Hardheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 09:37

Wie kan mij uitleggen wanneer een paard veel hardheid laat zien of juist (te) weinig. ik weet niet goed waar ik naar kijken moet.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 09:58

Wat bedoel je precies met veel of weinig hardheid laten zien? hard voor zichzelf wbt blessures?

Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Re: Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 10:08

Zoals in:

“Fallatijn is het beste jonge paard dat ik ooit gereden heb. Hij geeft me zoveel gevoel, werkt altijd mee, is sterk en krachtig en heeft een bepaalde hardheid....''

of

De stam staat bekend om paarden met kracht, hardheid en een
werkwillig karakter.

of

Orona is inmiddels 24 jaar en nog spijkerhard. “Die hardheid is ook een heel belangrijk aspect binnen de fokkerij en die zien we ook terug in haar nakomelingen....

Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Re: Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 10:09

Vaak lees ik 'hardheid' in combinatie met iets over de benen, dus ik kijk dan naar de benen, maar weet iet waar ik dan op moet letten

cobiieJarig

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:13

Meestal worden daar droge benen mee bedoelt, dwz geen gallen enz
En natuurlijk niet/weinig kreupel.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:20

Kivi schreef:
Zoals in:

“Fallatijn is het beste jonge paard dat ik ooit gereden heb. Hij geeft me zoveel gevoel, werkt altijd mee, is sterk en krachtig en heeft een bepaalde hardheid....''

of

De stam staat bekend om paarden met kracht, hardheid en een
werkwillig karakter.

of

Orona is inmiddels 24 jaar en nog spijkerhard. “Die hardheid is ook een heel belangrijk aspect binnen de fokkerij en die zien we ook terug in haar nakomelingen....


Spijkerhard is meestal een paard die weinig mankeert en blaakt van de gezondheid, weinig erfelijke (slijtage) aandoeningen. En mooi droog beenwerk...oftewel prestatie paarden die er niet steeds uitliggen met allerlei wissewasjes.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:26

De hardheid staat ook voor de kwaliteit van het paard. Vergelijk het met een houten tuinbank. De een is naar een winter buiten gammel en de ander staat jaren buiten en daar gebeurt niks mee. Het ene paard heeft altijd wat. Heeft maximaal aan management (beweging, juiste bodem, eten enz) nodig en de ander wordt gewoon gehouden met dat wat voor handen is en daar heeft het geen invloed op.

Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 10:28

Ah, dus het zegt niet iets over de manier van bewegen, de stand van de benen, de manier van stappen of draven. Dank Elisa!

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:32

Uiteindelijk wel. Die gaan het langst mee. Maar het oog er voor ontwikkelen kost tijd en vraagt ervaring. Je kan het beter op stal voor leggen en dan de verschillende paarden eens bekijken met een ervaren iemand. Daar leer je enorm veel van. Ik ga er van uit dat je op een stal rijd natuurlijk. Vind het wel een goeie vraag hoor. Het is alleen niet zo duidelijk te omschrijven.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 10:35

De hardheid is vaak de gezondheid van het paard, hoeveel ze kunnen hebben. Hard op de benen is een goede kwaliteit beenwerk, niet voos dus met vocht erin, maar droog en zonder snel blessures te krijgen. Ze kunnen dus veel hebben. En dat is dus een gewenste eigenschap, je wilt paarden die hard zijn, die wat kunnen hebben. Niet dat ze met 1 kuiltje al vocht in de pezen hebben.
Volbloeden staan bekend om hun hardheid. Dat moet ook wel als ze zoveel rennen op de baan natuurlijk.

Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Re: Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:39

Dank Jenny en Suzanne! Ik heb afbeeldingen gezocht van paarden met vocht in de benen, dat is wel goed te herkennen.

Kivi
Berichten: 18
Geregistreerd: 07-09-19

Re: Hardheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-19 12:41

En Jenny, nee ik rij momenteel niet, maar denk erover het weer op te gaan pakken. Voor nu wil ik graag beter leren kijken, dus idd de stal in!

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 17:13

Kivi schreef:
Ah, dus het zegt niet iets over de manier van bewegen, de stand van de benen, de manier van stappen of draven. Dank Elisa!


Nee inderdaad, graag gedaan :)