Aparte manier van opstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 15:02

Herkennen mensen dit? Doen meer paarden het zo en om welke reden doet jou/jullie paard dit?

Mijn pony gaat na het rollen op zijn kont zitten (deed hij vroeger ook weleens als hij kriebel aan z'n billen had) en dan 'wiebelen om vaart' te maken. Soms ook even een extra rolletje tussendoor en weer opnieuw proberen. Hij blijft er heel relaxed onder. Na het opstaan uitschudden en op z'n gemakje weg wandelen.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:03

Niks aan de hand.. Elke gek z'n gebrek zegmaar.. :))

Zo eentje hadden we op mijn vorige stal ook..

Bonice

Berichten: 26
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 15:15

Mijn jonge paard doet dit ook, is zo soepel als wat, springt ook wel een op met een paar bokken erachteraan. Soms blijft hij wel eens een minuut zo op zn gemak zitten, heb niet het idee dat hij dan ergens last van heeft, lijkt meer moed te verzamelen om op te staan. Echte struggles :D

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:53

Hier een shet die met kont omhoog staat en voorbenen dubbel op de grond en dan vooruit loopt :')

belle_boef

Berichten: 10733
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:01

Mijne gaat op der kont zitten en gaat vervolgens prinsesheerlijk haar buik/titties schuren over de grond. Geniet ze zichtbaar van

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 10:55

Soms zijn ze te dik om normaal op te staan. Dan gaan ze op hun kont zitten. Of ze willen een keer schuren. Mss wel eens nuttig om te zien waarom ze schuren daar :P

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 11:44

Bedankt voor alle antwoorden! Grappig om te lezen dat meer paarden zo hun dingetjes hebben haha

Mijn pony deed het vroeger om even z'n billen te schuren, vooral als hij in de rui was. Toen vond ik het vooral grappig om te zien.

Alleen nu weet ik dat hij het als 'maniertje' gebruikt om makkelijker op te kunnen staan. Hij heeft in z'n voorbeen artrose, dus in de winter zag ik het hem doen en nu laatst weer. Hij staat op paddock arrest doordat hij weer een terugval had met z'n hoefbevangenheid... De reden erachter weet ik dus...

Zijn er meer mensen met paarden die het echt doen om 'te compenseren'? Dat het even nodig is om vaart te maken/de voorbenen iets mee te ontlasten?

Anoniem

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:56

Ik heb het nooit echt zo gezien bij paarden met pijn aan de voorbenen, maar zoals je het beschrijft klinkt het wel logisch dat een paard met pijnlijke voorbenen/hoeven via dat wiebelen alvast wat vaart maakt. Bij normaal opstaan gooien ze hun gewicht ook wel naar voren, maar trekken ze zich tegelijkertijd met hun voorbenen omhoog, die krommen ze dan en zetten ze meer met de voorste punt in het zand.
Als dat pijn doet (dat laatste doet zeker pijn bij hoefbevangenheid!) dan zorgt wiebelen ervoor dat je lichaam vanzelf al meer vaart krijgt zodat ze minder hun voorbenen hoeven te gebruiken om dat gewicht naar voren te trekken.
Dus het zou zomaar kunnen dat als je weet dat je paard pijn heeft en hij doet het (bvb door die artrose 's winters, hoefbevangenheid 's zomers), dat dit bij hem echt een teken van pijn is.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:58

Mijn shet hans doet dat ook en dan kreunt hij tijdens het billen schuren ook ongegeneerd :')

Hij heeft overigens geen pijn. Mijn pony die chronisch bevangen is die staat wel zonder schuren op.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Aparte manier van opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:09

Onze nieuwe ruin rolt gewoon.Maar wat een geluiden komen er uit.Heel hard piepen,kreunen,hard zuchten.Het lijkt wel een bevalling :=

KittyDylan

Berichten: 8882
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:14

Die van mij zit ook eerst voor het opstaan. Al vanaf veulen. Schijnt haar oma ook zo gedaan te hebben, een familie trekje.
Al snapt die van mij niet helemaal altijd waar ze haar poten moet laten met opstaan.