Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:45

Lief hoofdje <3 .

pien_2010

Berichten: 43244
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 14:52

Onze Hercule 24 jaar, staat bij tijd en wijlen stil, omdat zijn merrie artrose heeft en allerlei problemen die komen en gaan (zij is 15 jaar). Dit is eigenlijk al jaren het geval. Als we weer gaan rijden, stappen we er zo op en rijden rustige rondjes van een uurtje op hem. Hij staat 7x24 uur op de wei en is soepel en gaat goed.
Nu we weer op zoek zijn naar een rijpaardje erbij voor mij, hoop ik dat mijn man ook met Hercule weer op stap kan paar keer per week, en we af en toe met de drie paardjes (Polie ad hand) rustige ritjes kunnen maken.
Bij hem merk je niets van stilstaan of af en toe per week weer rijden. Het maakt allemaal niets uit. Niet voor zijn humeur (hij is wel heel erg blij als we weer eens gaan rijden hoor na stilstaan want dan huppelt hij totaal gecontroleerd het erf af en is zo blij en gezond voorwaarts), niet voor zijn lijf.
Ik zal alleen met de jongste echte buitenritten gaan maken van paar uur. Onze oude lieve man, zal gewoon af en toe nog lekkere rondjes gaan maken in stap en draf (de lummel bokt teveel in galop, al vanaf zijn 4de en dat durft mijn man niet meer daar hij 76 jaar is). Dus soms mag hij galopperen als ik met een vriendin ga rijden die gewoon goed kan rijden. Want één keer een brul en mijn heer doet weer normaal en galoppeert heerlijk.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:33

Wat grappig om alle verhalen te lezen en dat het ene "oudje" de ander niet is. Mijn pony is 22 jaar, maar in zijn koppie nog net zo kwiek als 10 jaar geleden. Samen met mijn bijrijder rijden wij hem 3 à 4 keer per week, soms zelfs 5 keer, maar we kijken per dag hoe hij is. Het is een beestje met artrose, echter lijkt stilstand hem alleen maar slechter te doen dan goed. Ik zag een opmerking voorbij komen: "rust roest," en daar ben ik het wel mee eens. Hoe zien jullie dat?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 12:43

Mijn opa van 23 is iedere dag in beweging.
Hij staat altijd buiten en kan zelf zijn stalletje in samen met zijn vriend als hij dat wil.
We wandelen ongeveer 5 x per week, dat is zo’n 2 km en daar doen we een halfuurtje over.
Hij loopt, mits t niet te warm is ook nog 2 x per week voor de kar.
Dan lijkt ie net 10 jaar jonger, super enthousiast en moeilijk rustig te houden :+

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:13

Poenarie schreef:
Wat grappig om alle verhalen te lezen en dat het ene "oudje" de ander niet is. Mijn pony is 22 jaar, maar in zijn koppie nog net zo kwiek als 10 jaar geleden. Samen met mijn bijrijder rijden wij hem 3 à 4 keer per week, soms zelfs 5 keer, maar we kijken per dag hoe hij is. Het is een beestje met artrose, echter lijkt stilstand hem alleen maar slechter te doen dan goed. Ik zag een opmerking voorbij komen: "rust roest," en daar ben ik het wel mee eens. Hoe zien jullie dat?

Zolang ze het aankunnen doen.
Ze blijven er echt fit op en rust roest idd

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Re: Hoeveel beweging krijgen jullie senior (20+ ) paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 13:59

Ik heb een welsh merrie van rond de 120 cm hoog

Ooit was ik 15 en werd ze mijn verzorgpony
10 jaar later nam ik haar over. Met de tijd heeft ze al heel wat moeten doorstaan. Ooit is haar leeftijd geschat door de dierenarts.
Enkele jaren geleden wisselende ik van tandarts.
Zij concludeerde dat ze aanzienlijk ouder was dat ooit geschat is.
Komt erop neer dat ze nu rond de 30 jaar jong is.
Ze is verder erg fit maar oud. Rij haar al jaren niet meer.
Ze loopt in paddock Paradise met nog 2 andere van mezelf.
Ze mag dan ook lekker oud worden en sterven bij mij !
Afbeelding