Kunnen zolen dikker worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 18:58

Mijn pony heeft last van wat te dunne zolen. Arts adviseert ijzertje zodat zolen op lange termijn dan iets meer kans hebben om dikker te worden en dat zal volgens hem (Visdonk) minder snel lukken met hoefschoenen.

Nu heb ik altijd begrepen dat zolen niet dikker kunnen 'groeien' . IJzers zie ik niet meer zo zitten na het vernagelen van 4 vd 6 voetjes door een smid (niet eigen smid).

Wie weet of zolen wel of niet dikker kunnen groeien?

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 19:33

Ja hoor. Wij hebben een paard gehad met een enorme schimmel uit de voorvoet gesneden. Hieroverheen kreeg hij een flinke zoolzweer en enorme complicaties erbij. Gevolg was enorm dunne zolen, zo dun dat het wel drilpudding leek en je er nog net niet doorheen prikte.
Inmiddels zijn we 9 maanden verder en heeft hij super mooie dikke en harde zolen.

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:18

Zolen worden alleen dikker door erop te lopen. Ik weet zo niet hoe dat zou kunnen gebeuren met een ijzer, dan loopt paard immers op de draagrand en niet de zool.

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:31

Je zou biotine bij kunnen geven. Worden de hoeven ook sterker van.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:33

Hoof armor werkt goed hiervoor, lijkt wat op n siliconespuit waarmee je n laagje legt op de zool, blijkbaar bijna n wondermiddel.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 22:00

Bravura schreef:
Je zou biotine bij kunnen geven. Worden de hoeven ook sterker van.


Dacht niet dat dat werkte om dikkere zolen te krijgen maar ik ga eens kijken.

Avalanche 81, hoe zouden zolen dikker worden door erop te lopen? Door het hoefmechanisme? Maar hij loopt hele dagen buiten dus dan zou dat dan toch al gebeurd moeten zijn? Of duurt dat jaren?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 22:10

hwn schreef:
Hoof armor werkt goed hiervoor, lijkt wat op n siliconespuit waarmee je n laagje legt op de zool, blijkbaar bijna n wondermiddel.


Ik ga eens zoeken. Thanks ook!

Avalanche

Berichten: 15975
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:11

Dat duurt echt wel even. Vergelijk het met eelt onder je eigen voeten. Als je altijd op schoenen loopt, wordt het eelt niet dikker, want het hoeft niets te beschermen, dat doen je schoenzolen.

Als je op blote voeten zou lopen, zou je een dikke eeltlaag krijgen, maar daar gaan idd wel echt maanden overheen, en je moet dan zo bekappen dat de zool mee moet dragen, ipv alleen de hoefwand. Dus straal en zool moeten de grond raken. En dan is die eeltlaag wel nodig, en gaat hij ook groeien, maar groeien kost wel echt tijd. Hij moet dan ook wel echt op het harde lopen, en dat moet niet continu, maar zo even 10 minuten uitstappen op het harde is best goed. En dat bouw je dan uit.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:25

Ik ken geen paarden met 6 voeten :+. Maar een smid die alle? hoeven vernageld, die doet echt iets niet goed. Af en toe 1 nagel die een keer verkeerd gaat, ala dat zou kunnen. Maar niet aan alle voeten hoor. Ik zou dat ook niet als referentiekader nemen om je paard wel of niet te beslaan.
Als je paard goed! beslagen wordt, dan kan de zool dikker worden. Loopt je paard nu gevoelig? Want ik neem aan dat je niet voor niets naar de kliniek gegaan bent. Ik zou het advies opvolgen. Kijk eens hoe dit gaat. En evalueer hoe je paard loopt. Je paard met pijn laten rondlopen is ook geen optie. Hoefschoenen vind ik ook geen optie voor 24/7. Dus als je paard alleen op de weg iets gevoelig loopt, dan kan het super werken. Loopt hij overal gevoelig dan werkt een ijzer vaak veel prettiger, al dan niet met een zooltje. Betrek ook je eigen smid erbij, wat is zijn advies?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 22:37

24/7 met hoefschoenen kan prima, mits je geschikte schoenen hebt. Mijn shet loopt langere tijd op schoenen als ze gevoelig loopt (bevangen, dus als ze op een steentje gestaan heeft loopt ze slecht, schoenen helpen dan echt).

Ik heb softrides voor haar. Van Nassau is idd geen fan van hoefschoenen maar deze kunnen zijn goedkeuring wegdragen.

Vorig jaar had ze erg dunne zolen, nu zijn ze gelukkig weer wat dikker. Al worden ze nooit meer zo dik als ze waren door haar chronische bevangenheid. De groei zag je duidelijk op de röntgenfotos

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:02

Zolen kunnen pas dikker worden als ze bodemcontact hebben. Door de prikkels van de ondergrond zullen ze steviger worden. Heeft wel tijd nodig, en in de tussentijd kunnen hoefschoenen gedragen worden. IJzers voorkomen bodemcontact en zodra die eraf zijn is de zool er niets mee opgeschoten. Loopt de pony altijd op zachte bodem, wei, zand (stal met zachte bedekking?) dan zullen de zolen nooit zo hard worden als wanneer hij ook regelmatig (dagelijks een paar uren) op harde ondergrond loopt (stenen, beton, gravel) Ook voeding doet veel: weigegang en voordroog geeft gevoeliger hoeven dan hooi en heel beperkt gras.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 23:57

IJzers kunnen niet helpen om de zool dikker te krijgen en zo een hoefsmid hoort zich echt te schamen dat hij dat zegt.

Dikkere zolen komt deels van binnenuit, dus je voeding en deels door de ondergrond. Als je paard bijv veel op stal in stro staat en alleen x aantal uren op gras, ontwikkelt het niet zo goed.
Staat je paard 24/7 buiten, loopt het op diverse ondergronden zoals zand en steen, krijgt het al veel meer ontwikkeling.
Maar voer je hem dan heel veel muesli of brok, beperk je dat weer.

Het is echt de combinatie van alles bij elkaar. Zoek een goede bekapper, laat hem vooral in het begin met veel meer regelmaat bekappen en bekijk je management.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-19 06:42

Diddykong; pony loopt 24/7 op zachte ondergrond en daar heeft hij nergens last van. Het gaat echt om harde ondergrond. Dan krijgt hij hoefschoenen aan.

Capopjekopje: ik ben niet bij van Nassau geweest, advies was van arts.

Lindsey99: bodem contact dus. Pony kan niet paar uur op harde ondergrond lopen maar zou ik momenteel ook wel erg sneu vinden om dat te doen. Maar is ook geen optie dus hoef ik niet over na te denken.

Superpony, was geen hoefsmid maar een arts. Pony staat 24/7 op zachte ondergrond (kapot gelopen gras en zand) in een paddock paradise dus veel lopen. Krijgt alleen vitamine brok. Is ook met pensioen.

Hij staat hier nog maar een paar weken, misschien dat het over een lange tijd wat beter gaat door het vele lopen. Ik lees hier dat ik geduld moet hebben. Ook nu nieuwe smid die super schijnt te zijn. Die komt aankomende week. Geduld dus:-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 11:50

Ja, in een paar weken verandert dat niet. Reken maar gerust een half jaar/jaar voordat je het echt gaat merken.
En het moet gewoon vaker bekapt worden. Meeste mensen hebben veel te grote intervallen zoals 8-10 weken en dat werkt echt niet.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:22

Wat Superpony zegt!

24/7 op stukgelopen gras en zand is al top voor de gezondheid van je pony maar je mist harde ondergrond. Dat zorgt voor 'eelt' en sterkere zolen. Lekker gaan wandelen en conditie van de hoeven opbouwen! Of misschien heb je de optie om iets van puin of asfalt neer te leggen op een plek waar ze vaak staan, rondom het hooi of bij het water bijvoorbeeld.

Je kan ook een hoefverharder zoals Keratex proberen, of Strong Horn van Red Horse.

Het dikker groeien van zolen is inderdaad niet zeker, dit is ook moeilijk om dit te onderzoeken, maar sterker kunnen ze wel worden.

Hoefijzrs helpen niet met dikker maken van je zolen, tenzij hij bedoelde dat de zool dan hoorn kan opbouwen wat zelf niet vervelt omdat het de grond dus niet meer aanraakt. Dit is eigenlijk dode zool, dus niet écht een dikkere zool.

Hoefschoenen helpen idd ook niet echt. Schoenen voor 24/7 kan, maar die worden wel vochtig van binnen omdat de straal van zichzelf dampig is. Een droge harde omgeving is het beste als je sterkte hoeven wilt krijgen

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:28

Ik reken een jaar met meermaals per week wandelen (aan de hand) over kiezelpaden. Lukt het in een jaar niet, dan ga ik over op hoefschoenen (voor het wandelen/rijden). Mijn laatste 2 paarden konden na goede voorbereiding blootvoets naar buiten met rijden.
Bij mijn huidige jonkie twijfel ik if het gaat lukken. Ze staat al 24/7 op stevige bodem met steentjes, maar blijft nu na een maand of 4 echt nog enorm gevoelig op de wandelpaden. Ik geef het nog tot het voorjaar.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:31

Ik geef voor de hoeven silicahorse voor paard met matige hoefkwaliteit en dunne zolen. Ik ben erg tevreden of zolen dikker zijn geworden heb ik niet vastgesteld met röntgen beeld, maar hij kan bij het wachten bij de smid op zijn nieuwe ijzers langer geduldig wachten normaliter stond ie te hippen op zijn blote voeten als het hem te lang duurde. Hoefkwaliteit is ook stek verbeterd.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 12:49

Ons paard heeft ijzer met zooltjes en foam er tussen. Dit stimuleert de zoolgroei. Wij hadden eerst siliconen maar dat werd nog te hard, en liep ze weer kreupel. Kliniek in Heesch adviseerde dit en ze loopt goed en de zool begint aantoonbaar dikker te worden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:36

Ik begrijp dat lopen op de zool niet. Van lopen op het harde slijt de zool juist harder lijkt me.
Mijn inmiddels ingeslapen paard had aan één voorvoet een dunne zool, door ontlasting van het diagonale achterbeen. Ik denk dat je zulk soort oorzaken wel moet meenemen in je overwegingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 13:59

Tessebes schreef:
Ik begrijp dat lopen op de zool niet. Van lopen op het harde slijt de zool juist harder lijkt me.
Mijn inmiddels ingeslapen paard had aan één voorvoet een dunne zool, door ontlasting van het diagonale achterbeen. Ik denk dat je zulk soort oorzaken wel moet meenemen in je overwegingen.


In het begin zal alles harder slijten ja. Maar zodra de hoef “eelt heeft gekweekt”, gebeurd dat niet meer en krijg je een harde functionele zool

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:24

Een paard loopt ook niet op de hele zool. Maar op hoefwand en rand zool en gedeelte straal.
Als je er een ijzer onder timmert zet je alles vast waardoor het hele mechanisme beperkt word, hoef kan bijna niet meer uitzetten, bloedsomloop word niet meer gestimuleerd en daar word een zool echt niet beter van.
Mijne liep ook altijd gevoelig. Dunne zool volgens de smid. Hup zooltjes eronder, siliconen er in etc etc en nog gevoelig.
Toen maar vd ijzers afgehaald, naar de anatomie vd hoef laten bekappen en eerste maanden met schoenen. Is echt ongelooflijk opgeknapt.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:55

Hangt van de oorzaak af.
In het ideale geval groeit de hoef net even snel aan als ze afslijt. Dan heb je in prncipe nauwelijks een smid nodig.
Als een paard dunne zolen heeft is dat het gevolg van het feit dat de zool sneller afslijt dan bijgroeit. Dan moet je zorgen dat ofwel de zool sneller groeit of minder afslijt. Sneller doen groeien is niet zo eenvoudig, je moet ten eerste weten hoe het komt. Als de oorzaak een tekort in de voeding is kan een supplement helpen. Maar de oorzaak kan ook genetisch zijn, sommige paarden hebben dunne zolen zoals sommige mensen een grote neus hebben. Dan kan je daar niet veel aan doen. Als de zool voor dat bepaalde paard normaal groeit maar teveel afslijt kunnen ijzers helpen.
Het kan ook zijn dat een paard niet echt dunne zolen heeft maar niet gewend is aan stenige ondergrond.Dus je zou eerst moeten achterhalen wat de oorzaak is voordat je aan d eoplossing kan werken.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 14:57

Tessebes schreef:
Ik begrijp dat lopen op de zool niet. Van lopen op het harde slijt de zool juist harder lijkt me.
Mijn inmiddels ingeslapen paard had aan één voorvoet een dunne zool, door ontlasting van het diagonale achterbeen. Ik denk dat je zulk soort oorzaken wel moet meenemen in je overwegingen.


Klopt, in het begin zal de hoefzool slijten. Maar de hoef zal daardoor ook meer aangroeien, ze zijn namelijk in staat zich aan te passen aan de omstandigheden. En niet alleen meer aan te groeien maar ook sterker. Dit gebeurt alleen niet op korte termijn, je moet het wel een paar weken/maanden geven en genoeg blootstellen aan verschillende ondergronden

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Kunnen zolen dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:39

Dus als een hoefwand door overmatige belasting sneller afslijt, gaat het sneller groeien. Is dat wetenschappelijk aangetoond? Zolang de oorzaak niet wordt weggenomen, werkt dat niet zo, lijkt mij. In mijn geval blessure linksachter, overbelasting rechtsvoor, dus te hard afgesleten hoefwand, dus te hard afgesleten zool (dunne zool).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 15:42

woepsie90 schreef:
Tessebes schreef:
Ik begrijp dat lopen op de zool niet. Van lopen op het harde slijt de zool juist harder lijkt me.
Mijn inmiddels ingeslapen paard had aan één voorvoet een dunne zool, door ontlasting van het diagonale achterbeen. Ik denk dat je zulk soort oorzaken wel moet meenemen in je overwegingen.


Klopt, in het begin zal de hoefzool slijten. Maar de hoef zal daardoor ook meer aangroeien, ze zijn namelijk in staat zich aan te passen aan de omstandigheden. En niet alleen meer aan te groeien maar ook sterker. Dit gebeurt alleen niet op korte termijn, je moet het wel een paar weken/maanden geven en genoeg blootstellen aan verschillende ondergronden


Dat is zo, maar dat systeem werkt niet onbeperkt. Als het paard last heeft wil dit zeggen dat hij waarschijnlijk buiten de grenzen van dit mechanisme zit. Als de zolen al te ver afgesleten zijn helpt het niet om ze nog verder te laten afslijten. Te vergelijken met sporten, als je sport wordt je fitter en krijg je meer energie. Maar iemand die oververmoeid is gaat er niet bovenop geraken door plots intensief te gaan sporten.