Kunnen zolen dikker worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:55

Ik lees hier even mee!
Zelf heb ik een 2 jarige die ik af en toe eens een paar passen niet lekker zag lopen, naar de kliniek geweest voor foto's en die waren volgens de arts gelukkig 'om door een ringetje te halen' nu leek ze wel een vrij dunne zool te hebben en was de conclusie dat het waarschijnlijk of groeipijn, of gevoelig op de zool zal zijn.
Aangezien ze nu afwisselend op zand, gras en bestrating loopt, maar dit beeld ook liet zien toen ze 24/7 in de wei liep, sluit ik groeipijn zeker niet uit.
Ik heb een pot met biotine besteld dat ga ik sowieso geven, maar de DA vond een tijdelijk ijzer ook wel een optie om de hoeven even de kans te geven om goed bij te kunnen groeien, zelf wil ik dit liever niet en kwam dus in dit topic terecht, dat hoof armor ziet er goed uit, maar die softrides lijkt mij ook wel een optie.
Zijn daarvan ook Nederlandse verkooppunten?

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:01


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 18:07

Sclimpre schreef:
woepsie90 schreef:

Klopt, in het begin zal de hoefzool slijten. Maar de hoef zal daardoor ook meer aangroeien, ze zijn namelijk in staat zich aan te passen aan de omstandigheden. En niet alleen meer aan te groeien maar ook sterker. Dit gebeurt alleen niet op korte termijn, je moet het wel een paar weken/maanden geven en genoeg blootstellen aan verschillende ondergronden


Dat is zo, maar dat systeem werkt niet onbeperkt. Als het paard last heeft wil dit zeggen dat hij waarschijnlijk buiten de grenzen van dit mechanisme zit. Als de zolen al te ver afgesleten zijn helpt het niet om ze nog verder te laten afslijten..


Klopt. Een paard moet doorlopen om te overleven. Een mens zal eerder luisteren en rust nemen. Als middenweg bestaan er hoefschoenen. Een ijzer is over het algemeen genomen niet de oplossing..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:17

de zool groeit 3 mm per maand, de kunst is dus om de groei te stimuleren (beweging) en de slijtage te beperken (hoefschoenen)

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:38

Vraag me af hoe ze die groei van 3 mm per maand ooit hebben kunnen onderzoeken!?.......

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 11:03

Sorry voor mijn late reactie, was teveel met andere dingen bezig.

Iedereen super bedankt voor zijn/haar bijdrage!
Ik vind het een lastig en moeilijk onderwerp met verschillende meningen, zo ook al tussen artsen en hoefsmeden heb ik gemerkt.

Hij staat in ieder geval 24/7 in een paddock paradise met zand en gras ondergrond, zacht dus. Nergens last van, loopt lekker te banjeren.
Rondom de ruif liggen tegels dus hij komt ook regelmatig op het harde maar daar loopt hij niet veel natuurlijk.
Ik vind het echter niet nodig om hem pijn te laten lijden als dat niet hoeft dus met wandelen krijgt hij zijn schoentjes onder. We hebben jaren zonder schoenen gelopen maar is niet beter geworden dus ga dat niet nog langer proberen.
Of dit de beste weg is; geen idee. Maar hij is toch al met pensioen dus zo vaak doen we niet iets.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:52

Arabesk schreef:
de zool groeit 3 mm per maand

Volgens mij ontbreekt hier het cruciale woordje 'gemiddeld'.
Elk paard is een individu dat op zijn eigen manier reageert op voeding en omgeving en niet alles verloopt volgens het boekje. Soms hebben paarden ook niet aan elke voet een even dikke zool.
Een goede smid houdt rekening met elk paard en met elke voet.