Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 22:57

Ik ben wel benieuwd wat de gemiddelde kosten zijn voor een hoefsmid.

Ik merk in mijn omgeving dat de smeden steeds duurder worden, kliniek-smeden zijn gemiddeld €40/50 euro voor enkel bekappen per paard, maar ook gewone smeden zijn al €35/40 per paard. Nu heb ik al vanaf 2005 eigen paarden, en was ik voor de paarden altijd €20 en voor de pony’s €15 per paard kwijt, nu is dat dus zo’n beetje het dubbele.. En met meerdere paarden tikt dat lekker aan natuurlijk..
Ik neig er dan ook steeds meer naar om zelf te leren bekappen, zo’n cursus is in deze tijd snel terug verdient lijkt het wel!

Woon ik nou in een dure omgeving, of zijn smeden allemaal zo gruwelijk duur geworden?
Wat is de gemiddelde prijs voor een hoefsmid bij jullie?


Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:00

Ik betaal €25,00 per shetlander voor alleen bekappen. In totaal heb ik 2 shetlanders dus het kost me €50,00 per 10 weken. Ik woon in regio West Brabant.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 30-04-19 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:01

Ik vind smeden eigenlijk niet zo duur, bij mij komen ze er voor 2 en voorrijkosten hoor je nooit wat over. Ik betaal nu 35,- per pony, heb volgens mij in de 12 jaar dat ik pony's heb nooit minder betaald dan 25,-. En ik zit naar mijn weten niet in een dure omgeving.


Poekkie
Berichten: 7288
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:04

Ik woon in belgie en betaal 30 per paard/pony voor enkel bekappen.

Paardengek in hart en nieren!

Blackberry28
Berichten: 2967
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:06

mooney schreef:
Ik vind smeden eigenlijk niet zo duur, bij mij komen ze er voor 2 en voorrijkosten hoor je nooit wat over. Ik betaal nu 35,- per pony, heb volgens mij in de 12 jaar dat ik pony's heb nooit minder betaald dan 25,-. En ik zit naar mijn weten niet in een dure omgeving.


Mee eens inderdaad, kan me herinneren van 25 jaar geleden :D dat de smid 50 gulden rekende voor bekappen, dan is 30/35 euro nu niet echt veel vind ik. Voor bekappen en voor beslaan betaal ik 67,50 en mijn smid woont niet echt in de buurt.

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

imaudy
Berichten: 4951
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:08

35 euro bekappen
75 euro voor ijzers, achter bekappen

[o]

Anoniem

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:12

Hier ook 35 euro voor bekappen. Ik vind het echt absurd goedkoop, zeker als je de risico's en lichamelijke zwaarte voor de smid/bekapper meeweegt. In de 20 jaar dat hier paarden bekapt zijn hebben we zeker 3 bekappers/smeden zien stoppen omdat het het werk lichamelijk niet meer aankonden.

Westhof
Berichten: 2890
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:17

Ik betaal €30 voor bekappen. Toen mijn pony voor nog op ijzers stond betaalde ik €65.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:18

Interessant om te zien dat de kosten inderdaad een stuk hoger zijn komen te liggen dan wat ik gewend ben. Ook interessant om te zien dat ik dat bijvoorbeeld belachelijk duur vind (het is meer dan een euro per minuut per paard/ pony), en anderen juist absurd goedkoop haha! :+

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:20

ik heb ook wel hoefsmid gekend, Hij deed alle paarden/pony's op manege.
Hij was zeker niet duur omdat hij goedkoper kon werken omdat hij juist meerdere paarden kon doen,en kwam elke week.
zijn zoon heeft het overgenomen hoorde ik van een vriendin, maar hij komt niet altijd omdat hij een hernia heeft, maar deed het zelfde als zijn vader.

