Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 17:47

Zoals de titel al zegt beweegt ons paard op dit moment wat stijf, of althans zo ziet het eruit. Er zit wel een voorgeschiedenis aan dit verhaal dat ik zo kort mogelijk zal proberen te omschrijven.
Vanaf augustus 2018 hebben we met een peesblessure te maken aan het rechterachterbeen. Het gaat om een verdikte tussenpees. Geen gaten of scheuren of iets dergelijks. Bij de kliniek geweest voor foto's en een echo, waar dit dus op te zien was. Rustig opgebouwd en voor controle geweest in november, toen zag de pees er weer dunner uit en kregen we groen licht om verder op te bouwen. In februari was ze weer volledig in training en zijn we weer met lessen begonnen. Begin maart liep ze weer niet goed en was haar been dik. (het zelfde been als hiervoor). Weer naar de kliniek voor onderzoek en een echo. De pees was weer iets verdikt en voor de zekerheid is het SI gewricht bekeken (omdat dit in verband staat met de pezen en je kan niet weten wat nu het echte probleem is, het SI gewricht of de pees), hier bleek een haakje op te zitten. Het SI gewricht is ingespoten met ontstekingsremmer en omdat ze heeeeel licht op de buitenkant van haar hoeven liep heeft ze beslag achter gekregen om dit te corrigeren. Op deze manier hoopten we het probleem op alle vlakken aan te pakken zodat het herstel zou volgen. We kregen een opbouwschema voor ongeveer 6 weken mee en de opdracht om de ostheopaat er na drie weken bij te laten komen voor een behandeling. Dit hebben we allemaal gedaan volgens het schema. Na een week of 4 was haar been ineens weer dik. Dus gingen we terug in het schema en weer terug naar stappen aan de hand. Been werd weer dunner. Contact met de DA gehad en na een week stappen mochten we er weer op om het schema verder te volgen. Ze was namelijk niet kreupel maar leek wat stijf te bewegen, daarom zou bewegen juist beter zijn om de stijfheid eruit te lopen. Daarnaast krijgt ze al vanaf augustus 2018 minder brok en muesli omdat ze ook minder beweegt. Ik vroeg me daarom af of dat er nog mee te maken kon hebben, wellicht krijgt ze te weinig vitaminen en mineralen binnen. De DA raadde me aan om een vitamine preparaat bij te gaan voeren. Omdat ze snel volloopt in haar achterbeen en ze had ook nog last van rotstraal gekregen. Het leek wel of ze gewoon niet helemaal lekker in haar vel zit. Bloedonderzoek staat ook nog op de planning, maar omdat er net een dik been is geweest heeft het nog geen zin om dat nu toe doen volgens de DA omdat je dan daar de ontstekingswaarden van ziet. We wachten hier nog twee weken mee en geven dus in de tussentijd vitaminen.
Maar ze loopt dus nog niet helemaal lekker. ze is niet kreupel maar lijkt wat stijf in haar beweging. Als ze met wat meer tempo loopt ziet het er goed uit. Hier op stal geven ze het advies ga maar gewoon door met je schema en laat haar met een goed tempo lopen.
Ik weet inmiddels niet meer goed waar ik het zoeken moet en ben dus op zoek naar advies. Misschien zijn er mensen die dit herkennen? Wat hebben zij gedaan? De DA heb ik vorige week nog gebeld en gevraagd of we niet een echo kunnen laten maken. Maar dat was nog te vroeg zei hij. Ik wil het zo graag goed doen en volg netjes alle adviezen op, maar ik ben inmiddels zo onzeker geworden dat ik het even niet meer zie.
Dus wie heeft een goed advies voor ons?

BigOne
Berichten: 38234
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:00

Luister naar je eigen gevoel. Wanneer er iets fout zit kan het paard dat alleen laten zien door gedrag zoals stijver bewegen, staken enz. Er door heen rijden word nog veel te veel gedaan . Over een paar weken bloedonderzoek naar tekorten en misschien , wanneer dit terugkeert er rekening mee houden dat het niet volledig hersteld.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:29

Hoe leeft het paard verder? Ik zou gewoon helemaal stoppen met de brok en muesli, en een goede vitaminekorrel gaan voeren. Marstallforce, Vitalbix, Pavo Vital of zo. Soms werkt het om het paard een paar maanden niet te belasten, maar buiten te laten op de wei of PP, met alleen eigen beweging. Stilstaan op stal is zelden goed. De achterijzers zijn er inmiddels wel af? Dat helpt toch niet.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 18:32

Floortz schreef:
Hoe leeft het paard verder? Ik zou gewoon helemaal stoppen met de brok en muesli, en een goede vitaminekorrel gaan voeren. Marstallforce, Vitalbix, Pavo Vital of zo. Soms werkt het om het paard een paar maanden niet te belasten, maar buiten te laten op de wei of PP, met alleen eigen beweging. Stilstaan op stal is zelden goed. De achterijzers zijn er inmiddels wel af? Dat helpt toch niet.


Volgende week zaterdag verhuizen we naar een nieuwe stal waar ze meer naar buiten zal gaan. Op dit moment mag ze nog niet naar buiten van de DA vanwege haar pees. Hij is bang dat ze gekke sprongen maakt. Ik had inderdaad ook al gekeken naar een vitamine brok, maar zag door de bomen het bos niet meer en heb maar een preparaat voor ernaast genomen. Bedankt voor de tips qua vitaminebrok, daar ga ik eens naar kijken.
De ijzers zitten er nog onder, zijn net vernieuwd. Hoezo werkt dat niet dan? De hoefsmid adviseerde me om ze er nog even om te laten.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 18:38

Bianca72 schreef:
Floortz schreef:
Hoe leeft het paard verder? Ik zou gewoon helemaal stoppen met de brok en muesli, en een goede vitaminekorrel gaan voeren. Marstallforce, Vitalbix, Pavo Vital of zo. Soms werkt het om het paard een paar maanden niet te belasten, maar buiten te laten op de wei of PP, met alleen eigen beweging. Stilstaan op stal is zelden goed. De achterijzers zijn er inmiddels wel af? Dat helpt toch niet.


Volgende week zaterdag verhuizen we naar een nieuwe stal waar ze meer naar buiten zal gaan. Op dit moment mag ze nog niet naar buiten van de DA vanwege haar pees. Hij is bang dat ze gekke sprongen maakt. Ik had inderdaad ook al gekeken naar een vitamine brok, maar zag door de bomen het bos niet meer en heb maar een preparaat voor ernaast genomen. Bedankt voor de tips qua vitaminebrok, daar ga ik eens naar kijken.
De ijzers zitten er nog onder, zijn net vernieuwd. Hoezo werkt dat niet dan? De hoefsmid adviseerde me om ze er nog even om te laten.


Nog een korte vraag, weet je dan misschien hoeveel je van die vitaminebrok moet geven als je helemaal geen andere brok of muesli geeft? Nu krijgt ze nog 1 kilo brok en twee handjes muesli per dag, dat was voorheen 2 kilo brok en 1 maatbeker (pavo) muesli per dag.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:44

Op de verpakking staat altijd aangegeven hoeveel brok nodig is. Volgens mij is dat voor Marstallforce en Pavo een flinke handvol, en Vitalbix 250 gram per dag. Als je meer volume wilt voeren is een mash erbij mooi om te mengen. (Vitalbix mash of Bergwiesenmash oid) dat is een graanloze en melasseloze slobber zonder toegevoegde zaken, en meestal met kruiden e.d.
Als de ijzers hadden gewerkt dan had ze niet opnieuw problemen gekregen. Fijn dat je een beter onderkomen hebt gevonden. Veel op stal staan of boxrust is zelden goed, paarden zijn gemaakt om veel te bewegen, de hele dag door rondlopen, scharrelen, eten zoeken. Dat de DA bang is dat ze uit haar plaat gaat als ze elke dag even naar buiten mag is niet zo raar, dat gebeurt dan inderdaad. Beter is om ze gewoon minimaal overdag, buiten te laten, in een paddock als ze niet echt mag rennen, maar boxrust geeft logischerwijze het effect dat ze blij zijn als ze er even uit mogen. Mogen ze elke dag de hele dag buiten zijn, dan is dat effect er niet of alleen even in het begin.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:59

Eens magnesium proberen. Wellicht is het paard door de blessure van het krachtvoer afgeweest en magnesiumtekort worden ze heel stijf van

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 19:02

Dorine92 schreef:
Eens magnesium proberen. Wellicht is het paard door de blessure van het krachtvoer afgeweest en magnesiumtekort worden ze heel stijf van


Ik gaf altijd MSM zwavel en daarnaast Magnesium citraat door haar muesli. Maar dit geef ik nu niet meer sinds ik die vitaminen geef (vanaf 10 mei, dus nog maar 11 dagen), omdat het daar ook inzit. Maar voordat ik haar aan de vitaminen zette, liep ze al wat stijf. Misschien toch nog maar de magnesium blijven bijvoeren dan.....?

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 09:28

Maar het lijkt me toch een beetje vreemd dat ze met meer tempo beter loopt. Als er iets aan de hand zou zijn dan zou ze toch met alle snelheden niet goed lopen? Of zie ik dat verkeerd??

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:45

Bianca72 schreef:
Maar het lijkt me toch een beetje vreemd dat ze met meer tempo beter loopt. Als er iets aan de hand zou zijn dan zou ze toch met alle snelheden niet goed lopen? Of zie ik dat verkeerd??


Ik vind dat niet heel raar.
Paarden laten zelden echt pijn zien.
Als je meer tempo maakt kan het zijn dat er net een andere spier/pees belast wordt die iets minder pijn doet.
Ik ga mee met bovenstaande adviezen :)

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 10:03

liespower94 schreef:
Bianca72 schreef:
Maar het lijkt me toch een beetje vreemd dat ze met meer tempo beter loopt. Als er iets aan de hand zou zijn dan zou ze toch met alle snelheden niet goed lopen? Of zie ik dat verkeerd??


Ik vind dat niet heel raar.
Paarden laten zelden echt pijn zien.
Als je meer tempo maakt kan het zijn dat er net een andere spier/pees belast wordt die iets minder pijn doet.
Ik ga mee met bovenstaande adviezen :)


En met die adviezen (waar je in meegaat) bedoel je de magnesium en de vitaminebrok??

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:06

Bianca72 schreef:
liespower94 schreef:

Ik vind dat niet heel raar.
Paarden laten zelden echt pijn zien.
Als je meer tempo maakt kan het zijn dat er net een andere spier/pees belast wordt die iets minder pijn doet.
Ik ga mee met bovenstaande adviezen :)


En met die adviezen (waar je in meegaat) bedoel je de magnesium en de vitaminebrok??


Naar buiten, magnesium en vitaminebrok

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 10:09

Mijn ervaring is wel dat als je stopt met magnesium het paard klachten krijgt.
Dus zou daar wel aan kunnen liggen.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 11:08

MirandaFuego schreef:
Mijn ervaring is wel dat als je stopt met magnesium het paard klachten krijgt.
Dus zou daar wel aan kunnen liggen.


De klachten begonnen eigenlijk al voordat ik stopte met de magnesium. Een week eerder ongeveer. Dus daarom twijfelde ik of het daarmee te maken kon hebben.
Maar ik ga het gewoon weer geven. Ik heb het nog staan dus dat is geen probleem.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:48

Je kan ook het bloed laten testen of er tekorten zijn.
Dan kan de dierenarts bij een tekort een injectie geven met vitaminen, dat werkt sterker.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Hoeven niet gevoelig?
Kan namelijk ook licht bevangen zijn, stilstaan is natuurlijk niet zo gezond ook al moet het.

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:13

Ik zou idd bloedonderzoek naar tekorten laten doen maar ook artrose in mijn achterhoofd houden. Door al haar blessures is ze ongetwijfeld gaan compenseren, al dan niet tijdelijk, en daar kan je nu last van hebben. Zijn haar spieren hard of "blubberig" als je erin prikt? Krijgt ze wel genoeg vrije beweging? Paddock of wijdegang? Daarbij weet ik uit eigen ervaring dat een gewricht inspuiten niet eindeloos hoeft te werken. Bij mij zelf was de werking 6 weken...

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 19:41

MirandaFuego schreef:
Je kan ook het bloed laten testen of er tekorten zijn.
Dan kan de dierenarts bij een tekort een injectie geven met vitaminen, dat werkt sterker.
Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.
Hoeven niet gevoelig?
Kan namelijk ook licht bevangen zijn, stilstaan is natuurlijk niet zo gezond ook al moet het.


Hoeven zijn pas gedaan en zijn niet gevoelig. Dat bloedonderzoek staat inderdaad in de planning, ik hoop dat dat duidelijkheid zal geven.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 19:44

Sas_Mon schreef:
Ik zou idd bloedonderzoek naar tekorten laten doen maar ook artrose in mijn achterhoofd houden. Door al haar blessures is ze ongetwijfeld gaan compenseren, al dan niet tijdelijk, en daar kan je nu last van hebben. Zijn haar spieren hard of "blubberig" als je erin prikt? Krijgt ze wel genoeg vrije beweging? Paddock of wijdegang? Daarbij weet ik uit eigen ervaring dat een gewricht inspuiten niet eindeloos hoeft te werken. Bij mij zelf was de werking 6 weken...


Is artrose niet wat meer voor oudere paarden? Ze is nog maar net 9 jaar.
Wat betreft die vrije beweging, dat krijgt ze veel te weinig vandaar de verhuizing naar een andere stal over ruim een week. Ik hoop dat het haar goed zal doen als ze meer naar buiten mag. Alhoewel ze nu nog niet mag van de dierenarts.....

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 21:32

Artrose hoeft helaas niets met leeftijd te maken te hebben. er zijn 3 jarigen die het hebben die nog nooit een ruiter gezien hebben. Het is voor een deel slijtage, een deel aanleg en een deel stomme ongelukken die het kunnen veroorzaken. Hier op stal een ouder paard met artrose die afgeschreven was als rijpaard die snachts op stal stond en overdag hele dag in een kudde op de wei. sinds ie in de groepsstal met paddock staat en 24/7 kan bewegen loopt ie na jaren kreupel en stijf te zijn geweest weer helemaal goed en rijden ze er zelfs weer mee. vrije beweging doet een hoop!

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:23

Hoe staat het met de hoeven? Kan het zijn dat ze teen-landt, en met wat meer snelheid hiel-landt?

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 11:16

WesternWay schreef:
Hoe staat het met de hoeven? Kan het zijn dat ze teen-landt, en met wat meer snelheid hiel-landt?


Daar zou ik naar moeten kijken, dat weet ik zo even niet.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Paard beweegt wat stijf, bij iets meer tempo loopt ze goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 19:28

Je zou je paard erns kunnen filmen in slow-motion. Kun je goed zien hoe ze afwikkelt en landt.

Bianca72
Berichten: 40
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 09:41

WesternWay schreef:
Je zou je paard erns kunnen filmen in slow-motion. Kun je goed zien hoe ze afwikkelt en landt.


Dat is inderdaad een goede manier. Ik zat me al af te vragen hoe ik dat moest gaan zien. Bedankt voor de tip!