Speciaal beslag graatvoetje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 22:05

Beste bokters!

Ik heb een merrie van 4 jaar oud met behoorlijke ongelijke voeten. Omdat ze in stap toch af en toe een korte pas maakt met haar steile voetje doen we er alles aan om gaan weer takt vol te laten lopen.

Sinds deze maand staat ze op speciaal beslag wat er voor moet zorgen dat de hoeven langzaam (periode van ongv. Een jaar) naar elkaar toe getrokken worden (wijde hoef smaller en smalle hoef wijder).
Daarnaast zijn de hoeven opgevuld met siliconen om het natuurlijke hoef mechanisme te bevorderen.


Afbeelding

Afbeelding


Dit kost echter wel 70 euro extra bij de smid. Maar ik he. Wel het idee dat de veel beter is gaan lopem

Ik was benieuwd of er nog meetlr mensen zijn die dit soort beslag heeft gehad bij zijn of haar paard en hoe het effect hiervan is geweest.

Of hebben jullie goede ervaringen met een andere type beslag of behandel methoden?

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:22

Ik snap prima waar jullie naar toe proberen te werken, echter de smalle voet is erg nauw op het ijzer gezet. Om de voet meer ruimte te geven om daadwerkelijk weer breder te worden, lijkt mij toch dat de smid deze voet meer garnituur zou moeten geven. Voorts is mijn bescheiden mening, dat je deze smalle voet nauwelijks kunt verbreden. Het hoogst haalbare lijkt mij dat de voet niet nog smaller en met name steiler wordt. Je smid doet dat prima door de smalle voet te laten zakken van achteren. Maar nogmaals verwacht geen wonderen. Been there, done that.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:35

Wat ik even niet begrijp is waarom de hoefsmid het niet met regelmatig bekappen doet. Het steltvoetje langzaam wat lager op de hielen zetten, kwartierboog maken om ruimte te geven voor verbreding, en de andere voet gewoon bekappen. Een voet die in een smallere vorm gedwongen wordt zal op termijn problemen geven. Alsof de schoen een maat te klein is. De voet staat nu al wat ondergeschoven en dat gaat alleen maar erger worden.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 22:43

Lindsey_99 schreef:
Wat ik even niet begrijp is waarom de hoefsmid het niet met regelmatig bekappen doet. Het steltvoetje langzaam wat lager op de hielen zetten, kwartierboog maken om ruimte te geven voor verbreding, en de andere voet gewoon bekappen. Een voet die in een smallere vorm gedwongen wordt zal op termijn problemen geven. Alsof de schoen een maat te klein is. De voet staat nu al wat ondergeschoven en dat gaat alleen maar erger worden.


Ik ga elke 6 weken naar de smid. Voor deze manier van bekappen hebben we het al op de manier geprobeerd die je hierboven omschreef maar uit eindelijk na 6 week was er weinig veranderd, vandaar dat we het nu op deze manier proberen.. Mijn smid staat ook echt bekend als de beste in de regio, dus ik vertrouw er wel op als hij zegt dat hij hier al vaak goede resultaten mee heeft geboekt.

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 22:45

Ongelijke hoeven weer gelijk maken, ik geloof er eigenlijk niet meer in. Mijn paard heb ik op zijn 4 jaar gekocht met ongelijke hoeven. Meteen geprobeerd om die te corrigeren, maar niets hielp. Jaren hebben we veel geld uitgegeven aan verschillende hoefsmeden (van natuurlijk bekappers tot de broers van Nassau) en ik zag weinig tot geen verbetering... De hoefijzers met dubbele lip vooraan en dan nog met een zooltje er tussen, werd bij de mijne ook gedaan, maar daar werden de hoeven echt alleen maar slechter van dus daar ben ik snel van afgestapt. Hij trapte ze er ook vrij snel af terwijl andere ijzers er wel goed opbleven.

Ik zou niet al te veel hoop hebben dat dit nog helemaal bij trekt. Enkel goed op letten dat de hoeven niet ongelijker gaan worden.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 22:53

xAnthea schreef:
Ongelijke hoeven weer gelijk maken, ik geloof er eigenlijk niet meer in. Mijn paard heb ik op zijn 4 jaar gekocht met ongelijke hoeven. Meteen geprobeerd om die te corrigeren, maar niets hielp. Jaren hebben we veel geld uitgegeven aan verschillende hoefsmeden (van natuurlijk bekappers tot de broers van Nassau) en ik zag weinig tot geen verbetering... De hoefijzers met dubbele lip vooraan en dan nog met een zooltje er tussen, werd bij de mijne ook gedaan, maar daar werden de hoeven echt alleen maar slechter van dus daar ben ik snel van afgestapt. Hij trapte ze er ook vrij snel af terwijl andere ijzers er wel goed opbleven.

