Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zeldzaam10
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-05-19

Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 20:03

Hallo,

Lang verhaal kort: heeft er iemand een filmpje/filmpjes van een paard wat (matig) kramperig loopt? Ik zou het zo graag eens willen vergelijken met hoe mijn paard loopt en ik vind op internet eigenlijk alleen maar filmpjes van hanetred.

En dan hieronder het lange verhaal
Bijna drie jaar geleden (juli 2016) heb ik mijn pennymeisjesdroom in vervulling laten gaan: ik heb een eigen paard gekocht. Hoera hoera voor 'my little pony' van 1.81 en toen 12 jaar oud. Klinische keuring prima doorstaan, dus goed gekeurd voor de sport (lees: het rijden van een B-proefje, het maken van een buitenritje en het doen van heel af en toe een sprongetje) en ikke helemaal blij...
MAAR...
Hij bleek zijn naam eer aan te doen: Zeldzaam...en hij bleek best een heel project: haken op de kiezen, trauma opgelopen eerder al bij de tandarts, ooit geopereerd aan cornage (was bekend), een wever (niet bekend; hij was wel eens 'onrustig op stal'), vertrouwenskwestie in het weiland (jij wil mij vangen, echt niet! - is inmiddels opgelost; lang leve het geduld).

Bovendien kreeg hij na een half jaar droes. Hij heeft toen 3 weken met 40+ graden koorts gestaan; vel over been, maar uiteindelijk erdoor gekomen. Toen ik hem weer ging oppakken, liep hij niet als daarvoor: kramperig rechtsachter. Echo en foto's laten maken en hij bleek een neurogene aandoening te hebben: zenuwen van C6 naar C7 zijn niet zoals het hoort. Opdracht van de da (na inspuiten met kortwerkende cortisonen die toch gewoon 2 maanden werken wat ik dan wel weer lang vind): veel longeerwerk. Dat hielp inderdaad wel wat, maar over is het nooit meer gegaan.
Wel hebben we kunnen doen wat ik voor ogen had: een paar B-proefjes rijden (zelfs met winstpuntjes, jawel!), een sporadisch huppeltje maken en, na flink wat oefenen, want oh wat is het eng om van het terrein af te gaan zonder dat er iemand mee loopt, bosritjes maken. Ook het trailerladen kunnen we nu alleen met zijn tweetjes (dus ik alleen met hem).

Zelf de laatste 1,5 jaar ook nogal eens in de lappenmand gezeten, daar zal ik nu niet over uitweiden, maar een week of wat geleden liep meneer een hoefzweer op. Zijn krampbeen speelde meer op (hoefzweer zat ook rechtsachter, natuurlijk, waarom zou het een gemakkelijkere voet zijn geweest) en nadat de zweer klaar was, toch weer naar de kliniek. We moesten daar toch naar toe voor de tandarts, meteen maar even checken of die zweer inderdaad helemaal weg was en hij echt helemaal rad liep (ik kon het wel zien, maar bevestiging van een pro is altijd prettig).
Groen licht om weer te gaan trainen - opnieuw ingespoten en de komende twee maanden opnieuw veel galoppades aan de longeerlijn om zijn rugspieren de kans te geven zich te ontwikkelen en dan kijken of dat krampbeen ook wat minder is geworden...

Door dat hele krampbeen gebeuren dus op zoek gegaan naar vergelijkbaar beeldmateriaal en niks kunnen vinden. Daarom dus mijn vraag aan het begin van dit belachelijk lange verhaal:
Heeft er iemand een filmpje/filmpjes van een paard wat (matig) kramperig loopt? Ik zou het zo graag eens willen vergelijken met hoe mijn paard loopt en ik vind op internet eigenlijk alleen maar filmpjes van hanetred.

Ik ben benieuwd :) ;)


Kimmie25501
Berichten: 7554
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:22

Hoi, hierbij twee filmpjes van mijn paard met krampbeen.
Van longeren, hierbij is er niks van te zien:


Idem met rijden:


En van achterwaarts, hierbij zie je het krampen licht, niet zo’n goed filmpje helaas


Of bedoel je iets anders qua filmpjes?

Wat wel bekend is is dat je meestal niks ziet van een krampbeen tijdens het lopen. Is dat wel bij jouw paard?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

Zeldzaam10
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-05-19

Re: Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-19 22:38

Hoi Kimmie,
Ja bij Zel zie je het soms dus wel - onder het zadel eigenlijk niet/nauwelijks, maar aan de hand of vrij op het land wel. Ik weet alleen niet hoe ik een filmpje moet plaatsen om te laten zien wat ik bedoel... Misschien een PB doen?

Kristy1998x
Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 17:31

Mocht je nog opzoek zijn naar filmpjes stuur mij maar even een bericht :)

If you want the rainbow, you gotta put up with the rain

16-04-2021 Diëgo v. Engelen

Zamba
Berichten: 722
Geregistreerd: 04-12-12

Re: Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:28

Je hebt van mij een PB, heb zelf 2 krampers!

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:33

Die van mij is Links achter licht kramperig je ziet het met name bij achteruit lopen of omzetten. Als je nog meer beeld wilt kan ik wel een filmpje maken. Let me know!

Thorn2006
Berichten: 874
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Re: Op zoek naar filmpjes van kramperigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:51



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, YandexBot en 6 bezoekers