jullie nog lange, gezonde, pijnvrije jaren samen gegund. Veel mensen hadden dit dier nooit een kans gegeven denk ik.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-20 16:14

Destiny22 : top direct opgezocht en volg nu via Insta. Ben erg benieuwd.

Elisa : dankjewel.. het was wel mogelijk geweest om zonder KS door het leven te gaan als hij niet zo vroeg was ingereden en meer tijd had gekregen + de juiste training. Maar helaas is niet iedereen nog zo ver.

Zijn enorm goeie karakter zorgt er ook voor dat je doorgaat. Het is zo'n dikke lieverd. Ik hoop inderdaad ook dat we nog veel plezier samen mogen gaan hebben en dat het zijn vruchten gaat afwerpen!.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 20:43

Tenno7 schreef:
Destiny22 : top direct opgezocht en volg nu via Insta. Ben erg benieuwd.

Elisa : dankjewel.. het was wel mogelijk geweest om zonder KS door het leven te gaan als hij niet zo vroeg was ingereden en meer tijd had gekregen + de juiste training. Maar helaas is niet iedereen nog zo ver.

Zijn enorm goeie karakter zorgt er ook voor dat je doorgaat. Het is zo'n dikke lieverd. Ik hoop inderdaad ook dat we nog veel plezier samen mogen gaan hebben en dat het zijn vruchten gaat afwerpen!.


Leuk!! Ja ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat vorderen. Het is een erg lief beestje.
Op youtube staat onder paard in balans: grondwerk ook nog wat grondwerk oefeningen met uitleg. Misschien ook leuk om eens maar te kijken. Binnenkort komt daar ook nog werken aan de hand bij.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-20 12:15

Destiny22 : ben benieuwd!! Oh leuk zal ook eens op YouTube kijken!!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 11:07

Tenno7 schreef:
Destiny22 : ben benieuwd!! Oh leuk zal ook eens op YouTube kijken!!


Eerste filmpje staat op insta!

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-20 22:38

Destiny22 schreef:
Tenno7 schreef:
Destiny22 : ben benieuwd!! Oh leuk zal ook eens op YouTube kijken!!


Eerste filmpje staat op insta!

Jaa die schimmel toch?? Zeker ook een heftige rug. Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 06:08

Klopt! Ja ik ook!

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 09:56

Destiny22 schreef:
Klopt! Ja ik ook!

Wordt daar ook nog op gereden?? En weet je ook of die Kissing spins heeft?

Ben zo benieuwd haha

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 14:20

Jones gaat weer de goeie kant op, komt weer mooi aan en heeft zelfs weer appeltjes over zijn vacht.

Inmiddels 2 x weer gereden. Opstappen en paar rondjes ontspannen stappen en er weer af. Vant weekend gaan we ook weer een drafje meenemen kijken hoe dat gaat.
Tot nu toe gaat het geweldig goed. Geen opstap problemen meer en zonder enige vorm van spanning of angst gereden. Heel blij dus met die kleine stapjes.

Hieronder wat fotos

Dit was vandaag.
Afbeelding

Afbeelding

Nielojram

Berichten: 7800
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:01

'Appeltjes' hebben niets met gezondheid te maken, puur het verschil in hoe een dier zijn vacht verliest.
Hardnekkige mythe uit de jaren '70/'80.

thequeensmum
Berichten: 3520
Geregistreerd: 20-08-12

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 20:47

Als ik wat ik lees goed interpreteer hebben sommige paarden appeltjes in hun vacht als gevolg van goede voeding en verzorging. Is er iets mis met het paard dan verdwijnen de appeltjes.
Er zijn ook paarden die de genetische aanleg voor appeltjes niet hebben, hoe gezond ze ook zijn, appeltjes gaan ze nooit krijgen.
Ik denk dus dat de appeltjes bij het paard van TS wel degelijk een gevolg zijn van het ‘goed in zijn vel zitten’

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:06

Tenno7 schreef:
Destiny22 schreef:
Klopt! Ja ik ook!

Wordt daar ook nog op gereden?? En weet je ook of die Kissing spins heeft?

Ben zo benieuwd haha


Nee er wordt niet op gereden en of dat ooit nog kan is niet zeker. Dit is ook niet het doel. Doel is de rug in elk geval sterker maken en daardoor ook rechter. De osteopaat gaf aan dat het bijna niet anders kan dan dat ze kissing spines heeft. Ze is (nog) niet op de foto geweest. Is ook aan de eigenaar, maar op dit moment zal dat voor de manier van training niks uitmaken.

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 22:09

Tenno7 schreef:
Jones gaat weer de goeie kant op, komt weer mooi aan en heeft zelfs weer appeltjes over zijn vacht.

Inmiddels 2 x weer gereden. Opstappen en paar rondjes ontspannen stappen en er weer af. Vant weekend gaan we ook weer een drafje meenemen kijken hoe dat gaat.
Tot nu toe gaat het geweldig goed. Geen opstap problemen meer en zonder enige vorm van spanning of angst gereden. Heel blij dus met die kleine stapjes.

Hieronder wat fotos

Dit was vandaag.
[ [url=m/Rb3rpD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PliANt.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat fijn!!!! Goed bezig! Lekker zo doorgaan!
Doe je ook longeren met cavalities?

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 22:44

Nielojram schreef:
'Appeltjes' hebben niets met gezondheid te maken, puur het verschil in hoe een dier zijn vacht verliest.
Hardnekkige mythe uit de jaren '70/'80.


Oke, ik maak er in elk geval op uit dat hij weer lekker in z'n vel zit. Dat z'n vacht dus ook weer mooi glimt en bij Jones dus de appeltjes weer tevoorschijn komen. Ze zijn wel degelijk weg geweest toen hij pijn had.

Destiny22 : Ja logisch. Super mooi om te volgen!.

Ja 1 x in de week doen we cavaletti training aan de longe. En voorheen deden we het ook al onder het zadel.

We komen al van ver met hem, de eerste x dat ik een balk neergelegd had, was het vreselijke eng.. hij had in z'n 6 jarig leventje nog nooit een balk gezien denk ik hahah.. nu vindt hij het super leuk en zodra ze er liggen wil hij er direct overheen haha.

karijn

Berichten: 5403
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 07:58

De vacht vertelt heel veel over de gezondheid van je paard.
Fijn dat Jones beter in zijn vel zit.

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 13:28

Karijn : Jaaa ben ik ook super blij mee.

Vandaag cavaletti training gedaan. Ging weer super goed. En merk nu met longeren dat hij al een stuk rechter loopt. Begint rustig aan zijn vruchten af te werpen!.

Fotos van vandaag.Afbeelding
Afbeelding

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VOLG]Weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 14:46

Hij ziet er best goed uit in verhouding. Het valt me wel op dat hij met het afdrukbeen snel van de grond komt achter, zou dat komen doordat hji wat sabelbenig is en het bekken niet goed kan kantelen? Is gewoon een interesse vraag hoor :)

Tenno7

Berichten: 2244
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 14:53

Earth schreef:
Hij ziet er best goed uit in verhouding. Het valt me wel op dat hij met het afdrukbeen snel van de grond komt achter, zou dat komen doordat hji wat sabelbenig is en het bekken niet goed kan kantelen? Is gewoon een interesse vraag hoor :)


Dankje!

Kantelen in de bekken kan hij juist wel erg goed. Hij heeft veel aanleg om te verzamelen.
Denk eerder dat dit komt omdat hij erg kort is in de rug. Hij moet leren om zich langer te maken en grotere passen te nemen.