Afwisselende beweging zonder te werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 16:39

Hey,

Wegens omstandigheden mag ik momenteel met mijn paardje even niet rijden. Ze mag nog wel beweging hebben, maar niet werken. Nu doe ik vaak grondwerk, wandelen aan de hand, wandelen onder het zadel en poetsen. Ik zoek nog wat afwisseling zodat het niet te eentonig wordt. Iemand ideetjes?

Groetjes Dorien


DeTjoeter
Berichten: 330
Geregistreerd: 12-11-12

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:06

Wat mijn pony heel leuk vond, was als ik erachter liep met lange lijnen vanaf het bit door haar longeersingel. Dat deed ik gewoon de straat op en neer, maar soms ook in de bak, bijvoorbeeld slalommen om pionnen op die manier. Mijn pony werd er erg fanatiek van!

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:18

Waar ligt de grens tussen bewegen en werken? Is dat niet belast(met ruiter dus) of is dat niet op voltes etc. ? Wat mag ze wel en wat mag ze niet is dus eigenlijk de vraag.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 13:23

siskeh schreef:
Waar ligt de grens tussen bewegen en werken? Is dat niet belast(met ruiter dus) of is dat niet op voltes etc. ? Wat mag ze wel en wat mag ze niet is dus eigenlijk de vraag.


Ze mag niet zwaar werken. Dus er mag wel een ruiter op haar rug. Ik mag niet springen, ik mag geen zware dressuurtraining in de zin van een uur lopen en halt-galop overgangen, zijgangen … Ik hoop dat dit duidelijker is?

siskeh
Berichten: 8664
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:30

Dan mag je toch heel veel wel?! Wat is de blessure/beperking?
in dat geval, net zoals je een "gewoon" paard zou trainen, maar dan op een nét wat lager pitje, eerst rustig in stappen aan de hand, 20 minuten opwarmen, gewoon rustig rijden en dan rustig uitstappen.
Of korte buitenritjes, en afhankelijk van de blessure/beperking longeren, aan de hand werken, werken aan de dubbele longe bijvoorbeeld.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

BigOne
Berichten: 38040
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:43

Wanneer het een lichte peesblessure is en je paard buiten ook heel rustig is dan zijn korte stapritjes over straat prima, maar dan echt tien minuten stappen en langzaam opbouwen .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

LoveHorseJ
Berichten: 176
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-19 17:09

siskeh schreef:
Dan mag je toch heel veel wel?! Wat is de blessure/beperking?
in dat geval, net zoals je een "gewoon" paard zou trainen, maar dan op een nét wat lager pitje, eerst rustig in stappen aan de hand, 20 minuten opwarmen, gewoon rustig rijden en dan rustig uitstappen.
Of korte buitenritjes, en afhankelijk van de blessure/beperking longeren, aan de hand werken, werken aan de dubbele longe bijvoorbeeld.



bigone schreef:
Wanneer het een lichte peesblessure is en je paard buiten ook heel rustig is dan zijn korte stapritjes over straat prima, maar dan echt tien minuten stappen en langzaam opbouwen .


Ze heeft iets aan haar nieren.


Nyaleti
Berichten: 6003
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:11

Dus je zou gewoon kunnen rijden? Kan me voorstellen dat een uur stappen in de bak saai is, maar ga lekker naar buiten. Rijden hoeft niet intensief te zijn hé, lekker wat rond sukkelen zonder doel is af en toe net zo lekker.

e_horse
Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-20 12:27

Lekker mee gaan fietsen; paard leren naast de fiets mee te rennen of lopen. Dat is ook erg leuk en ook goed voor je eigen conditie.
Rijden met nierproblemen lijkt me inderdaad niet fijn voor het paard. Succes!

www.paardenbuitenhouden.nl
Geef je paarden zelf de keus of ze binnen of buiten willen lopen!

Nieuwe website! http://www.ruiterburcht.nl
Equitherapie en paardencoaching.

Contemplate
Berichten: 192
Geregistreerd: 21-01-20

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:40

Ik zou dan ook lekker naar buiten gaan! Rijden, fietsen, wandelen. Misschien kun je nog wel wat met balkjes doen, beetje je paard scherp houden tijdens stapwerk. Leg ze bijvoorbeeld schuin, of combineer met een zeiltje o.i.d. misschien kun je af en toe op een andere locatie in de bak rijden of grondwerk doen, afwisseling van omgeving.
Deze 'saaie' periode is een investering in de gezondheid van je paard! Hou dat doel in gedachten en het is misschien makkelijker uit te houden.

Oh, wat ik ook wel eens deed was ergens heen wandelen met paard, en gewoon wat zitten/eten/drinken. Leadrope eraan, kan ze wat scharrelen, heb jij tijd om te genieten van de rust, omgeving en je paard! Of met paard bij een café op het terras zitten.

Bralindy
Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Afwisselende beweging zonder te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:43

Er zijn ook hersenwerkjes voor paarden! :)*

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Nimby en 5 bezoekers