Paard loopt erg kort, dunne zool, nu ijzers geen verbetering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard loopt erg kort, dunne zool, nu ijzers geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:25

Wat goed dat je toch hebt laten testen, wbt het "eruit zien als cushing paard" vaak is het zo dat een paard er pas uit gaan zien als een cushingpaard als hij al vrij ver in het proces zit, ik heb mijn ponytje met 13 gekocht met "chronisch hoefbevangen" als diagnose(gezelschapje ;) ) toen was er nauwelijks wat over cushing bekend nog, inmiddels ziet ze er ook uit als een cushing paard, maar 10/15 jaar geleden had je er niets aan kunnen zien, behalve het HB verhaal. Ik durf wel voor 99% zeker te zeggen dat ze toen al cushing had of iig in het begin stadium zat.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 12:30

Ja precies. Dat uitzien als een schaapje komt pas later.
Of nooit bij sommige paarden, zoals ik hier een merrie staan heb :+

Laatst nog met een internist hierover gesproken en die vertelde mij ook dat ze eigenlijk tot de conclusie komen dat ze nog maar heel weinig weten over cushing.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 12:46

Ja volgens mijn dierenarts heeft hij het nog niet zo lang, hij is nu 19 jaar. Is dat oud of jong om ppid te krijgen? Ik hoop echt dat de medicatie aanslaat en dat we met een lage dosis hem nog heel lang fit en gezond kunnen houden want tot 4 weken geleden was hij echt super fit!!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 13:41

Tja, moeilijk te zeggen. Vroeger was cushing iets voor oude paarden.
Tegenwoordig kom je echt al heel jonge paarden tegen met cushing, maar die zijn wel uitzondering.

Langere tijd overgewicht is een heel grote trigger om cushing te ontwikkelen.
En aangezien tegenwoordig heel veel paarden weinig hoeven te doen en veels te rijke voeding krijgen, is dat dus niet verwonderlijk.

Er wordt nu ook veel sneller op ppid getest, dus dan komen er automatisch meer gevallen aan het licht uiteraard.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard loopt erg kort, dunne zool, nu ijzers geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 14:06

19 is wel een leeftijd dat ik "automatisch" aan cushing zou denken als er iets begint te kwakkelen, dus geen gekke leeftijd. ik ken er die onder de 10 al cushing hebben, dat is IMO écht jong