Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 18:30

Al sinds een jaar heb ik mijn paard rondom op ijzers staan na een vervelende hoefzweer.
Ik heb er vanmorgen voor gekozen om haar weer (te proberen) van de ijzers af te halen. Voorgaande jaren heb ik haar af/aan op ijzers gehad, rondom of enkel voor, maar steeds teruggegaan naar blootsvoets. Nu zijn ze er dus weer vanaf, maar het paard loopt nog erg kort en erg moeilijk op het harde. In de bak loopt ze wel redelijk. Ze is altijd gevoelig geweest met het afhalen van ijzers en/of na het te enthousiast bekappen. Gevoeligheid is voor mij dus geen reden om er niet mee door te gaan.

Ik merk dat ik het lastiger vind om te bepalen hoelang ik er minimaal voor wil nemen om te zien of deze gevoeligheid gaat verdwijnen. De laatste keer met de ijzers achter gaf ik helaas na een week weer op en heb ik er wederom ijzers onder laten zetten.

Wat is jullie ervaring hiermee en hoelang duurde het bij jou paard tot je verbetering zag? Wat vinden jullie een aanvaardbare periode om het 'aan te kijken'. Ik heb nu 1 maand staan, waarbij ik wel per week een verbetering wil zien. Is dit realistisch?

Ze mag absoluut weer op de ijzers indien ze deze toch nodig heeft, maar ik wil het wel voldoende de tijd geven voordat ik de hoefsmid weer app dat er toch weer een ijzer onder moet.

De reden dat ik haar zonder ijzers wil is deels een financiële, maar daarnaast gebruik ik haar vooral recreatief vooral in de bak of buiten op zandpaden. Ik rijd bijna niet op de stenen. Hoefijzers zouden eigenlijk niet nodig hoeven zijn.

Ik hoor het graag van jullie :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:39

Het heeft heel veel tijd nodig.

De mijne ging van ijzers naar blootsvoets en dan ook nog de Hitactief met veel verharding in.

De eerste maanden liep hij wat gevoelig. Vooral op steentjes. Maar kwetsie van volhouden. En na 6/7 maanden liep hij steeds beter.

Oo t zachte liep hij goed, op t vlakke harde ook.

Nu staat hij voor wel medisch op ijzers. Maar achter gaat er weer vanaf

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 18:44

Hier waren de paarden het na een paar dagen gewoon om op blote voeten te lopen. Het ging dan wel over paarden met goede hoeven. Eentje bleef langer gevoelig lopen, zij staat nu permanent vooraan op ijzers.
Ik heb de indruk dat als het langer duurt het paard (of de omstandigheden) niet geschikt zijn om op blote voeten te lopen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:03

Laat niet te kort bekappen, Want dan kunnen ze inderdaad een tijd gevoelig lopen en dat is niet de bedoeling.Normaliter heeft een paard wat niet op het harde hoeft te werken geen ijzers nodig.Tenzij er iets medisch aan de hand is,of gewoon hele slechte hoefkwaliteit.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:07

Mijn paarden zijn ook van rondom beslag naar blootvoets gegaan op advies van de hoefsmid.
De ene ruin heeft er wel een poos over gedaan voordat hij goed liep ( niet meer op eieren) en dat de hoeven goed bleven van bekapbeurt tot bekapbeurt, denk dat dat wel een jaar heeft geduurd.
De andere ruin heeft dusdanig harde voeten dat juist daarom de stukken er soms gewoon afvliegen, hij loopt totaal niet gevoelig. Het afbreken-brokkelen wordt langzaam aan minder maar dan praat ik over 1½ jaar.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:07

Hier de ervaring dat het best een aantal weken tot maanden kan duren voordat je paard gewend is en beter/goed loopt.

Geef het de tijd en overleg ook regelmatig met je smid.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 21:59

Mijn ene paard is er vanaf gegaan en liep prima, de ander heeft maanden hoefschoenen nodig gehad, maar die heeft ook wat moeilijkere voeten en waren in slechtere staat door de ijzers/bekappen

Anoniem

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 19:50

Die van mij zo een 2 jaar geleden van de ijzers gehaald, jaar daarvoor al van dr achterijzers, dat ging prima.
Voor is eigenlijk nooit lekker gegaan, op het zachte gaat het nog maar stukje van paddock naar stal loopt ze nog gevoelig dus ze gaat bij de volgende afspraak toch gewoon weer op ijzers voor.
Moet ik wel zeggen dat ze voor altijd nog met zooltjes ertussen liep.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:45

WesternWay schreef:
Mijn ene paard is er vanaf gegaan en liep prima, de ander heeft maanden hoefschoenen nodig gehad, maar die heeft ook wat moeilijkere voeten en waren in slechtere staat door de ijzers/bekappen


Dit vind ik best een goede eigenlijk, hoefschoenen. Zo help je je paard door de moeilijke periode heen. Ik zou het niet aan kunnen zien als ze zulke zere voeten hebben!

