Vage kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 13:22

Hallo bokt! Ten eerste wil ik even melden dat ik begrijp dat bokt geen vervanging is voor een dierenarts ;)
Aangezien ik het zelf interessant vind om medische topics te volgen en hier soms ook erg nuttige informatie tegen kom, open ik zelf een topic om het van me af te schrijven, om misschien iemand te vinden die het beeld herkent of er ook ervaring mee heeft en om de ontwikkeling van de kreupelheid bij te houden.

Mano is niet mijn eigen paard, wel ben ik dusdanig verantwoordelijk als verzorgster dat ik betrokken wordt bij alle onderzoeken en plannen en heb ik Mano ook het meest in beweging gezien afgelopen periode. Topic is met toestemming van eigenaar geopend die mogelijk ook meeleest. :)

Ik hoop van harte dat ik er niet een te lang verhaal van maak, daar ben ik erg slecht in, bij voorbaat sorry :')

Achtergrondinformatie: Mano, 15 jarige ruin, grote NRPS (1.63). Heeft veel endurance gereden, sinds 2 jaar is dit minder geworden wegens zwangerschap/kind eigenaresse. Nu met name recreatief buiten rijden en grondwerk, wat dat betreft is hij wat verwender geworden. :Y) Hij heeft een enorme lust om te lopen en voor je te werken, hij doet alles voor je, ongeacht pijn. Groot medisch kenmerk aan hem, hij heeft rechtsachter een hanentred. Kort gezegd is dit een neurologische afwijking waar hij geen 'last' van heeft, de zenuwen sturen een overdreven grote prikkel waardoor zijn been overdreven wordt opgetild (ziet er wat krampachtig/spastisch uit). Natuurlijk kun je je voorstellen dat dit qua scheefheid wel invloed heeft op zijn lichaam en mogelijke slijtage hierbij komt kijken.
Hij staat 24/7 buiten in een grote kudde.

Hoe het begon: eind augustus liep Mano tijdens een ritje opeens kreupel met RV, hij was net bekapt maar had hoefschoenen aan. In stap leek het met name RV, in draf meer LV.
2 dagen later ben ik met een trainer/instructrice gaan kijken hoe hij liep, duidelijk kreupel als hij RV belast in draf. In stap was er vrijwel niets te zien. Zachte of harde leek geen verschil te maken. We begonnen met een week rust, erna dagelijks wandelen/stappen om te kijken of het beter zou worden.
september na 2 weken tijdens het wandelen ook een aantal stukken gedraafd, en hij liep goed!
De week daarna (17 september) wou ik hem rustig oppakken aan de longe, het eerste halve rondje in draf liep hij goed, toen plots kreupel https://www.youtube.com/watch?v=q1txvXp_HCk.
Toen ik hem liet stoppen, hield hij LV in de lucht, alsof hij het niet wou belasten, hij zwaaide ook met het been. Toen ik hem naar mij toe vroeg te komen, liep hij enorm kreupel met LV. Na een aantal passen werd niet meer compleet kreupel. Op het zachte of harde maakte geen verschil. Toen ik terug liep naar stal liep hij nog maar licht kreupel, na het eten enkel nog licht onregelmatig. Erg apart.
Geen temperatuurverschillen in de hoeven of benen.
Op aanraden van dierenarts (telefonisch) metacam gestart, zij heeft na kijken van het filmpje ook het idee dat het LV is. Als het niet verbeterd verder kijken.

Volgende dag met metacam op liep hij duidelijk beter, op de volte in draf hele lichte onregelmatigheid. Op het harde zie je het heel licht bij stap en draf.

Twee weken erna zou dierenarts komen om te onderzoeken. Helaas hadden we extra metacam besteld maar dit was niet binnen gekomen, dus tot de dierenarts kwam heeft hij geen metacam gekregen.

25 september 25 minuten wandelen met Mano, na 15/20 min kreeg hij duidelijk meer moeite in stap https://www.youtube.com/watch?v=1DqVgxTR2QQ

Tot de DA afspraak niets gedaan dan uit de weide halen en voeren, dan liep hij ook niet kreupel. Zo hoefde we ook geen pijnstillers te geven om het beeld zo zuiver mogelijk te houden.

2 oktober dierenarts is geweest. Tijdens het longeren liep hij eigenlijk erg goed, hij liet niet de ernstige kreupelheid in draf zien als voorheen. Op het harde had hij wel duidelijk moeite in draf op de volte en liep hij ook lichtjes kreupel. Beide hoeven een voor een uitgedoofd, dit gaf duidelijk verbetering. LV nog steeds niet helemaal goed. Dierenarts dacht aan een te dunne hoefzool, al verklaart dat nog niet helemaal dat hij met hoefschoenen aan plots enorm kreupel liep.
Voor de zekerheid zijn hoeven en kogelgewrichten op de foto gezet om een duidelijk beeld te krijgen.
In de kogelgewrichten is jaren geleden al eens lichte artrose getoond.
Conclusie: het blijft een beetje vaag omdat er meerdere dingen te zien zijn. Mano wordt al ouder, zijn hanentred maakt het een lichamelijk ingewikkeld paard. Logisch ook dat er meerdere dingen te vinden te zijn.
Hoefzool is inderdaad wat dun (nu is dit altijd al wel een ding geweest, vandaar de hoefschoenen bij ritten, al loopt hij niet compleet op eieren zonder). Het kraakbeen in zijn hoef is wat verbeend, hierdoor wordt zijn hoefmechanisme stugger wat voor minder demping zorgt.
In beide kogelgewrichten lichte artrosevorming.
DA is ook chiropractor en heeft op ons verzoek zijn bekken nagevoeld (door de hanentred denken we altijd dat het daar vandaan komt, beetje onze blinde vlek geworden :') ), ondanks zijn hanentred vond ze hem in zijn bekken juist erg soepel, ook de spieren goed ontwikkeld voor zijn conditie. Geen blokkades, alleen SI links iets stugger.
Advies: beslag voor extra demping om de hoefzool te beschermen. Nu zijn wij geen voorstander van beslag en zien we het liever zonder, toch heeft Mano eerder op duplo's gestaan met wedstrijden en daar liep hij enorm goed op. Dus gingen we er duplo's onder zetten. Daarnaast permanent duivelsklauw voeren als pijnstilling omdat hij toch wel wat dingetjes heeft.

5 oktober Duplo's eronder gezet! Erna liep hij direct beter op het harde. Wij blij! :D Maar ergens ook sceptisch, 'zou dit het dan zijn? Zo simpel? Zo makkelijk opgelost?'.

7 oktober rustig gelongeerd, ongeveer 20 minuten. Duidelijk verbetering! Aan het einde leek hij wel wat meer moeite te krijgen met draf, maar ook logisch dat iets niet direct hersteld is. https://www.youtube.com/watch?v=doPNQf6zTJc

11 oktober weer rustig gaan longeren. De eerste 3 rondes in draf liep hij super en toen plots weer enorm kreupel. In stilstand wou hij links liever niet belasten, hield het weer in de lucht, in stap liep hij ook niet goed. Op het zachte hetzelfde als op het harde. Geen duidelijk filmpje, wou hem niet meer vragen om te draven of nog langer te belasten... https://www.youtube.com/watch?v=NiPzkOI3lHg


12 oktober bij het uit de weide halen loopt hij nog altijd goed, na 20 min wandelen loopt hij ook nog redelijk.
Dierenarts had verwacht dat hij beter zou lopen, dus de zoektocht gaat verder.
13 oktober na 20 minuten wandelen weer kreupel. Weer niet op LV willen staan.

17 oktober kreupel uit de weide gehaald (voor het eerst!), stom paard kwam naar me toe draven :(:) https://www.youtube.com/watch?v=ktQwGozDCIE met voeren probeerde hij zo min mogelijk gewicht op LV te zetten

18 oktober DA kwam bloed prikken om PPID uit te sluiten (iets waar de eigenaresse al langer op wou testen), ze had verder geen tijd om uitgebreid te onderzoeken maar heeft wel even gekeken hoe hij loopt (hij kwam niet kreupel uit de weide, liep wel licht kreupel bij voordraven). Zij denkt nog steeds dat het in het onderbeen zit, misschien de diepere buigpees.

Uitslag PPID negatief. Hij had volgens haar al beter moeten lopen, maar het kan mogelijk ook meer tijd nodig hebben. Ze heeft nu een scholing ergens, als ze terug is willen we een echo gaan maken.

Voorlopig staat hij op de novacam en gaan we dagelijks wandelen zonder de grens over te gaan dat hij weer kreupel loopt.
Het meest bizarre is dus dat hij het ene moment gewoon goed loopt en dat het na +/- 15 minuten getriggerd lijkt te worden (met name in draf) en hij dan opeens heel erg kreupel loopt. Na een tijdje stappen wordt het iets minder maar blijft het toch lichtjes zichtbaar.

In dit topic wil ik graag het verloop bij houden, mocht iemand dit beeld herkennen of ideeën hebben dan hoor ik het graag!

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 13:34

Vervelend zeg!

In het filmpje dat hij naar je toe draaft herken ik het loopje van mijn paard. Die liep ook opeens zo stok kreupel afgelopen zomer. De stap was iets beter dan bij Mando.

Bij mijn paard bleek het een oud probleem dat weer opspeelde in zijn peesbandje. Dat verbind zijn koot aan de diepe buiger. Hij had ook bij het uitverdoven hetzelfde effect als Mando.

Die van mij loopt er achter af al mee als jonkie (ongeluk gehad) maar tot mij nooit onder het zadel geweest waardoor het nu tot uiting komt. Wij hebben het gevonden door een peesscan op de kliniek.

Sterkte!

Edit: inmiddels is het bandje weer dicht gegroeid maar is het littekenweefsel stijf en gevoelig. Daar loopt hij kreupel op. Eerst (8 jaar terug) was het bandje helemaal kapot.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:23

Goed plan om te gaan scannen, ik zat ook aan pezen of ligamenten te denken.
Heb je misschien ook gemerkt dat één van beide benen ergens warm of opgezet was?

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:28

Ik snap dat het niet jouw paard is maar zie een paard(wat een bikkel is zoals je zegt) met zoveel pijn lopen en dan elke keer weer opnieuw proberen, ik had hem allang opgeladen en bij een goede kliniek laten onderzoeken.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:30

Kendra schreef:
Goed plan om te gaan scannen, ik zat ook aan pezen of ligamenten te denken.
Heb je misschien ook gemerkt dat één van beide benen ergens warm of opgezet was?


Dat was bij mijn paard ook niet. Hij liep van het ene op het andere moment stokkreupel, maar in de weken dat we moesten wachten tot er plek was op de kliniek heb ik nooit wat opgemerkt van dikker, warmer of iets in die geest.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 14:45

bigone schreef:
Ik snap dat het niet jouw paard is maar zie een paard(wat een bikkel is zoals je zegt) met zoveel pijn lopen en dan elke keer weer opnieuw proberen, ik had hem allang opgeladen en bij een goede kliniek laten onderzoeken.


Ben ik met je eens. Ons hart breekt ook enorm als we hem zo kreupel zien. Maar zoals in het verhaal ook naar voren komt, het beeld wisselt enorm. Op het weiland loopt hij niet kreupel (hoeft natuurlijk niet te zeggen dat hij dan geen pijn heeft, want idd, hij is enorm hard voor zichzelf), als we hem uit het weiland halen ook niet (tot afgelopen week 1x, maar daarna ook niet meer). En dan opeens zijn er momenten waarop hij enorm veel pijn toont. Maar meest van de tijd vertoont hij dus weinig pijn, de rest van zijn uitstraling en gedrag is ook nog helder en vrolijk, op de momenten in de filmpjes na.

Als eerste een dierenarts ter plaatse laten komen is natuurlijk een logische eerste stap, wij dachten oprecht dat het opgelost zou zijn met het beslag en dat het mee zou vallen. Dat blijkt nu, sinds deze week, niet het geval. Op het weiland loopt hij ook nog steeds goed en krijgt hij nu permanent novacam tot we de echo kunnen maken.
DA die we hebben kan ook inspuiten, foto's en echo's maken ter plaatsen. Alleen door drukte heeft er meer tijd tussen gezeten dat we zouden willen.

We hebben enorm veel voor dit paard over, maar het lastige is dat als we hem onderzoeken waarschijnlijk 100 dingen tegen komen en we dan nog niet weten wat de oorzaak zal zijn. We hopen/hoopte door eerst met een DA ter plaatse aan de slag te gaan, niet gelijk enorm in de kosten te lopen als we alles binnenste buiten keren op een kliniek.

Verder vind ik het absoluut een begrijpelijke opmerking.

@Kendra, nee geen verschillen, we voelen regelmatig de benen na op temperatuurverschil of verdikkingen.

