Morgen op ijzers, maar liever niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:39

Mijn pony staat op een stenen en zandpaddock, als ze mag kiezen staat ze altijd in het zand. Ik had haar altijd zonder ijzers, maar inderdaad met die stenen paddock erbij slijt het enorm en liep heel gevoelig. Heb nu ook gekozen voor ijzers, maar ze worden echt ontzettend snel glad door die stenen uitloop, Ben nog steeds zoekende naar een ideale oplossing..

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:42

Sclimpre schreef:
Azmay schreef:
Heel eerlijk ben ik niet voor ijzers maar zeker liever ijzers dan "een paar uurtjes" eruit.

Ik heb de paarden ook het liefst winter en zomer minstens 12u/dag op de weide.
Maar als ik moet kiezen tussen het paard enkel op een verharde paddock en met pijnlijke voeten, of op stal en een paar uurtjes naar buiten op de weide en geen pijnlijke voeten, dan lijkt het laatste voor het paard toch nog wel de betere keuze.


Dan ga ik toch voor keuze drie: met ijzers lekker veel buiten lopen!

Eenzame opsluiting omdat ijzers tegen het principe van de baas is lijkt me ook niet de bedoeling :o

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:47

Dat is waar, maar ik vraag me af wat een paard de hele dag moet doen op een verharde paddock, daar is toch helemaal niks te beleven voor een paard? In de stal is er hopelijk nog een dikke laag stro waar hij wat kan in rondsnuisteren.
Ok, ook niet ideaal, maar net iets minder slecht.
En op stal hoeft hij toch niet eenzaam te zijn?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:53

Sclimpre schreef:
Dat is waar, maar ik vraag me af wat een paard de hele dag moet doen op een verharde paddock, daar is toch helemaal niks te beleven voor een paard? In de stal is er hopelijk nog een dikke laag stro waar hij wat kan in rondsnuisteren.
Ok, ook niet ideaal, maar net iets minder slecht.


Kroelen met zijn vrienden, beetje klieren, beetje vreten. Wat ze altijd doen als ze buiten staan.. Ze zullen vast minder racen maar er blijft genoeg vertier over.

Op stal kunnen ze alleen vreten en rondjes om hun as draaien, lijkt me veel saaier

Anoniem

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:59

ze kan haar vast voor het racen loslaten in de bak, en dan op de paddock scharrelen met vriendjes. als er voldoende hooi en stro is lijkt me dat wel okay

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:02

troi schreef:
Sclimpre schreef:
Dat is waar, maar ik vraag me af wat een paard de hele dag moet doen op een verharde paddock, daar is toch helemaal niks te beleven voor een paard? In de stal is er hopelijk nog een dikke laag stro waar hij wat kan in rondsnuisteren.
Ok, ook niet ideaal, maar net iets minder slecht.


Kroelen met zijn vrienden, beetje klieren, beetje vreten. Wat ze altijd doen als ze buiten staan.. Ze zullen vast minder racen maar er blijft genoeg vertier over.

Kunnen ze binnen toch ook?
Als ik naar onze paarden kijk vervelen ze zich het hardst als ze op de paddock moeten blijven, geen gras en ook geen stro. Enkel hooi en als dat op is of ze hebben genoeg gegeten houden ze het wel voor bekeken.
En maken ze mekaar het leven zuur, terwijl ze het normaal gezien best met mekaar kunnen vinden, zowel op de wei als in de stal.
Dat is maar een paar dagen per jaar als het weer echt te slecht is om op de wei te gaan.
Ik denk echt dat ze die dagen veel liever op stal zouden blijven, maar ik schop hen naar buiten omdat dat heel wat werk scheelt }:) .
Misschien dat ze het wel gewoon zouden worden als het vaker zou voorkomen, maar ze zijn nogal duidelijk in hun voorkeuren.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:13

Sclimpre schreef:
Kunnen ze binnen toch ook?
Als ik naar onze paarden kijk vervelen ze zich het hardst als ze op de paddock moeten blijven, geen gras en ook geen stro. Enkel hooi en als dat op is of ze hebben genoeg gegeten houden ze het wel voor bekeken.
En maken ze mekaar het leven zuur, terwijl ze het normaal gezien best met mekaar kunnen vinden, zowel op de wei als in de stal.
Dat is maar een paar dagen per jaar als het weer echt te slecht is om op de wei te gaan.
Ik denk echt dat ze die dagen veel liever op stal zouden blijven, maar ik schop hen naar buiten omdat dat heel wat werk scheelt }:) .
Misschien dat ze het wel gewoon zouden worden als het vaker zou voorkomen, maar ze zijn nogal duidelijk in hun voorkeuren.


