Kroonrand scheur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 22:12

Ons paard heeft sinds een paar weken een scheur bij haar kroonrand. Goed in de gaten gehouden en is niet erger geworden, maar nou heeft ze er ineens een tweede bij gekregen -O- ze is echter niet kreupel of gevoelig erop. Ik weet niet zo goed wat we hier nu mee moeten.. Heeft iemand hier ervaring mee? De hoefsmid hebben we al op de hoogte gesteld.


[ img ]


Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:18

Die hoef ziet er in zijn geheel niet goed uit.
Is daar in de teen ook een scheur uitgeveild?

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 22:28

Sizzle schreef:
Die hoef ziet er in zijn geheel niet goed uit.
Is daar in de teen ook een scheur uitgeveild?


Nee klopt, ze heeft slechte hoeven. En dat bij de teen is het stukje waar de lepel van haar ijzer zit. Ik heb hier verder totaal geen verstand van maar de smid vijlt daar altijd een stukje weg.

We hebben haar een hele poos biotine bijgevoerd en zijn daar (helaas, erg dom) van de zomer mee gestopt dus hebben we nu weer opgepakt. Ook zijn we nu begonnen met de duo bescherming hoefvet, om zo hopelijk de hoef wat soepeler te maken zodat ze niet verder scheuren. Ik heb geen idee wat we nog meer kunnen doen om haar hoeven te verbeteren, heb jij hier nog tips voor?

Kinke
Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:33

een duidelijke foto op het harde zou ook helpen. Waarschijnlijk is er wel meer aan de hand?

khirshanta
Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:39

Een scheur in de kroonrand is meestal niet zo'n goed nieuws. Het kan verschillende oorzaken hebben; voeding, hoe het paard gehouden wordt, hoe het bekapt wordt, beschadigingen in de kroonrand, of een hoornzuil.

Op deze foto ziet de hoef in zijn geheel er niet denderend uit. Daarom ben ik benieuwd naar een paar dingen, als je het niet erg vindt :)

- wanneer is je paard voor het laatst bekapt?
- hoe wordt je paard gehouden? (hoe lang op stal, hoe lang buiten, wat voor beweging?)
- wat krijgt je paard aan voer?
- hoe loopt je paard?

Mocht je foto's hebben van de hoeven (recht van voren, van de zijkant (beide zo dicht mogelijk bij de grond genomen) en van de onderkant), en een filmpje in stap en draf van de zijkant, voorkant en achterkant (liefst ook nog op een volte linksom en rechtsom)- dan kan dat heel veel helpen in kijken waar het wellicht aan kan liggen :)

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:40

Ik zou je silicahorse adviseren werkt snel!

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=271&t=2014085

Chess. Aktion x Pion RIP
Alando JetsetD x Zeoliet RIP 16.06.2023

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:40

Kinke schreef:
een duidelijke foto op het harde zou ook helpen. Waarschijnlijk is er wel meer aan de hand?

Waarschijnlijk is er wel meer aan de hand?
Waar baseer je dat op? Pure paniekzaaierij en totaal onnodig.
@ts, droge hoeven in dit jaargetijde is vrij uitzonderlijk ;)
De werking van biotine is nooit bewezen op paardenhoeven, pure geldklopperij dus.
Het kan een schimmel in de hoef zijn, een reactie op voer maar ook het loslaten van (een gedeelte) vd wand.
Ik zou je hoefsmid even een foto doorappen/bellen voor advies.

Marjo89
Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:44

Lijkt dat deze hoef veel te lang is. Ik die rechts een flinke flare. En die scheur kan ook een hoefzweer zijn die uitgebroken is.
Maar de staat van deze hoef is wel ernstig.

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 22:50

khirshanta schreef:
Een scheur in de kroonrand is meestal niet zo'n goed nieuws. Het kan verschillende oorzaken hebben; voeding, hoe het paard gehouden wordt, hoe het bekapt wordt, beschadigingen in de kroonrand, of een hoornzuil.

Op deze foto ziet de hoef in zijn geheel er niet denderend uit. Daarom ben ik benieuwd naar een paar dingen, als je het niet erg vindt :)

- wanneer is je paard voor het laatst bekapt?
- hoe wordt je paard gehouden? (hoe lang op stal, hoe lang buiten, wat voor beweging?)
- wat krijgt je paard aan voer?
- hoe loopt je paard?

Mocht je foto's hebben van de hoeven (recht van voren, van de zijkant (beide zo dicht mogelijk bij de grond genomen) en van de onderkant), en een filmpje in stap en draf van de zijkant, voorkant en achterkant (liefst ook nog op een volte linksom en rechtsom)- dan kan dat heel veel helpen in kijken waar het wellicht aan kan liggen :)


Ze wordt iedere 8 weken bekapt en krijgt dan ook nieuwe ijzers. Laatste keer was 4 oktober, dus deze vrijdag moet ze weer. De hoef met scheuren is trouwens rechts voor.

Nu het winter is komt ze iedere dag zo'n 3/4 uurtjes in de paddock, verder heeft ze normaal vrijwel iedere dag beweging (rijden of longeren) maar op dit moment is het wat minder aangezien we aan het opbouwen zijn. Ze heeft namelijk 3,5 weken geleden einschuss gehad in haar achterbeen en de week daarna is ze door de osteopaat behandeld dus we hebben het rustig aan gedaan om zeker te weten dat alles weer goed is.

Ze krijgt hooi en een handje brok. Verder geven we haar nu was muesli met vitamine brok, magnesium en biotine.

Ze loopt goed! Heel gek. Soms nog een klein beetje stijf in het been waar de ontsteking zat, maar dat is wanneer ze een dag weinig beweging heeft gehad verder loopt ze eigenlijk helemaal goed. Ze is in ieder geval niet kreupel en tilt al haar benen ook normaal op.

Recente filmpjes en foto's heb ik nu helaas niet maar ik ga kijken of ik deze morgen kan maken.

Joanne1987
Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:51

Mijn bijrijdpaard heeft dit ook, ook einschuss gehad
Komt door de druk en zwelling die er toen is geweest
No worries

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:51

Hoeven zien er droog uit, ik zou beginnen met water, loop door plassen of week ze in een hoefzak.

Een enkele keer helpt het om de kroonrand beter te verzorgen bijvoorbeeld met kroonrandzalf.

Die scheuren groeien er uit. Je kan hooguit voorkomen dat ze verder scheuren. Ik hoop dat ze oppervlakkig zijn.

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 22:51

Marjo89 schreef:
Lijkt dat deze hoef veel te lang is. Ik die rechts een flinke flare. En die scheur kan ook een hoefzweer zijn die uitgebroken is.
Maar de staat van deze hoef is wel ernstig.


Haha, je bedoelt daar rechtsonder? Ik was al een beetje bang deze reactie te krijgen maar als je inzoomt op de foto kan je zien dat dat een strootje is wat toevallig voor haar hoef hangt :P

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 22:58

Iedereen bedankt voor het meedenken trouwens!!

secricible
Berichten: 25693
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:00

[ img ]
Volgens mij bedoeld ze op de flare net onder mijn rode pijl.

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 23:02

secricible schreef:
[ [url=m/CfZyBH.jpg]Afbeelding[/url] ]
Volgens mij bedoeld ze op de flare net onder mijn rode pijl.

Ik zie zo even niet wat jullie hiermee bedoelen, wat moet ik daar zien?

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:03

Ik denk dat ze dat strootje wel heeft gezien. Er zit een verticale scheur linksboven en een kleine rechts. Niet ok, en beslist niet normaal. Flare is dat de hoef aan de zijkanten breed uitloopt. Ook niet ok. Hoef ziet er uitgedroogd uit en als de scheuren toenemen geeft dat aan dat er iets mis is. Kortom; de staat van de hoef is ernstig en ziet er niet gezond uit. Heb je ook foto's van de zijkant en voorkant op verharding?

Over de IJssel

Joanne1987
Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:05

Heeft iedereen de opmerking wel gelezen dat pony einschuss heeft gehad? Hebben jullie enig idee HOE erg een been dan kan opzwellen? Een hoef zwelt niet mee op he, die kan dan als enige reactie alleen maar gaan scheuren.
Volgens onze smid en veearts een redelijk normaal verschijnsel.

