oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:55

Wijken, over de hoefslag of scherp door de baan heen (in stap, kan ook in draf). Overschenkelen en van daaruit achterwaarts.
https://youtu.be/7J3NzQLF7f4


Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 09:59

MyrtheJ schreef:
Denk ook eens aan werken aan de hand (academisch). Je moet er even handig in worden.... oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers versterken de achterhand en zorgen voor souplesse in de rug. Kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl


Die site bestaat tegenwoordig niet meer, aangezien ze naar Portugal verhuisd is, nu moet je zoeken op Straightness training. Maar wel echt een aanrader! Mijn instructrice is opgeleid volgens haar methode en ik wil echt niks anders meer

Cera_D
Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:01

Daancha schreef:
Wijken, over de hoefslag of scherp door de baan heen (in stap, kan ook in draf). Overschenkelen en van daaruit achterwaarts.
https://youtu.be/7J3NzQLF7f4


Dit ziet er ook goed uit, ga ik ook eens meepakken

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:02

En ook af en toe los laten springen - of, als je dat leuk vindt, zelf meer gaan springen. Hoeft niet hoog, maar in-uitjes en af en toe een lijntje is goed voor de lossigheid bij de lendenen.

R_oo_s
Berichten: 224
Geregistreerd: 26-08-18
Woonplaats: Overijssel

Re: oefeningen om paard losser te maken in lendenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:19

Wat ik altijd gebruik om mijn paard los te houden zijn oefeningen als wijken , schouder binnen / buiten , travers .dit kun je in alle gangen doen .

joyce B
Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 10:30

Er werd gevraagd of het paard losser wordt na rust of juist met meer trainen. Wat is verschil in oorzaak?

Ik train 2 paarden met bekken/rug problemen, doe dus ook de hierboven genoemde oefeningen op advies fysio/chiropractor, dierenarts, instructie en info internet.

Bij deze paarden is het belangrijk om minimaal 3x per week te trainen, want anders wordt het erger, bij vaker trainen merk ik vooral bij de merrie dat ze echt losser en beter wordt. Daarom heb ik voor haar ook een bijrijdster er bij zodat ze vaker gereden wordt.

De ruin kan ik hoogstens 3x per week trainen en heb de eigenaresse gevraagd of zij ter afwisseling en/of als ik niet kan, hem aan de longe of aan de hand kan trainen.
Helaas komt dat er niet altijd van en dat merk ik dan als ik weer op stap.

Los in de wei is niet de oplossing. Ze moeten echt getraind worden.

Ik heb zelf wel ideeën waarom dat zo is, maar ben benieuwd wat de "medische" verklaring is, van oorzaak en oplossing.

Wie weet dat?


Op_zoek
Berichten: 331
Geregistreerd: 17-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-19 17:38

Bedankt weer voor alle reacties!

@Swanzie
Ze krijgt een kleine hoeveeheid brok met daarnaast nog een vitaminebrok omdat ze geen grote hoeveelheid krachtvoer krijgt. Ik ga eens bekijken hoeveel msm, vitamine e, selenium en magnesium daarin zit. Interessant om hier eens goed naar te kijken. Want ik geloof dat een tekort ook voor dit soort problemen kan zorgen.
Ik ga ook eens bijhouden of ik een verband kan vinden met hengstigheid.

@FCSA
Helaas geen echt mooi heuvelachtig gebied in de buurt, maar er moeten wel wat heuveltjes te vinden zijn, dus die ga ik in ieder geval meepakken.

@Snorlex & Kelly_ann
Achterwaarts zie ik veel voorbij komen, dus ga ik zeker mee aan de slag!

@MyrtheJ & Cera_D
Werken aan de hand vind ik zeker interessant! Zelf nog geen ervaring mee, dus moet hier wel eerst les in nemen. Maar dat staat zeker nog op mijn wensenlijstje.

@Gizeppie
Waar kijk jij op internet voor die opbouw van cavaletti. Daar werk ik al veel mee en dat vind ze erg leuk. Ik zoek dus al regelmatig op internet naar inspiratie voor andere oefeningen met balken/cavaletti.

@Daancha
Interessant filmpje van het overschenkelen. Leuke oefening!

@Kendra
In-uitjes wilde ik ook mee aan de slag gaan. Sowieso leuk voor de afwisseling en dan ook nog eens een goede oefening voor haar!

@R_oo_s
Dit ben ik de laatste tijd inderdaad wat meer aan het meepakken en merk dat ze er fijner door gaat lopen.

@joyce B
Interessante vraag! Hopelijk kan iemand hier een goed antwoord op geven. Ik heb bij mijn paard ook het idee dat het met training beter is dan met rust, maar moet het nog iets langer aankijken voordat ik dit met zekerheid kan zeggen. Fijn dat jij in ieder geval weet wat bij de twee paarden die je traint het beste werkt. Dan moet het natuurlijk alleen nog lukken om dat ook zo uit te voeren. Agenda's werken niet altijd mee ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 48 bezoekers