Tussenpeesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Evikes
Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-19 07:22

Hoi allemaal,
Mijn paard is twee maanden geleden met een tussenpeesblessure rechtsvoor komen te staan. Blessure bevindt zich aan de aanhechting aan de knie. De pees vertoonde ontsteking met kleine scheurtjes. Gunstige prognose gekregen.
Twee maanden heeft hij in stal en op een klein stukje weide gestaan van 4 bij 4m.
Elke dag stappen aan de hand (na twee maanden zaten we aan 30min). Dit op voorschrift van de dierenarts.

Vorige week opnieuw echo. Er zijn geen tekens meer van scheurtjes, wel is het gewoon grijze massa op de echo, geen mooie witte lijnen zoals pezen horen te zijn.
Echografisch dus nog niet in orde.

Klinisch wel helemaal ok, niet kreupel, geen verdikking meer, pees ligt netjes los, geen pijn als DA erin knijpt, alles helemaal goed eigenlijk.

Volgens dierenarts mag ik terug training beginnen opbouwen en mag hij op de weide.
Training zo opbouwen dat we binnen 4 tot 6 maanden terug op niveau zitten waar we waren (paard loopt M in België).
Dus dat wil zeggen, verder stappen en kleine stukjes draf inbouwen.

Ben ik nu de enige die daar wat kristisch tegenover staat? Dat lijkt allemaal zo snel te gaan?
Ik ben ontzettend bang eigenlijk dat dit veel te snel gaat, maar, dan denk ik, de dierenarts weet het wel beste zeker?

Amie <3
Onassis <3
Opium <3


Marith_Ov
Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 07:39

Je mag altijd langzamer opbouwen dan dat de dierenarts zegt hoor, zeker als je er geen goed gevoel bij hebt, gewoon rustiger aan doen.

Ik heb afgelopen vrijdag te horen gekregen dat mijn paard een chronische tussenpeesblessure heeft dmv een trauma (griffelbeen fractuur), de pees is op de bovenste paar cm verdikt. Die van mij is klinisch ook helemaal goed. Ik heb de vrije hand gekregen in de opbouw, ik mag snel opbouwen of tergend langzaam. Hij zei dat hoe langzamer ik het aan deed hoe meer tijd de pees krijgt om nog wat te herstellen, maar 100% herstellen zal hij waarschijnlijk niet meer.

Dus doe waar je je goed bij voelt, maar absoluut niet sneller dan dat de da aangeeft.

Luna Bashirah

DAWRA; Let's go and ride... our greatest pride! Dé vereniging voor jou en je westernarabier of partbred met minimaal 50% Arabisch bloed.

Marie111
Berichten: 4647
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 07:42

Vraagje. Is er ook een echo gemaakt van het andere been?
Ons paard had namelijk ook een tussenpeesblessure en bij tweede echo om herstel te controleren voor de zekerheid ook een echo van het andere been laten maken en toen zat daar een tussenpeesblessure..... Dat komt waarschijnlijk door het compenseren.
De eerste keer net als bij jullie in stal en kleine paddock gehad met veel stappen aan de hand, maar dat voelde ergens toch niet goed.
Paard verhuisd naar plek met meer weidegang.
O.a. Na adviezen en tips hier op Bokt.
Ook twee maanden lang elke dag Ice-vibes gebruikt om de benen.
We zijn nu half jaar verder en zijn de training weer aan het opbouwen.

In elk geval is op de wei heel goed, omdat ze dan veel lopen en dat is goed voor de doorbloeding van de pezen.

Heb je zelf wel eens aan de buitenkant aan de pezen gevoeld of er ook warme plekken zijn?
Bij ons paard kon je het echt voelen en nu soms nog wel. Dat is dan een teken om iets rustiger aan te doen.

Maar training opbouwen zou dus wel kunnen.
Maar er moet niks hé. Als jij het te snel vindt gaan, doe je het toch wat rustiger aan?
Naar houd beide pezen dus in de gaten.

zaffie
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-03-12

Re: Tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 08:10

Ik kan me voorstellen dat je voorzichtig bent en dat is goed ook. Hier helaas veel ervaring met peesblessures en mijn advies is rust tijd en geduld om het sterker te maken. Heb je een opbouwschema meegekregen? Deze krijgen wij altijd wel mee. Wij beginnen dan vaak met eerst opbouwen naar 40 min ondrr het zadel stappen. Vervolgens 20 min stap en dan 3x2min draf met 4 minuten stap er tussen en20 min uitstappen. Dit na paar weken uitbouwen naar 3x3, 3x4, 4x3, 4x4 en dan rustig rondje galop erbij. Verschrikkelijk saai op deze manier maar wel effectief. Meerdere paarden weer helemaal opgebouwd op deze manier zonder terugval. Kijk maar wat je eraan hebt. Heel veel succes met je paard

Sjarina Z1+1 eindstand
Don't touch me M2 startgerechtigd eindstand
Zafira ZZ Licht eindstand

Joolsie
Berichten: 46
Geregistreerd: 31-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:05

Bij een peesblessure laten paarden na een tijdje soms geen pijn meer zien. Hier ook ervaring met een paard die meerdere malen een peesblessure heeft gehad. Zij liep altijd gewoon door. Kon zelf vaak een lichte onregelmatigheid voelen of zien met lopen. Dierenarts stond vaak versteld van hoe de pees er dan uit zag ( in negatieve zin). Als je gevoel zegt dat het te snel gaat, pak het dan wat rustiger op. Vermijd ook mulle of zware ondergronden. Liever op het harde wat rustig draven. Ik denk dat als je gevoel volgt en goed naar je paard kijkt het wel goedkomt.

Babootje
Berichten: 26006
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Tussenpeesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 21:12

Ik zou toch echt wel even de tijd nemen voor een aanhechtingsblessure. Beter het zekere voor het onzekere nemen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 01San, fohadie, future_vet, RianneH en 11 bezoekers