Brokkelhoeven :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 10:56

Ik heb een paard gekocht met enorme brokkelhoeven.

Toen ik hem kocht had hij denk ik 10 weken geen smid gezien en had 2 ijzers af.

Die zijn eraf gehaald en (slecht) bijgeveild door smid van stal.

Ik heb gekozen (of ben voorstander) van geen ijzers.

Toch brokkelde ze weer erg. Ik geef bij het voer van de stal pavo vital complete bij.

Van stal veranderd.

Mijn eigen smid opnieuw geweest 3 weken later, omdat hij zo fout stond erg geveild tot hij de juiste stand had.. 3 x per week nat spuiten, en ingesmeerd met hoefbalsem van carr day & martin hoefdressing daily

Maar nu een week later zie ik weer een stukje loskomen.

Ik had gezegd als het nodig is om hem weer op ijzers te zetten dan doe maar, maar het was op dat moment niet mogelijk voor de smid door de conditie van de hoef.

Ik voer mijten zero en geef pavo vital complete bij. En lijnzaad.


Ik twijfel of ik toch niet pharmahorse biotine zou bijvoeren wegens zijn hoge “puur” gehalte.

En aangezien mn pot bijna leeg is zoek ik een nieuwe GOEDE hoef smeersel.

Misschien beter een Olie?


Ook ivm voeding? Misschien overstappen? Ik heb een nerveus paard vandaar de zero en denk over te gaan op Pavo Liga (laag energie maar dubbel gevitamineerd)
Voorstellen welkom, maar wel de onderstaande merken omdat deze in de buurt verkocht worden:
Pavo- cavalor-mijten-lannoo-equifyt-havens
Graag hulp
Laatst bijgewerkt door Jairo op 16-05-19 11:01, in het totaal 2 keer bewerkt


Nandos
Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 10:59

Zijn de hoeven niet gewoon te lang? Vaak brokkelen de hoeven af omdat de wand te lang is gelaten.

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 11:02

Op dit moment niet. Ze zijn zelfs iets te kort en liep hij even gevoelig omdat er zo aan gewerkt moest worden. Nu is die prima

Dennis
Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:02

Heb je foto's van de voeten?

Smeersels zijn alleen iets ondersteunend.
Goede voeten begint bij goed bekappen en goede voeding.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:03

Het beste hoefsmeersel bij scheuren en brokkelen in mijn ogen is Duo Hoef/Protect, dat wordt echt supergoed opgenomen in de hoef omdat het gewoon een lichaamseigen stof is (paardenvet) en de volgende dag merk je bij het bekappen ook dat de hele hoef elastischer is geworden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-05-19 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek
Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:08

Een foto van opzij en van de onderkant zou wel helpen met het geven van tips en advies :j
Bij mijn paarden helpt het erg goed om ze gewoon regelmatig door de modder te laten lopen. Elke dag op wei de waterbak laten overstromen bijvoorbeeld, of een modderpoel maken in de doorgang.. Ook helpt het om de paarden dag en nacht op wei te laten, of heel vroeg ‘s ochtends erop vanwege de dauw.
Dat werkt vaak beter dan allerlei smeersels.
Vooral smeersels die vettig zijn zoals hoefvet en olie werken juist averechts omdat er dan geen vocht meer in kan trekken.
Maar bij een te lange hoef zal het allemaal niet heel goed werken, een hoef die te lang is zal van nature altijd willen brokkelen.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:15

Als jouw hoefsmid de hoeven ronder afvijlt dan heb je ook minder kans op scheuren en brokkelhoeven. Vaak ligt het aan de afwerking. Qua supplementen kun je biotine bijvoeren zodat de hoeven sterker worden.

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 11:18


Mara2000
Berichten: 987
Geregistreerd: 08-01-13
Woonplaats: Ergens in Nederland

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:26

Stoppen met smeersels, dat heeft echt geen zin.
Ik heb goede resultaten met Marstall Huf Regulator, elke dag door zn voer. 1e maanden de hoge dosering, daarna onderhoudsdosering.
En op tijd de smid laten komen, mijn paard wordt elke 4 weken bekapt.

Autumnn
Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:31

Duo hoef, duo hoef, duo hoef!
Echt, bij mij zag je na 3 dagen al resultaat. Wonderspul!

En inderdaad niet te veel geven

Anoniem

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:36

Het beste advies wat mijn smid gaf was voor het werk de benen vanaf de liezen natspuiten, dan kan dat water van boven naar beneden een uur lang over de hoef sijpelen en daarna Duo Protect eroverheen. Werkt geweldig.

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:37

Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.

De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.

Hoeveel Pavo Vital (ik ga er vanuit dat je Vital bedoelt en niet Vital Complete, die laatste is namelijk al even uit de collectie) geef je? Ik weet wat de verpakking zegt, maar eigenlijk is de correcte dosering 30g/100kg paard. Dus bij een paard van 550kg moet je 165g voeren (i.p.v. 100g). Dat maakt ook vaak een flink verschil.

En het laatste redmiddel, waar ik ontzettend goede verhalen van heb gehoord, is Marstall Hufregulator. De hoevelheid biotine daarin is minimaal, maar daar zitten andere werkzame stoffen in die de hoefkwaliteit en de hoefgroei sterk bevorderen.

Overigens is het in ieder geval verstandig de hoefsmid minimaal iedere 6 weken te laten komen en liever iedere maand.

Pavo liga raad ik af, heb je voerbeurten te voeren en is hij niet te dik? Dan zou ik pavo nature's best of Condition inzetten. Liga was ooit een relatief zetmeel-arm voer, maar is ondertussen door de nieuwe generaties ingehaald. Het is nog een fractie meer geconcentreerd dan Condition en Nature's Best. Je moet er 450g/100kg (Liga) van voeren in plaats van 500g/100kg (Cond. en NB), maar bevat wel 31% (Liga) zetmeel+suiker in plaats van 22% (NB) of 19% (Cond.) en hij zit qua energiewaarde (ewpa) net iets boven de andere 2 (0.84ewpa i.p.v. 0.80ewpa en 0.76ewpa).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

marga1
Berichten: 879
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:12

Het zal een kwestie van doorbloeding zijn, ik heb een pony gehad die brokkel hoeven kreeg van het op ijzers zetten, zonder ijzers had ze probleemloze voeten.

PownyOwner
Berichten: 14
Geregistreerd: 29-12-18

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:28

Geef de hoeven de kans om te herstellen. Kan zeker een jaar duren.
Ondertussen afentoe beetje bijvijlen.
Het kan ook zijn dat ze te lang zijn en onder druk stuk gaan.
Misschien kun je een foto van de hoef plaatsen?

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:36

Ik heb altijd geleerd dat je geen smeerseltjes/olie moet gebruiken, omdat dit de hoef afsluit en averechts werkt. Nat spuiten of modder werkt het beste.
Verder op tijd bekappen/bijvijlen en ondersteunen met de juiste voeding.
Je zou eventueel eens naar een natuurlijkbekapper kunnen kijken, bij veel paarden met brokkelhoeven werkt deze manier van bekappen ontzettend goed. Zo ook bij een van onze trekpaarden.
Verder kan het soms wel (veel) meer dan een jaar duren voordat hoeven helemaal zijn hersteld en de optimale sterkte hebben, dus vooral geduld.
Als je het idee hebt dat de hoeven te kort worden, zou ik misschien kijken voor hoefschoenen maar dat ligt natuurlijk aan de situatie

josie
Berichten: 5412
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:36

Zorgen dat het bij de waterbak goed nat is, modder zeg maar, dat helpt prima.
Geef het wel tijd, het is niet 123 opgelost.
Je kan als ondersteuning ook van binnen uit en vanuit buitenaf werken, dus 3 x, duo protect buitenaf er op en van binnen uit heeft Mizora het prima uitgelegd en de modder bij de waterbak.

http://www.bokt.nl/markt/ad/302386/hors ... -liners-ed
http://www.bokt.nl/markt/ad/302378/hors ... ns-lite-0g
L1 pr 214 / L2 pr 208 / M1 pr 201 / M2 pr 197 / Z1 pr 212 / Z2 pr 218 / ZZL pr 224,5 / ZZZ startgerechtigd.

ElCamino
Berichten: 8915
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:39

Duo-hoef werkt perfect. Dit is van paardenvet gemaakt dus "lichaams eigen" en ik merk wel degelijk verschil bij mijn paard waar alle andere troep werkelijk nooit iets heeft gedaan..

Summerdreams
Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:41

Heb je een foto van de onderkant van de hoef? Brokkelen ze aan de zijkanten?
Sowieso kwartierbogen maken, op de foto is het niet al te duidelijk maar er lijkt wat spanning op de kroonrand te zijn. (Te lange wand duwt kroonrand omhoog en door de druk keijg je scheuren in de wand)

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

Jairo
Berichten: 117
Geregistreerd: 23-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 13:23

Mizora schreef:
Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.

De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.

Hoeveel Pavo Vital (ik ga er vanuit dat je Vital bedoelt en niet Vital Complete, die laatste is namelijk al even uit de collectie) geef je? Ik weet wat de verpakking zegt, maar eigenlijk is de correcte dosering 30g/100kg paard. Dus bij een paard van 550kg moet je 165g voeren (i.p.v. 100g). Dat maakt ook vaak een flink verschil.

En het laatste redmiddel, waar ik ontzettend goede verhalen van heb gehoord, is Marstall Hufregulator. De hoevelheid biotine daarin is minimaal, maar daar zitten andere werkzame stoffen in die de hoefkwaliteit en de hoefgroei sterk bevorderen.

Overigens is het in ieder geval verstandig de hoefsmid minimaal iedere 6 weken te laten komen en liever iedere maand.

Pavo liga raad ik af, heb je voerbeurten te voeren en is hij niet te dik? Dan zou ik pavo nature's best of Condition inzetten. Liga was ooit een relatief zetmeel-arm voer, maar is ondertussen door de nieuwe generaties ingehaald. Het is nog een fractie meer geconcentreerd dan Condition en Nature's Best. Je moet er 450g/100kg (Liga) van voeren in plaats van 500g/100kg (Cond. en NB), maar bevat wel 31% (Liga) zetmeel+suiker in plaats van 22% (NB) of 19% (Cond.) en hij zit qua energiewaarde (ewpa) net iets boven de andere 2 (0.84ewpa i.p.v. 0.80ewpa en 0.76ewpa).


Hoi bedankt voor je duidelijk uitleg.

Ik geef 200 gr per dag tot de 8 kg op is op aanraden van mijn osteopaat.

Daarna wou ik de vital weglaten (klopt dat de naam veranderd is maar de gewoonte blijft hangen :). )

Ik zoek voeding die niet veel energie afgeeft maar wel de nodige vitamines en mineralen levert. Zo dacht ik ook aan care4life maar is eigenlijk bedoeld om een kilo van de vervangen en wil hem verwennen met voeding smorgens en savonds naast zijn hooi. dus enkel supplement vind ik (voor mijn gevoel) weer zielig.

ninne1
Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 15:33

Autumnn schreef:
Duo hoef, duo hoef, duo hoef!
Echt, bij mij zag je na 3 dagen al resultaat. Wonderspul!

En inderdaad niet te veel geven



Ja ik ben ook helemaal fan van Duo hoef!!
Nu merk ik door de droge grond dat de hoeven van mijn paard ook sneller brokkelen. Ik doe eerst na het rijden ongeveer 10 tot 30 min water springschoenen om. Zodat ze eerst goed vochtig kunnen worden en daarna goed insmeren met duo hoef. Ben nu 4 dagen bezig en merk al duidelijk verschil.
https://www.ruiterhart.nl/verzorging-na ... ausen.html

Kinke
Berichten: 20476
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:40

die foto is niet erg duidelijk.
Maak eens foto's met het toestel op de grond.

Lottekuhh_x
Berichten: 848
Geregistreerd: 25-12-16
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:49

Ik ben ook erg te spreken over Duo Hoef! Mijn pony heeft van nature ook slechte hoeven en brokkelen ook af. Ik was eerst best sceptisch over Duo Hoef, maar na veel goede verhalen gehoord te hebben toch geprobeerd. En ik moet zeggen, haar hoeven hebben er nog nooit zo goed uit gezien! Nu had ik het al een tijdje niet meer gebruikt en merkte direct dat de hoefkwaliteit weer enorm achteruit ging. Ben sinds een paar daagjes dus weer aan het smeren. M´n hoefsmid stond er ook van te kijken en vond de hoeven ook beduidend beter :)


Kimmiee_D
Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 16:58

Hier nog een voorstander van duo hoef! Heeft mijn welsh echt geholpen. Mijn smid heeft het zelf ook en die doet het ook na beslaan op de hoeven.

prugelpiet
Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Brokkelhoeven :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:13

Hier ook goede ervaringen met duo hoef/protection. En een flinke modderpoel maken bij de waterbak in de wei, dan staan we ook mooi met de voetjes in het water.

I am because you were

maitestar23
Berichten: 655
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 17:20

Mizora schreef:
Ik raad eerder subli biotine aan omdat deze het meest geconcentreerd is. Voor een paard van 550kg moet je dan 10g voeren voor 55mg biotine. Van die van Pharmahorse moet je 28g voeren en dan voer je eigenlijk weer te veel msm, hoewel dat zover ik kan vinden geen echt kwaad kan (geen garantie), maar wel een erg kostbaar geintje wordt.

De standaard-dosering van 20mg biotine voor een paard van 600kg blijkt lang niet altijd effectief te zijn, met 0.1mg/kg paard (10mg biotine/100kg paard, dus 60mg biotine bij 600kg paard) heb ik veel meer positieve ervaringen.


Ik ben ook aan het zoeken naar biotine en kwam o.a Pavo Biotin Forte tegen en dat leek ook heel wat. Maar die heeft het op de verpakking dus over microgrammen en dan zit er uiteindelijk dus maar 6 miligram biotine per kilo in.
Maar van wat ik kon vinden rekent Subli dus ook met mcg i.p.v mg, klopt dan jouw berekening nog wel?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 7 bezoekers