Ik zou niet al te veel hoop hebben dat dit nog helemaal bij trekt. Enkel goed op letten dat de hoeven niet ongelijker gaan worden.


Ik wil ook direct even melden dat ik er niet vanuit ga dat ze uitei delijk perfecte hoevengaat krijgen,aar ik ben al blij als het iets naar elkaar toegetrokken kan worden, dat betekend niet dat ze hierna precies gelijk zijn.

Maar welke methode vond jij het beste werken dan? (ookal was het effect minimaal)

_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:01

Ik zou ook kijken of je bij de ijzer voor 1 lipje kan krijgen. Door de 2 lipjes kan de hoef minder makkelijk wijd groeien en houd je de hoef een beetje smal

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 23:05

wopwop2008 schreef:
xAnthea schreef:
Ongelijke hoeven weer gelijk maken, ik geloof er eigenlijk niet meer in. Mijn paard heb ik op zijn 4 jaar gekocht met ongelijke hoeven. Meteen geprobeerd om die te corrigeren, maar niets hielp. Jaren hebben we veel geld uitgegeven aan verschillende hoefsmeden (van natuurlijk bekappers tot de broers van Nassau) en ik zag weinig tot geen verbetering... De hoefijzers met dubbele lip vooraan en dan nog met een zooltje er tussen, werd bij de mijne ook gedaan, maar daar werden de hoeven echt alleen maar slechter van dus daar ben ik snel van afgestapt. Hij trapte ze er ook vrij snel af terwijl andere ijzers er wel goed opbleven.

Ik zou niet al te veel hoop hebben dat dit nog helemaal bij trekt. Enkel goed op letten dat de hoeven niet ongelijker gaan worden.


Ik wil ook direct even melden dat ik er niet vanuit ga dat ze uitei delijk perfecte hoevengaat krijgen,aar ik ben al blij als het iets naar elkaar toegetrokken kan worden, dat betekend niet dat ze hierna precies gelijk zijn.

Maar welke methode vond jij het beste werken dan? (ookal was het effect minimaal)

Ik vond bij Van Nassau toch de beste resultaten, ik kon het helaas niet volhouden omdat ik van Belgie elke keer naar Roosendaal moest en mijn paard niet goed op de trailer ging. Er werd daar een break over ijzer onder geslagen. Met dat ijzer liep mijn paard het beste. Maar door alle hoefproblemen heb ik hem jammer genoeg op zijn 9 jaar moeten laten inslapen...

Anoniem

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:07

Zoek eens naar een natural balance bekapper. En besef je dat pas met 7 tot 11 maanden de gehele hoef zich vernieuwd heeft.. dus het kost behoorlijk wat tijd en geduld..

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:25

Haar eethouding is waarschijnlijk nog steeds been met steile voetje voor en brede voet onder de massa? Tegen de druk van het gewicht op de voeten valt niet veel te doen met een ijzer.
De verzenen van de brede voet zijn nu al ondergeschoven en dat zal waarschijnlijk verergeren.

Eet ze hooi van de grond en ook in dezelfde eethouding? Probeer dan een hooinet , voeren op hoogte. Waarschijnlijk zet ze dan haar benen mee er recht en dat zal positief bijdragen aan verbetering.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:40

Is ze rontgenologisch gekeurd? en zijn haar straalbenen goed?

Ik heb geen ervaring met special beslag, wel ervaringen met ongelijke voeten en de problemen die daar uit voort kunnen komen. En ik vind het verontrustend dat ze in stap af en toe een korte pas maakt met het steile voetje.

Little_Gift
Berichten: 1777
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:30

fransje23 schreef:
Haar eethouding is waarschijnlijk nog steeds been met steile voetje voor en brede voet onder de massa.


Het is net omgekeerd. Steile voetje staat altijd onder het lichaam en brede voet vooruit. Anders is het geen gras (of bok)hoefje.

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 23:42

Het is wel een groot verschil zeg en dat gaat niet goed meer komen.

Belangrijkste is, wat is de reden dat ze steeds zo graast en niet met de benen om en om graast.

Het zou zomaar kunnen zijn dat ze iets aan het compenseren is voor ander pijn of ongemak ergens in haar lijf.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 00:10

Ik zou een foto maken van de hoefbenen. De voorkant van de hoefwand van de stijle voet loopt al iets hol, dus pas op dat er niet teveel kracht op de lamellen komt. Dit is pijnlijk en kan inderdaad een kortere pas veroorzaken. De hoefwand zal altijd de hoek van het hoefbeen willen volgen. Wellicht kun je de voet wel wat breder krijgen (liploos breder ijzer).

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 08:28

Little_Gift schreef:
fransje23 schreef:
Haar eethouding is waarschijnlijk nog steeds been met steile voetje voor en brede voet onder de massa.


Het is net omgekeerd. Steile voetje staat altijd onder het lichaam en brede voet vooruit. Anders is het geen gras (of bok)hoefje.


Je hebt gelijk, ik heb het omgedraaid. Maar alsnog blijft het zo dat als de verhouding niet veranderd het probleem blijft bestaan.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 01:15

Ik begrijp een aantal dingen niet;
- waarom een brede hoef smaller maken?
- waarom het dikke zooltje onder de rechtervoet met de al onderschuivende hiel?
- waarom een smalle hoef breder proberen te krijgen met een dubbellips ijzer? Break-over beslag zorgt voor gemakkelijker afrollen, maar in een normaal ijzer kan hij een opzet bij de toon maken, dat is denk ik minder beklemmend.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:42

De platte hoef is vooral behoorlijk breder, geen enkel traject zal blijvend helpen zonder correcte training. Ga ook rechtrichten met je paard, hoorn wijkt voor druk en ws draagt paard meer gewicht op de rechter schouder. (Heeft moeite rechtsom, dan heb je i.p. ook geen ijzers nodig om de verbetering waar mogelijk aan te brengen.)

Edit: het kan zijn dat de hoek van de foto vertekent, beetje schuin en paard staat niet vierkant. Maar kijk anders eens of de knie, kogel en kroonrand op gelijke hoogte zijn. Zo niet, dit geeft aan dat het vanuit een scheef lijf komt.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 10:31

Elisa2 schreef:
Is ze rontgenologisch gekeurd? en zijn haar straalbenen goed?

Ik heb geen ervaring met special beslag, wel ervaringen met ongelijke voeten en de problemen die daar uit voort kunnen komen. En ik vind het verontrustend dat ze in stap af en toe een korte pas maakt met het steile voetje.


Ze is rg 100% goedgekeurd met allemaal 1tjes incl, hals en rug.

De kortere pas is echt minimal ik denk dat 95% van de mensen het niet eens opvalt, maar het moet niet erger worden. Mijn smid zei dat de kortere pas komt doordat op een gegeven moment er verschil is in lengte van de benen, daarom moet ik ook om de 6 week naar de smid om dit verschil te beperken. Hiernaast wordt ze iedere maand behandelend door een fysio en osteopaat.

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 10:38

khirshanta schreef:
Ik begrijp een aantal dingen niet;
- waarom een brede hoef smaller maken?
- waarom het dikke zooltje onder de rechtervoet met de al onderschuivende hiel?
- waarom een smalle hoef breder proberen te krijgen met een dubbellips ijzer? Break-over beslag zorgt voor gemakkelijker afrollen, maar in een normaal ijzer kan hij een opzet bij de toon maken, dat is denk ik minder beklemmend.


De brede hoef proberen we iets smaller te maken de hoeven een beetje gelijk te trekken. De steile hoef wordt namelijk voor super breed en de platte hoef nooit super smal. Daarnaast zal het verschil alleen maar erger worden wanneer er niks aan gedaan wordt

De zooltjes hebben ieder hun eigen vorm waardoor de hoeven dus licht gecorrigeerd worden, als ik heb Goed onthouden heb was de 1 iets hol en de ander iets bol. Hij staat wat hoger achter om de beenstand gelijker te maken, denk ik. Maar ik zal dit aan mijn smid vragen want ik weet het niet 100% zeker

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 10:41

Locanda schreef:
De platte hoef is vooral behoorlijk breder, geen enkel traject zal blijvend helpen zonder correcte training. Ga ook rechtrichten met je paard, hoorn wijkt voor druk en ws draagt paard meer gewicht op de rechter schouder. (Heeft moeite rechtsom, dan heb je i.p. ook geen ijzers nodig om de verbetering waar mogelijk aan te brengen.)

Edit: het kan zijn dat de hoek van de foto vertekent, beetje schuin en paard staat niet vierkant. Maar kijk anders eens of de knie, kogel en kroonrand op gelijke hoogte zijn. Zo niet, dit geeft aan dat het vanuit een scheef lijf komt.


Na verloop van tijd is het ene been inderdaad iets lang dan de ander. Ik train dit paard vooral veel met balkjes en rechtrichten zoals gezegd. Verder vertoont dit paard echter geen symptomen van scheefheid zoals verkeerd aanspringen, moeilijke buiging of een scheve staart.

Maar om scheefheid te voorkomen komt de fysio regelmatig om haar de behandelen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 10:59

ik krijg de kriebels als ik die voeten zie....

mijn paard had vanwege artrose ook ijzers met leer en siliconen, en ook 2 verschillende voeten

maar zijn benen zijn gewoon kapot gegaan door de ijzers, de gedwongen houding had juist voor meer artrose gezorgt ook in het andere been wat eerst schoon van artrose was

in 4 jaar tijd!!! forse artrose in beide kogels

heb hem in okt 2015 van de ijzers gehaald [ liep daar toen 4jr op!! ] en door natuurlijk bekappen krijg hij weer een normale hoefstand en heeft hij het nog volgehouden tot 29 april dit jaar

!!! kijk aub heel goed naar je paard maak foto`s van zijn voeten elke keer vlak voor de ijzers eraf gaan en als ze er net nieuw onder zitten

Vergelijk ze met elkaar dan zie je hoe de voet ontwikkeld

had ik dat maar gedaan......................



Afbeelding

Afbeelding

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Speciaal beslag graatvoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:16

Het gaat er niet om dat ze optisch gelijk zijn, maar dat het allebei een functionele voet is. Ik denk "tijd voor een second opinion, eventueel ondersteund door röntgenfoto's".

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 11:28

mirgino schreef:
ik krijg de kriebels als ik die voeten zie....

mijn paard had vanwege artrose ook ijzers met leer en siliconen, en ook 2 verschillende voeten

maar zijn benen zijn gewoon kapot gegaan door de ijzers, de gedwongen houding had juist voor meer artrose gezorgt ook in het andere been wat eerst schoon van artrose was

in 4 jaar tijd!!! forse artrose in beide kogels

heb hem in okt 2015 van de ijzers gehaald [ liep daar toen 4jr op!! ] en door natuurlijk bekappen krijg hij weer een normale hoefstand en heeft hij het nog volgehouden tot 29 april dit jaar

!!! kijk aub heel goed naar je paard maak foto`s van zijn voeten elke keer vlak voor de ijzers eraf gaan en als ze er net nieuw onder zitten

Vergelijk ze met elkaar dan zie je hoe de voet ontwikkeld

had ik dat maar gedaan......................



[ [url=m/crdQOK.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/7iq5tf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat vervelend om dit te horen... Mijn paard heeft gelukkig (nu) nog geen artrose.

Ik had haar het liefst ook van ijzer af gehaald, maar dan schraapt ze haar hele hoeven kapot... Ze heeft 2 maand geleden een ijzer verloren en in 3 dagen tijd haar hoef tot een stompje geschraapt... Dit heeft het process ook zeker niet geholpen.
Laatst bijgewerkt door wopwop2008 op 03-06-19 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

wopwop2008

Berichten: 94
Geregistreerd: 16-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 11:31

Tessebes schreef:
Het gaat er niet om dat ze optisch gelijk zijn, maar dat het allebei een functionele voet is. Ik denk "tijd voor een second opinion, eventueel ondersteund door röntgenfoto's".


Precies, de foto's zijn recent gemaakt, maar wat voor second opinion stel je hier voor?

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:57

wopwop2008

mijn paard had dat in linker kogel ook niet in 2011 toen was dat gewricht helemaal schoon en 4jr later wilde hijamper nog lopen en toen weer op de foto en bleek ook daar forse artrose te zitten

dat is gekomen door de gedwongen stand van de voeten die door de beslagen ondergeschoven hielen veroorzaakten

kijk daarom echt heel goed naar de stand

en door er steeds bij elke kapbeurt een foto van te maken kan je goed vergelijken!

ik ben dat gaan doen toen de ijzers er onderuit gingen en je zag de voeten opknappen....maar helaas voor hem te laat!