Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Habore
Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 20:51

Deze avond trof ik mijn 8 jarige merrie kreupel linksachter.
Ze wandelt voorzichtig en zet precies het been iets meer naar buiten.
Been gelicht en naar voor en achter bewogen, dat gaat goed.
Nergens warm, nergens dik.
In rust belast ze het.

Op het harde ( liggen wel wat losliggende stenen soms) kreupelt ze veel erger dan bv in de piste.

Hoef is niet warmer dan de andere.

Ze wil precies niet goed haar hoef helemaal neerzetten.

Morgen komt de dierenarts.

Ze eet gewoon goed en is in haar normale doen.

Dacht eerst aan hoefzweer, maar nu bedenk ik ook misschien scheur of breukje hoefbeen. Of manken ze op het zachte dan even erg?

Zo bezorgd om haar....


Lieke565
Berichten: 157
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:05

Bij mij liep ze pas geleden ook niet goed. Ook dierenarts laten komen, want er was niks dik en warm. Bij mij was het een langere tijd slechte werk van de hoefsmid de boosdoener. We hadden foto's gemaakt en het was overduidelijk dat ze verkeerd bekapt is geweest. De binnenkant van haar hoeben stonden hoger dan de binnenkant. Dit was goed te zien hoe het bot in verhouding met de hoef was. Nu weer aan het rijden en andere hoefsmkd.

shirleyp
Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 21:09

Even ademhalen jij :j Een kreupel paard hoeft niet meteen iets superernstigs als een breuk te zijn. Ik snap je helemaal, ik ben ook een doemdenker! Maar geloof me, het heeft echt geen zin om nu dingen in je hoofd te halen en jezelf op stang te jagen. Je hebt er nu toch geen invloed op, maak jezelf niet gek! :(:)

Is de hoef ook nergens warmer? Als ik je zo hoor lijkt het toch op een hoefzweer. Heeft je paard ijzers? Waar ze met een zweer slechter lopen ligt ook aan de plek van de zweer en of ze op ijzers staan. Of het is een hoefkneuzing. Of een verstapping. Het kan nog steeds best meevallen.

En je hebt alles gedaan wat je kunt, gelukkig komt de dierenarts morgen al. Ik duim voor je, ontspan een beetje :)

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

Vera55
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-05-19

Re: Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 22:40

Kans is heel groot dat er niks ernstigs aan de hand is maar ik weet niet of jou paard veel brok krijgt of op gras staat maar hoefbevangenheid komt ook soms voor in 1 hoef. Meestal in de voorhoeven maar in enkele gevallen ook een achterhoef. Maar als dat zo is ziet de dierenarts het morgen wel.

Habore
Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-19 20:08

Dierenarts is geweest. Tijdens het onderzoek was ze niet zo erg kreupel, ze zat weer vol adrenaline.

Dierenarts vermoed dat het uit de heup komt, dat ze een uitschuiver gemaakt heeft. Advies is nu gedoseerde beweging, 5 dagen ontstekingsremmer en kijken hoe het erna gaat.

Daarstraks zette ze achter weer zeer korte pas, maar ze had haar denk ik geforceerd tijdens het DA bezoek. Daarnet wandelde ze weer wat beter.

We zullen afwachten en kijken hoe het de komende dagen evolueert.

Habore
Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 12:43

Gisteren opnieuw dierenarts laten komen.
Lot mankte heel erg.

Nu was het blijkbaar duidelijk, een ader naar de voet pulseerde erg, en diep zit een hoefabces.
Er is wat weg gesneden en nu zou het moeten uitbreken binnen enkele dagen.
Ondertussen weken we de hoef in soda water.

itsmi
Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 12:54

Habore schreef:
Gisteren opnieuw dierenarts laten komen.
Lot mankte heel erg.

Nu was het blijkbaar duidelijk, een ader naar de voet pulseerde erg, en diep zit een hoefabces.
Er is wat weg gesneden en nu zou het moeten uitbreken binnen enkele dagen.
Ondertussen weken we de hoef in soda water.


“Gelukkig” een hoefzweer. Dat is normaal gesproken relatief snel weer opgelost als de zweer eenmaal doorgebroken is (naar buiten).
Sterkte met je paardje!

Chapeau2002
Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Linksachter kreupel, niet warm, niet dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:49

Gelukkig dat het "maar" een hoefzweer lijkt te zijn. Hopelijk breekt het snel door.

Alles wat je aandacht geeft groeit..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers