Doorrijden met verdikte pees?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 22:45

Hoi,

Ik rijd een paard van een vriendin bij voor een tijdje, 6-jarig paard heeft vorig jaar veulen gehad en is halfjaar ervoor ingereden maar niet doorgereden.
Nouja goed, paard met weinig conditie en ervaring dus.
We zijn haar nu sinds iets vorige zomervakantie weer aan het rijden en bouwen langzaam op.
We kwamen er ongeveer 3 weken geleden achter dat haar pees dik was geworden en hadden eigenlijk meteen een scan laten maken. Heeft nu ronde ijzers en we mochten gewoon doorrijden als hoe we nu deden (dressuurmatig). Nu vraag ik me toch af hoe we dit moeten doen. Het is toch wel een duidelijke verdikking, maar paard loopt er totaal niet anders door..
Maargoed we willen haar natuurlijk niet kapot werken. Mijn vraag dus, wat zouden jullie doen in dit geval?

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:46

Wat is de diagnose na de scan?

Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 22:49

Wildgirl schreef:
Wat is de diagnose na de scan?


Als het goed is was het een iets overstrekte pees. Is me niet 100% duidelijk geworden, was niet bij de scan. Ze staat op egg-bar ijzers zodat de pees niet te veel nog doorstrekt.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Wildgirl
Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 22:58

In dat geval zou ik mooie stukken rechtuit rijden ohz, het liefst over de weg.

Chapeau2002
Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:00

Persoonlijk ben ik altijd erg voorzichtig met het aan het werk zetten van een paard met een 'peesprobleem'. Ik zou meer voor stappen (op het harde) aan de hand,of onder zadel gaan eerlijk gezegd. Totdat de pees helemaal niet meer reageert en dun blijft, dan een controle scan en daarna pas rustig opbouwen. Dat het paard met deze verdikking nog rad loopt zegt niet alles.
Maar er is blijkbaar een DA bij geweest die anders adviseert...

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-19 23:04

De VA had wel gezegd dat er een vrij grote kans is dat de verdikking er altijd blijft, maar uiteindelijk hard zou moeten worden. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe belasting de pees toch zou moeten laten genezen..

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Jetta
Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:51

Met ijzers belast je een pees extra. Harde “klappen” bij neerzetten van de voet en de natuurlijke dempende werking van de hoef én dus het hoefmechanisme worden belemmerd. Dat heeft weer gevolgen voor de doorstroming .... Het goed afrollen van de voet kan ook met goed bekappen en netjes afronden ondervangen worden.
Verder: lekker veel rechtuit op gelijkmatige ondergrond. Veel stappen.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Anne_GTI
Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 23:57

Wat is het advies van de hoefsmid?
Hij heeft het ijzer zo gesmeed dat de aangetaste pees ontzien wordt. Voor een zo goed mogelijk herstel is gecontroleerd bewegen afhankelijk van de blessure juist goed. Vaak gecombineerd met een opbouwschema op de juiste ondergrond.

Onze smid vraagt zelfs wat de voorkeur is; harde of zachte ondergrond en heeft overleg met de behandelende veearts.

Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:08

Anna04 schreef:
Wildgirl schreef:
Wat is de diagnose na de scan?


Als het goed is was het een iets overstrekte pees. Is me niet 100% duidelijk geworden, was niet bij de scan. Ze staat op egg-bar ijzers zodat de pees niet te veel nog doorstrekt.


Overstrekt kan, vaak zit dat in de bouw van het been of is het paard ooit te hard gegroeid oid. Dan zou zo'n ijzer wel goed kunnen helpen inderdaad.

Ik ga mee met Chapeau, zou erg voorzichtig zijn met het belasten van de pees, gecontroleerde beweging (stappen aan de hand/ ohz) en een opbouwschema voor de pees volgen zijn de meest logische vervolgstappen.

Door belasting verbeterd de doorbloeding en de doorbloeding zorgt voor herstel, de verdikking zal waarschijnlijk bindweefsel zijn/ worden en de beweging zorgt er voor dat dat veerkrachtig genoeg blijft en niet "te hard" wordt want anders krijg je daar later ook weer kreupelheidsproblemen door.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Def
Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:49

Ik zou aan de dierenarts een opbouwschema vragen en meer duidelijkheid over de diagnose.
Toen mijn paard een peesblessure had heb ik van de dierenarts een opbouwschema gehad voor het trainen.
Mijn hoefsmid heeft toen ook met de dierenarts overlegd wat het handigst was qua beslag en bekappen.

Custom made HaLflinger: Donya
Donya en Anouk: Z1 + 17

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:54

Wat wel mag is stukken stappen onder het zadel op een stevige ondergrond, dus niet in een mulle bak met bochten.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:57

Heb je geen mooi schema mee gekregen waarin precies staat hoeveel minuten je iets moet doen? Misschien kun je dat alsnog vragen?

Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 23:33

IngridM schreef:
Heb je geen mooi schema mee gekregen waarin precies staat hoeveel minuten je iets moet doen? Misschien kun je dat alsnog vragen?


Nee niet gekregen.. ik ga er morgen weer heen. Toch maar even overleggen om nog wat rustiger aan te doen.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~

Anna04
Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Doorrijden met verdikte pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-19 23:34

Bedankt voor de reacties! Ik ga even meer duidelijkheid vragen aan de VA en voorlopig rustig aan doen.

kim † ~ to the moon and never back ♥ ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 39 bezoekers