@Isabel_k, dankjewel voor het delen van jou ervaring! Als ik het goed begrijp liep hij dus wel constant kreupel? Dus niet zo wisselend als dat Mano heeft?
En als ik het goed begrijp is het dus ook nooit over gegaan door gevoeligheid en littekenweefsel?

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 14:54

In eerste instantie liep hij niet constant kreupel. Alleen in draf en dan net zo kreupel als Mano. In de stap zag je toen niets. Na twee weken kwam de dierenarts voor kreupelheidsonderzoek en een buigproef. Bij de buigproef heeft hij heel veel pijn gehad en liep hij nog een paar dagen ook in stap minimaal kreupel. Na de kliniek heeft hij twee weken op buut gestaan omdat hij niet meer zo goed durfde te lopen en correct neer te zetten waardoor het ook niet beter werd. Uiteindelijk ging hij van de buut af en liep hij zeker in stap ook weer beter.

Het is nu vier maanden na de kliniek en in draf loopt hij nog wisselend kreupel. Hij loopt een paar dagen goed (en dan kan je kijken wat je wil maar je ziet er niets aan) en dan loopt hij weer een paar dagen kreupel. Hij is pas tien en staat altijd in een kudde, dus dan wordt hij weer even overmoedig en gaat spelen. Kreupelheid is overigens niet meer zo verschrikkelijk als het was. Eerder wat stijf dan echt heel erg kreupel, maar je ziet het duidelijk.

Hij heeft toen hij jong was (zonder mijn weten) een ongeluk gehad. Waarschijnlijk in de opfok oid. Daar heeft hij een stukje bot kapot getrokken (wat weer keurig is aangegroeid) en het peesbandje helemaal uit elkaar gerekt. Omdat hij zo jong was is dat 'genezen' op de basis wat hij toen deed. Niets, want hij stond in de opfok te spelen. Hij heeft tot zijn tiende niets meer gedaan dan wandelen en in de kudde staan dus toen ik hem op ging pakken, ging ik al heel snel over zijn grens heen waardoor het probleem naar voren kwam.

imaudy
Berichten: 5042
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:37

Ben het met bigone eens. Heb je een filmpje waarop jij denkt dat hij goed loopt? Ik zou hem naar een goede kliniek brengen. Paard probeert braaf, maar hij loopt op alle filmpjes kreupel, loopt geen pas goed. Ik vind het ook wel op een hoefbevangenheid lijken.

Mloui

Berichten: 1644
Geregistreerd: 29-06-04

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 15:54

Op alle filmpjes duidelijk links voor kreupel, en dan ook echt fors kreupel. Als het daadwerkelijk zo is dat hij ‘rad’ begint en naar verloop van tijd ‘opeens’ fors kreupel is, lijkt het mij een kwestie van ‘zoek de cyste’. Dit is een holte in het bot, die wanneer deze verbinding heeft met de gewrichtsspleet de druk variabel is en vaak met beweging hoger wordt. Naar verloop van tijd gaat de druk er weer af en is de pijn weg. Om een cyste te kunnen vinden moeten soms andere dan de standaard opname richtingen gebruikt worden op röntgen.

Een hoop ‘als’ in dit bericht. Beste is dit paard naar een kliniek met goede faciliteiten te brengen.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 15:57

imaudy schreef:
Ben het met bigone eens. Heb je een filmpje waarop jij denkt dat hij goed loopt? Ik zou hem naar een goede kliniek brengen. Paard probeert braaf, maar hij loopt op alle filmpjes kreupel, loopt geen pas goed. Ik vind het ook wel op een hoefbevangenheid lijken.


Hoef/spierbevangenheid is wel uitgesloten, dachten wij in eerste instantie ook even aan, maar hij vertoont daar verder totaal geen symptomen van.

Zoals ik al tegen Bigone zei, deze filmpjes tonen ook enkel de kreupele momenten. Hij loopt niet constant kreupel, dat maakt het ook zo ingewikkeld. Toen de dierenarts er de eerste keer was, heb ik hem ruim 20 min gelongeerd op het zachte en vertoonde hij geen onregelmatigheid, terwijl de week ervoor hij na 3 rondes draf opeens enorm kreupel liep. De momenten dat hij niet kreupel toont, film ik niet, maar moet ik misschien wel gaan doen. Wil het hiermee niet goed praten overigens, want we zien echt wel in dat hij veel pijn heeft, maar de meeste dagen halen we hem nog altijd vrolijk en niet kreupel van de weide en als we meer van hem vragen gaat het mis, soms na 5 min, soms na 20 min.
Ik heb helaas maar één recent filmpje van september, dat hij uit de weide wordt gehaald en goed loopt (op zijn hanentred na, maar daar kan hij echt niets aandoen) https://www.youtube.com/watch?v=BQL57W-h8sE

imaudy
Berichten: 5042
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 17:59

Hanetred is achter, vind hem op dit filmpje ook voorzichtig lopen voor. Weet niet of er paint in zijn afstamming zit. Misschien is het de moeite waard om hem te testen op pmms.

adnariM
Berichten: 4421
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Loenen (Vel)

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:26

Mooiste is van onder naar boven plek voor plek laten uitverdoven, krijg je iets sneller antwoord waar je moet zoeken. Succes!

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 18:49

Isabel_k schreef:
Hij heeft toen hij jong was (zonder mijn weten) een ongeluk gehad. Waarschijnlijk in de opfok oid. Daar heeft hij een stukje bot kapot getrokken (wat weer keurig is aangegroeid) en het peesbandje helemaal uit elkaar gerekt. Omdat hij zo jong was is dat 'genezen' op de basis wat hij toen deed. Niets, want hij stond in de opfok te spelen. Hij heeft tot zijn tiende niets meer gedaan dan wandelen en in de kudde staan dus toen ik hem op ging pakken, ging ik al heel snel over zijn grens heen waardoor het probleem naar voren kwam.

Ik zou inderdaad ook eerst gaan zoeken of de oorzaak niet in dit gebied ligt. Sommige dingen die keurig aan elkaar groeien laten toch na verloop van tijd een lichte woekering zien, of raken nét een pees. Gaat het om het check ligament of het bandje om de kogel (annulair ligament)?

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 19:55

@Isabel_k, dankjewel voor het delen van je ervaring! Komt inderdaad behoorlijk overeen dus. Maar de oorzaak moeten we gaan vinden met een echo en dergelijke en wat de prognose en behandeling zal zijn, weten we dan pas.
Balen zeg, dat zo'n oud probleem dan opeens naar boven komt :(:) Wat doe je nu zoal met hem? Heb je het idee dat het met de tijd nog beter zal worden?

@Mloui, dankje voor het meedenken! :) Het woord cyste komt me wel bekend voor, maar de symptomen ervan niet. Als je het zo omschrijft gaan er wel belletjes rinkelen ja. Ik neem het zeker mee!

@imaudy, hij had hier ook nog geen beslag. Dus dat hij gevoelig loopt kan zeker kloppen! Heb nog een filmpje van 13 oktober gevonden, zo loopt hij in de weide: https://www.youtube.com/watch?v=DSFScoIWX-c
Onderaan dit bericht nog een uitgebreid filmpje, van dezelfde dag, hoe hij na 26 min weer fors kreupel loopt. Er zit geen paint in zijn genen voor zover ik weet, maar zal het ook meenemen.

@adnariM, toen de DA er was hebben we eerst de rechterhoef uitverdoofd. Dit gaf al verbetering, toen linkerhoef uitgedoofd, gaf ook verbetering. Dus wat je zegt, van onderen en plek voor plek. Omdat we toen dachten dat het enkel de hoef zou zijn (met als bevestiging de röntgenfoto's er nog en na) en beslag het op zou lossen. Helaas geen verbetering ondanks het beslag, dus nu zoeken we verder. Het is wel duidelijk LV in het onderbeen, volgende stap zal zijn om dit gebied beter in beeld te krijgen via.

@Kendra, we (en dierenarts) gaan er ook vanuit dat het probleem in dit gebied ligt. In ieder geval tussen hoef en kootgewricht, niet heel veel hoger. De bedoeling is dat we dit beter in beeld gaan brengen via een echo.

Hier nog wat aanvullende filmpjes:
13 oktober, zo liep hij op de weide. https://www.youtube.com/watch?v=DSFScoIWX-c
13 oktober, tijdens een wandeling. Eerste fragment is begin van de wandeling, 2e/3e fragment dat hij op het harde loopt is rond de 20 minuten en laatste fragment, duidelijk kreupel, is op 26 minuten...
https://www.youtube.com/watch?v=UWyOjOuToOY
Wat je goed ziet bij bepaalde stukken, waarin hij nog niet kreupel loopt maar ook niet helemaal rad, is dat hij duidelijk meer gewicht zet op RV en minder op LV

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:25

Laatste filmpje , op 45 sec loopt hij gewoon op eieren op beide voorbenen. Dier is in beide voorbenen niet goed volgens mij.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:29

bigone schreef:
Laatste filmpje , op 45 sec loopt hij gewoon op eieren op beide voorbenen. Dier is in beide voorbenen niet goed volgens mij.


Kun je dit toelichten? Waaraan zie je dat precies?

Zou heel goed kunnen hoor. Maar ik kijk inmiddels zo vaak naar dit paard dat het mij niet meer lukt objectief te kijken. Of ik zie in elke beweging wat, of ik zie het gewoon echt niet meer :n

Edit: de kreupelheid begon in augustus ook met RV, vervolgens LV en uit het LV ook het meest.
In beide voorbenen is lichte artrose vorming aangetoond in de kootgewrichten en verbeend kaakbeen in de hoef. Beide hoeven zijn ook een voor een verdoofd, rechts was er toen ook verbetering te zien. RV was de artrose wat erger.
Ik noem RV ook altijd zijn steunpilaar, been waar het meest gewicht op komt, schouder is rechts ook beter ontwikkeld.
Dus dat hij RV ook niet goed is, zal wel zo zijn.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:39

Heel eerlijk, ik denk dat de hoefbeenverbening en artrose hem meer parten spelen dan jullie dachten. Dier heeft nooit iets gedaan en nu wel en nu komen ook de problemen . Met op eieren lopen bedoel ik de voorzichtigheid waarmee hij zijn voorvoeten neerzet en dat betekent meestal dat het lopen pijnlijker is dan normaal . En wanneer beide voeten zijn aangedaan zie je het minder goed dan één voet.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:44

bigone schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat de hoefbeenverbening en artrose hem meer parten spelen dan jullie dachten. Dier heeft nooit iets gedaan en nu wel en nu komen ook de problemen . Met op eieren lopen bedoel ik de voorzichtigheid waarmee hij zijn voorvoeten neerzet en dat betekent meestal dat het lopen pijnlijker is dan normaal . En wanneer beide voeten zijn aangedaan zie je het minder goed dan één voet.


Ik zie wat je bedoelt.

Ik denk dat je het verhaal van Isabel_k door de war haalt met de mijne, Mano heeft jaren lang fanatiek endurance gereden. Afgelopen april heeft hij nog een kleine trektocht gemaakt, 100 km in 3 dagen en reden we regelmatig 60+ km in de maand.
Ik denk eerder dat het slijtage is die met de leeftijd komt en de hanentred er bij hem voor zorgt dat de voorbenen altijd moeten compenseren en de klappen opvangen.
De problemen lijken op te spelen nu hij sinds 2 jaar niet meer zo in topconditie is, alsof de spieren hem bij elkaar hielden en dat nu de slijtage de overhand neemt.

Eens met dat beide voeten het erg ingewikkeld maakt, omdat het beeld daardoor zo wisselend is en vol compensatie zit.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:52

Kendra schreef:
Isabel_k schreef:
Hij heeft toen hij jong was (zonder mijn weten) een ongeluk gehad. Waarschijnlijk in de opfok oid. Daar heeft hij een stukje bot kapot getrokken (wat weer keurig is aangegroeid) en het peesbandje helemaal uit elkaar gerekt. Omdat hij zo jong was is dat 'genezen' op de basis wat hij toen deed. Niets, want hij stond in de opfok te spelen. Hij heeft tot zijn tiende niets meer gedaan dan wandelen en in de kudde staan dus toen ik hem op ging pakken, ging ik al heel snel over zijn grens heen waardoor het probleem naar voren kwam.

Ik zou inderdaad ook eerst gaan zoeken of de oorzaak niet in dit gebied ligt. Sommige dingen die keurig aan elkaar groeien laten toch na verloop van tijd een lichte woekering zien, of raken nét een pees. Gaat het om het check ligament of het bandje om de kogel (annulair ligament)?


Hij is nav de kreupelheid (in juni) volledig op de foto gezet. Fragment is keurig. Nergens woekering.

Daarna gescant en de diepe buiger en alle andere pezen in de buurt zien er ook helemaal goed uit. Niets te zien. Welk ligament het is weet ik nu zo snel niet.

