Bokhoef enter , help?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:40

Hallo,
Sinds ik mijn veulen heb gekocht (6 maand oud) had hij al erg steile voeten. Dit heb ik direct gecorrigeerd met een kundige hoefsmid.

26 januari
[ img ]

23 maart
[ img ]

Nu , in de weide
[ img ]
[ img ]

En nu? Plakbeslag? Corrigeren? Ik ben bang dat we voor veel dingen al te laat zijn. Gecorrigeerd word ie elke bekap beurt. Qua sport ambities , die heb ik niet. Had hem wel graag aan willen bieden voor verschillende stamboeken maar dat houdt helaas ook op.

En hoe veel krijgt hij hier last van? Ik hoor graag meer info. Redelijk onbekend hier mee

Meneer <3
[ img ]
[ img ]

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:45

Ik zie 'm alleen maar steiler worden, dus die correctie per bekapbeurt wordt of niet goed gedaan, of is absoluut onvoldoende.
Ik zou eens naar Emmeloord gaan, daar hebben ze in ieder geval ervaring met het operatief aanpakken (waarbij een pees verlegd wordt, of iets dergelijks)

Nouvel
Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:46

Misschien dierenarts en evt andere hoefsmid om raad vragen?
Ik ken wel veulens die met een ijzertje met een grote lip aan de voorkant hebben gelopen, dat heeft goed gewerkt, maar ik weet niet tot welke leeftijd dat kan.

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:48

Ibbel schreef:
Ik zie 'm alleen maar steiler worden, dus die correctie per bekapbeurt wordt of niet goed gedaan, of is absoluut onvoldoende.
Ik zou eens naar Emmeloord gaan, daar hebben ze in ieder geval ervaring met het operatief aanpakken (waarbij een pees verlegd wordt, of iets dergelijks)

Mijn smid heeft gewerkt op kliniek wolvega. Kundig is ie dus zeker wel. Hij is voor het laatst in april bekapt. Er staat nu een afspraak voor 28 augustus

Zou je aanraden hem uit de weide te halen?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:48

Nouvel schreef:
Misschien dierenarts en evt andere hoefsmid om raad vragen?
Ik ken wel veulens die met een ijzertje met een grote lip aan de voorkant hebben gelopen, dat heeft goed gewerkt, maar ik weet niet tot welke leeftijd dat kan.

Ik zal de dierenarts even contacteren! Dankje

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:49

Oh, maar als je er 4 maanden tussen laat zitten snap ik dat het niet werkt. Zoiets moet je iedere 6 weken bijwerken...

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:50

Ibbel schreef:
Oh, maar als je er 4 maanden tussen laat zitten snap ik dat het niet werkt. Zoiets moet je iedere 6 weken bijwerken...

Dit. :j

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:51

Dus mijn vraag , moet ik hem uit de zomerweide halen en thuis neer zetten?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110632
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:51

Idd iedere 6 weken bij laten werken en dat ook heel lang volhouden.
Een vriendin van mij heeft een veulen die ook steil stond (niet zo erg als die van jou overigens) en die staat er nu heel knap bij.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 13:53

Cayenne schreef:
Idd iedere 6 weken bij laten werken en dat ook heel lang volhouden.
Een vriendin van mij heeft een veulen die ook steil stond (niet zo erg als die van jou overigens) en die staat er nu heel knap bij.

Dat klinkt hoopvol!
Ik zal even overleggen met iedereen en dan haal ik hem naar huis

Is dit nog te genezen? Of enkel te corrigeren?

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:54

Met 1x in de 4 maanden ga je het niet redden met corrigerend bekappen. Hier kwam in het begin de smid elke 14 dgn en daarna elke maand. Tussendoor moest ik het zelf bijvijlen zoals hij mij voor heeft gedaan.
Ik denk dat de juiste plek de kliniek is, er zullen waarschijnlijk eerst foto's gemaakt moeten worden om te kijken hoe en of hij nog gecorrigeerd kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:54

pony van mij had dit ook, is wel bijgetrokken hoor. maar moest vaak bekapt worden, elke keer als het mogelijk was om weer wat te bekappen. dus elke keer een klein beetje

Ibbel
Berichten: 49066
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:56

Kabayo schreef:
Dus mijn vraag , moet ik hem uit de zomerweide halen en thuis neer zetten?


Als dat de enige manier is om hem iedere 4-6 weken door een smid te laten behandelen dan lijkt me dat wel.

bulck
Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:01

Kabayo schreef:
Cayenne schreef:
Idd iedere 6 weken bij laten werken en dat ook heel lang volhouden.
Een vriendin van mij heeft een veulen die ook steil stond (niet zo erg als die van jou overigens) en die staat er nu heel knap bij.

Dat klinkt hoopvol!
Ik zal even overleggen met iedereen en dan haal ik hem naar huis

Is dit nog te genezen? Of enkel te corrigeren?


het is geen ziekte he :-) en het beestje is nu net 1.5 jaar.
Uiteraard kan je nog heel wat doen... :') Hiervoor best naar de kliniek om eens te horen wat de opties zijn, en ook wat jouw mogelijkheden zijn uiteraard qua management/manier van houden/doelen etc
Waarom hem naar huis halen? Sociaal contact met soortgenoten is echt belangrijk, en een smid is enkele om x aantal weken (een half uurtje max)
Laatst bijgewerkt door bulck op 31-07-19 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix

LDRD
Berichten: 9869
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:02

Goed en regelmatig bekappen en vooral veel op het harde laten lopen. Dat zal ook samen met pijnstilling moeten gaan, want de pees aan de achterzijde zal verkort zijn en wordt door het lopen op het harde aangespannen en dat is pijnlijk.
En dan maar hopen dat het iets uithaalt na verloop van tijd, helemaal weg gaan zal het vermoedelijk niet meer. Opereren zal ook een optie zijn wellicht, maar dat is prijzig en ik moet zeggen dat het resultaat ook vaak maar heel matig is.

Jammer trouwens, want het is wel een heel leuk dier verder. Sterkte hiermee.

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:05

Vind het apart dat je smid niet aangeeft dat dit met 1x in de 4 maanden bekappen niet gaat werken

hwn
Berichten: 4688
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:05

Ik zou idd ook om de 4 weken laten bekappen, frequenter is sowieso voor elk paard beter (onze bekapper neemt zelfs gn klanten meer aan die minder dan per 4 weken laten bekappen).

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:08

Bulck. Hmm rare conclusie die je nu trekt dat ie thuis geen soortgenoten heeft. Ik heb meerdere hengsten , dus kan komt ie thuis in een groep ipv op anderhalfuur afstand. Nee weet dat het geen ziekte is , maar mij is verteld dat je alleen beenstanden goed kan corrigeren als jong veulen , en niet als bijna-twenter. Dat je dan alleen maar kan corrigeren en meer niet

Amberanne ik ook := Ik ken dit namelijk niet zo goed , leer graag bij!

Ldrd dankje voor de tip! En bedankt voor het compliment!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

bulck
Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:13

Kabayo schreef:
Bulck. Hmm rare conclusie die je nu trekt dat ie thuis geen soortgenoten heeft. Ik heb meerdere hengsten , dus kan komt ie thuis in een groep ipv op anderhalfuur afstand. Nee weet dat het geen ziekte is , maar mij is verteld dat je alleen beenstanden goed kan corrigeren als jong veulen , en niet als bijna-twenter. Dat je dan alleen maar kan corrigeren en meer niet

Amberanne ik ook := Ik ken dit namelijk niet zo goed , leer graag bij!

Ldrd dankje voor de tip! En bedankt voor het compliment!


Dan is het in de eerste plek al wat vreemd dat je hem kocht met die stand, wetende dat dat extra zorg nodig heeft en je dan toch beslist om hem elders te plaatsen (waar kennelijk dat management niet voorzien is), terwijl je dus zelf een kudde hebt.
Er staan geen leeftijden op corrigeren, wel dat hoe sneller je ermee begint, de resultaten mogelijks beter zijn. Maar het is en blijft nog een jong ding, dus gewoon asap kijken naar de mogelijkheden. Beestje is knap zat!

L'embarras du choix

Dennis
Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:16

Ik denk dat in die 4 maanden het aller grootste probleem zit! Dat is om te corrigeren echt veel en veel te lang.

Iedere 4 weken is veel beter, of misschien zelfs nog wel vaker, afhankelijk hoe hij het gaat doen.
De aanleg om stijl te worden zal waarschijnlijk wel blijven, dus misschien zal hij zijn hele leven wel iedere 6 weken ofzo gedaan moeten worden, maar dat kan alleen de tijd uitwijzen.

En zoals LDRD zegt, op het harde laten lopen (hoeft niet perce stappen ofzo te zijn, mag ook een stuk verharding in het land zijn). Als je zijn hiel naar beneden haal zal hij zelf nog op zijn teen willen lopen. In gras kan dit gewoon waardoor de hielen hard blijven groeien. Op het harde word hij wat gedwongen 'in zijn pezen te gaan hangen' omdat zijn hiel dan wel naar de grond wil komen als hij er op gaat staan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 14:17

bulck schreef:
Kabayo schreef:
Bulck. Hmm rare conclusie die je nu trekt dat ie thuis geen soortgenoten heeft. Ik heb meerdere hengsten , dus kan komt ie thuis in een groep ipv op anderhalfuur afstand. Nee weet dat het geen ziekte is , maar mij is verteld dat je alleen beenstanden goed kan corrigeren als jong veulen , en niet als bijna-twenter. Dat je dan alleen maar kan corrigeren en meer niet

Amberanne ik ook := Ik ken dit namelijk niet zo goed , leer graag bij!

Ldrd dankje voor de tip! En bedankt voor het compliment!


Dan is het in de eerste plek al wat vreemd dat je hem kocht met die stand, wetende dat dat extra zorg nodig heeft en je dan toch beslist om hem elders te plaatsen (waar kennelijk dat management niet voorzien is), terwijl je dus zelf een kudde hebt.
Er staan geen leeftijden op corrigeren, wel dat hoe sneller je ermee begint, de resultaten mogelijks beter zijn. Maar het is en blijft nog een jong ding, dus gewoon asap kijken naar de mogelijkheden. Beestje is knap zat!

Ik heb hem gekocht in het hoge gras. Dus wist niet van zijn hoeven af. Mij werd verteld dat dit enkel een stijle voet is en niks ergs. Dus toen heb ik hem naar een weide gebracht. Maar nu word het alleen maar minder en wil ik graag weten wat nu

Dankje voor je compliment. Ik haal hem naar huis en ga naar een kliniek. Welke is beter. Emmeloord of Wolvega

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Shenavallie
Berichten: 11552
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:56

Ibbel schreef:
Oh, maar als je er 4 maanden tussen laat zitten snap ik dat het niet werkt. Zoiets moet je iedere 6 weken bijwerken...

Exact. In dit geval zou elke 6 weken of misschien wel elke maand beter zijn geweest. Of het nu nog te verhelpen valt, dat durf ik niet te zeggen, maar kundig is deze hoefsmid in mijn ogen allerminst. Die had zelf ook al moeten vaststellen dat het veel vaker had gemoeten.

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

Kabayo
Berichten: 13891
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bokhoef enter , help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-19 15:04

Leermoment voor mij , helaas wist ik niet beter

Inmiddels al contact met kliniek wolvega die nu een plan gaat opstellen!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Silly1972
Berichten: 14775
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:11

Kabayo schreef:
Dankje voor je compliment. Ik haal hem naar huis en ga naar een kliniek. Welke is beter. Emmeloord of Wolvega


Emmeloord!
Ze hebben daar ook zeer kundige hoefsmeden.
Als de hoefsmid van Wolvega dit niet als zodanig heeft aangepakt zou ik daar geen vertrouwen meer in hebben.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

BigOne
Berichten: 38188
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:14

Je hebt paarden, dan constateer je dit en dan laat je het op zijn beloop , en die kundige hoefsmid heeft je dus niet verteld dat dit met grote regelmaat bijgewerkt moest worden? Dan is hij dus niet kundig. Vind het er ernstig genoeg uitzien dus maar een oplossing , zsm naar huis en elke vier a vijf weken de smid erbij.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Briiet en 23 bezoekers