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 23:08

Lindsey_99 schreef:
Ik denk dat ze dat strootje wel heeft gezien. Er zit een verticale scheur linksboven en een kleine rechts. Niet ok, en beslist niet normaal. Flare is dat de hoef aan de zijkanten breed uitloopt. Ook niet ok. Hoef ziet er uitgedroogd uit en als de scheuren toenemen geeft dat aan dat er iets mis is. Kortom; de staat van de hoef is ernstig en ziet er niet gezond uit. Heb je ook foto's van de zijkant en voorkant op verharding?


Ja, dat zijn de scheuren waar ik het over had in mijn begin post. De linker scheur zit er al langer en is niet toegenomen, maar die rechter is er nu dus wel bijgekomen.

Nee die foto's ga ik morgen maken!

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 23:09

Joanne1987 schreef:
Heeft iedereen de opmerking wel gelezen dat pony einschuss heeft gehad? Hebben jullie enig idee HOE erg een been dan kan opzwellen? Een hoef zwelt niet mee op he, die kan dan als enige reactie alleen maar gaan scheuren.
Volgens onze smid en veearts een redelijk normaal verschijnsel.


Ja, alleen zat de einschuss dus in haar rechter achterbeen. Deze scheuren zitten in haar rechter voorhoef. Kan het ook iets te maken hebben met dat ze haar achterbeen is gaan ontlasten door meer druk te zetten op haar voorbeen?

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:10

Een goede hoefsmid en een goed vitamine en mineralen supplement

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:13

Ik zou de scheuren in ieder geval serieus nemen. Goed dat je je hoefsmid op de hoogte hebt gesteld, hij of zij kan kijken of het een hoornzuil/ schimmel/trauma o.i.d is.

Summerdreams
Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Kroonrand scheur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:33

Vetten en nat maken is onzinnig.
Gewoon goed bekappen en een goede leefomgeving realiseren.
de vorm van de hoef is niet geweldig zo op deze slechte onduidelijke foto te zien.
Misschien eerst eens duidelijkere foto’s plaatsen, dan kan er goed naar gekeken worden anders krijg je teveel aannames en brede adviezen.

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

FleurSandro
Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:33

Ik schrik wel een beetje van de staat van deze hoef...
8 weken is dus veel maar dan ook veel te lang voor dit paard. De eerste stap die ik zou nemen is de smid elke 6 weken laten komen. Deze hoeven kunnen niet 8 weken lang op een ijzer staan als ik het zo zie

Sandro † 24.06.1998 - 15.12.2020 ★

Sterlyn B+10 ~ L1+10 ~ 0.80m+1
Volg ons op Instagram:
https://www.instagram.com/haflingersterlyn/

Met de code FLEURXEJ krijg je 5% korting op je gehele bestelling op https://www.ej.nl
(Enkel sale artikelen uitgesloten, werkt dus wel op vaste prijs artikelen etc)

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:36

Ik denk ook flares te zien. De hele hoefvorm ziet er slecht uit, heb je deze hoefsmid al lang? En waarom ijzers, loopt ze anders gevoelig?

Niet banketstaaf maar poetsen.

fiedelll
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-11-19 23:41

Hannanas schreef:
Ik denk ook flares te zien. De hele hoefvorm ziet er slecht uit, heb je deze hoefsmid al lang? En waarom ijzers, loopt ze anders gevoelig?


Ja, al sinds we haar hebben (nu twee jaar en een paar maanden) . De vorm is wel al een stuk beter dan hoe het eerst was. En haar hoeven zijn erg slecht, ze is vorige zomer op ijzers gegaan omdat ze door de droogte (zelf ook nog geprobeerd om ze vochtig te houden maar mocht niet baten) erg ver waren afgebrokkeld en ze daardoor op haar zool liep. Zodra ze weer een normale lengte waren hebben we besloten er ijzers onder te zetten. Haar hoeven zijn echt een zorg puntje en we hebben al van alles geprobeerd maar echt veel heeft het nooit gedaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers