Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 16:29

Paard liep eerst op natural balance ijzers voor. Achter blote voeten.

Toen we kunststof beslag wouden proberen een andere smid erbij gehad die dat kon. Deze vertelde dat mijn paard te lange voeten had en dat 't korter moest. Want hoe't nu was zou niet goed zijn.
En als haar voeten dan weer normaal zouden zijn dan zou ze ook weer zonder ijzers kunnen.

Inmiddels is hij nu nog 2x geweest. Nu met normale ijzers. Hij wou liever cytek beslag. Maar dat trekt mij helemaal niet. Nu ging 't iets te kort met bekappen en knipte hij in het leven met bloed als gevolg.

Nu is het 2 weken geleden dat ze beslagen is en de hoef komt aan alle kanten al over het ijzer. Wat volgens de smid normaal is want haar hielen zijn aan het openen. En dat het ijzer op de zool draagt dus dat de hoefwand eroverheen gaat maakt niet uit.

Terwijl mijn vorige smid juist zegt dat de hielen zo geknepen worden met een te smal ijzer.

Hoor graag jullie bevindingen. Ik weet ff niet meer wat nou juist is.
Naar mijn mening is dit ijzer gewoon te krap eronder gemaakt en ook zit er aan de zijkant een spleet tussen hoef en ijzer. Hoef steunt dus alleen achter en voor op 't ijzer en aan de zijkant niet.

Verder vind ik ze vrij kort lopen nu..

Nb beslag vorige smid :
Afbeelding

Huidige beslag (nu 2 weken eronder)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:33

Is er een foto van het nieuwe ijzer met vooraanzicht?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 16:34

Heb alleen deze foto's. Ik kan morgen betere maken.

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:01

Snap niet dat je over bent gegaan op een andere smid. Zag er keurig uit naar mijn mening ( al zie ik liever geen ijzers, natuurlijk wel als het echt nodig is)

Duhelo

Berichten: 28543
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:15

Op de eerste foto zie ik dat het ijzer stukken te klein is.
Alle fotos vind ik niet oke ogen. Als je graag terug blootsvoets wil zou ik asap een goede bekapper erbij halen...

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:22

Weg gaan..... hard weg rennen van iedere smid die je cyteck ijzers aanraad.... ik ben ooit zo dom geweest die te gebruiken. Vreselijk hoe de voeten van mijn paard daaf uit kwamen. Zo van de foto's lijkt me de NB smid een betere dan je huidige.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:25

Mijn ervaring met 'alternatieve' hoefsmeden is dat ze niet echt goed (kunnen) smeden. Ze passen het hoefijzer helemaal niet zo goed aan aan de hoef. En dat zie ik hier ook weer.

Hoe lang stond ze al op het NB beslag? Zoals het op de foto is, ondersteunen de ijzers de achterkant van de voet niet, de takken zijn te kort. Zo werden ze bij de mijne ook geplaatst waardoor hij uiteindelijk achterover 'hing'. Dat wil je niet hebben, komt er teveel druk op de pezen.
Nieuwe 'normale' smid die die ijzers ook soms gebruikt zei dat het een maat te klein was. Dat doen ze vaak omdat een maatje groter vaak dan gesmeed moet worden wat ze niet doen/willen.

Het nieuwe beslag zou ik absoluut niet blij mee zijn ook!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:29

Ik ben geen hoefsmid of bekapper, maar ik vind met name de 2e ijzers best smal. Bij hoefmechanisme zet de hoef bij hielen iets uit in de breedte bij landing: daar is bij dit ijzer geen ruimte voor. Ook ondersteunt het de hielen te weinig. De nagel verder naar de achterzijde beperkt hoefmechanisme nog meer. Cytek beslag... %)
Dat ze nu nog vrij kort lijkt te lopen mogelijk ook gevolg van tekort bekappen afgelopen ronde? Naast dat dit ijzer ook niet helpt...

Heel eerlijk: ik heb liever een goede hoefsmid die er wanneer nodig een goed ijzer onder zet, dan een kneus dat er weliswaar een kunststof-ijzer onder zet of blootvoets laat lopen (kreupelen), maar ondertussen de hele hoeven vernaggeld. No feet, no horse.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:31

Zo deze smid lekker dumpen en een nieuwe zoeken. Dit ziet er echt niet lekker uit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:39

Ik snap uberhaupt niet waarom het dier op ijzers moet, beide smeden jagen je onnodig op kosten.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 17:47

Gypsy schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom het dier op ijzers moet, beide smeden jagen je onnodig op kosten.


Lang verhaal kort. Zonder ijzers voor loopt ze gewoon erg gevoelig. Dunne zolen en gevoelig paard. Heb 't bijna 3 jaar volgehouden dat ze zonder zou kunnen. Maar helaas was 't verspilde tijd en heel wat euro's aan hoefschoenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:54

Mandy_89 schreef:
Gypsy schreef:
Ik snap uberhaupt niet waarom het dier op ijzers moet, beide smeden jagen je onnodig op kosten.


Lang verhaal kort. Zonder ijzers voor loopt ze gewoon erg gevoelig. Dunne zolen en gevoelig paard. Heb 't bijna 3 jaar volgehouden dat ze zonder zou kunnen. Maar helaas was 't verspilde tijd en heel wat euro's aan hoefschoenen.


In 3 jaar tijd vernieuwd een hoef zich 3 keer. Extreme uitzonderingen daargelaten is er dan gewoon niet vakkundig genoeg bekapt.
Op paardenhoeven.info kun je leren hoe een goed bekapte hoef eruit zou moeten zien, en wat je verder nog kunt doen om zo optimaal mogelijke omstandigheden te creeƫren.

Zelf heb ik het na meerdere smeden opgegeven en ben ik zelf gaan bekappen. Nu weet ik zeker dat er echt met tijd en aandacht naar het complete plaatje gekeken word. In het begin roepen dan veel mensen dat dat nooit goed kan komen, maar nu zeggen ook de smid en de da dat ze er in principe netjes op staan. Iets te kort naar hun smaak, maar ze lopen niet gevoelig.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:28

LaPluche schreef:
Is er een foto van het nieuwe ijzer met vooraanzicht?


Wel interessant om te zien om te kijken wat hij aan de stand verkloot heeft maar iedere dwarslat (nou ok, hij dus niet) kan zien dat dit ijzer te krap is. Wat een kul van die tweede smid. Sommige kunnen beter recht praten wat krom is dan een ijzer onder leggen. Een vriendin van mij heeft eens een smid gehad (ook toevallig kunststof) die vertelde dat haar pony op een bepaalde manier stond en hij dat op kon lossen. Nou wow, blij. Tot hij van het erf was, pony liep als een krant (werd wennen genoemd uiteraard...) en ze na ging denken. Haar pony stond helemaal niet zo. Verhaaltje klopte best, jammer dat hij het toepaste op de verkeerde pony.


Citaat:
Terwijl mijn vorige smid juist zegt dat de hielen zo geknepen worden met een te smal ijzer

Ik heb een volbloed gekocht die te lang met krappe ijzers gestaan had. Die had helemaal een vouw in zijn hielen en idd van die geknepen voeten. Na een tijd zonder ijzers wel goed gekomen gelukkig. Had hij ook weer normale hoeven om te zien.

Mijn huidige merrie kan ook niet zonder ijzers. Ze heeft haar hoefbeen laag in de hoef liggen van nature en had een dunne zool. Het zou misschien kunnen maar de kans op kneuzen en belastings hb wordt dan groter. Dus dat gok ik niet. Kan me voorstellen dat je jouw paard ook liever op ijzers houdt.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 31-05-19 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:40

Na het beslaan moet je een euromunt over het ijzer kunnen laten rollen. Deze ijzers zijn te klein.