@TS; we doen nu tot en met juli 2020 niets. Hij staat in de kudde en heel af en toe gaan we ergens grazen. Hij kan wel weer pijnvrij worden, maar onbelastbaar.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 20:59

@Isabel_k, jeetje wat verdrietig :n dus een toekomst als grondwerk/weidemaatje, en dat op 10 jarige leeftijd. Heftig zeg!
Nu moet ik toegeven, dat ik met dit scenario ook zeker rekening houdt in mijn achterhoofd.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:14

Oef mijn paard had ook matige artrose in kootgewricht lv, echter was ze zo ontzettend kreupel dat ik haar uiteindelijk toch heb moeten laten inslapen. Ik hoop voor jullie dat het dit niet is maar een grote kans van wel.. Heel veel succes en sterkte!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 21:28

Excuus, haal er inderdaad twee door elkaar. Maar veranderd helaas niets aan wat ik op het filmpje zie.

imaudy
Berichten: 5042
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 11:05

bigone schreef:
Heel eerlijk, ik denk dat de hoefbeenverbening en artrose hem meer parten spelen dan jullie dachten. Dier heeft nooit iets gedaan en nu wel en nu komen ook de problemen . Met op eieren lopen bedoel ik de voorzichtigheid waarmee hij zijn voorvoeten neerzet en dat betekent meestal dat het lopen pijnlijker is dan normaal . En wanneer beide voeten zijn aangedaan zie je het minder goed dan één voet.


Dit zie ik ook, denk dat dat ook de oorzaak is. Bij het filmpje in de wei is de wat strakke beweging ook wel te zien. Maar er kan best een ander probleem zijn, daarvoor kun je het beste naar een kliniek TS. Of gewoon 3 maanden op de wei gooien en er niks mee doen en dan weer eens kijken hoe hij loopt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Vage kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:01

Het kan ook zo maar een vervelende sluimerende steeds terugkerende zweer zijn die net niet doorbreekt, weer afzakt en weer terugkomt.

Suliko

Berichten: 4314
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 16:50

Een voorzichtig positieve update. Uit de echo is niets gekomen bij de pezen. Het zal dus echt de artrose in de kogelgewrichten zijn, dat gaat natuurlijk niet over en zal een kwestie zijn van in de gaten houden, beweging erop aanpassen en goede/slechte dagen.

Op de echo was wel vocht te zien (onder de kogelgewrichten), waarschijnlijk ontstekingsvocht van de artrose. LV was hier ook iets gevulder (niet warm) dan RV. Mano heeft twee weken op de metacam gestaan, op advies van de DA zijn we dit gaan afbouwen om te kijken hoe het zonder gaat en dan rustig de beweging iets opbouwen.
Zij vond direct inspuiten niet nodig, dit wordt wel de volgende stap als hij weer kreupel gaat lopen.

Sinds vorige week vrijdag staat hij zonder pijnstillers (benen zijn ook niet meer gevuld met vocht), we wandelen dagelijks (tot een uur) of doen kort wadh/longeren (zo'n 15-20 min) op een rustig tempo. En hij heeft nog geen pas kreupel gelopen *\o/*
Ter ondersteuning krijgt hij duivelsklauw en glucosamine.
De duplo's (kunststof beslag) laten we er voor nu onder zitten, al hebben we daar vanaf het begin niet perse verschil in gezien. Dus het is nog even uitproberen of zonder ook gewoon goed gaat of dat speciaal beslag iets kan betekenen.

Gisteren had Mano enorm veel energie, ik was met een ander paardje bezig en ik zag hem vanuit de bak uren spelen met een weidegenoot. Tijdens het wandelen was hij eigenlijk te snel en moest ik hem ook even duidelijk maken dat ik zelf geen paard van 500 kg ben en dus iets kwetsbaarder om mee te spelen :')
Hij zit duidelijk beter in zijn vel dan een paar weken geleden en dat is erg fijn om te zien!

@imaudy, rust is voor Mano eigenlijk geen optie. Dit hebben we besproken met de dierenarts, stel hij zou echt alleen nog maar dienen als grasmaaier, zal hij waarschijnlijk enorm hard achteruit gaan. Dit ook door zijn hanentred en mogelijk andere mankementen die nog meespelen, hij heeft (goede/begeleide) beweging echt nodig ter compensatie.