Uitgeschoven, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:52

Joolsie schreef:
Als een paard stijf is door een val, of in dit geval een bijna val, zou ik m zeker niet stilzetten maar juist zorgen dat hij rustig op eigen tempo kan bewegen. Dus op een apart stukje buiten inderdaad. Echter, zou ik dan ook verwachten dat hij na een dag of 3, en zeker na een week, een stuk beter zou lopen.



Ik vind dit soort adviezen altijd bijzonder moeilijk. Waarom? Omdat je soms toch echt rust moet geven om iets te laten genezen (vb. Tendonitis) en soms is het juist beter op te stappen (vb. oedemen..). En aangezien we dit paard niet van dichtbij kunnen zien en waarschijnlijk ook geen master in de diergeneeskunde hebben behaald, zou ik het advies van de dierenarts volgen ipv een Bokker. Het kan zijn dat er een klein scheurtje in de meniscus of in een ligamentje zit, dan is beweging niet zo ideaal. Maar dat kunnen wij dus niet zien.

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:32

SETEFURII schreef:
Joolsie schreef:
Als een paard stijf is door een val, of in dit geval een bijna val, zou ik m zeker niet stilzetten maar juist zorgen dat hij rustig op eigen tempo kan bewegen. Dus op een apart stukje buiten inderdaad. Echter, zou ik dan ook verwachten dat hij na een dag of 3, en zeker na een week, een stuk beter zou lopen.



Ik vind dit soort adviezen altijd bijzonder moeilijk. Waarom? Omdat je soms toch echt rust moet geven om iets te laten genezen (vb. Tendonitis) en soms is het juist beter op te stappen (vb. oedemen..). En aangezien we dit paard niet van dichtbij kunnen zien en waarschijnlijk ook geen master in de diergeneeskunde hebben behaald, zou ik het advies van de dierenarts volgen ipv een Bokker. Het kan zijn dat er een klein scheurtje in de meniscus of in een ligamentje zit, dan is beweging niet zo ideaal. Maar dat kunnen wij dus niet zien.

Dat weet de da in dit geval dus ook niet, want het paard is nog niet onderzocht. Daarbij is het ook voor herstel van pezen en spieren belangrijk om gematigd te bewegen. Tevens zijn veel paarden die boxrust krijgen geneigd om juist te overbelasten door steeds dezelfde beweging te maken, zoals rondjes draaien.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:43

Dokter pol had eens een paard in spagaat op het beton. Deze had niets gebroken, maar wel iets gescheurd waardoor die dus gewoon leeg gebloed is.

Ik weet niet hoe je paard aan het glijden is geweest? Maar ik zou ermee richting kliniek gaan om alle banden te laten checken.