Bang voor echt vriendelijke smid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 18:35

Onze pony is echt wel koel in het hoofd. Maar bij de smid kan hij flippen. Vandaag kwam de enorm ervaren, rustige, vriendelijke smid langs.
Pony begint al te draaien als de smid nog maar op het terrein is.
Niet paniekerig hoor, meer onrust.

Voorbenen gaat prima, daar staat hij relaxed bij en kriebelt bij de smid aan diens kont , maar achter is niet te doen. Draaien, omhoog komen, in het uiterste geval wegtrappen (gelukkig naar achteren, om weg te komen uit de ‘greep’ van de smid en niet gericht tégen de smid).

Ik moet zijn achterhoeven oppakken, dan aan de smid geven, die kan zelf niet bij pony’s achterhand komen.

Ik moest nu een soort praamactie doen (knijpen in zijn bovenlip) om het bekappen te laten lukken. Anders stonden we er nu nog.

Pony is dan echt in paniek, wit van zijn ogen is te zien. En hij ontspant gelijk bij het neerzetten van de hoef. Vloeit alles af.

Iemand tips?

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:37

Ik ken een hengst die mept al als die een smid ruikt. Iedereen kan hem hoeven krabben. Maar niet meer als er een smid in dd buurt is. Gaat alleen om achter. Die word bekapt/beslagen op de tafel op de kliniek...
Voor lukt wel

Edit. Echt tips heb ik niet behalve praam ophouden en mooi zo doorgaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:39

Ik vermoed dat probleem nummer 1 al is dat de pony niet ontspant bij het neerzetten van de hoef en dingen af laat vloeien, maar dichtslaat en nog net introvert kan blijven met een emmertje dat al heel erg vol zit. Dat zie je heel vaak bij Tinkers bijvoorbeeld, en ik vermoed dat Fell pony's hetzelfde stoicijnse en bij problemen introverte karakter hebben.

Ik zou beginnen met zelf een vijl kopen en zelf de pony 'bekappen' en bevijlen tot dat geen probleem meer geeft, dan leer je hem al heel veel over de materialen die gebruikt worden en de tijdsduur waarin bij dat been opgetild moet houden en hoe dat voelt. Vervolgens er langzaam maar zeker de smid bij betrekken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:40

Ik zeg maar wat hé, kun je niet een bekende zo'n smid-schort aan laten doen en wat gereedschap, zodat je het langzaam kunt oefenen en opbouwen?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:50

Een praam erop en kappen. Als het goed gaat, de volgende keer laatste seconden al praam af, en zo opbouwen.
Hier doen wij het zo met onbeleerde, oudere paarden die nog nooit bekapt werden en dus ook geen smid.

ikkedus
Berichten: 3270
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:58

Zit er geen blokkade achter? Of is het krabben en evt wat langer vasthouden geen probleem als je het zelf doet?

hafjelinger

Berichten: 4375
Geregistreerd: 02-02-08
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 18:59

Mijn paard was ook bang voor de smid, niet zo heftig als die van jou, maar er zijn meerdere halsters en touwen gesneuveld.

Ik ben van smid gewisseld en heb nu een vriendelijke meid die de tijd neemt voor mijn paard. Daardoor is het binnen ongeveer een jaar, waarin ze om de 7/8 weken komt, goed gekomen. De enige momenten waarop we konden 'oefenen' was namelijk alleen wanneer ze kwam natuurlijk :+

Dus mijn advies is geduld hebben, en als jouw smid daarin mee wil werken de komende maanden/jaren dat hij komt, zal het wellicht beter gaan :)

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 19:26

Zelf een vijl kopen en elke dag even achter voeten oefenen. Hoeft niet lang, maar optillen, hoefkrabber erlangs halen en even een paar streken met de vijl. Eerst heel kort, en steeds wat langer vasthouden en prutsen, beetje doen alsof. Na een tijdje weet hij niet meer anders. En belonen niet vergeten. Je paard moet weten dat hij het goed doet, totdat het erbij hoort.

Nienkje_H

Berichten: 427
Geregistreerd: 22-01-14
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 23:24

Dank voor alle adviezen.
Ik kan goed zijn achterbenen krabben en optillen (andere volgorde).
Ik ga wat o.a. Xyzutu2 adviseert goed proberen. Zelf vijlen en idd kijken of het een binnenvetter is. Daar lijkt het niet op, tis een vrij ongecompliceerd knolletje. Maar lief en langzaam laten wennen en idd veel belonen als het goed gaat. Dat doe ik nu al, ik stond lichtelijk voor paal met mijn ge’Good Boy!!!’, in mijn beste lage Sinterklaasstem. Dat heb ik er graag voor over.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 06:34

Ik twijfel of dat gaat werken. Je paard is immers niet bang voor jou. Je ziet er niet uit als zijn smid en ruikt er ook niet naar. Al hoop ik natuurlijk wel dat dit een oplossing kan zijn

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:25

Hoe zit het met andere mensen die de benen op tillen?
Zou denk ik daar mee gaan oefenen,zodat het vertrouwen krijgt .

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:25

Die van mij kon ik gewoon hoevenkrabben achter, maar zodra er een smid bij aan te pas kwam ging het fout. Ze liet zich letterlijk gewoon vallen, compleet stijf van angst.
Mijn smid is wekelijks even met haar aan het oefenen geweest, en nog heeft het een half jaar geduurd voordat we dr achter konden bekappen zonder dat ze zich liet vallen.

Een paar jaar later bij dezelfde smid stond ze nogal lomp op haar voet, precies op een verkeerde plek wat zeer deed. Mijn smid hinkte even van auw verder niet boos naar mijn paard. Maar de reactie van paard was wel erg duidelijk, ze kroop helemaal in elkaar van angst. Angst dat ze een paar flinke schoppen zou krijgen.

Ondertussen over naar een andere smid omdat ze geblesseerd was en er een tijd uit zou liggen. Maar ook bij hem geen problemen, zelfs niet toen ze vorig jaar uit nood op ijzers moest

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 07:50

Kan het dat de smid de achterhoeven te hoog optilt? Hoeft echt maar een fractie... Recent bij mijn hoefbekapopleiding paar keer gezien dat die doodbrave beestjes compleet flipten als de langste van de groep de achterhoeven probeerde, maar bij mij (een flink stuk korter) gewoon braaf bleef staan.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:36

Ik zou naast alle goede adviezen hierboven ook kijken of de smid mee wil werken aan dit 'project'. Komt hij vaker op het terrein voor andere paarden? Misschien wil hij dan eens naar jouw paard toelopen en gewoon een brokje of een aai geven. Steeds weer, zodat hij in een positief licht gezet wordt. Dat als ondersteuning van jouw training. En naarmate het goed gaat ook eens de benen aaien zonder dat er bekapt moet worden en zo steeds een stapje verder.

Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:49

Exact t zelfde met mijn paard gehad, ik ben toen der tijd van stal verhuisd en moest dus op zoek naar een andere smid. Ik heb 5 verschillende gehad, geen van allen wilde hem nog bekappen zonder sedatie.

Ik ben uiteindelijk bij Suzy Deurinck terecht gekomen die met target training geholpen heeft een ‘safe place’ voor hem te creëren. Dit heeft uit eindelijk wel wat geholpen en hij kon weer bekapt worden zonder sedatie van een DA.

Inmiddels staat hij weer in de regio van mijn oude hoefsmid, ik had m al gewaarschuwd dat paard nogal voor wat problemen heeft gezorgd bij andere hoefsmeden.

3x raden.. niks aan t handje, erg gehecht aan zijn oude hoefsmid denk ik.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Bang voor echt vriendelijke smid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:51

Ik ben over gegaan naar een vrouwelijke smid, heel apart, maar tot nu toe is ze goed te bekappen.

Als ik haar zelf bekap is er overigens niks aan de hand, het is gewoon nogal een typetje zegmaar O:)

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 09:57

Mijn merrie was altijd een ramp. Echt lang bezig, paniek, helemaal in het zweet.
Toen ik van stal veranderde vroeg de staleigenaresse me of ze niet mee mocht met hun smid. Ze had het idee dat het hem wel zou lukken.

Ik verklaarde haar eigenlijk een beetje voor gek maar als hij t wil proberen wie ben ik om het geen kans te geven.

Deze smid is een no nonsense persoon. Ik vraag jou voet, ik hou die vast tot ik klaar ben en dan gaan we je vertellen hoe geweldig je dat gedaan hebt.
Waar we eerder 2 uur bezig waren was hij de eerste keer al met 3 kwartier klaar.
Nu 4 jaar verder kan hij haar zelfs zelf uit de paddock pakken en staat ze gewoon los bij hem.

Zoek naar een rustig persoon die niet wil straffen maar gewokn dezelfde opdracht blijft geven. Nee niet draaien, steigeren, slaan. Rustig blijven, ik vraag alleen je voet. Geen praam. Dat werkt op lange termijn averechts.

Een fijne smid is echt goud waard.