Dan geef je ze toch stro op de paddock en een ligplek?
Om hun eigen as draaien is echt wel een van de minst gezonde dingen voor paarden.

Heb zelf 200 vierkante meter verhard met een schuilstal eraan. Liggen rubberen matten in en een net met eetstro. Kan me echt niet voorstellen dat ze liever opgesloten zouden staan. Als de klei begaanbaar is krijgen ze die er overigens gewoon bij, maar ik moet voorkomen dat ze er in weg gaan zakken.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:27

In hoefschoenen zit ook nog heel erg veel verschil. Mijn Hoefbevangen shet heeft veel baat bij soft ride schoenen. Ze zijn prijzig en niet geschikt om mee te rijden maar ze gaan wel al 9 jaar mee. Ze heeft er periodes 24/7 mee gelopen. Toen ze jaren geen last van haar hb had deed ik ze enkel aan als ze op een steentje had gestaan. Dan liep ze gevoelig.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:34

Myrthe_x schreef:
Mijn pony staat op een stenen en zandpaddock, als ze mag kiezen staat ze altijd in het zand. Ik had haar altijd zonder ijzers, maar inderdaad met die stenen paddock erbij slijt het enorm en liep heel gevoelig. Heb nu ook gekozen voor ijzers, maar ze worden echt ontzettend snel glad door die stenen uitloop, Ben nog steeds zoekende naar een ideale oplossing..


Dat gladde op een verharde paddock met ijzers vind ik wel een punt. En als het iets gaat vriezen helemaal. Op een vorige stalling stond een pony die met iets glad weer erg aan het glibberen was, terwijl mijn pony nergens last van had.
Grote nadeel van de oplossing die de smid biedt is dat het geen oplossing is, maar een lapmiddel; want aan de oorzaak van de slechte hoefgroei moet wat worden gedaan. En goede hoeven komen door meerdere factoren: goede voeding, veel beweging, een goede bodem, en correcte bekapping. Op stal zetten voldoet niet aan die voorwaarden; alleen een verharde paddock ook niet.

Er is nog een tussenoplossing; iets als de nieuwere generatie hoefschoenen; Flex hoofboots of Evo boot of scootboot. Deze zijn volledig van kunststof en kunnen 247 gedragen worden (na gewenning, en met dagelijkse schoonmaak) Een hoefwand groeit ongeveer 8 a 9 mm per maand, en de zool 3mm, met wat variatie per jaargetijde.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:36

Azmay schreef:
Sclimpre schreef:
Kunnen ze binnen toch ook?
Als ik naar onze paarden kijk vervelen ze zich het hardst als ze op de paddock moeten blijven, geen gras en ook geen stro. Enkel hooi en als dat op is of ze hebben genoeg gegeten houden ze het wel voor bekeken.
En maken ze mekaar het leven zuur, terwijl ze het normaal gezien best met mekaar kunnen vinden, zowel op de wei als in de stal.
Dat is maar een paar dagen per jaar als het weer echt te slecht is om op de wei te gaan.
Ik denk echt dat ze die dagen veel liever op stal zouden blijven, maar ik schop hen naar buiten omdat dat heel wat werk scheelt }:) .
Misschien dat ze het wel gewoon zouden worden als het vaker zou voorkomen, maar ze zijn nogal duidelijk in hun voorkeuren.


Dan geef je ze toch stro op de paddock en een ligplek?
Om hun eigen as draaien is echt wel een van de minst gezonde dingen voor paarden.

Heb zelf 200 vierkante meter verhard met een schuilstal eraan. Liggen rubberen matten in en een net met eetstro. Kan me echt niet voorstellen dat ze liever opgesloten zouden staan. Als de klei begaanbaar is krijgen ze die er overigens gewoon bij, maar ik moet voorkomen dat ze er in weg gaan zakken.

Buiten is het een stuk verhard waar ze hun hooi krijgen en een stuk waar in de zomer gras op groeit, daar kan ik moeilijk stro leggen en als schuilstal dient een loods die ook als binnenpiste dient, dus op zand, dus daar stro is ook geen goed plan.
Als we een extra schuilstal zouden moeten bouwen verliezen we dan weer weide, daar wordt niemand blij van.
Voor die paar dagen per jaar dat het echt te slecht weer is om op de wei te gaan moeten ze het er maar mee doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:37

Lindsey_99 schreef:
Een hoefwand groeit ongeveer 8 a 9 mm per maand, en de zool 3mm, met wat variatie per jaargetijde.

En niet te vergeten ook variatie per paard.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:43

Kims schreef:
pommetje1 schreef:
Kun je eens foto's van de hoeven laten zien? Dan kun je veel gerichter een antwoord op je vraag geven


[ [url=m/eASMdQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier een foto van eind april. De hoefsmid heeft ze 2 weken hierna bekapt waarmee haar hoef er goed uit zag, niet zo assymetrisch als hier.

[ [url=m/cKk79E.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beetje lastig te zien, maar hier een recente foto


troi schreef:
Er is een enorm idealistisch anti-ijzer lobby. Ik ben het in theorie ook echt met ze eens maar er bestaat geen theorie zonder praktijk. Maw kijk en luister naar je paard. Als die met zere voeten staat en je kan er makkelijk wat aan doen dan zou je toch wel gek zijn om het te laten? En als het niet werkt dan laat je ze er toch weer afhalen?


Ja dat idee had ik al. Als ik google kom ik bijna alleen maar items over natuurlijk bekappen tegen.


Polly schreef:
Ik heb ze altijd in de winter op stenen gehad, we zitten hier op klei en het alternatief was tot hun oksels in de prut.
Ijzertje eronder en na de winter evalueren

Hier ook enkel kleigrond. Natuurlijk wil ik liever geen stenen paddock, maar hier in de omgeving echt niks anders te vinden.
Ik dacht dat paarden eenmaal mét ijzers niet zomaar zonder meer konden. Maar eventueel zou het kunnen winter-ijzers / zomer-blootstvoets dus?


Die van mij staat in de zomer vierkant op ijzers en in de winter blootsvoets. En loopt er Z mee zonder morren.

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:48

en wat denk je van goede hoefschoenen?

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:49

Ik zou me wel vragen stellen als een paard dat altijd blootsvoets staat na 3 dagen op een stenen paddock plots zoveel last heeft. Liep ze daarvoor altijd goed dan? Op elke ondergrond? Dat zou me sterk verbazen.

Die paar millimeters die ze op die 3 dagen afgesleten heeft zullen ervoor gezorgd hebben dat ze meer op de zool staat waarschijnlijk, maar op een vlakke stenen paddock zou dit geen probleem mogen zijn.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:27

Sclimpre schreef:
Lindsey_99 schreef:
Een hoefwand groeit ongeveer 8 a 9 mm per maand, en de zool 3mm, met wat variatie per jaargetijde.

En niet te vergeten ook variatie per paard.


Haal dan ook even het stukje erboven aan...per paard zit er weinig verschil in, mits...

Citaat:
want aan de oorzaak van de slechte hoefgroei moet wat worden gedaan. En goede hoeven komen door meerdere factoren: goede voeding, veel beweging, een goede bodem, en correcte bekapping.


en vanzelfsprekend moet de hoefgroei snel genoeg zijn om de slijtage te kunnen verwerken. Is die in balans, dan is er geen probleem. En die balans van aangroei en slijtage heeft weer te maken met...zie quote.

Marije_jiplover

Berichten: 25320
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:44

Mijn opa van 31 staat ongeveer zijn hele leven al op ijzers omdat ze simpelweg te hard sleten bij veel rijden op het harde.
Hij was destijds manegepony.
10 jaar geleden kreeg ik hem, en toen hebben we het een poos geprobeerd zonder ijzers, maar hij was na een half jaar niet aan het wennen maar steeds slechter aan het lopen op ongelijke en of harde ondergrond.
Toen weer een ijzer eronder en meneer liep weer als een zonnetje.
Is dus inmiddels 31, met ijzers nog steeds.
Als het paard er baat bij heeft, zou ik het gewoon doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:46

Lindsey_99 schreef:
Sclimpre schreef:
En niet te vergeten ook variatie per paard.


Haal dan ook even het stukje erboven aan...per paard zit er weinig verschil in, mits...

Citaat:
want aan de oorzaak van de slechte hoefgroei moet wat worden gedaan. En goede hoeven komen door meerdere factoren: goede voeding, veel beweging, een goede bodem, en correcte bekapping.


en vanzelfsprekend moet de hoefgroei snel genoeg zijn om de slijtage te kunnen verwerken. Is die in balans, dan is er geen probleem. En die balans van aangroei en slijtage heeft weer te maken met...zie quote.

Dat zijn 2 verschillende dingen. Jij hebt het over de omgevingsfactoren, hoe het paard behandeld en gevoerd wordt.
Ik heb het over de genetische component.
Je kan 2 paarden in exact dezelfde omstandigheden laten opgroeien en het kan zijn dat ze totaal verschillende hoeven hebben. Toevallig hebben wij er zo 2 staan. Staan al 22 jaar samen. De ene heeft nog nooit ijzers nodig gehad, de ander heeft vooraan ijzers nodig of ze sukkelt van het ene probleem in het andere. Het is niet voor niks dat bij dekhengsten er ook op de hoeven gelet wordt.

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:49

Ik denk altijd maar zo; Edward Gal en Anky etc hun paarden hebben ook ijzers, dus zo slecht zullen ijzers niet zijn.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:51

Isabel schreef:
Ik denk altijd maar zo; Edward Gal en Anky etc hun paarden hebben ook ijzers, dus zo slecht zullen ijzers niet zijn.



laten we nou maar niet doen dat zij allemaal de voorbeelden zijn voor de paardensport :+

Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 19:58

Nynkster schreef:
Isabel schreef:
Ik denk altijd maar zo; Edward Gal en Anky etc hun paarden hebben ook ijzers, dus zo slecht zullen ijzers niet zijn.



laten we nou maar niet doen dat zij allemaal de voorbeelden zijn voor de paardensport :+

Nee, maar zij hebben er natuurlijk wel baat bij dat hun paard zo goed mogelijk loopt. Als ijzers echt zo slecht waren dan zouden juist zulke mensen geen ijzers nemen lijkt me. Een paard dat zoveel euro’s waard is ga je niet expres ruïneren.

Anoniem

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:13

Wat is de reden dat ze zo slecht groeien?
Hoe zit het bijvoorbeeld met zijn voeding? En beweging/huisvestiging?

Mijne had ook altijd langzaam groeiende hoeven maar sinds ik het een en ander aangepast heb groeien ze gewoon normaal.

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:28

Isabel schreef:
Nee, maar zij hebben er natuurlijk wel baat bij dat hun paard zo goed mogelijk loopt. Als ijzers echt zo slecht waren dan zouden juist zulke mensen geen ijzers nemen lijkt me. Een paard dat zoveel euro’s waard is ga je niet expres ruïneren.


De gangen zijn met ijzers vaak wat expressiever.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:33

EmptyWords schreef:
Molfre schreef:
Ik wil geen ijzers meer dus ik snap waar je vandaan komt.

Maar als ze op een hoefschoen nog steeds niet lekker loopt, waarom denk je dan dat een ijzer beter gaat? Een hoefschoen is veel zachter dan een ijzer.

Welke hoefschoen heb je gebruikt? En heb ik goed gelezen dat je paard natuurlijk bekapt is?

Ik vind de hoeven zo op het eerste gezicht niet extreem kort, wel breed (ze lijken mij te laang aan de zijkant).

Als je betere hoeffoto's kunt maken kunnen we er meer over zeggen. Denk hierbij aan een duidelijke foto van de hoef voor en zij, een foto van de onderkant en een foto vanaf de ballen van de hoef genomen die vlak over de onderkant heen kijkt.

met een ijzer zijn ze wel van de zool af, met een schoen niet. en als ze al te kort staat kan het wel zijn dat die zool nu erg gevoelig is.


ik ben niet tegen ijzers, heb mijn paard zonder ijzers geprobeerd en ik had een ongelukkig hoopje paard dat niet meer wilde lopen.

met ijzers is de kwaliteit van zijn hoef en 100x beter geworden. hoefwand is hard (dat leek eerst wel karton), flares zijn weg en afwikkeling is beter.

ik denk dat je per paard moet bekijken.
begin er aan en evalueer. blijf kritisch kijken. je kunt ze er altijd weer af halen


Voor zover ik weet zijn ze met een hoefschoen ook van de zool af.

Ik ben ontzettend benieuwd naar foto's, ik kan het me bijna niet voorstellen, gevoelig met hoefschoenen...

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:40

Isabel schreef:
Ik denk altijd maar zo; Edward Gal en Anky etc hun paarden hebben ook ijzers, dus zo slecht zullen ijzers niet zijn.

Sportpaarden moeten kalkoenen in kunnen als het glad is. Maar dat is wellicht alleen van toepassing als er op gras gestart moet worden.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Morgen op ijzers, maar liever niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 20:56

Ach ja de anti ijzer lobby hier op Bokt is groot. Dus hier ga je niet uitkomen.

Mijns inziens kan een ijzer zeker hulp bieden, mits je een goede smid hebt. En dat is precies waar de meeste paarden eigenaren de mist mee in gaan... want hoe kun je als leek die kennis vergaren?