Ineke2

Berichten: 33111
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:50

De foto van de eerste smid ziet er veel beter uit.
Ik zou weg gaan bij de huidige smid in elk geval.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:50

Je nieuwe smid is zeker bang voor afgetrapte ijzers. Ze zijn echt te smal, dat er overheen groeien gebeurd na >8 weken ok, maar dit is te snel.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 19:19

Ok is mij nu wel overduidelijk dat hij mij sh*t probeert te verkopen. En dat het dus idd klopt dat ik dacht.

Weet alleen nu niet wat ik doen moet. Ijzers net 2 weken eronder. En de beste man die ze eronder gezet heeft die gaat echt niet terug komen om 't goed te maken. Gezien 't in zijn ogen goed is.

Dan zou ik mijn vorige smid moeten laten komen om ze opnieuw te laten beslaan. Maar dat is misschien wel heel snel achter elkaar nu dan?

imaudy
Berichten: 5039
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:26

Ik zou de vorige smid bellen. Ik vind het netjes.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:27

Ik zou geen van beiden terug laten komen.
Staan de pezen van je paard dik, of lijkt dat maar zo op de eerste foto?

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 19:36

Balte schreef:
Ik zou geen van beiden terug laten komen.
Staan de pezen van je paard dik, of lijkt dat maar zo op de eerste foto?


Dat is vertekent beeld denk ik. Pezen zijn mooi dun

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:41

Mandy_89 schreef:
Ok is mij nu wel overduidelijk dat hij mij sh*t probeert te verkopen. En dat het dus idd klopt dat ik dacht.

Weet alleen nu niet wat ik doen moet. Ijzers net 2 weken eronder. En de beste man die ze eronder gezet heeft die gaat echt niet terug komen om 't goed te maken. Gezien 't in zijn ogen goed is.

Dan zou ik mijn vorige smid moeten laten komen om ze opnieuw te laten beslaan. Maar dat is misschien wel heel snel achter elkaar nu dan?


.

Wat een boer zeg :( :oo . Eerst al tot bloedens aan toe bekappen, dan Cytec beslag eronder willen en dan dit eronder zetten. Deze ijzers hebben nooit gepast ook niet op de eerste dag. Paard heeft ook ondergeschoven hielen als ik goed zie op de eerste foto.

Is er niet een bokker bij jou in de buurt die een goede smid kan adviseren.
Ik ben persoonlijk ook voor blote voeten maar als er dan toch ijzers onder moeten moeten ze wel op de juiste en goede manier eronder gezet worden.

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 20:25

Geen idee of er een bokker is die bij mij uit de buurt komt (regio achterhoek) die vraag zou ik natuurlijk wel kunnen stellen hier

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Elke smid zegt wat anders. Wat is nou juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:03

Mijn vriend is hoefsmid. Hij zegt dat ie vreselijk k*t beslagen is :') Cytec is helemaal vreselijk. Dus ik kan je alleen adviseren echt een andere smid te zoeken. Je eerste smid lijkt me dan beter, wat was de reden om daar weg te gaan? Daarvan zegt mijn vriend, ook niet helemaal top (maar hij is wel extreem kritisch moet ik zeggen) maar veeeeel beter dan de 2e.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:29

Mandy_89 schreef:
Geen idee of er een bokker is die bij mij uit de buurt komt (regio achterhoek) die vraag zou ik natuurlijk wel kunnen stellen hier


Ik zou ook andere smid nemen! Wat een prutswerk!! Waar zit je in de Achterhoek? Achterhoek is betrekkelijk groot :)

Mandy_89
Berichten: 1360
Geregistreerd: 23-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:40

MarjanB schreef:
Mandy_89 schreef:
Geen idee of er een bokker is die bij mij uit de buurt komt (regio achterhoek) die vraag zou ik natuurlijk wel kunnen stellen hier


Ik zou ook andere smid nemen! Wat een prutswerk!! Waar zit je in de Achterhoek? Achterhoek is betrekkelijk groot :)


In Aalten