Uitgeschoven, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 20:06

Gisteren bij het buitenzetten van de paardjes na hun eten is mijn quarter uitgeschoven.
Hij is niet gevallen, hij verschoot er wel van en deed daardoor behoorlijk hevig om terug stabiel op zijn vier benen te staan.

Nagekeken maar zag niets, hij trok wel even met zijn linker achterbeen.

Vandaag liep hij mank |(
Vooral op harde ondergrond en als hij een bocht moet pakken.
Het been is (nog) niet dikker dan normaal, zie ook niet direct een wondje en mss een tikkeltje warmer dan zijn andere benen maar zeker niet zo warm dat je denkt oeeee...

Wat is nu slim?
Onmiddellijk de DA erbij halen of even afwachten?
Koelen?
Op stal zetten of gewoon rustig buiten laten? Heb vooral schrik dat hij van op stal staan enorm stijf gaat worden maar buiten met die regen, schuift het soms wat en da's ook niet echt ideaal.
Als ik het best gewoon even aankijk, hoe lang dan?


MerleSimone
Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:09

Hoe mank is mank? Belast wel? En wat bedoel je met hevig doen om recht te staan, belastte hij even niet of was hij gewoon flink uit evenwicht?

Erg lastig zo te beantwoorden. Als hij gewoon belast en wat stijf loopt zou ik afwachten en hem (indien hij rustig is) buiten laten lopen. Bij niet belasten toch op stal en DA er bij. Moeilijk zeggen zo. Heb je een filmpje?

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:14

Bij een flinke glijpartij is het heel logisch dat je paard wat kreupel is en dan zou ik het dier vooral buiten laten lopen mits hij zijn eigen tempo kan bepalen. Dus niet opgejaagd wordt door andere paarden bijv. Maar als het dier heel erg kreupel is dan wordt het anders. Loopt hij op drie benen? Ook flink gevoelig op het zachte? Er kan natuurlijk iets gescheurd of gebroken zijn en dan moet er wel een da bij.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 20:22

Nee hij belast hem wel. Op zachte ondergrond loopt hij duidelijk comfortabeler.
Cho dat is moeilijk uitleggen, moest hij niet zo hevig gedaan hebben om recht te blijven was hij waarschijnlijk onderuit gegaan.
Hij wandelde nochtans heel rustig maar plots schoof hij uit, het leek of hij verschoot van iets of verschoot hij omdat hij uitschoof...kan ik moeilijk zeggen t ging best snel en verschoot zelf ook best omdat hij altijd zo rustig stapt van de stal naar de paddock :o

Anoniem

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:30

Ik zou durven wachten met de DA, maar volg vooral je eigen gevoel hierin! Wij zien hem niet lopen :)

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-19 20:42

Zal proberen om morgen een filmpje te maken, moet ik alleen nog uitzoeken hoe ik dat hier kan posten.

En hoe lang zouden jullie het durven aankijken?

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-19 20:46

Als het over een paar dagen niet minder is zou ik de da bellen. En als het eerder al erger wordt ook zeker bellen.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 12:19

Heb gefilmd vandaag, weet niet of het duidelijk genoeg is.
Wel behoorlijk drassig want het heeft hier net serieus geregend :=
Het is wel al veel beter dan gisteren. Hij trekt af een toe een beetje en het loopt wat stijf soms maar ik heb er vandaag wel al een beter gevoel bij, denk dat het wel goed komt.

https://youtu.be/M3ezV5SJk9E

https://youtu.be/Xjq1fpzIyxM

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:24

Zolang je verbetering blijft zien is het prima. Vind het er op de filmpjes nou ook niet uit zien dat ik denk direct da erbij. Ze loopt idd niet heel comfy maar dat doe jij ook niet als jij door je enkel gegaan bent.

Evt kun je het been met koud water afspoelen. Maar dat heeft na 2 dagen weinig zin meer in de zin van zwelling/bloeduitstorting verminderen.

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

Hevonen
Berichten: 5602
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:25

Je ziet het inderdaad, ik zou het denk ik even aankijken. Wat een leuk paard trouwens!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Ayasha
Blogger
Berichten: 57904
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 12:29

Mij is eigenlijk altijd geleerd dat als ze manken in stap, dat het dan sowieso verstandig is om er een DA bij te halen omdat dat zo ongeveer de gang is waarin pijn "het laatst" zichtbaar is. In draf zie je al veel sneller onregelmatigheden. Ik zou ten langste 1 dagje afwachten maar als ie na 2 dagen nog steeds zou manken in stap kwam de DA.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

MerleSimone
Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:11

Zo op 't tweede filmpje voelt die zich lekker genoeg om gek te doen, ik zou hem even de tijd geven qua werk (in hoeverre je dat natuurlijk deed) maar verwacht dat het wel losloopt :j Leuk ding!

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 14:33

Ik ga het inderdaad even bekijken, als het iedere dag wat beter gaat lijkt het wel goed te komen.
Denk dat de DA bij dit beeld ook zou zeggen om hem even rust en tijd te geven aangezien hij niet ongelooflijk mank loopt.

In stap vind ik hem ook niet echt manken maar eerder stijf lopen (maar dat is uiteraard net wat je onder manken ziet)
Zo maak ik eigenlijk onderscheid onder stijf, mank en kreupel.
Als hij dat stukje draaft vind ik hem meer manken. In stap vind ik hem eerder stijf lopen.

Maar inderdaad hoe zou je zelf lopen als je twee dagen geleden alle spiertjes in je achterhand op een onnatuurlijke manier hebt gebruikt om niet onderuit te gaan...goed zal het niet gedaan hebben.

Heb het gisteren nog afgespoten en coldcreme op gedaan. Deze morgen ook en toen zag ik toch wel een schaafwondje. Dus dat ook even ontsmet.

Thanks het is een leuk dier <3 een ongelooflijke clown en deugniet maar echt een leukerd.
Op t filmpje was hij weer diegene die de boel effe ging opstoken om dan tussendoor even heel onschuldig een sprietje te plukken met zo n blik van ik doe niks hoor t zijn die andere twee O:)

Misty12
Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:43

Als geen DA wilt laten komen, is misschien een fysiotherapeut een optie. Als hij inderdaad stijf is, kan een fysio soms helpen.
Mijn vorige paard is ooit met een achtervoet op een dikke steen gestapt die vervolgens wegrolde. Ze heeft echt heel veel moeite moeten doen om op de been te blijven. Vervolgens zat ze helemaal vast in haar rug en lendenen. Ze liep echt vreselijk slecht. Een fysio gebeld die dezelfde avond nog kon komen. Die behandeling heeft haar goed geholpen.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-19 15:08

Er is niet gezegd dat ik geen DA wil laten komen Y;( , ik heb gezegd dat ik het zo even een paar dagen ga aankijken.
Als hij maandag nog stijf loopt of als het erger word komt er heel zeker een DA bij.

Moest ik direct een DA hebben gebeld had hij waarschijnlijk toch rust en eventueel pijnstillers en ontstekingsremmers voorgeschreven. Met nog koelen erbij. Gisteren leek zijn been iets warmer dan de rest, vandaag voel ik totaal geen verschil met zijn andere benen. Het been is ook helemaal niet dik.
Rust geef ik hem al, koelen doe ik ook ookal is het niet warmer, pijnstillers ben ik geen voorstander van bij zijn symptomen omdat hij dan niks voelt en waarschijnlijk nog gekker gaat doen en dat wil ik nu even niet hebben.

Anoniem

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:22

Als ik dit zie denk ik dat het inderdaad gewoon tijd nodig heeft :) maar nogmaals dat is een persoonlijk gevoel ;)
en hij is idd erg knap !

Jessix
Berichten: 16416
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 16:29

Ik kijk het bij mijn eigen paarden ook gerust een paar dagen aan hoor. Helemaal als ze een glijder hebben gemaakt en je dus ook weet wat er is gebeurd. Ze zullen dan best ook wat blauwe plekken hebben en spierpijn. Zolang het niet erger wordt, durf ik het best even aan te zien. Vroeger was dat ook wel de standaard. Moest je rusten, stappen, koelen en dan kwam de dierenarts pas bij geen verbetering na een week.

Maar over een ander paard kan ik natuurlijk niet oordelen, helemaal niet vanaf de PC.

Popstra
Berichten: 13701
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:00

Ik vind hem best stijf achter. Je zou hem eens aan de longe moeten zetten en eens kijken of hij korter loopt met het aangedane been. Zo met vrije bewegi g kun je het lastig beoordelen.
Als hij kort loopt met 1 been zou ik toch even na laten kijken want ze kunnen met een val hun knie en de banden daarvan flink beschadigen.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 13:13

Toch maar even een filmpje naar mijn DA doorgestuurd, vind hem niet soepel gaan, hij loopt op verharde ondergrond heel stijf/houterig met zijn linker achterbeen.
De DA raad aan om hem toch eerst nog gewoon 2-3 weken rust te gunnen, word het in tussentijd erger of is het na die weken niet weg of veel beter dan starten we met onderzoeken.
Ondertussen rust, stappen aan de hand (als hij rustig blijft mag hij gewoon rustig buiten blijven van de DA) en ontstekingsremmers.
Stuur zo het filmpje door wat ik naar mijn DA heb gestuurd.
Wat denken jullie dat het is?

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 13:17

https://youtu.be/q1Eyhv9bzWk

Sorry voor de #ikwordzeeziek# kwaliteit van het filmpje maar het viel toch harder tegen om en te filmen, juist te richten, paard in de andere hand en achteruit te lopen _O-

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 17:20

Esterke schreef:
https://youtu.be/q1Eyhv9bzWk

Sorry voor de #ikwordzeeziek# kwaliteit van het filmpje maar het viel toch harder tegen om en te filmen, juist te richten, paard in de andere hand en achteruit te lopen _O-


Persoonlijk vind ik hem behoorlijk stijf om nog 2-3 weken zo af te wachten. Als hij met een week niet een heel stuk beter gaat zou ik toch verder gaan kijken.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-19 18:28

Ik vind hem ook erg stijf lopen, vandaar dat ik mijn DA gecontacteerd heb.
Heb nu een ontstekingsremmer en pijnstilling gekregen , inflacam 15mg/ml.

De DA vond het nog wat te snel na zijn uitschuiven om een hoop onderzoeken te doen en wilt hem graag eerst even de tijd geven en kijken of t vanzelf over gaat.
Ik moet hem wel rustig houden, dus zo n speelmomentje als hij enkele dagen terug had mag niet, als hij dat teveel doet moet ik hem appart zetten.
Ideaal zou zijn om hem op stal te zetten, maar toen ik zei dat hij nooit binnen staat vond hij dat toch niet meer zo n strak plan, de kans dat hij op stal dan onrustig zou worden en rondjes gaat draaien was te groot.
Eventueel moest ik hem buiten appart zetten op een kleiner stukje zodat hij zijn maatjes wel nog kan zien maar niet gek kan doen met hen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-19 18:14

Deze morgen heeft hij zijn eerste dosis inflacam gehad.
Bij het binnenzetten, voor hij inflacam had gehad liep hij toch al wat minder stijf als gisteren. Hij buigde zijn been al wat bij het stappen, dat deed hij gisteren niet.
Ik hou mijn vingers gekruist en hoop dat het zo in stijgende lijn steeds beter gaat.
De inflacam moet hij vijf dagen nemen...ben benieuwd

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Re: Uitgeschoven, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:41

Als een paard stijf is door een val, of in dit geval een bijna val, zou ik m zeker niet stilzetten maar juist zorgen dat hij rustig op eigen tempo kan bewegen. Dus op een apart stukje buiten inderdaad. Echter, zou ik dan ook verwachten dat hij na een dag of 3, en zeker na een week, een stuk beter zou lopen.

Suzanne F.
Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:46

Altijd serieus nemen dit soort ongelukjes hoor. Ik ken er meerdere nare gevallen van o.a. Met breuken of scheurtjes in de heup, bekken etc.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 bezoekers