Hoeven te lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 08:00

Hoi bokkers!

Ik zou graag jullie mening horen over de hoeven van mijn paard. Ik ben recent terug naar Nederland verhuisd en moest daarom een nieuwe smid hebben. Ik kreeg er een aangeraden van een stalgenootje en hij heeft ook al gekeken naar de hoeven van mijn paard. Maar daar kreeg ik het verhaal dat haar hoeven veel te lang waren, en dat dat echt gecorrigeerd moest worden. Daarnaast was het ijzer met 1 lipje echt niet goed, en daar moest een ijzer zonder lippen onder. Nu is mijn paard 16 en ik rijd haar al vanaf 3 jaar, ze heeft werkelijk altijd zo op haar hoeven gestaan en we hebben nooit problemen gehad. Nooit struikelen, wat volgens de hoefsmid het geval zou zijn, en nog nooit kreupel
Nu ben ik dus een beetje aan het twijfelen of ik deze hoefsmid wel aan mijn paard wil laten zitten. Ook het lezen van enkele reviews overtuigde me niet. Het is een hoefsmid waar je voor of tegen bent. Dus daarom wil ik graag jullie advies, vinden jullie mijn paard haar hoeven zodanig te lang dat dit gecorrigeerd moet worden? De foto's zijn genomen ongeveer 7 weken na bekapping, ze moet dus binnenkort sowieso naar de hoefsmid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YoniB

Berichten: 121
Geregistreerd: 12-02-19

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:05

Ik vind het eigenlijk best nette hoeven als ik het zo zie?

Ik herken je twijfel heel erg. De een zegt dit, de ander dat en op een gegeven moment weet je niet meer waar je goed aan doet. Als je paard al jaren goed loopt valt het denk ik allemaal wel mee...

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:17

Alles wat de hoef beperkt in de beweging is minder goed, dus zonder lip is beter dan met lip. De duitsers doen er zelfs dubbele lippen onder en verkondigen dat dat het beste is. Ik had liever zonder lippen.

Utixo

Berichten: 6566
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:21

Je gaat ook hier een heleboel meningen krijgen, maar om eerlijk te zijn vind ik je paard er voor 7 weken nog keurig opstaan.

Vooral bij hoeven, luister naar je gevoel. Bij hoeven probeer je niet zomaar iets uit.

kinel
Berichten: 2186
Geregistreerd: 17-05-11
Woonplaats: Duitsland

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:25

Ik vind hem er prima op staan. Zelf wacht ik altijd zolang mogelijk. Zit dan op 12-13 weken meestal. Heb zelf dubbele lipjes aan de ijzers daar een enkel lipje niet goed blijft zitten en ze die snel kwijt is. Zou zeggen volg je gevoel en als deze smid je geen goed gevoel geeft niet doen dan en kijken voor een andere.

Anoniem

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:31

Ja de hoeven zijn te lang

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:39

Ze zijn aan een nieuwe kapbeurt toe na 7 weken, dat is normaal. Maar ze staat er netjes op, ik zou een andere smid zoeken voor je met een kreupel paard staat..

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:44

Ga mee met Billy! Andere hoefsmid zoeken. Deze zal er zoveel aan gaan veranderen, dat je denk ik wel met een kreupel paard komt te zitten...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 08:49

Hoefsmid die wil gaan corrigeren terwijl er geen problemen zijn en paard al ruim volwassen is...nope. Zou zeker een ander zoeken en niet één die meteen van alles wil veranderen terwijl paard goed loopt.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:00

Vertrouwen in een professional is heel belangrijk. Je hebt er geen goed gevoel over, dan gewoon verder kijken! Als je paard straks wel een keer problemen krijgt dan wil je op je smid kunnen vertrouwen

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:04

Ik zou als ik jou was eens kijken op de site van Hoofcare. Daar staat veel informatie op simpele wijze uitgelegd, waardoor het voor jezelf als paardeneigenaar een stuk makkelijker te begrijpen/te zien is bij je eigen paard.

http://hoofcare.nl/

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:06

Andere smid zoeken. Absoluut.

Ik vind haar hoeven heel netjes trouwens.
Ze loopt al heel haar leven goed zoals ze nu beslagen is.
Never change a winning team ! :)

mavantos

Berichten: 3589
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:10

Pandora2 schreef:
Andere smid zoeken. Absoluut.

Ik vind haar hoeven heel netjes trouwens.
Ze loopt al heel haar leven goed zoals ze nu beslagen is.
Never change a winning team ! :)


Nouja, het is altijd maar de vraag dat ze zo goed lopen 'dankzij of ondanks' de stand van de hoeven. :')

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:34

Ziet er gewoon uit als 7 weken hoeven die binnenkort een afspraak hebben bij de smid, niks dramatisch. Ik houd op uitzonderingen na 8 weken aan en dan zien ze er ook zo uit.

Ik ga met mijn voorgangers mee, als je paard goed loopt, niet gaan rommelen met onnodige correcties want er is een reëel risico dat hij straks niet meer goed loopt. Ik zou dus ook een andere smid overwegen.

Ibbel

Berichten: 49103
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:47

Ik zou een andere smid wél vragen om wat meer opzet te smeden in het ijzer. Zo te zien zit hier helemaal geen opzet ingesmeed. Met (meer) opzet rolt een paard beter af (en je krijgt ook een gelijkmatiger slijtage van je ijzer)

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:47

Voor 7 weken op ijzers vind ik je paard er nog heel goed op staan hoor. Je paard is al 16 en staat al zolang je paard bij jou is al zo op haar hoeven. Dus niet laten corrigeren.

Wat Billy al zei ga een andere smid zoeken, dat zal ik zeker gaan doen.

JameyDL

Berichten: 200
Geregistreerd: 07-02-19
Woonplaats: Deurne

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:55

Om eerlijk te zijn vind ik het wel meevallen ik had juist het probleem dat ze te kort waren en er daardoor juist hoefijzers onder moest + kreupelheid door rotstraal voor

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:28

Ijzer is er mooi ruim onder gezet, maar ik ben het met Ibbel eens dat er opzet in moet. Het is veel te plat. Dus of het ijzer moet meer terug (dus zonder lippen) of er moet een goede opzet onder.
Ik vind het ook lijken alsof de takken te kort zijn.

Op de van voor foto lijken de hoeven erg breed. Hoe is de witte lijn? Ik denk dat de nieuwe hoefsmid wel een punt heeft. Maar het is niet extreem.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:19

Heeft ze barstjes in de wand of lijkt dat zo? Ik zie hoeven die nodig bekapt moeten worden, en een verandering van de laatste weken/maanden (ribbels) verder kan ik er niet over oordelen daar zijn de fotos te onduidelijk voor.. ben wel benieuwd naar een foto van de onderkant, want dit zegt ook weinig zo van voren en opzij :)

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Hoeven te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 19:53

Dank jullie wel voor jullie mening! Ik ga toch mijn gevoel volgen en morgen een andere smid bellen. Ik zie nu dat de foto's wel een beetje onduidelijk zijn, ze leken op de telefoon veel beter! :Y) Ze heeft inderdaad vrij brede hoeven, wat altijd extreem opvalt als ze weer naar de smid moet.

Nee, ze heeft geen barstjes in de wand. Verandering is waarschijnlijk de verhuizing van Denemarken terug naar Nederland eind juli, en daarbij dus ook ander voer.

Ik moet zeggen dat Denemarken voor mijn gevoel wat achterloopt op Nederland qua hoefsmeden. Minder kennis en expertise. De smeden die ik had wilde ook steevast iedere 5 à 6 weken langskomen.