Hoeveel beweging jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 09:49

Hallo iedereen!

Ik heb een 2-jarige merrie. Ze staat 24/24 buiten in een kudde(met schuilstal). Ik haal ze elke dag eens binnen om te poetsen en longeer ze 2x per maand. Heb ook al eens een zadel opgelegd en ze kijkt naar niets op ze is super flink. Is dit oke qua beweging of mag het wat meer?


cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:00

Wanneer wil je haar gaan inrijden?

Waarom zou je haar nu meer aan het werk willen hebben?

[o]

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 10:09

Goh weet ik niet, wanneer ze er klaar voor is. 3-4 jaar misschien. Wil ze niet perse meer aan het werk maar vroeg me af of het misschien al teveel of te weinig voorbereiding is dat ik doe.

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:19

Dit naar mijn idee meer dan genoeg.

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:24

Lekker laten staan en er uit halen alleen als nodig is. Pas uit het land halen en oppakken als je daadwerkelijk wilt gaan inrijden. Laat ze niet te vroeg wijs worden.

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 10:25

Bedankt!

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:26

Een 2-jarige die dit jaar nog 3 wordt? Of een 2-jarige die volgend jaar 3 wordt?

Want bij dat laatste zou ik dat hele longeren lekker kappen en uit m'n hoofd zetten. Grote onzin, lekker paard laten. In de kudde krijgen ze zat genoeg beweging. Twee keer per maand longeren is sowieso grote onzin natuurlijk.

Hier staan 2 2-jarige hengsten die volgend jaar 3 worden, misschien dat ik er één uitpak in september/oktober om te gaan longeren voor de HK in december. De ander is te jeugdig daarvoor. En na de HK gaat die dan ook gewoon weer lekker een paar maanden niks doen.

Silly1972
Berichten: 14770
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:30

Mijne is 2 en staat lekker in de kudde, daar ga ik volgend jaar pas mee beginnen met longeren enzo

[PP] [VOLG] Bonte Cashmiro van jaarling tot ............
Ceasar ter linden x Harmony 6 maart 2017 geboren

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:30

MiniMouse schreef:
Lekker laten staan en er uit halen alleen als nodig is. Pas uit het land halen en oppakken als je daadwerkelijk wilt gaan inrijden. Laat ze niet te vroeg wijs worden.


Gewoon uit nieuwsgierigheid? Waarom niet?

TS, iedere dag eruit hoeft niet. In de zomermaanden liet ik mijn jonkie gewoon staan. Ik deed 1 keer in de week (of twee weken) een keertje poetsen of een beetje grondwerk.

Ik dacht dat ik te weinig deed, maar het zadelmak maken gaat super soepel door de voorbereiding die we hebben gehad.

Wissel je "trainingen" af (dus grondwerk/kleine VD oefeningen/wandelen/poetsen) en hou de sessies kort. Blijf vooral naar je paard kijken. Die vertelt je wanneer het teveel is.

Longeren hoeft ook nog niet (iig niet aan een touwtje) als je de beschikking hebt over een roundpen, kan je gewoon lekker los. Zo deden wij het ook tot we begonnen met beleren.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

MiniMouse
Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:35

Gimme_Joy schreef:
MiniMouse schreef:
Lekker laten staan en er uit halen alleen als nodig is. Pas uit het land halen en oppakken als je daadwerkelijk wilt gaan inrijden. Laat ze niet te vroeg wijs worden.


Gewoon uit nieuwsgierigheid? Waarom niet?

TS, iedere dag eruit hoeft niet. In de zomermaanden liet ik mijn jonkie gewoon staan. Ik deed 1 keer in de week (of twee weken) een keertje poetsen of een beetje grondwerk.

Ik dacht dat ik te weinig deed, maar het zadelmak maken gaat super soepel door de voorbereiding die we hebben gehad.

Wissel je "trainingen" af (dus grondwerk/kleine VD oefeningen/wandelen/poetsen) en hou de sessies kort. Blijf vooral naar je paard kijken. Die vertelt je wanneer het teveel is.

Longeren hoeft ook nog niet (iig niet aan een touwtje) als je de beschikking hebt over een roundpen, kan je gewoon lekker los. Zo deden wij het ook tot we begonnen met beleren.


Waarom wel? Naar mijn idee gaat het je niets meer brengen dan het doet. Kan enkel tegen je werken als je teveel doet.
Een poetsbeurt op zijn tijd en halster om en af en geleiden aan de hand is naar mijn idee voldoende.

De groenste paarden zijn naar mijn ervaringen het fijnste op te pakken en dan in te rijden.
Zijn niet te sterk geworden en te wijs geworden door al het longeren.
Zijn rustig en relaxed in hun kop en hebben veel meer aandacht voor je.
Een peuter kan nog niet naar school.. kleuters wel maar dan voor korte periodes met aandacht erbij.

Maar he iedereen zijn ding!

Instructie, correctietraining en trailertraining.
Net als een mens is elk paard anders, elk paard verdient zijn eigen methode.

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:40

Uiteraard! Was puur uit nieuwsgierigheid :)

Ik ervaar het iets anders. Ik heb Joy al vanaf dat ze jong was ( 1 jaar) geleerd dat ze moet wijken voor druk. En daar heb ik nu onwijs veel profijt van. Ze kan nogal drammen (een cutting gefokte quarter) dus is het handig als ze dat al weet. En dat heb ik haar spelenderwijs over een periode van 2 jaar geleerd.

Ze doet het super onder het zadel. 20 april zat ik er voor het eerst op. Inmiddels zijn we even verder en heb ik er 9 keer opgezeten. Met de nodige vrije dagen (ook 3 weken) ertussen.

Ik denk dat het per paard bekeken moet worden. Maar persoonlijk ben ik geen voorstander van 4 jaar in de opfok laten staan en dan in 6 weken tijd beleren.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 10:44

Gimme_Joy schreef:
Uiteraard! Was puur uit nieuwsgierigheid :)

Ik ervaar het iets anders. Ik heb Joy al vanaf dat ze jong was ( 1 jaar) geleerd dat ze moet wijken voor druk. En daar heb ik nu onwijs veel profijt van. Ze kan nogal drammen (een cutting gefokte quarter) dus is het handig als ze dat al weet. En dat heb ik haar spelenderwijs over een periode van 2 jaar geleerd.

Ze doet het super onder het zadel. 20 april zat ik er voor het eerst op. Inmiddels zijn we even verder en heb ik er 9 keer opgezeten. Met de nodige vrije dagen (ook 3 weken) ertussen.

Ik denk dat het per paard bekeken moet worden. Maar persoonlijk ben ik geen voorstander van 4 jaar in de opfok laten staan en dan in 6 weken tijd beleren.



Ik ook niet! Daarom dat ik ze nu al af en toe wil uithalen.. doe er niet veel me. Max 15 min eens laten lopen aan de longe, sessietje van 10 min VD. Op het erf rondwandelen, zo’n dingen.. wil ook niet ze plots dan uithalen en er een zadel opleggen. Wil dat ze het al beetje kent.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoeveel beweging jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:50

Poetsen, hoeven, benen optillen, stilstaan, wijken voor druk , prima maar zeker niet longeren op jonge leeftijd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

paars
Berichten: 5485
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:52

LauraCapella schreef:
Ik ook niet! Daarom dat ik ze nu al af en toe wil uithalen.. doe er niet veel me. Max 15 min eens laten lopen aan de longe, sessietje van 10 min VD. Op het erf rondwandelen, zo’n dingen.. wil ook niet ze plots dan uithalen en er een zadel opleggen. Wil dat ze het al beetje kent.

Heb ik ook zo gedaan. En dat is dan meer werken aan de relatie en vertrouwen dan dat je fysiek je paard “traint”. Leuk juist, voor beide! Wandelingetje langs de weg, wat spelen in de longeerbak, af en toe spelenderwijs iets op de rug leggen van een sjabrakje of iets. Gewoon wennen aan het feit dat als jij iets doet met haar of iets vraagt van haar dat ok is. Je zou eens naar de eerste 3 van de 7 games van parelli kunnen kijken. Simpele leuke en oh zo belangrijke oefeningen.
Succes en vooral veel plezier!

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:54

Ik longeer mijn 2 jarige (nu 25maanden) ook nog niet. We doen een a 2x per week lekker poetsen, wat werken aan de hand, (wijken voor druk, oefenen voor de keuring etc) of een stukje (max 15min) wandelen.

Ik wil m binnenkort wel spelenderwijs leren om in rondjes om mij heen te lopen, maar met echt serieuzer longeren wil ik toch wel wachten tot begin 2020.

Saaandraa_X
Berichten: 22
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:55

Word ze dit jaar 3 of pas volgend jaar? Die vraag is wel van belang. Als ze dit jaar 3 wordt ben je goed bezig! Meer hoeft niet, minder ook niet. Lekker oefenenen en zo af en toe eens oefenen met een dekje/zadel lijkt mij prima.
Als ze volgendjaar pas 3 wordt zou ik het lekker houden op 1/2 keer in de week poetsen/wandelen/VD/longeren. Je kan nooit te vroeg beginnen, maar hou het wel met mate. Het is niet slim om 7 dagen in de week wat te gaan doen. Maar dat wist je al ;)

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:56

Gimme_Joy schreef:
Uiteraard! Was puur uit nieuwsgierigheid :)

Ik ervaar het iets anders. Ik heb Joy al vanaf dat ze jong was ( 1 jaar) geleerd dat ze moet wijken voor druk. En daar heb ik nu onwijs veel profijt van. Ze kan nogal drammen (een cutting gefokte quarter) dus is het handig als ze dat al weet. En dat heb ik haar spelenderwijs over een periode van 2 jaar geleerd.

Ze doet het super onder het zadel. 20 april zat ik er voor het eerst op. Inmiddels zijn we even verder en heb ik er 9 keer opgezeten. Met de nodige vrije dagen (ook 3 weken) ertussen.

Ik denk dat het per paard bekeken moet worden. Maar persoonlijk ben ik geen voorstander van 4 jaar in de opfok laten staan en dan in 6 weken tijd beleren.


Dat is in mijn optiek gewoon opvoeding die je doet als ze in de hand zijn.

Nog nooit een paard apart voor gehaald.

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:56

Eens met al het bovenstaande. Lekker spelen en dan komt er een fijne stevige band voor de toekomst. Als je wilt kun je mn volgtopic doorlezen. Dan kan je onze progressie zien van de afgelopen 2 jaar!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:57

Dan zijn we het met elkaar eens Janine1990 :D

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:02

Gimme_Joy schreef:
Dan zijn we het met elkaar eens Janine1990 :D


Maar jij haalt je paard er voor apart begrijp ik? Of je benoemt het gewoon vreselijk ingewikkeld.

Enige keren dat ze hier in de hand komen is van en naar de wei als ze in de opfok staan. En als de hoefsmid komt.

En dan moet je in het begin even een paar keer hengsten gaan vangen om ze een halster aan te doen voor het hoefsmid bezoek. Zowel in de stal (grote stal, geen gewone box) als in de wei.
Als je in de winter langsloopt en ze willen je bijten, krijgen ze een tik. Maar je zoekt het niet op.

Dit is voor de meeste mensen in mijn omgeving gebruikelijk. Niks geen gezeul met een jong dier die veel meer baat heeft bij opvoeding in een kudde, om páárd te worden... Want dat is wat ze in de eerste plaats moeten worden, een paard. Geen eenkennig half mens in een paardenpak.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 11:05

paars schreef:
LauraCapella schreef:
Ik ook niet! Daarom dat ik ze nu al af en toe wil uithalen.. doe er niet veel me. Max 15 min eens laten lopen aan de longe, sessietje van 10 min VD. Op het erf rondwandelen, zo’n dingen.. wil ook niet ze plots dan uithalen en er een zadel opleggen. Wil dat ze het al beetje kent.

Heb ik ook zo gedaan. En dat is dan meer werken aan de relatie en vertrouwen dan dat je fysiek je paard “traint”. Leuk juist, voor beide! Wandelingetje langs de weg, wat spelen in de longeerbak, af en toe spelenderwijs iets op de rug leggen van een sjabrakje of iets. Gewoon wennen aan het feit dat als jij iets doet met haar of iets vraagt van haar dat ok is. Je zou eens naar de eerste 3 van de 7 games van parelli kunnen kijken. Simpele leuke en oh zo belangrijke oefeningen.
Succes en vooral veel plezier!


Bedankt zal ik eens doen!

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:06

Mijn 2jarige komt ook veel in handen, niks mis mee vind ik.
Je hoeft ze niet actief te trainen maar ze kunnen echt wel wat. Als ze de basisdingen kennen heb je daar later zoveel baat bij

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Gimme_Joy
Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:07

Je stelt het nu erg zwart/wit Janine1990. Joy heeft in een kleinschalige opfok gestaan, waar de paddock en stallen direct naast de poetsplaats was. Dus ik haalde haar uit de kudde ja. Ook om even te gaan stappen/grondwerken. Ze kon gewoon nog steeds paard zijn. In de kudde. Ook voor de smid en de tandarts moest ze eruit.

En heeft ze twee keer op boxrust gestaan van 6 weken. We hebben helaas wat pech gehad :( . Daardoor was ze sowieso al meer in handen dan ik had gewild. Maar helaas heb je dat niet voor het zeggen...
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 10-06-19 11:12, in het totaal 2 keer bewerkt

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:10

Ik zou er ook fijn mee doen wat je nu al doet. Longeren is voor geen enkel paard heel bevorderlijk op een kleine cirkel, loop dus gewoon mee over de A-C lijn zodat paard op hoefslag kan lopen. Hoe meer je paard al leert, hoe kleiner de overgang naar rijpaard. Veel plezier met je paard!

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-06-19 11:12

IsabelleN schreef:
Ik zou er ook fijn mee doen wat je nu al doet. Longeren is voor geen enkel paard heel bevorderlijk op een kleine cirkel, loop dus gewoon mee over de A-C lijn zodat paard op hoefslag kan lopen. Hoe meer je paard al leert, hoe kleiner de overgang naar rijpaard. Veel plezier met je paard!



Bedankt! Het longewerk is niet veel wat ik doen hoor.. wil vooral dat ze op mijn stem leert reageren dus is eigenlijk meer wat vd. Wil ze vooral voorbereiden nu zodat de overgang niet te bruusk verloopt. Ga er niet zomaar van de ene op de andere dag opkruipen.. schriktrainingen, eens op straat mee wandelen, gewoon veel plezier mee beleven nu. Zo’n dingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amyz en 9 bezoekers