Anoeska27
Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:22

Shanna schreef:
Interessant om te zien dat de kosten inderdaad een stuk hoger zijn komen te liggen dan wat ik gewend ben. Ook interessant om te zien dat ik dat bijvoorbeeld belachelijk duur vind (het is meer dan een euro per minuut per paard/ pony), en anderen juist absurd goedkoop haha! :+

Je rekensom klopt niet, hun auto rijdt niet op de wind. Ik betaal 30,- voor rondom bekappen per paard voor een smid die behoorlijk wat km in de auto zit voor hij bij mij is. Ik zou het niet gek vinden als zijn tarieven omhoog zouden gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:26

Bij mij zitten dus meerdere smeden erg dichtbij, eventueele reiskosten rekenen ze allemaal los maar omdat ik binnen hun KM grens zit komen die bij mij te vervallen.
Als ik kijk dat ze met een pony/ paard gemiddeld 15 a 20 minuten of korter bezig zijn (enkel bekappen) vind ik 30/ 40 euro per paard erg veel geld. Zekers ook omdat ik dus jaren lang 15/20 euro per paard/ pony heb betaald.

Dat is dus meer dan 1 euro per minuut. Smid is met 4 paarden bekappen en tussendoor kletsen e.d. altijd binnen het uur weer weg bij ons.. Als ik dat omreken naar uurprijs zit je zo boven de €120 per uur als het niet meer is. Vind ik vrij fors!
En ik weet dat daar ook afschrijving e.d. bij zitten, maar toch, ik vind het een flink bedrag!

Ik moet ook zeggen dat ik smeden die een bijna een uur per paard nodig hebben voor enkel bekappen niet nog eens laat komen, dat is gewoon paardje pesten, en ik heb ook wel andere dingen te doen. Dus dan gaat hun uurtarief wel flink omlaag (omdat ze er 3/4 keer zo lang over doen), toch vind ik ze dan te duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:27

Ik zou het juist verstandig vinden als ze gewoon 1 euro per minuut zouden rekenen. Die van mij zijn namelijk gewoon opgevoed, geven hun pootjes (en die zijn ook al in tussentijd door mij onderhouden) en zijn na een half uur klaar. Maar die 35 euro rekenen ze ook voor draken die een uur lang op de achterste benen staan, alle paardjes die uit de opfok komen en er nog niet zoveel van snappen, paarden met evenwichtsproblemen enzovoorts. Mijn smid heeft zelfs een keer meegemaakt dat ze aankwam bij een stal en de eigenaar zei 'daar staat hij' en naar de wei wees omdat ze hem zelf niet durfde te halen.

Of laatst bij ons: ik was als tweede aan de beurt, maar toen ik de mijne uit de wei haalde rende nummer 1 daar nog rond omdat die niet wilde komen. En toen moest alle modder nog afgespoeld worden voor de smid bij de hoeven kon. Uiteindelijk ben ik dus als eerste gegaan en ik was op tijd, maar de smid liep door nummer 2 drie kwartier vertraging op omdat die eerst niet wilde komen, vervolgens bang was voor de waterspuit en daarna zich eigenlijk ook niet wilde laten bekappen.
En die betaalde ook nog steeds 35 euro per paard. :+

xxCYNNxx
Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:27

ik betaalde voor bekappen + rondom op ijzers 100 euro. Met propgaten kwam er 5 euro bij, maar die had ik niet nodig.
Vind het zelf een nette prijs en zeker niet belachelijk duur. Smid zal er niet veel op verdienen aangezien die ook nog naar stal moest rijden. Tel daarbij op de zware belasting voor de smid zn rug en 100 euro is zelfs goedkoop te noemen.

Wat hij voor alleen bekappen rekent weet ik zo niet, aangezien dat kosten voor de eigenaar zelf waren, maar gok dat dat zo rond de 40 euro ligt.

Smid gaf ook nog eens 8 weken garantie, dus lag een ijzer er na bv 3 weken er af, dan werd er kosteloos weer een andere onder geslagen.

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

mariettek
Berichten: 1684
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 23:34

Aantal jaar geleden betaalde ik in het Gooi 35 euro per paard voor bekappen. En dan had ik nog een relatief goedkope hoefsmid.
Nu betaal ik 25 euro per paard, maar wel aan de noordkant van de Veluwe. Ik vind het bizar goedkoop, maar het heeft blijkbaar ook flink te maken met vraag en aanbod.

"Nooit gedacht dat ik een Tattoo zou hebben... en het is helemaal zeker, hij gaat nooit meer weg!!" ;)
"Niets is zo prachtig als een Aria!" KLIK! Wie weet waar Elliot van manege Schildknecht is? *KLIK*

Zorry
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:08

Hier ook 35 bekappen 70 euro voor ijzers en 100 euro rondom ijzers. Rotterdam

Dogs Of Dylano's
Staffordshire bull terrier.

Jessix
Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 00:24

Ik vind het allemaal nog wel meevallen met die prijzen in vergelijking met andere professionals die bij je aan huis komen om iets met je paard te komen doen. Ik bekap al bijna 10 jaar zelf, maar volgens mij betaalde ik toen ook zo'n 30 tot 35 euro voor bekappen.

De laatste keer dat ik een paard op ijzers had was nog in de gulden tijd en was op het laatst 120 gulden voor rondom op ijzers.

L_iek
Berichten: 9665
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 04:18

67.50 voor ijzers en achter bekappen.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 04:47

Ik betaalde laatst 100 eu om 2 ponies te laten bekappen. Regio Zeeland.

Rondom ijzers en bekappen voor een Belgisch trekpaard was €125.

Cioccolato
Berichten: 6548
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:05

Ik betaal voor bekappen 25 euro, of t nou een paard of een veulen is. 90 euro voor rondom beslaan en geloof 60 euro voor enkel voor beslaan. Met de hele reeks paarden vind ik het ook een duur grapje worden.
Misschien moet ik ook eens zelf leren bekappen, scheelt me toch een grote kosten post. Maar, ik weet niet of ik er gevoel voor heb. Ze doen hun werk prima dus ben dik tevreden over m'n hoefsmid(en) :j


GUSTIxBILL
Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:06

Hier in Belgie (wel Nederlandse smid) betaal ik 135€ voor 2 paarden. Vorig jaar 125€.
1 paard moet vanachter binnendoor bekapt worden, en heeft rondom om beslag met 2 lippen
1 paard moet achter medisch bekapt worden (samenspraak met kliniek) en staat vanvoor op ijzers.
Dit om de 6-8 weken
Worden warm beslagen. En smid neemt uren de tijd (zonder overdrijven. 1ste keer heeft die 2,5h uitgerekt voor mijn paard alleen omdat deze plofte voor niks. En nu nog is ie 2,5-3h bezig met beide paarden.)

Paard wat medisch bekapt word moet om de 3-4 weken bijgewerkt worden achter.
Dit is 35€ Voor tussentijdse beurt (is hetzelfde gebleven. En als hij bijna niks moet doen en alleen effe veilen, vraagt die alleen tas koffie)

Bij verlies van ijzer komt hij er gratis hetzelfde, of een nieuwe, onderzetten.
Maar zelfs als het hetzelfde ijzer is past hij deze weer aan, aan de voet van het paard,

Ik vind dit eigenlijk niet zo gek duur.
Zeker niet omdat hij wonderen verricht heeft met die van mij.
1ste is van prima-ballerina naar paard gegaan.
2de zijn knie schiet anders op slot, sinds hij hem doet totaal niet meer.
Beste man krijg van ons dan ook elke keer 5€ (Of meer) fooi, die hij zelf nooit houd, maar aan zijn stagaires geeft.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 01-05-19 05:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd
Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:06

96 euro rondom ijzers elke 8 weken.

Strooigoed

Anoniem

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:09

Ik betaal voor bekappen 35 euro en rondom beslaan 105.

Getup
Berichten: 8216
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Gemiddelde kosten voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:29

ik betaal 30€ per paard voor het bekappen. Alleen voor ijzers €65 , rondom beslaan 85

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 05:31

Hier ook 30 euro voor bekappen!

Zolang de smid niet van de lucht en de liefde kan leven en zijn auto nog steeds niet op water loopt, vind ik dat een heel schappelijk bedrag.

Ik zo'n beetje hetzelfde werk ,maar dan voor mensen, ik ben medisch pedicure.
Ik kom ook veel van die zeikers tegen die over geld zeuren. Ik vraag ook 30 euro per behandeling van 30 minuten en kom ook bij de mensen thuis.

Wat mensen vaak vergeten is dat van dit bedrag ook nog het pensioen, vakantiegeld ed van betaald moeten worden.

Reken eens om wat iemand in loondienst verdiend! En dan incluis, pensioen, vakantiegeld, inkomstenbelasting en een eventueel 13de maand! Je zult zien dat het dan geen vet betaalde baan is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers