Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:15

Dubbel
Laatst bijgewerkt door fargo op 13-10-19 10:29, in het totaal 3 keer bewerkt

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 10:17

Of zal onderweg meer info proberen te plaatsen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 18:36

Arkos is de eerste keer op 28 mei koud beslagen.
Hij is beslagen omdat zijn hoeven te kort worden en omdat hij rechts voor scheef afslijt.
Hij is nu pas voor het eerst beslagen omdat mijn smid het niet op wilde zoeken als het niet nodig was.
Paard is wat autistisch, vindt nieuwe dingen eng en is het meest op zijn gemak als dingen op dezelfde manier gebeuren.

Zijn ijzer links voor heeft hij twee keer afgetrapt met twee weken ertussen.
Eerste keer door eigen smid zonder mij er op gezet.
Tweede keer met vreemde smid. Arkos was enorm van slag, onrustig aan het maaien en stampen. Na nagelen wilde hij geen voet meer geven aan de smid om het af te ronden. Smid nagelde hoog.

Na zeven weken, zouden er nieuwe ijzers onder. Maar smid verwijderde oude ijzer en vond dat hij nu wel zonder kon. Ruzie gemaakt. Alsnog begonnen met linker voet. Smid kreeg ijzer er amper onder, wilde geen voet meer geven. En onrustig, maaien en stampen. Uiteindelijk ijzer er weer af laten halen. Smid vloekend en tierend af.

Later meer

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-19 22:31

Nadat onze smid zo'n show had gegeven heb ik besloten andere smid te kiezen, die bekend staan om zijn geduld en om zijn nette beslaan. Ik wil niet dat er iemand bij mijn paard staat te schreeuwen en eerlijk aangeeft als hij hem niet wil beslaan, geen smoesjes.

8 weken geleden is er een nieuwe smid gekomen, arkos was bij voorbaat enorm van slag, zeker omdat hij linksvoor begon (daar was de vreemde smid actief geweest en de laatste actie van eigen smid en 2 x ijzer aan die kant afgetrapt).
Hij stond al te stampen en slaan met zijn voorbeen. Dat is absoluut niet hoe hij normaliter met bekappen is. Naar mate hij verder kwam, ging het beter en hij eindigde met beslaan rechtsvoor. In overleg hebben we hem heet beslagen. Halverwege hebben we zijn "broer" naast hem gezet zoals hier ook is aangeraden en dat hielp echt een stuk. Heet beslaan was nieuw maar ging eigenlijk prima. Dat vond hij wel spannend, maar daar kwam hij prima doorheen. Maar het nagelen dat vind hij echt naar. De linker voet leek het meeste problemen te geven. Op de linkervoet waren wel rode/roze plekken te zien, dat noemde de smid ook. Ik denk dat deze ontstaan zijn door het 2 x verliezen van het ijzer. Hij gaat stampen, maaien, been terugtrekken met de nagels er al in, been niet willen geven. Het allemaal gelukkig wel rustig af kunnen ronden, ijzers er super netjes onder.

De ijzers waren er beide netjes 8 weken onder gebleven, ziet er super uit. Vorige week is Arkos weer beslagen. We hebben direct zijn broer er weer naast gezet. Arkos begon helemaal zennnn, zoals hij normaal met bekappen is. De ijzers er afgehaald no problems, kappen rondom helemaal goed. Toen ijzers gebrand wel spannend maar daarna eigenlijk weer snel terug naar Zennn.

En toen het beslaan, zodra de nagels en het hameren in het spel komen is het mis, dat vind hij niet fijn en hij wil dan eigenlijk op een gegeven moment geen voet meer geven. Hij trekt zijn been terug met de nagels er allemaal in en gaat ook lopen zwaaien.

De smid wilde de Praam erop en eerst verder met rechts dat ging weer beter. Arkos heeft nog nooit een praam opgehad, hij werd er wel wat panisch van maar hield zich redelijk rustig. Toen op een gegeven moment was de smid bezig rechts met nagels aantrekken, toen kwam hij omhoog over de kettingen heen waar hij aan vast stond. Het rechterbeen erover heen. Ik had de praam nog vast dus stond voor hem. Gelukkig de paniekhaak los kunnen klikken zodat hij weer omlaag kon. Gestopt met de praam, smid had wel door dat het daar niet echt beter van werd. Daarna met voet op de grond voet rechts verder af gemaakt. Links zaten 4 en 2 nagels in, dit verder af kunnen werken met voet op de grond maar hij wilde geen voetje meer geven voor een 3e nagel.

Ik had NAF magic spuiten in huis en de dag ervoor ook één gegeven om te oefenen, maar die vond hij zo vies en daar raakte hij echt helemaal van slag van. Dat was dus geen optie om deze nogmaals maar dan vlak van te voren te geven.

Ik denk dat het een combinatie is van het harde slaan eng vinden en wellicht toch nog gevoelige hoeven of er wordt naar zijn smaak te hoog genageld.. Kom er maar achter.

We zijn in ieder geval sinds vorige week met een hamer in de weer tijdens het poetsen. Met de hamer op de voet en met name op het ijzer tikken zodat hij het geluid en het gevoel leert kennen en daar niet bang meer van is. Daar lijkt hij heel goed op te reageren en blijft daar inmiddels kalm onder.

Als het zeer heeft gedaan, zou het dan ook zeer doen als je tegen de nagels tikt?

En om te illustreren hoe eng hij nieuwe dingen vindt:
bij een trailerrit terug van opfok samen met zijn broer, stond Arkos ineens met een been over de voorbalk.
voor het eerst bij de tandarts en tandarts zou hem wel even vertellen hoe het moest, met luide stem en aanpak, Arkos met voorbenen ongeveer boven over de balk boven de voordeur van zijn stal.

En nee, normaliter doet Arkos dit nooit. Hij komt niet omhoog, stampt niet, maait niet. Het is een hazehartje in een groot sterk lichaam.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:40

Mijn smid is hier begonnen met de nagels echt zachtjes in te tikken. Dan duurt het langer dan normaal maar niet langer dan als hij overstuur raakt van het nagelen. Inmiddels hoeft dat niet meer. Hij was ook te kort gekapt en smid vermoed dat hij idd daardoor oa zo overgevoelig reageerde. Dat en het feit dat hij dus ook een heel klein hartje heeft, bang voor zijn eigen schaduw. :)

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 22:57

Heel uitgebreid verhaal, eenvoudige samenvatting.

Paard vindt nagelen heel onprettig, zeker het aanslaan.

Daar gaat sedatie niet bij helpen.
Overleg met smid wel.

Andere nagels, iets verder naar buiten nagelen, iets minder hoog of juist wat hoger nagelen, voorzichtig nagels intikken, volgende hoef, voorzichtig intikken, dan eerste twee nagels eerste hoef 'aanslaan', dan eerste twee nagels tweede hoef aanslaan, dat soort dingen kunnen helpen.
Niet te lang aan dezelfde voet kloten maar wat afwisselen steeds.

Maar dit moet je even in overleg met een smid doen.


Dit klinkt gewoon alsof het voor dit paard op dit moment eigenlijk te gevoelig is.
Dat kán, is bij mijn paard ook geweest maar moest om medische redenen ijzers.

En dús hielden we er rekening mee dat het naar boor hem was. Zonder tè voorzichtig te zijn, want eronder moesten ze, die ijzers.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 18:52

Ik hoop eigenlijk dat door het hameren op de ijzers en de zes tot acht weken die we weer hebben dat we de volgende keer weer een stukje verder zijn.

En ik zal de tips zeker melden aan de smid.

Het aparte is dat hij nu al niet meer reageert op het hameren op het ijzer.

De smid wilde wel graag iets verdoven de volgende keer.

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 17:30

Ayasha schreef:
Mijn smid is hier begonnen met de nagels echt zachtjes in te tikken. Dan duurt het langer dan normaal maar niet langer dan als hij overstuur raakt van het nagelen. Inmiddels hoeft dat niet meer. Hij was ook te kort gekapt en smid vermoed dat hij idd daardoor oa zo overgevoelig reageerde. Dat en het feit dat hij dus ook een heel klein hartje heeft, bang voor zijn eigen schaduw. :)

Hier ook een merrie die dat harde gemep niks vindt. Met name de lip weer tegen de hoef aan slaan trekt ze haar voet gewoon voor weg. No u reageert mijn merrie verder wel rustig, maar ze kunnen hier erg gevoelig op reageren. Hoefsmeden die hier boos om werden werd ze super nerveus van.

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 18:41

Je kunt ook eens een pijnstiller proberen. Mocht het aan gevoeligheid liggen dan kom je daar op deze manier achter.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 23:08

kamille schreef:
Je kunt ook eens een pijnstiller proberen. Mocht het aan gevoeligheid liggen dan kom je daar op deze manier achter.

Ja daar zat ik ook aan te denken. Wat zou je dan moeten geven. Metacam ofzo?
Ik zal het ook met mijn Da bespreken en mijn da/chiro/fysio.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 23:28

Wat is er veranderd dat hij voorheen geen ijzers nodig had? Voeding, omstandigheden? Als hij 14 jaar zonder heeft gekund...

GJ9

Berichten: 4468
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 00:13

Ik zou ook gewoon een beetje verdoven, je kunt domesedan gewoon onder de tong doen, werkt perfect! Veel meer rust, en zo kan je paard er beter aan wennen, anders heb je de komende jaren altijd paniek als de smid komt. Ze krijgen toch iets mee, al zijn ze verdoofd. Je kan gewoon een klein beetje geven, bijv beginnen met 3/4 tot halve spuit, en dat langzaam af gaan bouwen per keer dat de Smid er is

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 13:17

Lindsey_99 schreef:
Wat is er veranderd dat hij voorheen geen ijzers nodig had? Voeding, omstandigheden? Als hij 14 jaar zonder heeft gekund...

We hebben er altijd tegen aan gehikt om ijzers te nemen. Hij redde het altijd maar net. Kan zomaar hele randen van zijn hoeven slijten of verliezen.
Maar ging nu ook rechtsvoor structureel zijn rechterwand verliezen door afbreken, doordat hij een beetje op de buitenkant landt. Waardoor de stand van voet en vorm van voet in gevaar kwam. En onjuiste belasting van het been en evt slijtage kan gaan spelen.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 16:57

Is er ook naar de voeding gekeken de afgelopen jaren? Wellicht kan het helpen de darmflora te versterken aangezien die van invloed is op de hoeven en sterkte ervan. En evt. supplementen geven die extra vit B aanmaken aangezien uit de darmen blijkbaar wat te weinig aangemaakt wordt.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 19:48

Lindsey, hij krijgt biergist. En Gastro plus waar diverse zaken inzitten als probiotica en hij krijgt kleine portie speedibeet.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 03:03

Heb je al eens geprobeerd om zink en koper bij te voeren? Dat zijn de basis bestanddelen voor de keratine vorming. Biotine helpt ook vaak.

Als je paard er heftig op reageert, is het misschien te overwegen om hoefschoenen te proberen, of plakijzers. Dat is sowieso beter dan ijzers. Sederen maakt hem wel suf, maar maakt het niet altijd/vaak niet plezieriger- het kan zijn dat hij merkt dat het dan snel voorbij is en het de volgende keer gelatener ondergaat. Maar, als het nagelen an sich voor jouw paard een no-go is, kan het zijn dat de reactie niet minder wordt of juist feller. Hou er rekening mee dat een paard in paniek door sedatie heen kan komen en dan heb je de poppen aan het dansen ;) (klinkt niet alsof dit waarschijnlijk van toepassing is op jouw paard, maar is iets om even in ogenschouw te houden)

De tip die ik je mee kan geven: alles heel, heel rustig laten doen. Het is eng en/of niet fijn voor je paard, gun hem ook dat hij op bepaalde momenten even pauze krijgt.

Ben overigens voorzichtig; als de kwaliteit van de wand wat slechter is, en je hebt een 'aftrapper', kan het soms zijn dat daar ook stukken of stukjes wand mee komen. Soms is het raadzaam om het voerbeleid (en algemeen onderhoud) even onder de loep te nemen, om te kijken of daar misschien iets de hoef-kwaliteit kan verbeteren.

Je voert gastro plus, heeft je paard gevoelligheid op maagzweren?

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:14

Als het hoofdzakelijk het nagelen is waarvoor je paard bang is (of gevoelig op reageert), kan je plak-ijzers overwegen.
Door de hoge kostprijs van de lijm is dit soort beslag wel een stuk duurder dan gewone ijzers.
Maar als het al de ellende van het nagelen zou besparen...

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 16:19

Die van mij is op 10 jarige leeftijd een keer beslagen geweest toen ze bevangen was. Zij is toen verdoofd omdat het natuurlijk pijn deed. Gelukkig konden we het erna met hoefschoenen af

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 21:59

capopjekop schreef:
Die van mij is op 10 jarige leeftijd een keer beslagen geweest toen ze bevangen was. Zij is toen verdoofd omdat het natuurlijk pijn deed. Gelukkig konden we het erna met hoefschoenen af

Weet jij nog wat ze toen kreeg voor middel??

Plakijzers zie ik niet zo zitten. Maar is wel iets om te onthouden.

Over Gastro plus, dat krijgt hij omdat hij soms erg lastig mestte te onder het zadel. Daarom krijgt hij ook olie en biergist en speedibeet.
Ik heb geen reden om maagzweren te vermoeden, gelukkig.

Ik realiseer me dat aftrappen link kan zijn met slechte wanden. Mijn eerste paard kon zo hele stukken verliezen idd.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 05:13

Dat durf ik echt niet te zeggen. Maar ik heb haar op de kliniek laten beslaan toen. Voor een gezond paard zou ik het liever zonder roesje doen eigenlijk

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-19 16:10

capopjekop schreef:
Dat durf ik echt niet te zeggen. Maar ik heb haar op de kliniek laten beslaan toen. Voor een gezond paard zou ik het liever zonder roesje doen eigenlijk

Zowel het paard als de smid moeten heelhuids de oefening doorkomen. Een paard van 1.76 dat met zijn voorbeen zwaait en stampt met 6 of 7 nagels erin moeten we voorkomen.

Een paard dat rustig of rustiger kan blijven is voor ons allen veel waard, voor paard, smid en baasje.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 11:00

Overleg gehad met behandelend Da, ik geef hem de avond ervoor en de dag zelf metacam zodat we pijn kunnen voorkomen.
Ga nog kijken naar domosedan via reguliere Da of magnesium spuit. Zodat hij ook rustig dan wel iets suffer zal zijn.
Het hameren gaat prima en volgende week zetten we hem ook naast zijn broer als die wordt beslagen.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 00:20

*\o/* *\o/* *\o/* UPDATE *\o/* *\o/* *\o/*

Dank voor alle mooie tips en het meedenken. Vandaag is de smid geweest.

We hebben geoefend met veel van de tips.
* Bijna dagelijks gehamerd met een hamer op de ijzers tijdens het poetsen of met een hoevekrabber, dit ook tussendoor aan de smid laten zien en die zei af en toe echt nog wat harder slaan. *\o/*
* Naast zijn vriendje gezet toen hij beslagen werd, dat was eigenlijk niet echt een goede ervaring, op die plek was hij heel erg onrustig. Het was wel een eyeopener want het was de eerste keer na het hangen van de vorige keer dat hij weer daar stond. En ik zag veel stress. -O-
* Dus de laatste 3 weken regelmatig gepoetst, zijn staart geborsteld, zijn hoeven gedaan juist op de plek waar hij beslagen wordt. De afgelopen week was poetsen en daar opzadelen geen probleem meer en gaf geen spanning meer *\o/*
*Geoefend met het geven van metacam, (dat lustte zijn vriendje ook had een zeer mokbeen) dus wilde hij ook wel proberen *\o/*
* Geoefend met het je vinger in de mond steken onder de tong - want de domosedan moet persé onder de tong worden gegeven :-) dat leek me nog wel een puntje van zorg. Ging prima vandaag *\o/*

Gisteren voor de nacht een portie metacam gegeven zoals besproken met DA om er zeker van te zijn dat er geen pijn meer in het spel is. Vandaag ruim 1,5 uur voor de smid nog een portie metacam gegeven.
Een dik half uur voor behandeling 3/4 spuit domosedan gegeven met tijd om een uur te wachten. Na dik een half uur was hij duf en rustig.
Zijn vriendje op de poetsplaats ernaast gezet met hooi zodat die rustig zou zijn.
Toen de duffe jongeman gehaald en op de poetsplek gezet en de ijzers verwijderd, bekapt, heet beslagen en genageld zonder enig probleem. Hij heeft met zijn hoofd tegen mijn hoofd en zijn neus in mijn handen gestaan. Geen enkele keer gemaaid of zijn been teruggetrokken, niet gereageerd op het nagelen of het hete beslaan. Na het beslaan en bekappen hem in zijn stalletje gezet en daar heeft hij heerlijk nog een dutje gedaan. *\o/* *\o/*
Zoooo blij en trots en zo blij ook dat ik alles geoefend heb en naar mijn gevoel heb geluisterd. Geen pijn, maar ook geen stress. Dit biedt perspectief. De volgende keer een beetje minder en zo steeds verder naar gewoon weer zonder stress bekappen en beslaan.

Ik wilde dit toch met jullie delen!

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 09:47

Fijn dat je na al je inspanningen dit als resultaat hebt gehad, dat geeft hoop voor de volgende keren en je weet wat je te doen staat!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Paard op 14 jarige leeftijd beslaan, tips, ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 11:13

Jij blij, paard blij, en ik denk ook zeker de smid ook heel blij.

Nu alle hulpmiddelen rustig stapje voor stapje afbouwen, maar dat komt waarschijnlijk wel goed.