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:55

Karlijn als je dit doet dan raad ik je aan om als je gaat rijden je paard hoefschoenen te geven.
Wij hebben ons paard vanwege blessure van de ijzers afgehaald en zijn gaan revalideren met deze hoefschoenen http://www.equischoen.com/nl/Equine-Fusion-All-Terrain , eerst aan de hand later on de man. Na 1 @a 2 jaar ging ze zo goed dat ik vaker en vaker zonder hoefschoenen ging. Eerst zonder hoefschoenen als we aan de hand werkte, later ook onder de man. Ik rijd nog steeds in het gras, want kiezels en harde ondergrond zoals de weg vindt ze niet fijn.
Je ziet nu haar hoeven veranderen. Ze lijken ipv die grote platvoeten, kleiner en sterker te worden. Het bijhouden met de vijl, dat de smid me geleerd had, doe ik bijna niet meer, want het is net of de hoeven ook niet meer zo hard groeien. Dat wij niet op het harde kunnen rijden, heeft niet met haar voeten te maken maar met haar blessure.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 22:01

hier een 25 jarige haf die 22 jaar op ijzers heeft gestaan, rondom. Moest wel van de ijzers af ivm de betonplaten in onze paddock. Ze loopt op het zachte gewoon prima, het harde en steentjes vindt ze niet leuk. Voor buitenrijden op asfalt hebben we scootboots hoefschoenen en daar liep ze meteen super mee weg. :j

Karlijnxxx
Berichten: 1421
Geregistreerd: 09-07-10

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 17:56

Bedankt voor alle reacties.
Even een kleine update: Ondertussen een half weekje verder loopt ze op het zachte redelijk tot goed. We hebben gelukkig echt ideale condities in de bakken, dus ik voel hiervoor niet echt de noodzaak om hoefschoenen voor aan te trekken/aan te schaffen?

@pien_2010: ik ben benieuwd wat je definieert onder werk? Is dat buiten, op het harde of ook in de bak? Ik zie er in de rijbaan namelijk geen toegevoegde waarde voor?

Verder loopt ze op het harde nog een beetje moeilijk. Ze komt blootvoets ermee weg, maar het gaat met korte pasjes. Ik vermoed dat dit nog wel even gaat duren. Het gaat hier om een warmbloed merrie. Wat stellen jullie voor qua boots? Ik wacht sowieso nog wel even met aanschaffen aangezien ik wil aankijken hoe ze met 2-3 weekjes op het harde loopt, maar ik ben wel benieuwd welke boots geschikt zijn?

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:00

Mijn paard heeft geen elke problemen met het verwijderen van ijzers.

Als ze na 2 weken a 3 weken niet verbeterd dan is het voor mij duidelijk...!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 18:10

scootboots zijn goed en niet al te duur

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:02

Mijn paard paard heb ik in februari van de ijzers gehaald. Bijna 10 jaar op ijzers gestaan. Ondergeschoven hielen en veel struikelen. Struikelen heeft hij vanaf de dag dat de ijzers er onderuit waren niet meer gedaan! We zijn nu 3 maanden verder. Hij loopt veel ruimer en soepeler dan ooit. Voor de buitenritten doe ik voor nog hoefschoenen aan omdat er best veel kiezelpaden zijn hier in het bos. Als ik ga wandelen mag hij het zonder schoenen proberen. Hij loopt al een stuk minder gevoelig nu, maar sommige paarden hebben gewoon lang nodig om te wennen.
Ik heb trouwens scootboots, die zaten het beste bij hem. Wel met beschermers erin, gaiters, want zonder had bij last van schuurplekjes. Als het aan mij ligt komen er nooit meer ijzers onder!
Ik persoonlijk vind 1 maand wel erg kort om een paard te laten wennen aan de overgang. Ik moet er zeker een half jaar voor uit trekken zei de bekapper. De hoef moet weer gaan leven als het ware

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:08

Als ze bekapt zijn voor een ijzer zit er meestal een dunnere zool onder, dat kost natuurlijk wel wat tijd.
Het hangt er van af hoe snel de hoeven groeien, dat kan nogal per paard verschillend zijn.
Een maandje zou ik toch minstens afwachten.
Als je niet persé op harde ondergrond tot die tijd moet denk ik dat je dan wel een beetje kan inschatten of het zonder schoenen gaat lukken.

Anoniem

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:33

Toch zegt dat niet altijd wat hoor.
Die van mij heeft 2 jaar zonder ijzers gestaan, achter gaat prima maar voor heeft ze nooit goed gelopen, heb er sinds gisteren voor weer ijzers onder gedaan en ze loopt weer als een kieviet.
Ijzerloos is voor die voor mij blijkbaar niet weggelegd.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 11:43

Arabesk schreef:
hier een 25 jarige haf die 22 jaar op ijzers heeft gestaan, rondom. Moest wel van de ijzers af ivm de betonplaten in onze paddock. Ze loopt op het zachte gewoon prima, het harde en steentjes vindt ze niet leuk. Voor buitenrijden op asfalt hebben we scootboots hoefschoenen en daar liep ze meteen super mee weg. :j

Hoezo van ijzers af ivm betonplaten?
Hier staan ze met en zonder op platen.
Zomer-winter, regen-droog, sneeuw enz.

Mijn paarden staan wisselend met en zonder ijzers, nooit problemen met de overgang.
Heb 1 x een HS gehad waardoor mijn paard van ijzers af direct gevoelig op het harde liep.
Toen ik dat meldde was dat in zijn ogen heel normaal.
Die hoefde dus niet meer te komen.

Heb nu een HS die ze iets langer houdt de eerste x als de ijzers eronder vandaan gaan.
Binnenkort gaat mijn arabier weer op ijzers omdat hij langere tijd op het harde niet volhoudt.
En in de berm rijden is hier op 90% van de wegen niet mogelijk.
Zijn hoeven slijten al veel door het draaien op de betonplaten en ongelijke verharding.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 09:57

Hier een fjord die al 2 jaar van de ijzers af is, na 11 jaar ijzers. Helaas vandaag besloten toch maar weer voorijzers te nemen. Ze loopt gewoon nog steeds gevoelig. Zeker nu we meer buiten gaan rijden door de zomerperiode, wordt ze echt krampachtig. Glad asfalt gaat nog wel, maar alles met oneffenheden, steentjes, gleufjes is meteen reden voor kort lopen en struikelen. Voor nu besloten om er deze periode weer even ijzers onder te doen en in het najaar er weer vanaf. Vind het maar lastig want 'men zegt' dat het tijd kost en 'alle' paarden zonder kunnen. Ik zou niet weten hoe bij die van mij? :(

cursebreaker

Berichten: 11457
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:04

Mijn paard ging in het najaar zonder ijzers omdat we dan niet meer veel naar buiten gingen - zijn hoeven brokkelden ontzettend snel af en er was veel harde grond bij ons in de zomer dus ik kon het niet bijhouden met tussendoor vijlen - en dan in het voorjaar gingen er weer ijzers onder. Hij had er altijd een weekje zoiets voor nodig elke keer om te wennen aan het blootsvoets zijn, omdat het dan allemaal wat gevoeliger liep (Hangt idd er vanaf hoelang geleden het was dat de smid was geweest en hoeveel de hoeven dus weer gegroeid waren want dat is per paard idd verschillend, zoals MirandaFuego ook zegt . Ook gingen zijn hoeven dan eerst weer een beetje brokkelen enz, maar als je het zelf een beetje kunt bijvijlen tussendoor, is dat wel goed onder controle te houden.

In jouw geval zou ik het nog even aankijken om te zien of er verbetering zit op het harde en anders zou je idd hoefschoenen nog kunnen proberen op een gegeven moment. Ik heb de kans nooit meer gekregen om dat uit te proberen met m'n paard, anders had ik 'm ook het liefst volledig zonder ijzers gehad bv.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:43

simoneeee schreef:
Hier een fjord die al 2 jaar van de ijzers af is, na 11 jaar ijzers. Helaas vandaag besloten toch maar weer voorijzers te nemen. Ze loopt gewoon nog steeds gevoelig. Zeker nu we meer buiten gaan rijden door de zomerperiode, wordt ze echt krampachtig. Glad asfalt gaat nog wel, maar alles met oneffenheden, steentjes, gleufjes is meteen reden voor kort lopen en struikelen. Voor nu besloten om er deze periode weer even ijzers onder te doen en in het najaar er weer vanaf. Vind het maar lastig want 'men zegt' dat het tijd kost en 'alle' paarden zonder kunnen. Ik zou niet weten hoe bij die van mij? :(


Anders hoefschoenen proberen? :)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 10:43

De mijne 11 maanden geleden van de ijzers afgehaald. Lang gevoelig gelopen op het harde, dus hoefschoenen aangeschaft. Ik denk nu sinds 2 maanden dat ik ook langere stukken naar buiten kan zonder hoefschoenen omdat ze niet meer gevoelig loopt. Dus bij mij heeft t zeker 8 a 9 maanden geduurd. Wel altijd gezegd dat als ze hoefschoenen nodig zou blijven hebben, r prima was. Maar ben blij dat ze t zonder nu ook goed doet!

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:01

Brainless schreef:
Arabesk schreef:
hier een 25 jarige haf die 22 jaar op ijzers heeft gestaan, rondom. Moest wel van de ijzers af ivm de betonplaten in onze paddock. Ze loopt op het zachte gewoon prima, het harde en steentjes vindt ze niet leuk. Voor buitenrijden op asfalt hebben we scootboots hoefschoenen en daar liep ze meteen super mee weg. :j

Hoezo van ijzers af ivm betonplaten?
Hier staan ze met en zonder op platen.
Zomer-winter, regen-droog, sneeuw enz.

Mijn paarden staan wisselend met en zonder ijzers, nooit problemen met de overgang.
Heb 1 x een HS gehad waardoor mijn paard van ijzers af direct gevoelig op het harde liep.
Toen ik dat meldde was dat in zijn ogen heel normaal.
Die hoefde dus niet meer te komen.

Heb nu een HS die ze iets langer houdt de eerste x als de ijzers eronder vandaan gaan.
Binnenkort gaat mijn arabier weer op ijzers omdat hij langere tijd op het harde niet volhoudt.
En in de berm rijden is hier op 90% van de wegen niet mogelijk.
Zijn hoeven slijten al veel door het draaien op de betonplaten en ongelijke verharding.


Al onze paarden, ook die al 20 jaar op ijzers stonden, konden na een overgangsperiode zonder ijzers. Ik vind ijzers niet nuttig, ze richten schade aan, paard glijdt veel sneller uit en bovendien er zijn modernere oplossingen voor in de 21e eeuw; hoefschoenen.

Achterijzers moesten er sowieso af ivm de kudde en de ijzers voor; we hebben stelconplaten rondom de voerbakken die voor hoefijzers spekglad zijn. En op asfalt lopen paarden ook maar raar met steeds een stukje doorglijden, wat niet goed is voor de pezen.

Wij hebben hier ook geen bos, vooral asfalt en de andere ex-ijzerpaarden rijden nu 20 km per week op asfalt, zonder problemen, en dan nog moet er geraspt worden. Ondanks het puinpad in de wei en de platen.

simoneeee

Berichten: 210
Geregistreerd: 04-06-09
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:06

WesternWay schreef:
simoneeee schreef:
Hier een fjord die al 2 jaar van de ijzers af is, na 11 jaar ijzers. Helaas vandaag besloten toch maar weer voorijzers te nemen. Ze loopt gewoon nog steeds gevoelig. Zeker nu we meer buiten gaan rijden door de zomerperiode, wordt ze echt krampachtig. Glad asfalt gaat nog wel, maar alles met oneffenheden, steentjes, gleufjes is meteen reden voor kort lopen en struikelen. Voor nu besloten om er deze periode weer even ijzers onder te doen en in het najaar er weer vanaf. Vind het maar lastig want 'men zegt' dat het tijd kost en 'alle' paarden zonder kunnen. Ik zou niet weten hoe bij die van mij? :(


Anders hoefschoenen proberen? :)


Ja, dit ga ik toch eerst maar proberen voordat er ijzers onder gaan. Heb een paskit van de scootboots besteld!

daarisdekaas

Berichten: 110
Geregistreerd: 25-03-19
Woonplaats: Noord Holland

Re: Ervaringen gezocht: paard van ijzers af

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:58

Het ligt heel erg aan het paard hoe lang het duurt, maar zoals al veelal gezegd heeft het tijd nodig. Ons paard liep de eerste dagen wel gevoelig na meer dan 10 jaar ijzers voor te hebben, en ze slijten natuurlijk sneller. De hoefsmid heeft haar hoeven ook met opzet wat langer gelaten na het verwijderen van de ijzers zodat ze wat meer slijtageruimte hadden om het zo maar te zeggen. Sommige paarden lopen langer gevoelig, hoe dan ook hebben de hoeven tijd nodig om zich aan te passen. Ik denk dat het vooral belangrijk is om je paard en de hoeven in de gaten te houden en ook je hoefsmid bij ieder bezoek vragen wat hij denkt. Hoefschoenen zijn wat dat betreft ook wel echt een uitkomst als je merkt dat je paard gevoelig is met bijvoorbeeld buitenritten en lopen op asfalt en steentjes, zeker in die overgangsperiode!