Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shalimar

Berichten: 1518
Geregistreerd: 24-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:24

Ik heb het anderhalf jaar geprobeerd maar zonder succes. Blij dat er weer ijzers onder zitten. Pony zit veel fijner in zijn lijf en voelt zich weer happy. Voor sommige dieren is blootsvoets gewoon niet weggelegd. Ik zou niet tegen wil en dank blijven proberen... (Heb trouwens destijds verschillende hoefschoenen geprobeerd en kan niet anders zeggen dan dat ik het waardeloze ondingen vind. Voor mij niks anders meer dan gewoon een simpel ijzertje!)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:31

Voor diegene die er uiteindelijk weer ijzers onder laten zetten. Waarom hebben jullie geen hoefschoenen geprobeerd? Vooral benieuwd hoor, geen aanval. Iedereen moet weten waar die zich goed bij voelt.

Brainless

Berichten: 29722
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:33

Laura_ schreef:
Voor diegene die er uiteindelijk weer ijzers onder laten zetten. Waarom hebben jullie geen hoefschoenen geprobeerd? Vooral benieuwd hoor, geen aanval. Iedereen moet weten waar die zich goed bij voelt.

24/7 hoefschoenen is geen optie.
Als je veel verharding/beton hebt waar je paarden op staan/lopen en de hoeven daardoor al te veel (of te scheef) afslijten.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:44

Kan je ook laten zien hoe de hoeven bekapt zijn?
Er zijn reguliere smeden die de hoeven bekappen, zoals ze doen als ze daarna ijzers onder slaan.
Dan zie je soms dat ze ook de zool "hol" snijden en de stralen te kort doen.

Om een paard comfortabel op blote voeten te laten lopen, moet o.a. de hoefwand gelijk zijn met de zool.
Bij een te lange hoefwand heb je kans op flares en zelfs scheuren. Ook dient de straal de grond te raken (draagt mee en dient als schokbreker), de zool dik en stevig te zijn (dus nooit uithollen met een hoefmes, alleen dat eraf krabben wat je met een hoevekrabber eraf kan krijgen heb ik geleerd).

Hier kan je veel waardevolle info vinden: http://www.paardenhoeven.info

Daarnaast: kijk goed naar je paard, gebruik je gezond boerenverstand en wees kritisch op degene die je aan de hoeven van je paard laat zitten. ;)

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 19:46

Mijn paard is ook beslagen geweest, de ijzers waren er net af toen ik hem kreeg. Hij liep op eieren in het begin op iets met steentjes. Dat verdween na goed bekappen en de zool met rust laten. Achter gaat prima zonder schoenen, maar voor is altijd ietsje gevoelig op steentjes en puinpaden (we rijden altijd buiten) en hij heeft scootboots wat prima gaat. Al meer dan 4 jaar. Bij de stal ligt ook verharding, maar zijn hoeven zijn door regelmatig bekappen en vijlen zo sterk geworden (en horsemix met vit. B) dat ik eerder vaker moet bekappen dan dat het te hard slijt. Helemaal in het voorjaar.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:19

Brainless schreef:
Laura_ schreef:
Voor diegene die er uiteindelijk weer ijzers onder laten zetten. Waarom hebben jullie geen hoefschoenen geprobeerd? Vooral benieuwd hoor, geen aanval. Iedereen moet weten waar die zich goed bij voelt.

24/7 hoefschoenen is geen optie.
Als je veel verharding/beton hebt waar je paarden op staan/lopen en de hoeven daardoor al te veel (of te scheef) afslijten.


Ja dat is hier ook het geval. Ik denk dat ze zo'n 6 maanden van de ijzers is geweest. Maar ze ging steeds slechter lopen. In het begin ging het vrij goed, maar ineens ging ze snel achteruit waarschijnlijk doordat ze meer gebruik ging maken van de verharding.
Tot ze helemaal niet meer op de verharding kwam ook niet om te eten, en ook op de wei gevoelig/kreupel liep. Ze is terug op ijzers gegaan en dezelfde dag liep ze weer over de verharding en een dag later kwam ze in volle draf de verharding over. Ze staat nu al weer een aantal jaar op ijzers maar is mij altijd bij gebleven hoeveel beter ze zich voelde met ijzer in 2 dagen tijd. Ze is volledig met pensioen, ze zou eventueel zonder kunnen maar dan ook als ze alleen maar weiland heeft en zo min mogelijk verharding.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 00:47

Karlijnxxx schreef:
Al sinds een jaar heb ik mijn paard rondom op ijzers staan na een vervelende hoefzweer.
Ik heb er vanmorgen voor gekozen om haar weer (te proberen) van de ijzers af te halen. Voorgaande jaren heb ik haar af/aan op ijzers gehad, rondom of enkel voor, maar steeds teruggegaan naar blootsvoets. Nu zijn ze er dus weer vanaf, maar het paard loopt nog erg kort en erg moeilijk op het harde. In de bak loopt ze wel redelijk. Ze is altijd gevoelig geweest met het afhalen van ijzers en/of na het te enthousiast bekappen. Gevoeligheid is voor mij dus geen reden om er niet mee door te gaan.

Ik merk dat ik het lastiger vind om te bepalen hoelang ik er minimaal voor wil nemen om te zien of deze gevoeligheid gaat verdwijnen. De laatste keer met de ijzers achter gaf ik helaas na een week weer op en heb ik er wederom ijzers onder laten zetten.

Wat is jullie ervaring hiermee en hoelang duurde het bij jou paard tot je verbetering zag? Wat vinden jullie een aanvaardbare periode om het 'aan te kijken'. Ik heb nu 1 maand staan, waarbij ik wel per week een verbetering wil zien. Is dit realistisch?

Ze mag absoluut weer op de ijzers indien ze deze toch nodig heeft, maar ik wil het wel voldoende de tijd geven voordat ik de hoefsmid weer app dat er toch weer een ijzer onder moet.

De reden dat ik haar zonder ijzers wil is deels een financiële, maar daarnaast gebruik ik haar vooral recreatief vooral in de bak of buiten op zandpaden. Ik rijd bijna niet op de stenen. Hoefijzers zouden eigenlijk niet nodig hoeven zijn.

Ik hoor het graag van jullie :)


Heeft veel tijd nodig. Ik heb Mn paard nu van de achter ijzers af. De hoeven zien er niet uit, maar heb de hoop dat t goed gaat komen. De smid zegt dat hij goede voetjes heeft, dus vertrouw daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:00

Laura_ schreef:
Voor diegene die er uiteindelijk weer ijzers onder laten zetten. Waarom hebben jullie geen hoefschoenen geprobeerd? Vooral benieuwd hoor, geen aanval. Iedereen moet weten waar die zich goed bij voelt.


Omdat 24/7 hoefschoenen geen optie is, die van mij moet teveel over het harde heen en na bijna 3 jaar zonder ijzers en nog op eieren op het harde lopen besloten er weer ijzers eronder te zetten.
Ga mijn beestje niet meer met pijn laten lopen, plus dat ze blijkbaar zeer gevoelige zolen heeft.

Ijzers (met zooltjes) er weer onder sinds vorige week en geen pas meer verkeerd gelopen.
Achter wel ijzerloos gelaten en dat gaat wel prima.

roxiie

Berichten: 7825
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:35

Ik heb ‘t 2 jaar aangekeken nadat ik mijn pony van de ijzers haalde. Ze werd alleen maar slechter. Er weer voor gekozen om haar rondom op ijzers te zetten, beste keuze ever! Pony loopt weer normaal

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 10:26

De overgang van ijzers naar blote voeten kan probleemloos zijn maar het komt ook veel voor dat je er lange tijd voor nodig hebt voordat het paard weer harde elastische gezonde voeten heeft.
Het duurt ongeveer een jaar voordat de hoefwand zich volledig vernieuwd heeft. De zool heeft nog langer nodig. Het digitale kussen (levend weefsel boven de straal) zal soms nog langer nodig hebben om zich te ontwikkelen.
Factoren die van invloed zijn voor gezonde hoefgroei: voeding (zonder bouwstoffen geen nieuw weefsel) en dan ook meenemen goede vertering (je kunt er wel wat instoppen maar als het niet verteerd wordt, werkt het nog niet), veel beweging en dan vooral ook op welke ondergronden (stalbodem/wei/bak/harde weg).
Nog even los van op welke bodem je paard werkt: hoefschoenen kunnen verlichting geven in de overgangsfase en wat dan een extra benefit kan zijn: pads in de schoenen. Als het paard zonder een gezond werkende straal en digitaal kussen moet lopen, doet dat zeer dan kunnen zooltjes in de schoenen ervoor zorgen dat hij pijnvrij loopt wat weer mee helpt aan gezonde groei. De pads in de schoen kun je vergelijken met de modder en andere zooi die zich ophoopt in de straalgroeve, wat in feite een natuurlijke vorm van padding is.

Karlijnxxx
Berichten: 1418
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 22:49

Vandaag is de smid weer langsgeweest. Ze liep eigenlijk goed tot afgelopen donderdag. Toen had ze wat gekreupel op linksachter. Na 2 dagen in de animalintex kwam er behoorlijk wat snot uit de hoefbal/straal. Vandaag heeft de smid (waar ik zeer tevreden over ben) de hoef geknepen en verder toch even de straal een beetje bijgekapt. Hij was erg tevreden met de kwaliteit hoeven. Goede zool & geen (zichtbare) pijnpunten.

Paard liep vanavond al een stuk soepeler, dus ik hoop toch dat het met de straal te maken had. Ze heeft op de straal lopen nooit fijn gevonden. Gelukkig geen ijzers eronder hoeven zetten.

Verder vertrouw ik de smid volledig en zie ik dan ook geen reden om foto’s vd hoef te plaatsen om te laten beoordelen. Ik ben van mening dat je het hele paard moet zien en voelen om goed te oordelen wat wel/niet werkt.

Als laatste puntje: het paard heeft nog wel veel moeite in draf op het harde. We zijn pas een weekje op weg, dus ze krijgt de tijd.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:59

Mijn paard moest op ijzers omdat er door white line disease een groot stuk uit zijn hoef gesneden moest worden. Toen hij hiervan genezen was, heb ik geprobeerd hem van zijn ijzers af te halen omdat hij altijd zonder stond. Dit was geen succes... Nu een andere hoefsmid en hij staat al een aantal maanden zonder problemen op blote voeten. De smid laat zijn hoeven bewust wat langer zodat hij rustig aan kan wennen. Hij heeft geen pas gevoelig gelopen.

Ik denk dat er de eerste keer teveel is afgehaald. Hij is daar erg gevoelig voor.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:30

Ik heb mijn haflinger een tijdje voor op ijzers gehad. Toen deze er af gingen heeft hij zeker een maand of 4 gevoelig gelopen op onregelmatige ondergrond. Bak/zand ging goed, straat ook maar er moesten geen oneffenheden liggen. Na die 4 maanden ging het langzaam steeds beter, maar in totaal heeft het wel een jaar gekost voor hij weer 100% ongevoelig liep zoals voor de ijzers.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 10:50

Ik had mijn paard (gewoon rijpaard) s winters graag op blote voeten ivm modder en uitglijden etc. In het voorjaar liep ze dan toch wat gevoelig, nog een paar keer een ijzertje eronder laten slaan maar vond dat de kwaliteit van de wand niet ten goede kwam, plus dat haar knie dikker werd, dus een paar jaar geleden besloten om voor die twee maanden in het voorjaar Hoefschoenen aan te schaffen. De rest van het jaar loopt ze prima blootsvoets, denk dat haar voeten toch wat platter en weker uit de winterblubber kwamen ofzo. Andere paard heeft nog nooit ijzers ondergehad, die loopt nooit gevoelig.

Karlijnxxx
Berichten: 1418
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 10:41

Helaas is mijn paard flink uitgegleden (zonder ijzers) en heeft een kleine blessure opgelopen. Ik ben nog in overleg wat voor beslag erop komt, maar vanwege het veel moeten stappen op het harde en dat ze snel haar hoef afslijt gaan er toch weer ijzers opkomen voor nu. Het is heel jammer, ik had het graag anders gezien. Iedereen heel erg bedankt voor alle adviezen. Mocht ze over een enkele weken weer oke zijn ga ik wederom weer de ijzers eraf halen.

Kinke

Berichten: 20516
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:58

je kunt natuurlijk ook voor hoefschoenen kiezen

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 11:57

Zou ik ook doen, dat ijzers op en af halen is niet zo bevorderlijk meestal..