Paard stapt kort - lang

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Pietprecies
Berichten: 1
Geregistreerd: 20-05-19

Paard stapt kort - lang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-19 15:14

Van dierenarts naar dierenarts.

Vorig jaar heb ik een paard gekocht. 9 jarige merrie.
Deze merrie kende nog helemaal niks dus best een uitdaging. Toen ik haar ging ophalen is ze (helaas) uitgegleden op de klep. Sindsdien is ze rechtsvoor 'kreupel'. Of het aan het uitglijden ligt of dat het een andere reden heeft -> geen idee. De reden dat ik kreupel tussen haakjes zet is omdat niemand het 'kreupel' noemt.

Iedereen noemt het kort - lang of 'spanningsloopje'. Op aanraden van instructrice tijdje stil gezet en langzaam gaan opbouwen met longeren. Dit ging een tijdje goed en toen begon het weer.

Daarna zijn we naar de dierenarts geweest en hij was best duidelijk: hier hoef ik geen foto's van te maken want het is op te lossen. Hij heeft haar helemaal na gekeken in de rug enzo. Toen kwamen we ook tot de ontdekking dat ze goed vast zat in de rug, kont en hals. Hij heeft dit losgemaakt. Ik moest hem elke week bellen om de voortgang te bespreken. Eerst mocht ik alleen maar ontspannen rechtuit langs de weg, later mocht ik haar rustig oppakken.

Weer een hele tijd niks aan de hand en je raadt het al, het begon weer. Tanden na gekeken tijdens jaarlijkse controle. Hier kwamen we uit dat ze haken had. Hij heeft dit keurig behandelt. Na dat de tanden waren gedaan is het 'kreupel' loopje flink minder geworden en liep ze ook niet meer scheef. Dus ik helemaal gelukkig (voor korte duur)

Nu heb ik 2 zadels, 1 dressuur en 1 spring. 9 v.d. 10 keer rij ik op de dressuur. Die ene keer dat ik op de spring reed kwam ik tot de ontdekking dat het zadel scheef was. Zadelmaker gebeld en inderdaad, zadel scheef. (ook dit is weer opgelost)

Nu zijn we best een tijd later en weet ik niet meer wat te doen. Mijn oma zegt actrose. Dat zou kunnen geen idee, dus ik belde de man die de foto's maakt en leg het verhaal kort uit. Het eerste wat hij zegt is: is het geen singeldwang?!

Wanneer ze 'kreupelt':
    Als ze spanning heeft (onbekend terrein)
    Thuis (niet al tijd en als het er is dan hooguit de eerste 4 minuten en als ze flink heeft gebokt, dat bokken doet ze nog wel is als ze een tijd heeft stil gestaan haha)
    in de stap (af en toe)

Wanneer 'kreupelt' ze niet:
    Op buitenrit
    In de wei
    draf
    galop


Wat denken jullie?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers